عایق حرارتی….Heat exchangers

IMG_20160402_133654                                                                  

موتورخانه های سرمایشی و گرمایشی از جمله مکان‌هایی است که تمام لوله‌های و مبدل حرارتی آن باید عایق‌کاری شود. چرا که با وجود یک فن در داخل موتورخانه، هوا همیشه در گردش است. موتورخانه به خودی خود راندمانی بین ۶۰ تا ۸۰ درصد دارد. که این راندمان بدون عایق کاری حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد بسته به دمای هوا و مکان موتورخانه تعییر می‌کند. برای موتورخانه کوچک ساختمان های مسکونی تا ۲۰ واحد عدم عایق کاری می‌تواند ۴  تا ۸ میلیون تومان در سال هزینه سوخت مصرفی موتورخانه را افزایش دهد. اما برای موتورخانه های صنعتی این رقم بسیار بزرگ‌تر است. مخصوصا اگر موتورخانه در معرض هوای سر و گرم باشد. امروزه مساله صرفه جویی در مصرف انرژی بسیار حایز اهمیت است و استفاده از تجهیزات مختلف برای تولید انرژی و راه‌کار های جدید برای جلوگیری از هدر رفت انرژی توسعه یافته اند. امید است که با استفاده از استانداردهای روز برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و پایین آوردن مصرف انرژی، شاهد هزینه های کمتری برای تولید و انتقال انرژی باشیم.

IMG_20160402_134430

عایق حرارتی-Heat exchangers

عایق کاری تاسیسات ساختمانی – موتورخانه ساختمان مسکونی

معمولا عایق کاری برای لوله‌های رفت و برگشت سیستم گرمایش محیط، و سیستم رفت و برگشت آب مصرفی گرم  و منبع دو جداره وکوئل دار انجام می‌شود. این امر با استفاده از پشم شیشه بسیار انجام شده است. در حال حاضر استفاده از روش‌های دیگر، مانند عایق‌های الاستومتری بسیار در صرفه‌جویی در وقت موثر است به ویژه اینکه این روش بازده بیشتری نسبت به حالت پشم شیشه خواهد داشت و هزینه‌ی نهایی نیز بسیار پایینتر است.

IMG_20160402_133846

عایق حرارتی-Heat exchangers-controlpoint

روش کار این عایق‌ها به این صورت است که یک ورق از این نوع عایق روی بدنه‌ی یک وسیله‌ی گرمایشی مانند منبع آب گرم قرار می‌گیرد. یا اینکه به صورت لوله‌هایی که قطر درونی آن با قطر بیرونی لوله برابر است وارد لوله می‌شود.

IMG_20160402_133711

عایق حرارتی-Heat exchangers-controlpoint

عایق حرارتی-Heat exchangers

خدمات عایق کاری .

  • عایق کاری موتورخانه

  • عایق کاری انواع لوله

  • عایق کاری چیلر

  • عایق کاری منبع دو جداره وکوئل دار

  • انواع عایق‌های حرارتی از نظر جنس

  • پشم شیشه: این ماده با وزش بخار آب بر روی الیاف تهیه شده از شیشهٔ مذاب تهیه می‌شود. جرم مخصوص آن بین ۸ تا ۱۴۰ کیلوگرم بر متر مکعب و حداکثر درجه حرارت کار آن ۶۰۰ درجهٔ سانتی گراد است.

  • پشم معدنی: عایق پشم معدنی با وزش بخار آب روی الیاف تهیه شده از سنگ آهک خاک رس دار گداخته و یا سربارهٔ ذوب آهن تهیه می‌شود. برای عایق کاری دمای پایین، پشم معدنی به وسیلهٔ یک ورقهٔ کاغذ قیر اندود پوشیده می‌شود. برای دمای بالا، از پشم معدنی مجهز به ورق آلومنیمی و یا توری گالوانیزه استفاده می‌شود.

  • پشم سنگ: این عایق از سنگ‌های طبیعی سیلیس دار ساخته می‌شود. پشم سنگ از عبور الیاف سنگ مذاب از میان بخار آب و یا هوای گرم ساخته می‌شود. دمای حد کاربرد آن ۸۵۰ درجه سانتی گراد است. کاربرد پشم سنگ، مانند پشم معدنی است.

  • انواع عایق‌های حرارتی از نظر عملکرد

  • عایق همرفتی حرارت

    عایق همرفتی حرارت، عایقی است که از انتقال حرارت به روش همرفتی از یک جدار به جدار دیگر جلوگیری می‌کند. اگر سطوح تبادل کنندهٔ حرارت ساختمان، مانند دیوارها، سقف، کف، در و شیشهٔ پنجره‌ها را به صورت دو جداره بسازیم، از انتقال حررت توسط این جداره‌ها، به روش هدایت به میزان بسیار زیادی کاسته می‌شود، چون ملکول‌های این دو جدار یا در تماس با یک دیگر نیستند و یا این که بسیار کم با هم در تماس هستند.

    در مورد پنجره‌ها برای جلوگیری از نفوذ گرما باید از شیشه‌های دو جداره و یا سه جداره استفاده کرد. در شیشه‌های دو جداره، در بین دو سطح شیشه، لایه هوایی وجود دارد. همچنین در شیشه‌های سه جداره، در وسط سه سطح، دو لایه هوایی وجود دارد. با وجود این که شیشه‌های دو لایه و سه لایه مانع خوبی بر سر راه عبور گرما به طریق هدایت هستند، ولی از نظر تشعشع و عبور اشعهٔ آفتاب، مانعی محسوب نمی‌شوند..

    عایق تشعشعی حرارت

    عایقی است که از جذب اشعهٔ حرارتی به وسیلهٔ جسم جلوگیری کرده، آن را منعکس می‌کند. آلومنیم ۹۵ درصد، اشعهٔ حرارتی را منعکس می‌کند.

    عایق‌های حرارتی منعکس کننده

    عایقهای منعکس کننده از سطوح فلزی و نظایر آن ساخته می‌شوند و ممکن است بدون پشت بند یا با پشت بند به کار روند. میزان گرمابندی عایقهای منعکس کننده بر خلاف سایر عایقها، به ویژگیهای سطحی عایق، فاصله هوایی و اختلاف درجه حرارت بستگی دارد. در مورد عایقهای منعکس کننده، نکته مهم این است که فاصله هوایی حداقل ۲۰ میلیمتر رعایت شود. این عایقها چنانچه به نحو شایسته‌ای نصب شوند، می‌توانند به عنوان لایه بخاربندی (Vapor Barrier) نیز به کار روند.

    عایق رطوبتی

    نفوذ رطوبت به داخل عایق‌های هدایتی، باعث کاهش خاصیت عایقی آن‌ها می‌شود. برای جلوگیری از این نفوذ، در عایق‌های سطوح ساختمانی (نظیر دیوار، سقف و کف) و عایق لوله‌های حامل سیال گرم و همچنین برای جلوگیری از تماس رطوبت زمین با لوله‌های فلزی، باید از عایق‌های رطوبتی استفاده گردد. عایق‌های رطوبتی موادی هستند که از نفوذ رطوبت از یک طرف به طرف دیگر، جلوگیری می‌نمایند. مانند اجسامی که آغشته به قیر شده باشند مانند گونی، کاغذ و همچنین مواد لاستیکی، پلاستیکی. به عنوان مثال روی عایق‌های پشم شیشه، پشم معدنی و پشم سنگ را گاهی اوقات با کاغذ یا پارچهٔ قیر اندود و همچنین مواد لاستیکی و پلاستیکی می‌پوشانند تا از نفوذ رطوبت جلوگیری شود.

IMG_20160402_133738

عایق حرارتی-Heat exchangers-controlpoint

سایت نقطه کنترل بادر اختیار داشتن گروه کاری مسلط به ورق کاری و عایق های برودتی و حرارتی آماده همکاری با شما در ضمینه هرگونه کار عایقی میباشد.

لطفا به ایمیل آدرس ماویا با تلفن ۰۹۳۰۲۱۶۳۸۰۲ تماس حاصل فرمایید.

منتظر شنیدن دیدگاه شما هستیم

ارسال دیدگاه

ایجاد حساب کاربری
نام و نام خانوادگی (ضروری)
شماره موبایل (ضروری)
تخصص
شهر
بازیابی رمز عبور
رفتن به نوار ابزار