Wireless چیست

Wireless چیست

اگر الان میتونید این متون رو بخونید مطمئن باشید که به اینترنت متصل هستید یا حداقل بودید، اتصال شما از چه طریقی هست؟ Dialup, ADSL, ADSL2 …؟ اگر اتصال شما از این راههایی که عرض کردم هست باید بدونید که اینترنت شما سیمی یا کابلی هست یعنی اینکه خطوط انتقال اینترنت از مرکز اینترنت که مخابرات هستش تا مکانی که الان هستید به صورت کابلی هستش.

اما وایرلس همانطور که گفتم به معنای بی سیم هستش. یعنی اینکه برای انتقال اینترنت احتیاجی به کابل و سیم نیست، در این روش اینترنت از طریق امواج در فضا منتشر میشود و معمولا تا یک برد مشخص از دکل قابل دریافت هستند بعضی تا ۱۰-۱۵ کلیومتر و بعضی تا ۲۰۰-۳۰۰ کیلومتر.
در این روش از خط تلفن دقیقا هیچ استفاده ای نمیشه چون راه ارتباطی کامپیوتر با مرکز اینترنت امواج رادیویی هستن و نیازی به اتصال کابلی نیست.
روش دریافت در جاهای مختلف با هم فرق میکنه. معمولا بستگی داره به قدرت امواج در منطقه ی مورد نظر و فاصله از مرکز. مثلا در این شهر ما تنها به صورت آنتنی هست، در این روش یک آنتن به عنوان گیرنده ی امواج هست و یک دستگاه برای انتقال اینترنت به کامپیوتر مثل Access Point و کارت WiFi یا WLAN.
تهران مدل های عرضه بیشتر هستن، مثلا شرکت معظم داتک به صورت مودمی هم ارائه میکنه، شما در این مورد دیگه احتیاجی به آنتن ندارید، مودم را جایی که بهترین سیگنال را دریافت میکند میگذارید و به کامپیوتر وصل میکنید و استفاده میکنید.
راه های رسیدن به اینترنت وایرلس زیاد هستند! مهم اینه که کدومش برای شما کارایی بهتری داشته باشه

کنولوژی Wireless به کاربر امکان استفاده ‌از دستگاه‌های متفاوت ، بدون نیاز به سیم یا کابل ، در حال ‌حرکت را می‌دهد . شما می توانید صندوق پست الکترونیکی خود را بررسی‌کنید ، بازار بورس را زیر‌نظر‌بگیرید ، اجناس مورد نیاز را خریداری کنید و یا حتی برنامه تلویزیون مورد علا‌قه خود را تماشا‌کنید و….
سیستمهای Wireless می‌توانند به سه دسته اصلی تقسیم شوند:

سیستم Wireless ثابت:
از امواج رادیویی استفاده می‌کند و خط دید مستقیم برای برقراری ارتباط لا‌زم‌ دارد.
سیستم Wireless قابل حمل :
دستگاهی ‌است که معمولا‌ً خارج از خانه ، دفتر‌کار و یا در وسایل نقلیه مورد استفاده ‌قرار می گیرند.
سیستم Wireless مادون قرمز :
این سیستم از امواج مادون قرمز جهت انتقال سیگنالهایی محدود بهره می برد. این سیستم معمولا‌ً در دستگاه های کنترل از راه دور ، تشخیص دهنده های حرکت و دستگاه های بی سیم کامپیوتر های شخصی استفاده می شود.

Wireless چیست؟
Wireless به تکنولوژی ارتباطی اطلاق می شود که در آن از امواج رادیویی ، مادون قرمز و مایکروویو ، به جای سیم و کابل ، برای انتقال سیگنال بین دو دستگاه استفاده می شود. از میان این دستگاه ها می توان پیغامگیرها ، تلفن های همراه ، کامپیوتر های قابل حمل ، شبکه های کامپیوتری ، دستگاه های مکان یاب ، سیستم های ماهواره ای و PDA ها را نام برد. تکنولوژی Wireless به سرعت در حال پیشرفت است و نقش کلیدی را در زندگی ما در سرتاسر دنیا ایفا می کند.
فواید تکنولوژی :Wireless
تکنولوژی Wireless به کابر امکان استفاده از دستگاه های متفاوت ، بدون نیاز به سیم یا کابل ، در حال حرکت را می دهد.
شما می توانید صنوق پست الکترونیکی خود را بررسی کنید ، بازار بورس را زیر نظر بگیرید ، اجناس مورد نیاز را خریداری کنید و یا حتی برنامه تلویزیون مورد علاقه خود را تماشا کنید.
بسیاری از زمینه های کاری از جمله مراقبت های پزشکی ، اجرا قوانین و سرویس های خدماتی احتیاج به تجهیزات Wireless دارند . تجهیزات Wireless به شما کمک می کند تا تمام اطلاعات را به راحتی برای مشتری خود به نمایش در بیاورید. از طرفی می توانید تمامی کارهای خود را در حال حرکت به سادگی به روز رسانی کنید و آن را به اطلاع همکاران خود برسانید . تکنولوژی Wireless در حال گسترش است تا بتواند ضمن کاهش هزینه ها ، به شما امکان کار در هنگام حرکت را نیز بدهد . در مقایسه با شبکه های سیمی ، هزینه نگهداری شبکه های Wireless کمتر می باشد.
شما می توانید از شبکه های Wireless برای انتقال اطلاعات از روی دریاها ، کوهها و … استفاده کنید و این در حالی است که برای انجام کار مشابه توسط شبکه های سیمی ، کاری مشکل در پیش خواهید داشت.
سیستم های :Wireless
سیستم های Wireless می توانند به سه دسته اصلی تقسیم شوند :
سیستم Wireless ثابت :
از امواج رادیویی استفاده می کند و خط دید مستقیم برای برقراری ارتباط لازم دارد. بر خلاف تلفن های همراه و یا دیگر دستگاههای Wireless ، این سیستم ها از آنتن های ثابت استفاده می کنند و به طور کلی می توانند جانشین مناسبی برای شبکه های کابلی باشند و می توانند برای ارتباطات پرسرعت اینترنت و یا تلویزیون مورد استفاده قرار گیرند. امواج رادیویی وجود دارند که می توانند اطلاعات بیشتری را انتقال دهند و در نتیجه از هزینه ها می کاهند.
سیستم Wireless قابل حمل :
دستگاهی است که معمولا خارج از خانه، دفتر کار و یا در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرند. نمونه های این سیستم عبارتند از : تلفن های همراه ، نوت بوکها ، دستگاه های پیغام گیر و PDA ها. این سیتم از مایکروویو و امواج رادیویی جهت انتقال اطلاعات استفاده می کند.
سیستم Wireless مادون قرمز :
این سیستم از امواج مادون قرمز جهت انتقال سیگنالهایی محدود بهره می برد. این سیستم معمولا در دستگاه های کنترل از راه دور ، تشخیص دهنده های حرکت ، و دستگاه های بی سیم کامپیوترهای شخصی استفاده می شود . با پیشرفت حاصل در سالهای اخیر، این سیستم ها امکان اتصال کامپیوتر های نوت بوک و کامپیوتر های معمول به هم را نیز می دهند و شما به راحتی می توانید توسط این نوع از سیستم های Wireless ، شبکه های داخلی راه اندازی کنید

آینده Wireless
نسل سوم شبکه ها ،۳G، نسل آینده شبکه های Wireless نامگذاری شده است.سیستم های ۳G کمک می کنند تا صدا و تصویر و داده را با کیفیت مناسب و به سرعت انتقال دهیم.پیش بینی IDC برای کاربردی شدن ۳G سال ۲۰۰۴ می باشد و تا آن موقع در حدود ۲۹ میلیون کاربر m-commerce) mobile commerce) در آمریکا وجود خواهند داشت.از طرفی IBM معتقد است که بازار کلی تجهیزات Wireless در سال ۲۰۰۳ به رقمی بالغ بر ۸۳ بیلیون دلار خواهد رسید.

به طور کلی مفهوم Wireless (بی سیم) و Wi-Fi مشابه هستند و در هر دو امکان اتصال دستگاه ها به اینترنت را بدون نیاز به سیم فراهم می کنند.
نتیجه نهایی در هر دو یکی است ولی تفاوت در روش اتصال می باشد وای-فای، مخفف عبارت Wireless Fidelity و استانداردی از زیرمجموعه Bluetooth بوده و ارتباطی با قدرتی بیشتر از خود Bluetooth ایجاد خواهد شد.  Wi-Fi یک استاندارد برای ارتباطات بی سیم در فواصل کوتاه است.
همچنین می توان یک ارتباط Wi-Fi برای برخی از انواع موبایل یا کنسول های بازی و تلویزیون ها ایجاد کرد. برای ایجاد یک ارتباط Wi-Fi، دستگاه به یک روتر یا access point متصل می شود که این روتر از طریق یک مودم به اینترنت متصل است.
ارتباط Wi-Fi بیشتر بر پایه ارتباط شبکه اینترنت به صورت بی سیم تاکید می کند و همین امر باعث محبوبیت زیاد آن شده است. با استفاده از این تکنولوژی به راحتی در مسافرت، هواپیما و یا هتل می توان از طریق Laptop و موبایل به اینترنت متصل شد.

 

index

Wireless چیست

در قدیم تنها راه اتصال رایانه ها به یکدیگر استفاده از کابل شبکه بود که علاوه بر زحمات زیاد، محدودیت های فیزیکی زیادی برای کاربران ایجاد می کرد اما به وسیله فناوری Wi-Fi می توان رایانه ها و دیگر دستگاه های دیجیتالی، مثل تلفن همراه، تبلت، دوربین دیجیتال، تلویزیون، چاپگر، و … را بدون سیم به یکدیگر متصل کرد و یک شبکه بی سیم ایجاد کرد.
برای ایجاد یک شبکه Wi-Fi غالباً از دستگاهی به نام Router استفاده می شود. اگر Router به اینترنت متصل شود می تواند اتصال اینترنت را در شبکه ای که خود ایجاد کرده به اشتراک بگذارد و دیگر دستگاه ها را نیز به اینترنت متصل کند.
مدیریت شبکه ای که توسط Router ایجاد می شود در دست صاحب دستگاه است و با گذاشتن رمز می تواند به دستگاه های خاصی اجازه دسترسی به شبکه را بدهد.
Wireless به تکنولوژی ارتباطی اطلاق می شود که در آن از امواج رادیویی، مادون قرمز و ماکروویو، به جای سیم و کابل، برای انتقال سیگنال بین دو دستگاه استفاده می شود. از میان این دستگاه ها می توان پیغام گیرها، تلفن های همراه، کامپیوترهای قابل حمل، شبکه های کامپیوتری، دستگاه های مکان یاب، سیستم های ماهواره ای و PDA ها را نام برد. شما می توانید به راحتی صندوق پست الکترونیکی خود را بررسی کنید، بازار بورس را زیر نظر بگیرید، اجناس مورد نیاز را خریداری کنید و یا حتی برنامه تلویزیون مورد علاقه خود را تماشا کنید. بسیاری از زمینه های کاری از جمله مراقبت های پزشکی، اجرا قوانین و سرویس های خدماتی احتیاج به تجهیزات Wireless دارند. تجهیزات Wireless به شما کمک می کند تا تمام اطلاعات را به راحتی برای مشتری خود به نمایش در بیاورید. از طرفی می توانید تمامی کارهای خود را در حال حرکت به سادگی به روز رسانی کنید و آن را به اطلاع همکاران خود برسانید. در مقایسه با شبکه های سیمی، هزینه نگهداری شبکه های Wireless کمتر می باشد.
تفاوت وای فای با وایرلس
یک اتصال وایرلس از یک شبکه موبایلی استفاده کرده و به شما امکان استفاده از اینترنت در همه جا را می دهد. در حالی که برای ایجاد یک ارتباط Wi-Fi شما نیاز به نصب سخت افزار در خانه دارید یا مجبور خواهید بود در محدوده روتری که از طریق آن به اینترنت دسترسی دارید، باقی بمانید.
به عبارت دیگر Wi-Fi ابزار استانداردی است که سیستم های کامپیوتری از طریق آن به شبکه های بی سیم متصل می شوند. در اصل ارتباط Wi-Fi تنها بین دستگاه و Router برقرار می شود. اکثر روترها به یک مودم کابلی یا DSL یا هر نوع دیگر متصل اند که دسترسی به اینترنت را برای همه دستگاه های متصل به روتر Wi-Fi فراهم می کند.
ارتباط Wireless محدوده وسیع تری نسبت به ارتباط Wi-Fi را تحت پوشش قرار می دهد. برای داشتن یک ارتباطات Wi-Fi خوب و باکیفیت برخی مواقع لازم است در همان ساختمانی که روتر Wi-Fi در آن وجود دارد باقی بمانید.
سرعت آپلود و دانلودی که یک ارتباط Wireless در اختیار ما قرار می دهد معمولاً از یک ارتباط Wi-Fi کمتر است. طبق یک مقاله در PCWorld در سال ۲۰۱۲، کاربرانی که به سرویس وایرلس ۴G دسترسی داشتند، می توانستند با سرعت ۹٫۱۲ و ۵٫۸۶ مگابیت بر ثانیه دانلود و آپلود کنند. سرعت در شبکه های ۳G به مراتب پایین تر از این مقدار است. یک روتر Wi-Fi بر طبق استاندارد ارتباطی ۸۰۲٫۱۱n می تواند سرعت انتقالی معادل ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه ارائه کند ولی سرعت ارتباط اینترنتی مورد استفاده در آن، سرعت دانلود و آپلود را کاهش می دهد.
امروزه بیشتر اسمارت فون ها قابلیتی دارند که علاوه بر اینکه به اینترنت بی سیم از طریق شبکه موبایل متصل می شوند،می توانند تبدیل به Router شوند و اینترنت را توسط شبکه Wi-Fi با دستگاه های دیگر به اشتراک گذارند. این قابلیت را می توانید با نام های Wi-Fi Tethering یا Wi-Fi Hotspot در تلفن همراه خود تنظیم کنید.

1 Comment
  1. Reply
    علی 2019-01-12 at 06:55

    ممنونم بابت توضیحات خیلی خوبتون http://digiemc.com/

ارسال دیدگاه

ایجاد حساب کاربری
نام و نام خانوادگی (ضروری)
شماره موبایل (ضروری)
تخصص
شهر
بازیابی رمز عبور
رفتن به نوار ابزار