ترمز ای بی اس – ABS

Drilled Brakes. ترمز ای بی اس

عملکرد سیستم ترمز ABS
الف – حسگرهای سرعت با تشخیص سرعت چرخها اطلاعات لازم را به شکل سیگنال به ECU ترمز ABS ارسال می کنند.
ب –  ECU با محاسباتی دقیق که اطلاعات اولیه ان را تغییرات سرعت چرخشی چرخها و سرعت خودرو تشکیل میدهد وضعیت چرخها را بدست می اورد.
پ – در ترمزهای شدید ECU به فعال کننده سیستم فرمان میدهد که فشار بهینه و لازم را به هر کدام از ترمزها اعمال کند.

ت – واحدهای فشار هیدرولیک ترمز بر اساس فرمانی که از ECU می گیرد فشار هیدرولیک را کاهش یا افزایش میدهند و یا ثابت نگه میدارند به این ترتیب برای جلوگیری از قفل شدن چرخ ها نرخ لغزش مطلوب که ۱۰تا ۳۰ درصد می باشد ایجاد می شود.

حسگرهای سرعت چرخ
حسگرهای سرعت چرخ های عقب و جلو شامل اهن ربای دائم و کوئل و هسته است دنده هایی که دور تا دور روتور قرار گرفته اند هنگام چرخش روتور ولتاژ AC را با فرکانس متناسب با سرعت چرخش روتور تولید می کنند از ولتاژ AC در ECU برای دریافت اطلاعات مورد نیاز مربوط به سرعت چرخ ها استفاده می شود.

ترمز

 

حسگر شتاب
استفاده از حسگر شتاب ECU سیستم ABS قادر می سازد تا مقدار شتاب منفی خودرو را اندازه گیری کند و به این ترتیب از وضعیت سطح جاده بهتر مطلع شود در نتیجه برای جلوگیری از قفل شدن چرخها دقت ترمز گیری افزایش می یابد در ضمن به حسگر شتاب حسگر G نیز گفته می شود.

فعال کننده ABS
فعال کننده ABS با توجه به سیگنالهای ارتباطی که از ECU دریافت میکند فشار روغن هیدرولیک هر یک از ترمزها را به گونه ای کنترل می کند که بر هر کدام از ترمزها فشار روغن به شکل مناسبی وارد شود.

Drilled Brakes.  ترمز ای بی اس

Drilled Brakes. ترمز ای بی اس

انواع ترمزهای ضد قفل:
ترمزهای ضد قفل طراحی های مختلفی دارند که به نوع ترمز به کار رفته بستگی دارد.ما به آنها بر اساس تعداد کانال ها(تعداد سوپاپ هایی که به طور جداگانه کنترل می شوند) و تعداد حسگر های سرعت اشاره می کنیم:

●ترمز ضد قفل با چهار کانال و چهار حسگر سرعت:این بهترین طراحی است که در آن برای هر چرخ حسگر و سوپاپ جداگانه ای وجود دارد با این روش کنترل گر هر چرخ را به طور مجزا بررسی می کند تا به هر چرخ بیشترین نیروی اصطکاک وارد شود.

●سه کانال و سه حسگر:این روش بیشتر در وانت ها و کامیون ها با چهار چرخ ضد قفل استفاده می شود و در آن برای هر چرخ جلو یک حسگر و یک سوپاپ وجود دارد اما برای دو چرخ عقب فقط یک حسگر و یک سوپاپ وجود دارد.حسگر سرعت چرخ های عقب روی محور عقب قرار دارد.

در این حالت برای هر چرخ جلو کنترل جداگانه وجود دارد بنابراین چرخ های جلو به بیشترین نیروی ترمزی می رسند. چرخ های عقب قبل از فعال شدن سیستم ضد قفل، قفل می کنند. با این سیستم ممکن است یکی از چرخهای عقب هنگام ترمز کردن قفل کند که نسبت به حالت چهار کاناله باعث کاهش کارایی ترمز می شود.

●یک کانال و یک حسگر:این سیستم در وانت ها و کامیون ها با محور عقب ضد قفل وجود دارد که یک سوپاپ برای کنترل هر دو چرخ عقب و یک حسگر سرعت واقع در محور عقب دارد

این سیستم مشابه قسمت عقب سه کاناله عمل می کند دو چرخ عقب با هم کنترل می شوند و قبل از فعال شدن سیستم ضد قفل هر دو قفل می کنند.در این روش هم ممکن است یکی از چرخ های عقب هنگام ترمز کردن قفل کند که باز هم باعث کاهش کارایی ترمز می شود.

abs_brake_system

Drilled Brakes. ترمز ای بی اس

این سیستم به سادگی قابل تشخیص است.معمولا یک لوله ی ترمز وجود دارد که با یک اتصالT شکل به دو چرخ عقب وصل می شود.شما می توانید حسگر های سرعت را با مشاهده ی اتصالات الکتریکی نزدیک دیفرانسیل در محورعقب پیدا کنید.

از این مکانیسم تحت عنوان توزیع الکترونیکی نیروی ترمز یا EBD یاد می شود. EBD از سرواژه  های عبارت انگلیسی Electronic Brakeforce Distribution گرفته شده است. مقاله مرتبط با این موضوع به زودی در بخش مقالات فنی سایت ۱Car قرار داده خواهد شد.

این سیستم، از یک واحد کنترل مرکزی (ECU)، چهار حس  گر سرعت روی هر چهار چرخ، و حداقل دو سوپاپ هیدرولیکی ترمز تشکیل شده است. ECU به  طور مداوم سرعت گردش هر چرخ را کنترل می  کند؛ به  گونه  ای که اگر سرعت یکی از چرخ  ها کندتر از بقیه شود، با استفاده از سوپاپ  های هیدرولیکی، فشار ترمز کاهش می  یابد و در نتیجه سبب افزایش سرعت گردش چرخ  ها می  شود. گفتنی است، درصورتی  که سرعت یکی از چرخ  ها نسبت به بقیه بیش تر شود، می  توان با افزایش فشار بر روی پدال ترمز، سرعت آن را کاهش داد. این فرایند به  طور مداوم و با سرعتی نزدیک به ۱۵ بار در ثانیه انجام می  شود.

سایت نقطه کنترل جهت راهنمایی و عیب یابی ترمز جدولی تهیه وآن را در اختیار شما عزیزان قرار میدهد.

 لطفا جهت مشاهده کلیک نمایید.
منتظر شنیدن دیدگاه شما هستیم

ارسال دیدگاه

ایجاد حساب کاربری
نام و نام خانوادگی (ضروری)
شماره موبایل (ضروری)
تخصص
شهر
بازیابی رمز عبور
رفتن به نوار ابزار