شوفاژ-موتورخانه

 

 

images.jpgذادت

شوفاژ-موتورخانه-نقطه کنترل

وقتی سیستم گرمایش “گرم نمیکند”، رفع عیب آن هم هنر است و هم علم.فرض کنیم شما در خصوص هواگیری سیستم هر کاری از دستتان برمی آمده انجام داده اید.همچنین منبع انبساط را هم برای اطمینان ار عدم گرفتگی بررسی کرده اید،ولی مشکل هنوز باقی است.

“گرم نکردن” یک سیستم گرمایش آبی اغلب نتیجه انسداد جریان در سیستم لوله کشی است.در چنین موردی سوال کلیدی که باید از مشتری پرسید این است:”آیا سرد شدن سیستم ناگهان اتفاق افتاده یا به تدریج؟”پاسخ این سوال این سوال در رفع مشکل بسیار مهم است.

اگر”گرم کردن”ناگهان متوقف شده است،بهترین کار این است که در میان دستگاهها و اجزاء مکانیکی سیستم دنبال عیب بگردید؛مثل خرابی پمپ ،بسته بودن شیر وغیره.برای بررسی اجزاء سیستم راههای زیادی وجود دارد،ولی فعلا بیایید فرض کنیم همه بررسی شده وبدون عیبند.

نشانه دیگر این است که اتاق به تدریج از یک طرف سرد وسردتر شده باشد؛یعنی طبق اظهار مشتری سراسر رادیاتور گرم بوده اما به تدریج از یک طرف شروع به سرد شدن کرده وحالا فقط بخش کوچکی از طرف رادیاتور گرم باشد.در چنین موردی قبل از هرچیز رادیاتور را هواگیری کنید.

سایت نقطه کنترل  جهت چگونگی طریق هواگیری از رادیاتور نظر شما را به تماشای ویدیو در همین ظمینه دعوت مینماید.

۱. هرگاه سیستم تأسیسات ساختمان به‌‌خوبی کار کند ولی رادیاتورها گرم نباشند، نشان دهندهٔ هوا گرفتن رادیاتورها می‌باشد.
۲. با استفاده از پیچ‌گوشتی مخصوص پیچ انتهای رادیاتور را کمی باز کرده به‌طوری که خارج شدن آب به‌صورت فشرده که باعث خیس شدن اطراف گردد جلوگیری می‌کنیم و صبر می‌کنیم تا کاملاً هوای داخل رادیاتور به‌طور آهسته خارج گردد.
۳. با مشاهدهٔ اولین مرحله خروج آب از رادیاتور نبایستی به این اشتباه بیفتیم که هوای داخل آن کاملاً تخلیه شده است بلکه بایستی چندین مرحله آب از رادیاتور خارج گردد تا کاملاً هوای مابین رادیاتور تخلیه گردد.
۴. برای جلوگیری از ریزش آب به کف ساختمان یا احیاناً فرش منزل تشتی را زیر پیچ مخصوص قرار داده تا آب‌های تخلیه شده درون آن بریزد.
۵. بعد از اطمینان از خارج شدن تمامی هوای داخل رادیاتور پیچ آن را محکم ببندید.

اگر مشکل برطرف نشدحتما چیزی موجب کندی جریان آب گرم در رادیاتور شده است؛جرم وکثافت اعم از شن وقطعات آهن زنگ زده می توانند عامل این گرفتگی باشند.چون شیرها و زانوهای کوچک اجرام وکثافت را در خود نگه می دارند،معمولا با بررسی وتمییز کردن آنها می توان مشکل را رفع نمود.

images (2)

شوفاژ-موتورخانه-نقطه کنترل

صافیY شکل نیز جزو اولین جاهایی است که باید مورد بازبینی قرارگیرد.اگر شما عادت ندارید که در سیستم لوله کشی صافیY شکل نصب کنید،خودتان راعادت دهید!این صافی ارزان قیمت،قابل اطمینان،و ساده ترین راه برای به دام انداختن جرمها وکثافات وخارج کردن آنها از سیستم است.دومین جایی که باید از نظر گرفتگی مورد بررسی قرار گیرد پره پمپ است.

رسوبات وگاهی کثافات مانع چرخیدن پره پمپ می شوند.البته بعید است که در چنین صورتی متوجه موضوع نشویم چون نچرخیدن پره سبب شکستن کوپلینگ پمپ می شود که صدای تلق تلق آن مارا از وجود اشکال با خبر می کند.دلمه (Crud) لغتی است که به عامل گرفتگی سیستم اطلاق می شود.البته تکنیسینهای تاسیسات برای این عامل لغات واصطلاحات خاص خود را دارند،ولی ما به آن دلمه می گوییم.دلمه در سیستمهای آبی ممکن است ناشی از دو عامل باشد؛آب واجزاء سیستم.

مهمترین عامل ورود دلمه به سیستم؛خودآب است.آبی که سیستم از آن پر میشود اغلب حاوی مواد نامحلول معدنی است،وحتی بدتر از آن ممکن است گل آلوده باشد.این مواد معلق هرجا که سرعت جریان آب نسبتا کم شود رسوب می کنند؛

معمولا درون دیگ آبگرم شوفاژ اگر گردش آب در سیستم متناوب باشد،موادمعلق در نقاط سطح پایین سیستم لوله کشی می نشینند.از سوی دیگر موادمعدنی موجود در آب در شرایطی که سرعت جریات آب کم ودمای آن بالا باشداز حالت معلول خارج می شوند.وباز،دیگ شوفاژ اولین جایی است که این مواد در آن رسوب میکنند و به رغم آنچه ادعا می شود این امر در داخل دیگهای با کویل مسی یا فولادی نیز اتفاق می افتد؛هنگامی که سرعت جریان آب از درون مبدل حرارتی دیگ کمتر از طرح باشد.

هردو نوع دلمه باید هرچه زودتر از سیستم خارج شوند تا به دیگ صدمه ای نرسد.خوشبختانه،وقتی دلمه در مبدل حرارتی دیگ رسوب می کند،معمولا با ایجاد سروصدا وتکان و لرزش در دیگ و کف موتورخانه،حضور خود را اعلام می دارد.روش تمییز کردن دیگ از دلمه به مبدل و نوع آن بستگی دارد.نوع دیگر دلمه توسط خود اجزاء سیستم ایجاد می شود.معنی اش این است که سیستم به تدیج خودش را می خورد ونابود می کند.

این فرآیندخوردگی سیستم زمانی تسریع وتشدید می شود که سطحph آب از حدود مجاز آن خارج گردد،یا اجزاء سیستم تاب متفاوت در برابر مواد شیمیایی اضافه شده به آب را نداشته باشند.اما در بسیاری از موارد،دلمه نتیجه سالها خوردگی آرام وپنهان سیستم است.باید به خاطر داشت که در صورت آب بندی خوب و کامل سیستم حلقوی بسته(closed Loop)،خوردگی احتمالا بروز نخواهد کرد.

در یک سیستم حلقوی بسته که بدون نشت باشد،خوردگی (اکسیداسیون)پس از رسیدن سیستم به تعادل متوقف می شود.این نوع دلمه مسبب اکثر گرفتگی های سیستم و”گرم نکردن”آن است.ممکن است به تدریج آب در رادیاتوره کم وکم تر شده ونتیجتا گرمادهی آنها نیز به همان نسبت کاهش یابد تا وقتی که سروصدای ساکنین ساختمان بلند شود؛این اغلب در شروع فصل سرد یا بلافاصله بعد از تنظیم مجدد کنترل کننده دمای آب اتفاق می افتد.معمولا این مشکل در طبقه پایین ساختمان وانتهای حلقه گرمایش پیش می آید.

اگر شما به وجود دلمه در سیستم مشکوکید،اختلاف دمای لوله های رفت وبرگشت را در ناحیه ای که مشکل”گرم نکردن”در آن بروز کرده،مورد بررسی قراردهید.در بیشتر سیستمای جدید گرمایش آبی در آمریکای شمالی،بیشترین اختلاف دمای مورد انتظار بین لوله های رفت و برگشت۳۰F0(16/7C0) است.

اما خیلی از طراحان هنوز اختلاف دمای۲۰۰F(11/10C) را معقول می دانند.اگر اختلاف دما بیشتر از طرح بوده وشما خاطر جمع شدید که هیچ یک از اجزاء سیستم عیبی که موجب کندی جریان شود ندارند؛باید دنبال گرفتگی ناشی از دلمه در جریان آب بگردید.

گاهی برای خارج کردن دلمه،تخلیه کامل سیستم بهترین راه نیست.می توان دلمه را با افزایش جریان در قسمت گرفته سیستم،به سمت یکی از نقاط پایینی سیستم هدایت و از آنجا تخلیه کرد.بعد با سایر حلقه های سیستم را بست و حلقه گرفته را مورد بررسی قرارداد.اگر بازهم گرفته بود، باید از مواد باز کننده شیمیایی استفاده کرد.

در این صورت باید با شرکتها یا افراد آگاه از تاثیرات اینگونه مواد مشورت کرد با استفاده از وسایل جلوگیری از جریان معکوس  باید دقت نمود که این مواد شیمیایی سمی وارد لوله های آب آشامیدنی نشوند.

همچنین باید قبلا اطمینان حاصل کرد که ریختن محلول شیمیایی سمی به داخل سیستم فاضلاب (شهری) منع قانونی نداشته باشد.البته این اقدامات احتیاطی در مورد همه سیستمهای آبی حاوی مواد شیمیایی باید اعمال شوند.آب سیستم پس از چندهفته خنثی می شود و چنانچه آب تازه ای به سیستم وارد نشود(یعنی سیستم نشتی نداشته باشد و از طریق شیر اطمینان هم آبی خارج نشود)،ندرتا به اضافه کردن مواد شیمیایی تازه نیاز خواهد بود.

عملیات تمییزکاری سیستم بطور خلاصه بدین صورت است که؛ ابتدا ماده شیمیایی تمییزکننده به سیستم اضافه شده و دلمه با آب پرفشار از سیستم شسته می شود وبعد آب تازه به سیستم وارد می گردد.

index

شوفاژ-موتورخانه-نقطه کنترل

این آب قبلا آزمایش شده و ماده شیمیایی ضد خوردگی به میزان صحیح به آن اضافه می شود.بعضی از این مواد شیمیایی طوری ساخته شده اند که جدار داخلی لوله را پوشش می دهند.شخص یا شرکتی را که در مورد استفاده از ماده شیمیایی طرف مشاوره قرار می دهید ؛در مورد چگونگی آزمایش آب واضافه کردن میزان صحیح ماده شیمیایی شما را راهنمایی خواهد کرد.

برای جلوگیری از تشکیل دلمه در سیستم باید آن را از آب تمییز وغیر خورنده یا محلولهای ناقل حرارت مورد تایید برای سیستمهای آبی(از قبیل گلایکول)پر کنید.باید اطمینان حاصل کنید که سیستم هیچگونه نشتی که مستلزم ورود آب تازه به سیستم باشد،تغذیه کننده های آب سیستم را بررسی کنید یک صافیYشکل که به راحتی قابل تمیز شدن باشد در بالا دست دیگ شوفاژ و پمپ سیرکولاتور نصب کنید.

همچنین نصب یک فیلتر میکرونی نوع کارتریج را جهت صاف کردن هر چه بهتر آب مورد ملاحظه قرار دهید.برنامه ای را برای برسی و مراقبت منظم سیستم از نظر میزان ماده شیمیایی محلول در آب؛منظور کنید.همچنین فیلترها وصافیها را نیز در زمانهای مشخص مورد بازبینی قرار دهید.

 

در لوله کشی به روش سنتی با استفاده از شبکه موازی لوله سرد و گرم در طول مسیر مورد نیاز حرکت نموده و در نقاط مصرف از شبکه انشعاب گرفته می شود

images
در سیستم سنتی
سعی می گردد با بالا بردن قطر لوله ها مشکل شماره ۱ کاهش پیدا نماید .
بدلیل خروجی های زیاد میزان استفاده از اتصالات زیاد می شود .
بدلیل استفاده زیاد از اتصالات ضریب اطمینان آب بندی در طول زمان کاهش و پرت لوله افزایش می یابد
در صورت بروز مشکل و یا نشتی در شبکه عیب یابی و مشخص نمودن مکان نشتی به آســـــــــانی امکان پذیر نبوده و مستلزم ایجاد خسارتهای زیاد می باشد…

 

عیب:مشعل درست کار نمی کند،یعنی چند ثانیه پس از تشکیل شعله،ری ست می کند.
ردیف علت احتمالی چگونگی رفع عیب
۱ کلید فشار هوا از تنظیم خارج یا خراب است. کلید فشار هوا را تنظیم یا تعویض نمائید.
۲ مدار مراقب میله شعله(میله یونیزاسیون) اشکال دارد. میله یا فتوسل را تنظیم یا تعویض کنید.
۳ رله خراب است. رله را تعویض نمائید.
۴ بدنه مشعل اتصال زمین نشده است. خط اتصال زمین را وصل کنید.
۵ اتصال فاز و نول به پایه رله برعکس است. اصلاح کنید.
عیب:مشعل در حین کار مکررا خاموش می شود(رله ری ست می کند)
ردیف علت احتمالی چگونگی رفع عیب
۱ شعله تنظیم نیست. جریان گاز و هوا را تنظیم کنید.
۲ فاصله بین الکترودها زیاد است. فاصله بین الکترودها را تنظیم کنید.
۳ شیر مغناطیسی گاز به دلیل افت ولتاژ باز نمی کند. ولتلژ را تقویت کنید.
۴ ترانسفورماتور جرقه درست عمل نمی کند. ترانسفورماتور را عوض کنید.
عیب:بادزن مشعل کار می کند،اما جرقه زده نمی شود.
ردیف علت احتمالی چگونگی رفع عیب
۱ سروو موتور خراب شده است. سروو موتور را عوض کنید.
۲ رله معیوب است. رله را عوض کنید.
۳ دریچه های مشعل گیر کرده است. رفع گیر کنید.
عیب:فشار گاز کافی نیست.
ردیف علت احتمالی چگونگی رفع عیب
۱ فشار شبکه گاز شهر کم است یا رگولاتور ورودی خراب است. رفع عیب کنید.
۲ رگولاتور فشار گاز از تنظیم خارج شده ویا معیوب است. رگولاتور را تنظیم یا تعویض کنید.
۳ فیلتر کثیف است. فیلتر را تمیز یا تعویض نمائید.
عیب:شیر مغناطیسی گاز باز نمی شود.
ردیف علت احتمالی چگونگی رفع عیب
۱ بوبین شیرگاز سوخته است. بوبین و در صورت لزوم شیر گاز را تعویض نمائید.
۲ شیر مغناطیسی گاز معیوب است. شیر را تعمیر یا تعویض کنید.
۳ سیم های شیر مغناطیسی به پایه رله وصل نیستند. سیم ها را وصل کنید.
۴ کلید هوا قطع است. رفع عیب کنید.
۵ رله خراب است. رله را تمیز یا تعویض کنید.
عیب یابی پمپ های سیرکولاتور
– ۱پمپ کار می کند ولی گرما به بعضی از قسمتهای ساختمان نمی رسد : در این صورت ممکن است سیستم در آن قسمتها هوا گرفته باشد واین هوا آنقدر متراکم شده که جلوی گردش آب در آنجا را گرفته است که در نتیجه سیستم باید هواگیری شود . ۲- پمپ سیرکولاتور ممکن است نشتی داشته باشد : نشتی اغلب از محل فلنج های نصب پمپ اتفاق می افتد.شاید دلیلش این باشد که هنگام نصب پیچهای فلنجها را کاملا سفت نکرده اند یا فلنجها متناسب با وزن پمپ(کوچک یا بزرگ) انتخاب نشده اند. چون آبی که از فلنجای پمپ سیرکولاتور نشت می کند آب داغ سیستم گرمایش است واین در موتورخانه اتفاق می افتد اغلب به چشم نمی آید وتنها از روی رسوباتی که در محل فلنج ها تشکیل شده وخوردگی آنها ، نشتی تشخیص داده می شود.به نظر من هنگام سرویس سالانه در انتهای فصل گرمایش زمان خوبی برای برطرف کردن نشتی این فلنج هاست ؛ یعنی زمانی که سیستم خاموش ، سرد واحتمالا تخلیه شده است. چنانچه نشتی پمپ سیرکولاتور برای مدت طولانی ندیده گرفته ودر مورد برطرف کردن آن اقدام نشود ، ممکن است لوله کشی فاضلاب نیز صدمه دیده وهزینه سنگین تری به صاحب ساختمان تحمیل شده است. ۳- پمپ روشن است ولی اب داغ را گردش نمی دهد: این اشکال وقتی پیش می آید که پره های پمپ یا اجزا داخلی آن صدمه دیده باشند ؛ موتور پمپ روشن است اما پمپاژی صورت نمی گیرد. که در این صورت باید پمپ تعویض یا تعمیر شود. ۴- پمپ سر و صدادار : این اشکال ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد.اول باید خاطر جمع شد که سیستم هوای اضافی ندارد چون یکی از دلایل بروز سروصداست.بعد باید یاتاقانهای پمپ را بررسی ودر صورت معیوب بودن تعویض کرد.علت دیگر سروصدا ممکن است نصب ناصحیح پمپ یا قطعات داخلی آن باشد. ۵- وجود املاح معدنی زیاد در آب تغذیه سیستم: در یک سیستم آبی بسته چون آب داخل سیستم فقط یکبار به آن وارد شده وقاعدتاً تعویض نمی شود(مگر در صورتی که سیستم از جایی نشتی داشته باشد وآب کم کند) ، املاح موجود در آب نمی تواند مسئله ساز باشند. اما در سیستمهای باز که مداوما آب تازه وارد مدار گرمایش می شود ، رسوب املاح معدنی آب ممکن است سبب گرفتگی وتخریب قطعات داخلی پمپ سیرکولاتور شود. اکسیژن موجود در آب تازه نیز به نوبه خود این ضایعات را ایجاد می کند : ۱- اکسیده شدن وخوردگی روتور واجزا داخلی پمپ ؛ ۲- تضعیف سیم پیچی موتور پمپ ؛ ۳- شل کردن یا قطع اتصالات الکتریکی داخلی موتور. ۶- پمپ قادر به غلبه بر افت فشارهای سیستم لوله کشی نیست : همه کارخانجات سازنده پمپ جداول ومنحنی هایی را برای انتخاب پمپ سیرکولاتور براساس دو مولفه دبی (شدت جریان) وهد (افت فشار) پمپ تدوین کرده اند که در کاتالوگ تمام پمپها ارائه شده اند وبا استفاده از آن مدل مناسب تعیین می شود. بسیاری از پمپهای سیرکولاتور خانگی “ظرفیت بالابری ” بزرگی ندارند وبراساس شرایط “لوله های پر از آب ” وبدون هواگرفتگی (مسدود شدن جریان بر اثر تراکم هوا) تعیین ظرفیت شده اند وتنها در این شرایط عملکرد رضایتبخشی دارند. بنابراین ممکن است در برخی ساختمانها بویژه ساختمانهای بیش از دو طبقه لازم باشد “فشار سرد” آب در سیستم گرمایش افزایش یابد.راه حل دیگر این است که یک پمپ سیرکولاتور کمکی به پمپ اصلی سری شود. اما حاصل کار پمپ یعنی gpm (گالن بر دقیقه) یا دبی تحویلی نیز بستگی به هد تولیدی توسط پمپ سیرکولاتور دارد.مقاومت سیستم یک فاکتور کنترل کننده در تعیین شدت جریان پمپ است. همینطور که شدت جریان در سیستم لوله کشی افزایش می یابد ، مقاومت یا افت فشار نیز به میزان مربع نسبت شدت جریانها افزایش می یابد. مثلا اگر افت فشار یک سیستم۲ft در دبی ۳gpm باشد وقتی دبی به ‌۶gpm افزایش پیدا کند مقدار افت فشار سیستم طبق فشار سیستم طبق این فرمول بالا می رود: ۶gpm/3gpm) 2×۲ft=8ft=افت فشار جدید یعنی با دوبرابر شدن دبی ، افت فشار نه دو برابر، بلکه چهار برابر افزایش می یابد.به همین نسبت اگر دبی ۳ برابر شود افت فشار ۹ برابر خواهد شد. نقطه ای که منحنی مقاومت سیستم ومنحنی پمپ تلاقی می کنند نقطه ای است که در آن شدت جریان تحویلی پمپ در آن سیستم حداکثر خواهد بود. اما یکی از مهمترین عوامل عدم کارایی سیستم شوفاژ در ساختمانها ، بویژه ساختمانهایی مثل همین آپارتمان مادر رافائل نامناسب بودن اتاق موتورخانه است که همین موجب می شود ساکنین یا سرایدار ساختمان رغبت نکنند مرتبا به موتورخانه سر بزنند چون باید به اتاقی تاریک واحیانا بدبو وارد شوند که واقعا وحشتناک است. این تاثیر روانی منفی موجب می شود که ساکنین یا سرایدار ساختمان از امور ساده نگهداری سیستم نیز که می تواند وباید توسط آنها صورت گیرد.از قبیل معاینه وبازرسی هر از گاه موتورخانه ، اجتناب کرده وفقط بعد از وارد آمدن ضایعات وعدم کارایی سیستم کار پر هزینه عیب یابی و تعمییرات را به یک متخصص بسپارند

نمودار عیب یابی مشعل گازسوز ایران رادیاتور

نگاهی بر عملکرد سیستم مشعل

مجموعه قطعات و دستگاههایی که برروی مشعل نصب شده است باعث خروج شعله و در نهایت گرم شدن شوفاژ خانه ما می شود .

این مجموعه شامل :

  1. الکتروموتور فن دمنده هوا
  2. شیر برقی جهت کنترل گاز
  3. پرشر سوئیچ ها جهت کنترل گاز و عملکرد فن
  4. ترانس جرقه زن
  5. الکتروهای مخصوص جرقه
  6. میله یون جهت کنترل شعله
  7. رله
  8. دمپر کنترل هوا

کنترل و نظارت بر عملکرد صحیح و ایمنی مشعل به عهده قسمتی به نام رله است ، از این رو چون درگذشته المانهای الکترونیکی وجود نداشت مخترعان اولیه ان را از مجموعه ای رله و ترموستاتهای حرارتی و تاخیری می ساختند ،

که ناخود آگاه رله نام گذاری شد . ولی امروزه کنترل به عهده مدارهای مجتمع و ترانزیستورها می باشد و رله ها وظیفه  روشن کردن خروجی ها را برعهده دارند در شکل زیر نمایی از رله را مشاهده می نمایید:

رله برروی پایه ای نصب می شود که مانند سوکت باعث سهولت در تعویض رله شده و در حقیقت سیم کشی ها به پایه رله متصل هستند در عکس زیر یک نمونه از پایه مشاهده می شود :

یک رله بعنوان کنترلر از طریق سنسورها و ورودیهای مختلف همان سیتمهای کنترل که روی دیگ ومشعل وجود دارند مراحل کار را مانند یک ماشین برنامه دار اجرا میکند در بعضی از رله ها سیکل کاری موبه مو انجام نمی گردد…

بعد از عملکرد ترموستات دیگ و رسیدن فرمان به رله(پایه ۹) ابتدا به مدت ۴۰ ثانیه  پایه ۴ برق دار شده و فن مشعل کار می کند تا در صورت وجود گاز و مواد حاصل احتراق در داخل دیگ ، آنرا تخلیه نماید . سپس پایه ۳  برق دار شده و جرقه زن به مدت ۵ ثانیه جرقه می زند و همزمان با ان پایه ۵ نیز برق دار شده و شیر برقی گاز باز می شود . در صورت تشخیص شعله توسط یون ظرف ۵ ثانیه ،برق جرقه زن قط ع شده و مشعل روشن می ماند .در غیر اینصورت و عدم تشکیل شعله ، شیر برقی گاز بسته شده و فن خاموش شده و رله ریست می نماید و چراغ آلارم روشن می ماند .

 

 

اگر به تصویری که زیر رله کشیده شده دقت فرمایید ، می بینید که نقشه سیم کشی پایه های رله برروی آن توسط شرکت سازنده (که غالبا استاندارد هم می باشند) کشیده شده است :

اکنون که با مراحل کار مشعل آشنا شدیم می توانیم به عیب یابی مشعل اقدام نماییم.

کافی است بفهمیم که مشعل در کدام مرحله از مراحل فوق ریست می شود تا آن قسمت را چک نماییم. بطور مثال اگر فن روشن شده و صدای ترانس جرقه زن هم می آید ولی شعله روشن نمی شود یا شیر برقی گاز خراب است یا الکترودهای جرقه خراب شده و جرقه نوک مشعل انجام نمی شود

 

در مشعل های فن دار معمولا فرایند روشن شدن مشعل و تشکیل شعله شامل مراحل زیر می باشد:

  • بعد از عملکرد ترموستات دیگ فرمان روشن شدن به رله (پایه ۹) می رسد.
  • ابتدا به مدت ۴۰ ثانیه  پایه ۴ برق دار شده و فن مشعل کار می کند تا در صورت وجود گاز و مواد حاصل احتراق در داخل دیگ ، آنرا تخلیه نماید .
  • در همین هنگام پایه شماره ۷ صحت عملکرد فن را کنترل می کند.
  • سپس پایه ۳  برق دار شده و جرقه زن به مدت ۵ ثانیه جرقه می زند.
  • همزمان با فرایند بالا (جرقه زدن) پایه ۵  برق دار شده و شیر برقی گاز باز می شود .
  • در صورت تشخیص شعله توسط یون ظرف ۵ ثانیه ،برق جرقه زن قطع شده و مشعل روشن می ماند .
  • بعد از گرم شدن دیگ و رسیدن دما به مقدار تنظیم شده در ترموستات برق مشعل توسط آن قطع می شود
  • در غیر اینصورت و عدم تشکیل شعله ، شیر برقی گاز بسته شده و فن خاموش شده و رله ریست می نماید و چراغ آلارم روشن می ماند .

 

عیب یابی پمپ سانتریفوژ

عیب ۱ : پمپ ، آب نمی دهد.

علت :

۱- پمپ از آب پر نشده است .

۲- سرعت پمپ خیلی کم است.

۳- هد دهش بسیار زیاد است.

۴- ارتفاع مکش بیش از حد زیاد است.

۵- پروانه و یا لوله کشی مسدود شده است.

۶-پره معکوس می چرخد.

۷-پمپ هوا کشیده است.

ترموستات جداری در شوفاژ…

ترموستات  دستگاهیست که دما را  حس میکند و دستور قطع در دمای معینی که روی آن تنظیم شده است میدهد.

در شوفاژ ها دو نوع ترموستات بکار میرود

۱- ترموستاتی که روی دیگ شوفاژ نصب میشود و وقتی حرارت آب به درجه ای که ترموستات روی آن تنظیم شده رسید به مشعل دستور خاموش شدن را میدهد.

مثلا اگر دکمه ترموستات را روی۶۰ درجه بگذاریم مشعل شروع به کار میکند و آب درون دیگ را گرم مینماید . هنگامیکه دمای آب به ۶۰ درجه رسید ترموستات دستور خاموش شدن را به مشعل میدهد. بدیهیست با مصرف شدن دمای آب در رادیاتورها و منابع دوجداره ، ترموستات مجددا به مشعل دستور روشن شدن و گرم کردن آب راتا دمای ۶۰ درجه میدهد.

۲- ترموستات جداری که روی لوله های آب برگشتی از رادیاتور ها نصب میشود و دمای آب برگشتی را حس مینماید . این ترموستات در صورتیک دمای آب برگشتی بیشتر از درجه تنظیم شده روی آن باشد دستور خاموش شدن را به پمپ سیرکولاتور( پمپی که آب را بگردش در میآورد) میدهد.

توضیحا اینکه آب درون دیگ که گرم شده است بوسیله پمپ سیرکولاتور به داخل ساختمان و رادیاتور ها میرود و محیط را گرم میسازد . اگر محیط گرم باشد دمای این آب مصرف نمیگردد و در برگشت به ترموستات جداری میرسد و پمپ سیرکولاتور خاموش میشود.

بکار بردن ترموستات جداری اشتباه بزرگیست که در نصب موتور خانه شوفاژ انجام میگیرد.

این ترموستات اگر کار کند ، باعث بهم خوردن انتقال گرما میشود و در دراز مدت بعلت شوک های وارده از طرف آن به پمپ ،موجب سوختن سیم پیچ موتور و یا شکستن کوپلینگ میشود. به همین دلیل شوفاژکارها درجه روی آین ترموستات را کمی بیشتر از درجه تعیین شده بوسیله ترموستات روی دیگ میگذارند و این بدان معنیست که این ترموستا ت هیچوقت کار نمیکند و بود و نبود آن یکسانست.

هر موتور الکتریکی هنگام روشن شدن جریان زیادی را مصرف میکند و بعد از رسیدن به دور حداکثر خود جریان مصرفی آن کم میشود. پمپ سیرکولاتور هم اگر بطور دائم کار کند هیچ اشکالی در آن پدید نخواهد آمد ولی اگر بوسیله ترموستات جداری مرتبا خاموش و روشن شود ضربه های الکتریکی وارده ، از عمر آن میکاهد و باعث میشود زودتر بسوزد.

از طرفی اگر ترموستات جداری پمپ سیرکولاتور را خاموش کند ، دیگر آب درگردش نخواهد بود و اطلاعات سرد شدن محیط در اطاقها به ترموستات جداری نخواهد رسید و با توجه به گرم بودن محیط شوفاژخانه ترموستات جداری عمل نمیکند و پمپ همچنان خاموش خواهد ماند.

بنا براین وجود ترموستات جداری نتنها مفید نیست بلکه باعث اختلال در انتقال گرما شده و عمر پمپ سیرکولاتور را بشدت کاهش میدهد.

برخی چنین استدلال میکنند که پمپی که دائما کار کند زودتر خراب میشود . ولی همانطور که گفته شد ضربه های الکتریکی شدیدی که هنگام روشن و خاموش شدن به سیم پیچ پمپ وارد میشود خیلی سریع باعث سوختن آن خواهد شد.

پس پیشنهاد میکنم اگر در شوفاژخانه منزل خود ترموستات جداری دارید فورا آنرا از مدار خارج کنید و اگر در حال احداث شوفاژخانه هستید از نصب آن جلوگیری نمائید.

بسیار از شوفاژکارها بعلت عدم آگاهی و یا بعلت کمک به فروش این ترموستات ها نصب آنرا واجب میدانند ولی اینکار اشتباه محض است و اینجانب همواره آماده ام پاسخگوی این مسئله باشم.
موتور دمپر lks 160-36 جهت تنظیم دمپر هوای مشعل های دو مرحله ای به کار می رود این موتور دمپر دارای سه بادامک و میکروسوییچ می باشد که جهت کنترل وضعیت دمپر در وضعیت مینیمم ،وضعیت ماکزیمم و فرمان به شیر مرحله دوم می تواند مورد استفاده قرار گیرد

در زیر نقشه مدار کنترل داخلی موتور دمپر LKS160 آورده شده است که مشاهده می گردد این موتور دمپر دارای یک موتور می باشد که می تواند در دو جهت بچرخد و دارای ۷ سوکت نصب سیم می باشد که بعضی از آنها ورودی و بعضی خروجی می باشند.

جهت درک عملکرد موتور دمپر و ارتباط آن با رله کنترل و سیستم کنترل مشعل باید طرز کار موتور دمپر را درک کنیم .موتور دمپر در اصل یک سرو موتور می باشد که با دریافت فرمان می تواند در دو جهت بچرخد و میزان چرخش در هر جهت با تنظیم بادامک هایی که به میکروسوییچ مربوطه فرمان می دهد تنظیم می شود.

همانگونه که در شکل زیر مشخص می باشد پایه۲ ورودی فرمان به شیر برقی مرحله ۲ می باشد که در صورت عملکرد میروسوییچ مربوطه به ۳ متصل شده و شیر برقی مرحله دوم فرمان می گیرد و عمل می کند .یعنی اینکه در موتور دمپر پایه ۲ ورودی و پایه ۳ خروجی می باشد و به عبارت بهتر به پایه ۲ از رله و به واسطه کلید مرحله دوم برق می آید و از پایه ۳ به شیر برقی مرحله دوم برق می رود .

به پایه ۶ نول وصل می گردد  و فاز اصلی نیز به پایه R متصل می گردد یعنی اینکه پایه های ۶ و R نیز پایه های ورودی می باشند که نول و فاز به انها وارد می گردد .توجه داشته باشید که موتور دمپر همواره باید برق دار باشد و به محض فرمان گرفتن عمل نماید و حتی وقتی مشعل ترموستات می نماید باید بتواند دمپر را در وضعیت مناسب قراردهد لذا برق پایه R از پایه همیشه برق دار رله فرمان می گیرد که در صورت ترموستات نمودن و یا ریست کردن بتواند دمپر را به وضعیت مناسب برگرداند .

پایه ۱ نیز به رله موتور دمپر وصل می باشد که می تواند با جابه جا کردند تیغه متصل به پایه R جهت چرخش موتور دمپر را تغییر دهد و به این ترتیب دمپر را در موقعیت دلخواه قرار دهد که در اینجا به دریافت فرمان از آغاز مرحله دوم پایه ۱ برق دار شده و رله موتور دمپر عمل کرده و لذا موتور دمپر دمپر را تا موقعیت ماکزیمم می چرخاند .

پایه های ۴ و ۵ نیز خروجی های موتور دمپر می باشند که رسیدن موتور دمپر به وضعیت مینیمم و ماکزیمم را می توانند گزارش نمایند .


آشنایی با شیربرقی گازوییل مشعل ها
همانطور که در شکل زیر مشخص می باشد شیر برقی گازوییل در مسیر خروجی پمپ تا نازل مشعل قرار می گیرد و وظیفه ان کنترل قطع و وصل جریان گازوییل به نازل می باشد .

شیر برقی های گازوییل از نوع نرمالی کلوز(NC) می باشند یعنی در حالتی که بوبین شیر برقی برق دار نباشد شیر در وضعیت بسته بوده و جریان گازوییل از شیر عبور نمی کند .

در مشعل های تک مرحله ای یک شیر برقی و در مشعل های دو مرحله ای دو یا سه شیر برقی و یا حتی بیشتر وجود دارد که در هر صورت تعداد شیرها و حتی نوع و سایز آنها بستگی به نحوه توزیع گازوییل توسط نازل های مشعل و سیستم کنترل ظرفیت مشعل دارد .

 همانگونه که در تصاویر مشخی می باشد در بعضی پمپ های گازوییل شیر برقی گازوییل به صورت یکپارچه تعبیه شده است و بعضی پمپ های گازوییل نیز شیر برقی گازوییل ندارند .

شیر برق های گازوییل معمولا در سایزهای ۸/۱(یک هشتم اینچ)، ۴/۱(یک چهارم) و ۸/۳(سه هشتم) بر روی مشعل ها نصب می گردند .

چگونگی رفع عیب:

۱-قبل از استارت یک پمپ سانتریفوژ، باید پوسته و لوله مکش آن کاملا از آب پر باشد. در غیر این صورت پمپ کار نکرده و به جای آن هوا را پمپ می کند. پمپهای سانتریفوژ را به طریق می توان پرکرد: الف / پر کردن پوسته و لوله از آب و نگهداری آب درون آنها توسط شیر.  ب/ پر کردن به وسیله پمپ خلاء.  ج / پر کردن به وسیله یک ایجکتور بخار، هوا  یا آب

۲-الف/ ولتاژ و چگونگی سیم کشی مندرج روی پلاک موتور را بررسی کنید. ب/ اتصال موتور به محور پمپ را مورد ملاحظه قرار دهید. ج / در مورد توربینهای بخار، گاورنر را وارسی نموده ، معلوم دارید که آیا فشار کامل بخار را دریافت می کند یا نه .

۳-شرایط کار را وارسی کنید. ببینید آیا افت فشار اصطکاکی لول و هدهای مکش و دهش مطابق مقادیر معین شده هستند یا نه.

۴-میزان مکش را اندازه گیری کنید. مکش طبیعی نباید از ۱۵ فوت (۴/۶m ) تجاوز کند .

۵-لوله کشی ، صافی مکش و همچنین پروانه را بررسی کنید.

۶-جهت چرخش پروانه به راست است اگر غیر از این است عیب را برطرف کنید.

۷-الف/ ورودی لوله مکش را مسدود کرده لوله را تحت فشار قرار دهید. به وسیله یک فشار سنج می توان نشت را از روی افت فشار تشخیص داد. ب / درز کردن  فقط ۱ % هوا به داخل پمپ ممکن است موجب ۱۰% افت ظرفیت شود. ج / محل نشت را شناسایی و کاملا آب بندی کنید.

 

عیب۲ : آبدهی پمپ ناکافی است .

عیب ۳: فشار پمپ کافی نیست.

عیب ۴: پمپ مدتی کار می کند و بعد دیگر مکش ندارد.

عیب ۵: پمپ توان الکتریکی خیلی زیادی را می کشد.

عیب ۶: سر وصدای پمپ یا سیستم

 

از عوامل مهم در تعیین نازل از نقطه نظر زاویه و الگوی پخش آن الگوی هوا می باشد.در صورتیکه الگوی پخش هوا طوری باشد که در مرکز خلاء جزئی وجود داشته باشد و هوا از مرکز آن خارج نشود در اینصورت زاویه خارجی شعله ۶۰ درجه ونازل انتخابی از نوع ۶۰ درجه و توخالی باید انتخاب گردد

اما در صورتیکه ورود هوا از مرکز مشعل نیز صورت پذیرد و مرکز شعله نیز دارای فشار مثبت باشد در اینصورت نازل انتخابی از نوع تو پر انتخاب می گردد .

مصرف کننده های برق در یک مشعل شامل تجهیزات زیر می باشد :

۱- الکتروموتور فن دمنده هوا

۲- الکتروموتور پمپ گازوییل

۳- جرقه زن

۴- سیستم کنترل شامل رله ،پرشر هوا،پرشر گاز،چشمی و…

۵- شیرهای برقی گاز و گازوییل

۶ -موتور دمپر

———————–

در مورد الکترو موتورفن دمنده مشعل ها که عمده ترین مصرف کننده برق مشعل می باشد مطالبی جهت روشن شدن روش تعیین مصرف برق ارایه می شود .

معمولا بر روی پلاک الکتروموتور مشعل و یا در کاتالوگ مربوطه معمولا توان خروجی الکترو موتور درج می شود.مثلا برای مشعل ۱۵۰۰۰۰کیلوکالری هوفمات که دارای الکتروموتور موتوژن تیپ  EB90-21D می باشد درج شده است ۱۲۵W که این میزان توان خروجی الکتروموتور می باشد و بیانگر میزان مصرف برق الکتروموتور نمی باشد .

اما میزان مصرف برق الکتروموتور را از کجا می توان بدست آورد ؟

برای بدست آوردن میزان مصرف برق واقعی الکتروموتور باید راندمان الکتروموتور در دسترس باشد که معمولا در کاتالوگ الکتروموتور ارایه می گردد.برای این الکتروموتورراندمان اعلام شده در کاتالوگ موجود ۵۵ درصد ذکر شده است.یعنی اینکه برای تولید ۱۲۵ وات در خروجی الکتروموتور  حدود ۲۲۷ وات برق مصرف می گردد .

*** بنابراین در تعیین میزان برق مصرفی الکتروموتور فن دمنده با داشتن توان خروجی الکتروموتور و در نظر گرفتن راندمان الکتروموتور میزان برق مصرفی محاسبه می گردد .توجه داشته باشید که متاسفانه راندمان الکتروموتورهای داخلی بین ۵۰ الی ۷۵ درصد قراردارد .

لوله هدایت گاز
بعد از شیر برقی قراردارد با توجه با سایز مشعل ابعاد و اشکال مختلفی دارد که موضوع قابل اهمیت تاثیر این لوله و متعلقات آن در اختلاط گاز و هوا و احتراق بهینه می باشد .البته همانگونه که در شکل می بینبد معمولا یون و الکترودهای جرقه زن نیز بر روی این لوله نصب می شوند.

شیر برقی گاز ا اینچ  مارک  Krom Schroder مدل VG25R02LT31D در زیر تشریح شده است :
 این شیر برقی از نوع آرام بازشو می باشد و اجازخه تشکیل شعله به آرامی را فراهم می آورد و حداکثر دبی عبوری از آن با افت۳ میلی بار حدود ۲۰ متر مکعب در ساعت می باشد .
تنظیم سرعت  و حجم تشکیل شعله اولیه:
با شل کردن پیچ با لای شیر و چرخش آن در جهت مثبت یا منفی حجم گاز و سرعت رسیدن به حداکثر حجم ورودی تنظیم شده و با این امر می توان به صورت ایمن شعله را تشکیل داد .طبق کاتالوگ حداکثر ۱۰ ثانیه می تواند زمان رسیدن به دبی ماکزیمم شیر طول بکشد .

تنظیم شعله :

برای تنظیم شعله و دبی عبوری از شیر در حالت باز با استفاده از پیچ آلن موجود در زیر شیر می توان اقدام نمود  .این تنظیم باید بعد از تشکیل شعله و به صورت آرام آرام صورت پذیرد و حتما نحوه تشکیل شعله ابتدایی نیز به موازات ان تنظیم گردد
یکی دیگر از وظایف و کارکرد های چشمیها در مشعل چک کردن نبود شعله قبل از رسیدن به مرحله احتراق است .همان طور که در پستهای قبلی عنوان کردیم فتو رزیستورها به نور حساس بوده و با دیدن آنها مقاومت مدار آنها به صفر نزدیک شده و جریان را از خود عبور می دهند.این چشمیها که عمدتا برروی سوخت گازوییل مصرف بیشتری دارند در صورتی که قبل از رسیدن به زمانی که در رله مشعل برای آنها تعریف شده است ، وجود شعله را در محفظه احتراق تشخیص دهند ، اجازه ادامه کار به مشعل را نداده و اصطلاحا رله ریست می کند.

شمیهای مورد استفاده در مشعلهای تهویه مطبوع از لحاظ مکانیزم کارکرد به دو نوع عمده تقسیم بندی می شوند.

۱-   فتو رزیستورها :مانند FZ711 G ( ساترونیک)و   QRB (لاندیس )FZ 711S( ساترونیک)این چشمیها ساختاری مقاوتی دارند و بدین ترتیب عمل می کنند که در هنگامی که نوری رویت نمی کنند مقاومت آنها در حدود مگا اهم می باشد و اجازه عبور جریان از خود را بدلیل این مقاومت نمی دهند. هنگام دریافت نور مقامت آنها به رنج کیلو اهم کاهش یافته و جریان از این طریق به رله می رسد.باید توجه داشت که این نوع چشمیها به نور احتراق نور اتاق و.. حساس می باشند و بدلیل این ماهیت تمامی نورهای تابیده شده  را تایید کرده و دارای ایمنی کمتری می باشند.

QRB

۲-   فتوسلها:مانند QRA 2  لاندیس  و UVZ 780 ساترونیک :عملکرد این چشمیها بدین طریق است که هرکدام از این فتوسلها حساسیت خاص خودرادارند بدین ترتیب که UVZ  قرمز رنگ برای سوخت گازوگازوییل حساس به طول موج ارسالی از سوختن سوخت گازو گازوییل – UVZ سفید رنگ  برای سوخت گازوییل حساس به طول موج ارسالی از سوخت گازوییل UVZ آبی رنگ برای سوخت گاز می باشد. می دانیم نورهای مختلف طول موجهای مخصوص به خودرادارند.برای مثال فتوسل مخصوص گاز در هنگام دریافت طول موج مربوط به سوختن سوخت گاز سیگنالی به رله مشعل می فرستد که نشان می دهد این شعله تشکیل شده و مشعل به کار خود ادامه می دهد.گفتنی است که این چشمی هنگام دریافت طول موج نور دیگر سیگنال متفاوتی به رله ارسال می کند که نهایتا موجب ریست رله می شود.

UVZ 780

چشمیهای معروف به QRA 2 به نور ماورائ بنفش یا UV که طول موجی برابر ۱۹۰تا ۲۷۰ نانومتر ساطع می شوند حساس بوده و به سایر نورها با طول موجهای دیگر حساس نمی باشند .بنابراین هنگام در یافت نور اتاق یا سایر روشناییهایی که طول موج آنها در محدوده طول موجهای مرئی قرار می گیرد سیگنال دیگری به رله مشعل ارسال کرده و اجازه کارکرد مشعل را نمی دهندو اصطلاحا مشعل ریست می کند.

رله گازسوز شکوه‬

نمودار زمانی عملکرد و نقشه سیم کشی  این رله به شرح زیر می باشد :

این مشعل ها که بر روی بخاریهای تشعشعی گرماتاب نصب شده اند مانند مشعل های دیگ ها دارای یک رله کنترل کننده به شکل زیر می باشند :

تفاوت اصلی در این مشعل ها این است که به دلیل اینکه احتراق در داخل لوله صورت می پذیرد به جهت خروج راحتر دود و به همین طریق ورود هوای مورد نیاز احتراق ،یک فن دمنده مانند شکل زیر در انتها لوله قرار داده شده است.

همچنین پرشر هوای این مشعل ها به صورت سنس نمودن فشار منفی و تشخیص مکش ایجاد شده توسط فن مکنده وجود شعله و عملکرد صحیح فن را تشخیص می دهد .

 


رله گازوییلی شکوه TF701
این رله برای کنترل عملکرد مشعل های بدون موتوردمپر یا مشعل هایی که دارای دمپر هیدرولیکی می باشند به کار می رود .

نحوه سیم کشی این با این رله به شرح زیر می باشد :

 


پمپ گازوییل با دو فشار متفاوتAT Pump with two adjustable pressure ranges
این پمپ قابلیت کار با در دو فشار متفاوت دارد که توسط دو شیر برقی روی پمپ که مسیر بای پس را کنترل می نماید این کار صورت می گیرد که در زیر نمای داخلی و ارتباطات داخلی پوپ آورده شده که گویای نحوه عمل این پمپ می باشد.low mode : 8 – 15 bars,
high mode : 12 – 25 bars

 


دودکش

دودکش مجرایی است که دود و گازهای حاصل از احتراق را به هوای آزاد منتقل می کند و قسمت اصلی آن عموما عمودی می باشد.

می دانیم که وزن مخصوص گازها در اثر حرارت کم می شود و حجم مخصوص آنها اضافه می گردد، در نتیجه وزنشان از هوای خارج سبکتر شده و به طرف بالا حرکت می نمایند.

مکشی که در دودکش بوجود می آید به عوامل زیر بستگی دارد :

–         ارتفاع دودکش

–         سطح مقطع دودکش

–         درجه حرارت دود و گازهای حاصل از احتراق و هوای خارج

–         جنس جداره دودکش

هرچه ارتفاع دودکش بیشتر باشد قدرت کشش آن بیشتر می شود ودر نتیجه سطح مقطع آنرا می توان کمتر اتخاذ نمود.معمولا ارتفاع دودکش را حداقل ۵ متر در نظر می گیرند ، شکل مقطع نیز در این رابطه مهم می باشد.اختلاف درجه حرارت دود و هوای خارج در مکش دودکش موثر بوده و با زیاد شدن اختلاف درجه حرارت ، کشش دودکش نیز زیاد می شود.

عامل مهم دیگر ، جنس جداره دودکش است که هرچه صاف تر و صیقلی تر باشد اصطکاک کمتری را ایجاد نموده و در نتیجه کشش بیشتری خواهیم داشت .

درجه حرارت و حجم دود و گازهای حاصل از احتراق به نوع سوخت بستگی دارد .

مقدار حجم دود به ازای هر ۱۰۰۰کیلوکالری حرارت با توجه به انواع سوخت به قرار زیر است :

چوب                 ۴٫۳ مترمکعب درساعت

زغال سنگ         ۳٫۳ مترمکعب در ساعت

نفت و گازوییل      ۲٫۱ مترمکعب در ساعت

–         شکل مقطع دودکش :

دودکش را در مقاطع مختلف دایره مربع و مستعطیل می سازند . مقطع دایره بهترین شکل برای دودکش می باشد.زیرا دود در آن بصورت مارپیچ حرکت می کند . در مقطع مربع شکل بعلت وجود آشفتگی در گوشه های دود کش ،مکش آن نسبت به مقطع دایره ای کمتر می باشد .مقطع مستعطیل زیاد مناسب نبوده و کشش آن از مقطع مربع کمتر می باشد .قابل ذکر است هرچه نسبت طول به عرض بیشتر باشد مکش کمتر می شود.

دراندازه های کوچک عموما مقطع دودکش را دایره ای شکل در نظر می گیرند و قطعات آن نیز پیش ساخته و آماده می باشد .درابعاد و اندازه های بزرگ چون دودکش آماده به شکل دایره وجود ندارد و همچنین بلیل اینکه مقطع دایره ای فضای بیشتری را می گیرد ، دودکش را با مقطع مستعطیل و یا دایره بوسیله مصالح ساختمانی می سازند .درمواردی که عرض فضای عبود دودکش کم باشد آنرا به شکل مستعطیل طرح می نمایند.

–         محاسبه سطح مقطع دودکش :

لازمست سطح مقطع دودکش طوری انتخاب شود که دود براحتی از آن تخلیه گردد.

اگرسطح مقطع کم انتخاب شود،سرعت دود در آن زیاد بوده و تولید صدا خواهد کرد و احتمالا کشش آن نیز مناسب نمی باشد.

چنانچه سطح مقطع زیاد محاسبه گردد سرعت دودکم شده و درجه حرارت پایین آمده ودر نتیجه از کشش دودکش می کاهد .

برای محاسبه سطح مقطع از رابطه زیر استفاده می شود :

برای سوخت مایع : A = 0.02 Q / ÖH

برای سوخت جامد :A = 0.04 Q / ÖH

که در آن :

A = سطح مقطع دودکش برحسب سانتیمترمربع

Q = ظرفیت حرارتی دیگ برحسب کیلوکالری برساعت

H = ارتفاع معادل دودکش برحسب متر

ارتفاع معادل دودکش برابر است با طول قسنت عمودی به آضافه نصف طول قسمت افقی :

بعد از محاسبه سطح مقطع با انتخاب شکل مقطع دودکش بصورت دایره ، مربع و یا مستعطیل ، ابعاد آن نیز تعیین می شود.

قطر دودکش چنانچه مقطع آن دایره انتخاب شود برابر است با :

D = 2 Ö A/p      p = 3.14159

و چنانچه سطح مقطع مربع در نظر گرفته شود :

طول هر ضلع برابر است با ÖA

اگر دودکش با سطع مقطع مستعطیل انتخاب شود نسبت طول به عرض آن معمولا ۱٫۵ فرض می شود

b / a = 1.5 نسبت طول به عرض


انواع مشعلهای مایع سوز

مشعلهای مایع سوز نسبت به مشعلهای گاز سوز پیچیده ترند زیرا سوخت باید در شرایط صحیح برای احتراق پاک و سریع موجود باشد.این امر مستلزم آنست که سوخت بصورت قطرات کوچک با اندازه صحیح باشد و این شرایط هنگامی اتفاق می افتد که سوخت در دما و ویسکوزیته مناسب باشد.

در محدوده دماهای پایین ، قطرات خیلی بزرگند درنتیجه احتراق ضعیف بوده دود و دوده تولید می شود.درمحدوده دماهای بالا ، قطرات می توانند می توانند خیلی کوچک باشندو ازمیان شعله بدون سوختن بگذرند.درهیچ کدام ازموارد مقدارانرژی کامل سوخت استفاده نمی شود.علاوه براین موارد سطوح انتقال حرارت نیز جرم و دوده خواهند گرفت.

مشعلهای مایع سوز به سه نوع عمده تقسیم بندی می شوند:

–     مشعلهای جت فشاری ( Pressure jet ): ساده ترین و مرسوم ترین نوع بوده ودر آنها سوخت با فشار از طریق یک نازل پاشیده می شود.

مشعل جت فشار

مکانیزم تشکیل شعله

 

–         مشعل اتمایز ( Atomisation ) : دراین مشعلها هوایا بخار بافشار برای پودر کردن سوخت و تبدیل آن به قطرات استفاده می شود.

images.jpgخمکمح


– مشعل اتمایز ( Atomisation ) : دراین مشعلها هوایا بخار بافشار برای پودر کردن سوخت و تبدیل آن به قطرات استفاده می شود.

– مشعل روتاری کاپ ( Rotary Cup ) : دراین مشعلها از نیروی گریز از مرکز برای شکستن ماده سوختنی استفاده می شود.( دراین باره در نوشتارهای قبلی به تفصیل سخن گفته ایم )
هر نوع از این مشعلها مزایا و معایب خودرادارد که در نوشتارهای بعدی راجع به آن توضیح خواهیم داد.

۲ دیدگاه‌ها
  1. Reply
    محمد ۱۳۹۶-۰۸-۱۱ at ۱۸:۱۸

    تشکر از مطالب مفیدتون

    • Reply
      نقطه کنترل ۱۳۹۶-۰۸-۱۳ at ۰۸:۱۶

      سلام.ممنون از مطالعه ونگاهتون.لطفا سایت من را به دوستان خود معرفی نمایید.باتشکر

ارسال دیدگاه

ایجاد حساب کاربری
نام و نام خانوادگی (اجباری)
شماره موبایل (اجباری)
تخصص
شهر
بازیابی رمز عبور
Optimized with Swift Performance (v1.3)