بوستر پمپ-پمپ آب-Booster pumps

images (2)

download (1)

بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ ماشینی است که فشار سیال را افزایش می دهد. این دستگاه شبیه یک کمپرسور گاز است، اما به طور کلی از یک مکانیسم ساده که غالباً حاوی تنها یک مرحله فشرده سازی است استفاده می کند و در حال حاضر برای افزایش فشار سیال به کار برده می شود. علاوه بر این بوستر پمپ دو مرحله ای و چند مرحله ای نیز ساخته شده است.بوستر پمپ ممکن است برای افزایش فشار سیال، انتقال سیال با فشار بالا، شارژ کپسول های سیال استفاده شود.

بوستر پمپ تجهیزاتی هستند که انرﮊی مکانیکی را از یک منبع بیرونی گرفته و به یک سیال مایع (یا گازی) که از آن در حال عبور است، انتقال می دهند. در نتیجه انرﮊی سیال پس از خارج شدن از این دستگاه (بوستر پمپ) افزایش می یابد. در بوستر پمپ ها تغییرات انرﮊی سیال همیشه به گونه ی تغییر فشار سیال قابل رویت است. علاوه بر این می توانیم از پمپ ها برای انتقال سیال به یک ارتفاع معین و یا جا به جایی آن در یک سیستم لوله کشی و یا نوع دیگر سیستم ها استفاده کنیم.

در مجموع از پمپ ها برای انتقال سیال از یک مکان به مکان دیگر استفاده می شود. پمپ ها دارای انواع مختلفی هستند که هرکدام دارای کاربرد خاصی می باشند.

مهم‌ترین انواع پمپها :

1993393-95339-abstract-3dنوع اول : بوستر پمپ سانتریفوﮊ 

1993393-95339-abstract-3dنوع دوم:  بوستر پمپ چرخ دنده ای 

بوستر پمپنوع سوم: بوستر پمپ رفت و برگشتی 

بوستر پمپ سانتریفیوژ

این بوستر پمپ ها به گونه ای هستند که انتقال انرﮊی از آنها به سیال به طور دائمی انجام می شود. پمپ های سانتریفوﮊ معمولاً انرژی نیروی محرکه خود را از طریق یک الکتروموتور دریافت می کنند. انتقال نیروی محرکه ی آن از موتور به بوستر پمپ از طریق یک محور به نام شفت منتقل می شود. شفت موتور به وسیله نوعی اتصالات مکانیکی به نام کوپلینگ به شفت پمپ متصل شده است. به این ترتیب انتقال نیرو از طریق شفت موتور الکتریکی به شفت بوستر پمپ انتقال می یابد.

بوستر پمپهای سانتریفیوﮊ، دارای یک محفظه می باشند که حلزونی شکل بوده که این محفظه پوسته ی سانتریفیوژ نامیده می شود. درون این محفظه یک یا چند چرخ قرار گرفته است که روی یک محور نصب شده اند. چرخ های قرار گرفته درون چرخ حاوی چندین پره است که انتقال نیروی محرکه به سیال مایع (یا گاز) در این قسمت انجام گرفته می شود. برای جلوگیری از خروج سیال از محل اتصال شفت به محفظه ی پمپ که اصطلاحاً نشتی نامیده می شود از ابزاری به نام مکانیکال استفاده می شود. نکته بسیار مهم در مورد این نوعبوستر پمپ ها هواگیری پمپ ها پیش از روشن کردن آنها می باشد. یعنی پس از راه اندازی پمپ و اطمینان از ورود سیال به داخل بوستر پمپ، باید از خروج کامل هوا یا گاز حبس شده در داخل بوستر پمپ نیز اطمینان حاصل نمود. از این نوع بوستر پمپ ها در ابعاد و اندازه های مختلف برای مصارف گوناگون قابل طراحی و ساخت هستند.

بوستر پمپ چرخ دنده ای 

این نوع بوستر پمپ ها نوعی از بوستر پمپ های دورانی می باشند. بوستر پمپ های چرخ دنده ای از دو قسمت متمایز تشکیل شده اند، یکی قسمت جداره ثابت و دیگری قسمت مدور که شامل یک محور گردان با چرخ دنده می باشد. در بوستر پمپ های چرخ دنده ای مقداری مایع بین دنده های چرخ دنده بوستر پمپ به اصطلاح به تله می افتد و در اثر چرخیدن چرخ دنده ها این مایع به قسمت خروجی بوستر پمپ رانده می شود. این بوستر پمپ ها به گونه ای ساخته می شوند که در آنها فاصله میان اجزاء گردانده شده و دیواره ی ثابت بسیار کم می باشد. کاربرد این نوع بوستر پمپ ها برای جا به جایی مایع با حجم کم و فشار متوسط می باشد. نکته مهم در مورد این نوع بوستر پمپ ها آن است که هرگز نباید آنها را در حالیکه شیر خروجی بوستر پمپ بسته است روشن نمود؛ چرا که در این حالت، اگر هیچ شیر اطمینانی در مسیر تخلیه ی بوستر پمپ وجود نداشته باشد، یا خود پمپ از بین می رود و یا اینکه لوله تخلیه می شکند.

بوستر پمپ رفت و برگشتی 

این گونه بوستر پمپ ها دارای تجهیزاتی هستند که انتقال انرﮊی در آنها به صورت سیال بوده که آنها نیز به صورت دوره ای می باشد. نیروی محرکه این گونه بوستر پمپ ها اکثراً توسط موتورهای الکتریکی تامین میشود. در این گونه بوستر پمپ ها حرکت دورانی میل لنگ را تبدیل به حرکت رفت و برگشتی پیستونی در یک سیلندر شده که با برگشت به عقب پیستون در سیلندر حالت مکش ایجاد شده و در نتیجه سیال از طریق یک شیر ورودی داخل سیلندر می شود. با حرکت پیستون به طرف جلو دریچه ورودی بسته و مایع از طریق شیر خروجی به خارج رانده می شود. شیرهای ورودی و خروجی یکطرفه بوده و طوری ساخته شده اند که در مراحل رفت و آمد پیستون، از ورود مایع داخل سیلندر به قسمت کم فشار و بالعکس ممانعت شود. اگر به جای پیستون، رفت و برگشتی در داخل سیلندر رفت و آمد کند در این حالت به آن بوستر پمپ رفت و برگشتی می گویند. در ضمن چنانچه رفت و برگشت دیافراگمی را حرکت دهد بوستر پمپ از نوع دیافراگمی است. فرق میان پیستون و رفت و برگشتی در این است که طول سر پیستون کوتاه تر از مسافتی است که پیستون درون سیلندر طی می نماید، در حالی که طول رفت و برگشتی بیشتر از طول مسافت طی شده توسط آن در داخل سیلندر است. از طرفی در بوستر پمپ پیستون از حلقه یا رینگی جهت آب بندی پیستون و سیلندر استفاده شده است که روی بدنه پیستون قرار گرفته و همراه آن حرکت می کند، در حالیکه در بوستر پمپ های رفت و برگشتی این رینگ روی سیلندر قرار دارد و ثابت است. این پمپ ها معمولاً کم ظرفیت هستند ولی فشار خروجی سیال را می توانند تا مقدار زیادی افزایش دهند. بنابراین از این پمپ ها در جاهایی که نیاز به جا به جا کردن سیالی با حجم کم ولی فشار بالا می باشد استفاده می کتتد. در ضمن باید به این نکته نیز توجه داشت که جریان سیال در این بوستر پمپ ها به صورت غیر یکنواخت می باشد. نکته بسیار مهم در مورد این بوستر پمپ ها آن است که هرگز نباید آنها را در حالی که شیر خروجی بوستر پمپ بسته است روشن نمود.

images (1)

بوستر پمپ-پمپ آب-Booster pumps

موارد کاربرد بوستر پمپ

بوستر پمپ ها آبرساني ساختمانهاي مختلف مانند برجها ،تامين سيستم اطفاءحريق، بيمارستانها ، مدارس ، سالنهاي تفريحي ، ورزشي ، مجموعه هاي صنعتي كارخانجات،مجتمع هاي مسكوني و آپارتماني …

 بوستر پمپ از اجزاء مختلفي تشكيل شده است:

اين اجزاء عبارتند از :
۱-پمپ
۲-تابلو برق
۳-كلكتورهاي ورودي و خروجي
۴-اتصالات اصلی و فرعی
۵-شاسي
۶-منبع ديافراگمي
ممكن است هر يك از اجزاء بوستر پمپ از بهترين ماركهاي موجود در بازار باشد ، اما انتخاب اوليه ، مونتاژ نهايي مجموعه ، تنظيمات مربوط به plc و راه اندازي در صورتي كه به درستي انجام نشود هر كدام به تنهايي ميتواند باعث كاركرد نا مناسب مجموعه بوستر پمپ شود .
از طرف ديگر به همان نسبت كه استفاده از بوستر پمپ باعث كاهش مصرف انرژي ، هزينه كمتر نگهداري و تعمير و آسايش مصرف كنندگان نهايي ميشود ، انتخاب غير كارشناسي و عدم رعايت استاندارد هاي لازم در اين بخش باعث مصرف انرژي بيشتر ، هزينه بيشتر نگهداري و تعمييرات ، اتلاف وقت وعدم رضايت و آسايش مصرف كنندگان ميشود .
متاسفانه به دليل توجه بيش از اندازه خريداران به قيمت اوليه ، بازار ساخت و فروش سيستم هاي نا مرغوب ارزان رونق يافته ، حال آنكه چندين برابر قيمت اوليه خريد ، صرف افزايش مصرف برق ، تعميرات ، نگهداري و… ميگردد ، كه خود موجب عدم رضايت مصرف كننده خواهد شد .لذا بررسي و تحقيق اوليه خريداران ، هم باعث رضايت مصرف كننده گشته و هم ارائه خدمات مناسب تر از طرف شركتهاي معتبر فعال در اين زمينه را هموار تر می كند.

بازديد دوره اي بوستر پمپ ها

براي افزايش طول عمر و آگاهي از وضعيت عملكرد بوستر پمپ باید برخي از پارامترها بصورت دوره ای كنترل شوند. ثبت اين پارامترها كمك زيادي به آگاهي از شرايط پمپاژ در طول يك بازه زماني مي كند.
۱-توان (آمپر) مصرفي بوستر پمپ
بطور معمول ساده ترين و يكي از مهمترين پارامترهاي قابل اندازه گيري توان است كه ميتوان از روي تابلوي پمپ يا به كمك آمپر متر انبري اندازه گيري شود.
۲-فشار مكش بوستر پمپ
كه با فشار سنج اندازه گيري ميشود و برايمحاسبه هد توليدي پمپ و اطمينان از فشار كافي مكش پمپ مورد استفاده قرار مي گيرد. در صورتيكه فشار مكش پمپ كافي نباشد كاويتاسيون اتفاق مي افتد.
۳-فشار رانش بوستر پمپ
كه با فشار سنج اندازه گيري ميشود. براي عملكرد صحيح فشار سنج نصب آن بايد بدقت انجام شود. فشار سنج بايد در مركز لوله و بصورت عمودبر لوله نصب شود. بايد توجه داشت در مكانهايي كه احتمال تجمع حبابهاي هوا يا ته نشين شدن رسوبات وجود دارد فشار سنج نصب نگردد.
۴-دبي بوستر پمپ
اندازه گيري دبي پمپ نسبتا مشكل است، با اينحال اطلاع از مقدار آن به درك شرايط پمپ كمك مي كند. اندازه گيري دبي پمپ ميتواند به كمك كنتور يا فلومترهاي اولتراسونيك انجام شود.
۵-كنترل مقدار صدا و ارتعاشات بوستر پمپ
بسياري از مشكلات معمول در بوستر پمپ ها در شروع باعث تغييراتي در صدا و لرزش مي شوند. اين مساله عاملي است كه در صورت دقت اپراتور ميتواند از بروز ايرادات عمده و صدمه در بوستر پمپ جلوگيري نمايد.
۶-كنترل نشتي از بوستر پمپ و اتصالات
نشتي از پمپ معمولا به علت آسيب ديدگي سيل ميكانيكي است .اوپراتور بايد در هر بار بازديد از عدم وجود چكه ونشتي در پمپ ولوله ها اطمينان حاصل نمايد.در صورتي كه پمپ از پكينگبراي آببندي استفاده ميكند مقدار مجاز نشتي حتما بايد وجود داشته باشد.
۷-مشخصات سيال خروجي از نظر دما و ذرات
بايد مطمئن شد سيال داخل بوستر پمپ براي پمپ مناسب است . براي اين منظور كيفيت اين سيال از نظر دما ، مقدار ذرات معلق ، PH ،كلر خرندگي و غيره بايد كنترل شود .
۸-كنترل دماي محفظه بيرينگ
عوامل متعددي از جمله نا همراستايي شفت پمپ و موتور ، نيروهاي هيدروليكي شعاعي و محوري ، كاويتاسيون ، خمش شفت و … باعث افزايش دماي بيرينگ و خرابي سريع آن مي شود .
۹-كنترل سطح مايع در مخازن
سطح مايع در منابع مكش ورانش در مخازن جانبي( در صورت وجود ) كنترل ميشود تا باعث اختلال در امر پمپاژ نشود .

اجزای کلی تشکیل دهنده ی بوستر پمپ

متداول ترین تقسیم بندی پمپ ها بر اساس نحوه انتقال انرژی مربوطه ، سیال است که بر اساس آن به موارد زیر تقسیم می گردند:

انتقال انرژی به صورت پیوسته

انتقال انرژی متناوب ( دوره ای یا پریودیک )

 که در ادامه به بررسی و توضیح اجزای کلی پمپ ها خواهیم پرداخت.

الکتروپمپ

در اکثر بوستر پمپ ها از الکتروموتور به عنوان عامل حرکت کننده ی پمپ استفاده میشود. الکتروپمپ های یک بوستر پمپ به صورت موازی روی یک شاسی اصلی در کنار یکدیگر قرار دارند که مجموعه الکتروپمپ های یک بوستر پمپ را تشکیل میدهند .مقدار توان مصرفی الکتروموتور بستگی به پمپ دارد.برای الکتروموتور باید نوع عایق بندی مناسب را لحاظ کرد تا در مناطق مختلف و شرایط متفاوت جوابگو باشد. همچنین الکتروموتور از نظر مسائل ایمنی باید قابل اطمینان باشد.

بخش مکش

بخش مکش بوستر پمپ شامل یک کلکتور لوله ای است که به واسطه انواع مختلف اتصالات و شیرالات مورد نیاز به مکش الکتروپمپ ها و خروجی مخزن ذخیره آب متصل می گردد.

اتصالات این بخش عبارتند از:

  • شیر قطع و وصل
  • فیلتر
  • لرزه گیر
  • فلنج
  • مهره ماسوره

 

download

بخش دهش

بخش دهش نیز مشابه یک کلکتور لوله ای است که به وسیله شیرآلات و اتصالات لازم از خروجی الکتروپمپ به شبکه مصرف متصل می شود.

اتصالات این بخش نیز عبارتند از :

  • شیر یکطرفه
  • لرزه گیر
  • فلنج مهره ماسوره

 

 

کلکتور مکش و دهش

 ورودی پمپ ها به کلکتور مکش متصل می شود و آب یا هر سیال دیگر از طریق این کلکتور وارد پمپ ها می شود . خروجی پمپ ها از طریق اتصالات و شیر آلات و فلنجها به کلکتور دهش متصل شده و سیال از طریق این کلکتور خارج می شود. در کاربرد های آبرسانی جنس مورد استفاده در  کلکتور ها باید از نوع گالوانیزه باشد تا از نظر بهداشتی مشکلی برای افراد پیش نیاید. در سیستم های آتش نشانی باید جنس کلکتور ها از نوع بدون درز بوده و توانایی تحمل در فشار بالا را نیز داشته باشد.

شیر فلکه

زمانی که نیاز داشته باشیم یکی از پمپ ها را برای تعمیر یا به هر دلیل دیگری از مدار خارج کنیم از شیرهای فلکه برای قطع جریان سیال استفاده می کنیم.به این منظور برای ابعاد بزرگ از شیر های چدنی و برای ابعاد کوچک از شیر های برنجی استفاده می شود.

شیر یکطرفه

برای جلوگیری از برگشت آب به بوستر پمپ و جلوگیری از صدمه رساندن ضربه قوچ احتمالی از شیر یکطرفه استفاده می کنند .

صافی

در بسیاری موارد سیال مورد استفاده برای مصرف حاوی ذرات ریز یا اجسامی است که حتما باید از ورود آنها به پمپ جلوگیری به عمل آید تا به پمپ صدمه ای نرسد.بنابراین از صافی برای این منظور استفاده می شود در سیستم های آتش نشانی توصیه می شود که برای هر کدام از پمپ ها یک صافی جداگانه در نظر گرفته شود تا در صورت بسته شدن یک خط بقیه پمپ ها به کار خود ادامه دهند.

لرزه گیر

به دلیل اینکه بتوانیم ارتعاش بوستر پمپ را به شبکه لوله کشی منتقل نکنیم از لرزه گیر در کلکتور مکش و دهش استفاده می کنیم هنگامیکه دبی خروجی از پمپ ها زیاد شود ارتعاش در بوستر پمپ نیز زیاد می شود به همین دلیل از لرزه گیر بصورت جداگانه در هر خط بوستر پمپ یعنی در ورودی و خروجی هر پمپ استفاده می شود.

تابلوی برق و کنترل

تابلوی برق وسیله ای است که سیستم مکانیکی و الکتریکی را هماهنگ می نمایند .و طراحی مناسب تابلو می تواند نقش به سزایی در کارکرد مطلوب بوستر پمپ داشته باشد.تابلو های بر و فرمان باید الکتروموتور ها و پمپ ها را از خطرات احتمالی نظیر نوسانات شدید در شبکه برق و خشک کار کردن پمپ ها و غیره محافظت کنند.همچنین تابلو باید از نظر ایمنی نیز مورد تائید باشد .وظیفه کنترلر (PLC)این است که بوستر پمپ را طوری کنترل کند که در شبکه مصرف فشار و دبی مطلوب ایجاد گردد و استهلاک نیز در پمپ ها بطور مساوی تقسیم گردد. سیستم های بکار رفته در تابلوهای فرمان و قدرت بوستر پمپ باید امکانات مناسبی به شرح زیر ایجاد نمایند :

مخزن دیافراگمی: آب سیالی است با درصد تراکم نزدیک به صفر و بطور عملی غیر قابل تراکم از آنجا که در خطوط   پمپاژ همواره می بایست تداوم جریان سیال برقرار باشد (Continuity) تا عمل ازدیاد فشار و انتقال توسط پمپ انجام گیرد و با توجه به غیر قابل تراکم بودن آب تا بخشی از سیستم پمپاژ بصورت ارتجاعی قابلیت جذب انرژی بصورت فشار یا کشش را دارا باشد.مخازن دیافراگمی این قابلیت را دارند که آب را تحت فشار معینی ذخیره نموده و در صورت نیاز دوباره آن را به سیستم باز گردانند.تحت فشار بودن دائمی سیستم پمپاژ می تواند عملکرد صحیح پرشر سوئیچ (Pressure Switches) را نیز تضمین نماید  تحقیقات نشان می دهد که وجود مخزن دیافراگمی در جلوگیری از به وجود آمدن تنش های بزرگ در اثر پدیده ضربه قوچ آب نقش بازی می کند .

از طرف دیگر برای جلوگیری از ازدیاد روشن و خاموش شدن پمپ ها سعی می شود حجم مخزن دیافراگمی را قدری بزرگتر از حداقل مورد نیاز برای نگهداری فشار انتخاب نمایند تا مصارف کوچک از محل ذخیره مخزن تامین گردد و سپس در صورت نیاز به مقادیر بیشتر آب مورد نیاز تامین شده و ضمنا آب تخلیه شده از مخزن نیز دو.باره جایگزین شود. هر چند این وظیفه را می توان به پمپ ژاکی نیز محول نمود تا مصارف کوچک را پاسخگو باشد اما به دلایلی که ذکر شد ترکیبی از پمپ ژاکی و مخزن دیافراگمی توصیه می شود که باعث جلوگیری از روشن و خاموش شدن های مکرر پمپ های اصلی گردد.

در بوستر پمپ هایی که از کنترلر برای کنترل کارکرد بوستر پمپ استفاده می شود حجم مخازن دیافراگمی مورد نیاز کمتر از حجم محاسبه شده خواهد بود زیرا کنترلر با برنامه ریزی صحیح می تواند بخشی از عملکرد مخزن دیافراگمی را پوشش دهد. این منبع به واسطه لوله یا اتصال قابل انعطاف به کلکتور دهش بوستر پمپ متصل می گردد و فقط در بوستر پمپ های دور ثابت مورد استفاده قرار می گیرد.

images

بوستر پمپ-پمپ آب-Booster pumps

 سوئیچ فشار

در بوستر پمپ های دور ثابت از دو سوئیچ فشار برای کنترل فشار حداقل و حداکثر سیستم استفاده می شود و مقدار محدوده فشار مجاز کاری بوستر پمپ را برای واحد کنترل با استفاده از سوئیچ فشار معین می کنیم.

pressure_switch

 

انتقال دهنده فشار

در بوستر پمپ های دور متغیر برای کنترل کاملا ثابت فشار آب فقط یک پرشر ترانسمیتر بکار می رود.

PIC_ZZ_PM_Group_en_us_40854_Fixd

بوستر پمپ-پمپ آب-Booster pumps

مانومتر

رگلاتور-گلور-سویس

برای اندازه گیری فشار ورودی بوستر پمپ فشار خروجی بوستر پمپ فشار تک تک پمپ ها از مانومتر استفاده می شود.

اتصالات تبدیلی و فلنج ها

f2

 برای اتصال قطعات مختلف بوستر پمپ به هم از اتصالات و فلنج ها استفاده می شود که بنا بر نوع و حجم بوستر پمپ از اتصالات و فلنجها ی جوشی یا دنده ای استفاده می شود.

شاسی

pump_base

بوستر پمپ-پمپ آب-Booster pumps

برای یکپارچه نمودن بوستر پمپ مجموعه الکتروپمپ ها بخش مکش بخش دهش و تابلوی کنترل و فرمان بر روی یک شاسی اصلی نصب می گردند. پمپ ها و الکتروموتورها باید روی یک شاسی مناسب قرار گیرند تا از ارتعاش و حرکت آنها جلوگیری کند .مقاومت شاسی و نوع آن بستگی به وزن و حجم الکتروموتور ها و پمپ های مصرفی در بوستر پمپ دارد.

کوپلینگ

Special_Beam_Couplings_with_attachments

بوستر پمپ-پمپ آب-Booster pumps

 اگر پمپ و الکتروموتور با سیستم کوپلینگ در خارج از پمپ کو پله گردد برای اتصال پمپ به الکتروموتور نیاز به کوپلینگ می باشد این کوپلینگ متناسب با قطر شفت الکتروموتور و پمپ است .استفاده از گارد کوپلینگ برای رعایت مسائل ایمنی اجباری است.

تمام قطعات بکار گرفته شده در بوستر پمپ باید از نوع استاندارد بوده و استاندارد های مربوط به آبرسانی و آتش نشانی در بوستر پمپ باید رعایت شود .همچنین تمام قطعات باید با ضریب اطمینان در نظر گرفته شده بتوانند فشار ایجاد شده توسط پمپ را تحمل نمایند.

 انواع بوستر پمپ

بوستر پمپ ها از نقطه نظر تعداد پمپ به دو دسته تک پمپه و دو یا چند پمپه طبقه بندی می گردند.

  • بوستر پمپ تک پمپه
  • بوستر پمپ با الکتروپمپ پیشرو
  • بوستر پمپ بدون الکتروپمپ پیشرو

بوستر پمپ تک پمپه جهت مصارف آب بهداشتی کم و متوسط در آبرسانی و صنعتی کاربرد دارد.این نوع بوستر پمپ کاملا یکپارچه بوده و برای استفاده کافی است که کلکتور ورودی آن به منبع تغذیه آب و کلکتور خروجی آن به شبکه مصرف متصل شده و برق مورد نیاز تابلوی کنترل و فرمان آن تامین گردد.

بوستر پمپ های دو یا چند پمپه دور ثابت به دو دسته با الکتروپمپ پیشرو و بدون الکتروپمپ پیشرو طبقه بندی می گردد.

این بوستر پمپ ها از یک الکتروپمپ پیشرو (جاکی پمپ)و یک یا چند الکتروپمپ اصلی تشکیل می شوند که در آن ظرفیت الکتروپمپ پیشرو کمتر از الکتروپمپ های اصلی است ولی فشار آن بتا فشار الکتروپمپ های اصلی برابر است.

این بوستر پمپ ها از دو یا چند الکتروپمپ اصلی با مشخصات یکسان بدون استفاده از الکتروپمپ پیشرو ساخته می شوند.

مؤلفه های بوستر پمپ

  • پمپ اصلی(MAIN PUMP)
  • پمپ ژاکی(JOCKEY PUMP)
  • پمپ رزرو(STANDBY PUMP)

بوستر پمپ ها براساس دو مؤلفه اصلی حداکثر مصرف آب و حداقل فشار طراحی می شوند و نوسانات ساعتی مصرف آب نیز عامل موثر در تعیین مشخصات آن می باشد.

 نوع پمپ ها در بوستر پمپ از جهت کارکرد

 پمپ ها با توجه به کارکرد خود در بوستر پمپ به سه نوع تقسیم می شوند:

 پمپ یا پمپ هایی که وظیفه تامین هد و دبی کل سیستم را دارند. هنگامی که دبی مورد نیاز یک سیستم زیاد باشد معمولا از پمپ های بزرگ استفاده می گردد به تبع آن موتور های محرک نیز انرژی زیادی برای به حرکت در آوردن پمپ نیاز دارند در الگوی مصرف زمان هایی وجود دارد که دبی درخواستی کم می باشد و میتوان این دبی را با یک پمپ کوچک تامین کردو نیازی به استفاده از پمپ بزرگ نیست. به همین دلیل برای صرفه جویی در مصرف انرژی و همچنین کاهش استهلاک پمپ های بزرگ پمپی با ظرفیت آبدهی کمتر از پمپ اصلی انتخاب می کنند تا برای مصارف کم فقط این پمپ روشن می شود و نیاز سیستم را برآورده کند.نام این پمپ ژاکی پمپ یا پمپ پیشرو است . برای حالتی که آبریزش در پمپ ها و افت تدریجی فشار در سیستم (LEAKAGE) وجود دارد از ژاکی برای تامین مجدد فشار استفاده می نمایند. معمولا در مکان هایی که آبرسانی امری ضروری است و وقفه در آن باعث ایجاد مشکلاتی می شود (مانند بیمارستانها کارخانجات و ….)پمپی را روی بوستر پمپ قرار می دهند تا در صورت خراب شدن یا توقف یکی از پمپ ها این پمپ وارد مدار شود و وقفه ای در آبرسانی ایجاد نگردد. این پمپ را پمپ رزرو می نامند.در بوستر پمپ هایی که برای آتش نشانی بکار می رود حتما باید یک پمپ رزرو روی بوستر پمپ تعبیه گردد.

منتظر شنیدن دیدگاه شما هستیم

ارسال دیدگاه

ایجاد حساب کاربری
نام و نام خانوادگی (ضروری)
شماره موبایل (ضروری)
تخصص
شهر
بازیابی رمز عبور
رفتن به نوار ابزار