مشعل موتورخانه – رله شوفاژ

مشعل موتورخانه – رله شوفاژ

نواع مشعل :
همانطور که میدانید مشعل تجهیزی است که با اختلاط مقدار معینی سوخت و هوا (براساس ظرفیت ) و سپس احتراق این مخلوط، انرژی سوخت را به انرژی گرمایی تبدیل می نماید. انرژی تولید شده توسط مشعل همزمان با دو روش جابه جایی و تشعشع به سیستم گرمایش یا حرارت مرکزی ساختمان انتقال داده می شود.
مشعل ها وظیفه ایجاد گرما در انواع دیگ ها، هیترها و حتی پکیج های گرمایشی را بعهده دارند و بعنوان قلب هرسیستم گرمایشی شناخته می شوند.
مشعل ها با پاشش سوخت (گاز، گازوییل، مازوت) و اختلاط آن با هوا و عبور مخلوط سوخت و هوا از شعله پخش کن و سپس احتراق این مخلوط توسط ترانس جرقه زن، حرارت مورد نیاز را در داخل محفظه احتراق دیگ یا کوره ایجاد می نمایند.
بدیهی است در هر مشعل و دیگ، تعدادی کنترل کننده مانند رله، فتوسل، یون و ترموستات وجود دارد که مقدار و زمان هرکدام از فرآیندهای مشعل را کنترل می نمایند.
مشعل
با توجه به کامل نبودن راندمان احتراق سوخت در مشعل ها و در نظر گرفتن برخی تلفات حرارتی، هنگام انتخاب مشعل، ظرفیت مشعل را حدود ۲۰ درصد بیشتر از ظرفیت دیگ در نظر می گیریم.

به ازاء هر ۳۰۰ متر افزایش ارتفاع از سطح در یا بدلیل کاهش غلظت هوا ، راندمان احتراق سوخت انواع مشعل ها حدود ۴% کاهش می یابد.
ارزش حرارتی هر متر مکعب گاز طبیعی تقریبا معادل K.cal 9200 می باشد.
ارزش حرارتی هر لیتر گازوئیل تقریبا معادل K.cal 8500 می باشد.
ارزش حرارتی هر کیلوگرم گازوئیل تقریبا معادل K.cal 10500 می باشد.
همچنین برای انتخاب مشعل ، پس از تعیین نوع سوخت و ظرفیت مناسب آن به قطر لوله شعله پوش مشعل جهت امکان قرار گرفتن در دیگ و نصب مشعل در جلوی دیگ توجه فرمایید, همچنین برای انتخاب مشعل بهینه موردنیاز، می توانید با کارشناسان شرکت دماتجهیز مشورت نمائید.

مشعل ها از نظر نوع سوخت مصرفی :
مشعل گازسوز (GAS BURNERS)
مشعل گازوئیل سوز (LIGHT OIL BURNERS)
مشعل دوگانه سوز (DUAL BURNERS)
مشعل مازوت سوز (HEAVY OIL BURNERS)
مشعل سه گانه سوز (MULTI BURNERS)
عملکرد کلی مشعل ها :
در مشعل های فن دارشروع عملکرد بر اساس فرمان ترموستات دیگ یا هیتر و طبق برنامه زمانبندی رله مشعل می باشد، به این ترتیب که ابتدا طبق فرمان رله فن هوادهی مشعل به مدت حدود ۳۰ تا ۶۰ ثانیه روشن شده و بعد ترانس جرقه زن مشعل شروع به ایجاد جرقه نموده و سپس شیر برقی سوخت مشعل (گاز ، گازوئیل یا مازوت) باز شده و سوخت از شیر برقی عبور کرده و وارد محفظه احتراق دیگ یا هیتر می شود. اکنون با وجود جرقه ترانس ، شعله در جلوی شعله پخش کن مشعل تشکیل می گردد .
پس از تشکیل شعله ، دیگر نیازی به جرقه یا قوس الکتریکی نیست و با فرمان فتوسل یا یون ،عملکرد ترانس جرقه زن متوقف گردیده و مشعل به عمل احتراق خود تا زمان رسیدن فرمان خاموش شدن از طریق ترموستات ادامه می دهد.
الکتروموتورفن هوادهی مشعل ها براساس ظرفیت مشعل تک فاز یا سه فاز بوده و دارای ۲۹۰۰ دور در دقیقه می باشند.
معمولا بدنه ی اغلب مشعل های گازوئیلی و گازی از نوع آلومینیوم ریخته گری است که قطعات موردنیاز برای عملکرد مشعل بر روی آن نصب می گردند.
رله مشعل گازی

مشعل های گازی، اجزایی حساس در سیستم حرارت مرکزی می باشند که بروز هرگونه مشکل در آن ها، عملکرد سیستم گرمایشی را با اختلال جدی مواجه می کند. رله به عنوان یکی از اجزای مشعل های گازی، نقش کنترل کننده عملکرد مشعل را برعهده دارد.

رله وظیفه کنترل الکتریکی عملکرد مشعل گازی را بر عهده دارد که بر اساس طراحی و برنامه ریزی انجام شده، مشعل را با ایمنی روشن کرده و در صورت بروز مشکل در ایجاد و یا باقی ماندن شعله، با خاموش کردن مشعل، از بروز هر گونه حادثه احتمالی جلوگیری کند.
رله مشعل گازی دمنده دار(فن دار):
رله مشعل های گازی مختلف توسط کارخانه های متفاوتی با برنامه ریزی های متنوعی طراحی، ساخته و در بازار عرضه می شود.

طرز کار رله مشعل گازی دمنده دار(فن دار)
در شکل زیر، مدار برقی و مراحل مختلف فعالیت یک رله مشعل گازی دمنده دار از آغاز تا انتها، در دو مرحله نشان داده شده است.

همانطوری که در شکل زیر مشاهده می شود، سیم فاز بعد از عبور از یک فیوز و کلید راه اندازی مشعل، به دو شعبه تقسیم شده است. یکی از شعبه ها به ترمینال شماره ۱ و دیگری بعد از عبور از کنترل فشار گاز(GW) و ترموستات حد(ST) و آکوستات اصلی، به ترمینال شماره ۹ وصل شده است. میله یونیزاسیون(IS) و همچنین قطب مثبت فوتوسل(U) به ترمینال شماره ۲ و قطب منفی آن به ترمینال شماره ۸ متصل گردیده است. ترانس مولد جرقه(Z) به ترمنیال شماره ۳، شیر برقی شماره ۱(SV) و یک سیستم کنترل فشار هوا(LW) به ترمینال شماره ۵، موتور مشعل(M) به شماره ۴، شیر برقی شماره ۲(V2) به ترمینال شماره ۶، چراغ اخطاردهنده به ترمینال شماره(B) و در نهایت اتصال دیگر کنترل فشار هوا به ترمینال شماره ۷ وصل شده است. ترمینال شماره ۸ ، محل اتصال نول به پایه کنترل مشعل است که به ترتیب فوتوسل، ترانس ایجاد کننده جرقه، شیر برقی شماره ۱، شیر برقی شماره ۲، و چراغ اخطاردهنده نیز به این ترمینال متصل گردیده اند.

رله مشعل گازی دمنده دار.نقطه کنترل

رله مشعل گازی دمنده دار.نقطه کنترل

آزمایش عملکرد رله

در صورت نیاز به تعمیرات مشعل و یا باز و بسته کردن کنترلر، قبل از آنکه به شکل معمول، کنترل را به کار گرفت، بایستی اقدامات زیر توسط تکنسین ماهر مشعل انجام شود:

  • بررسی دقیق کلیه اتصالات از نظر استحکام، عدم لرزش، نشتی و سیم بندی
  • انجام آزمون های زیر فقط توسط افراد مجرب و توجه به کلیه ملاحظات ایمنی در انجام این آزمون ها
  • برقراری اتصال تغذیه برق و سوخت مشعل قبل از انجام آزمایش های زیر و قطع آن ها بعد از آزمون ها

آزمون اول: در این آزمون که با بستن شیر اصلی (دستی) سوخت انجام می شود، کنترلر بعد از فاز تخلیه، ترانس جرقه و شیر برقی را راه اندازی کرده و پس از طی بازه زمانی اطمینان به فاز خطا می رود. (برای خروج از فاز خطا ، بایستی دکمه ریست را فشار داد.)

آزمون دوم: شیر اصلی سوخت را باز کرده و مشعل را راه اندازی می کنیم تا شعله برقرار شود. پس از گذشتن چند لحظه از کار مشعل، شیر سوخت را مجددا می بندیم و کنترلر به فاز خطا می رود. (برای خروج از فاز خطا، باید دکمه ریست را فشار داد.)

عیب یابی

مشکل:  مشعل راه اندازی نمی شود.

راه حل:

  • اتصال برق را بررسی کنید.
  • وضعیت فیوزها را بررسی کنید.
  • ترموستات در حالت OFF است
  • پرشر گاز در حالت OFF است.
  • سیم کشی‌های مشعل و پایه رله کنترلر را بررسی نمایید.
  • فن آسیب دیده یا اتصالات فن مثل خازن راه انداز آسیب دیده یا خارج از مدار است.
  • پین های پایه آلودگی دارد که مانع از برقراری اتصال مناسب می‌گردد.

مشکل: کنترلر بلافاصله پس از راه اندازی مشعل، به فاز خطا می رود:

راه حل:

  • ممکن است بین پین های ۲و۸  یا ۲ و بدنه مشعل اتصال کوتاه رخ داده باشد.
  • میله یون به بدنه چسبیده است.
  • قفل ریست را بررسی کنید ( دکمه ریست را فقط یکمرتبه فشار دهید )
  • ولتاژ تغذیه کمتر از ۱۸۰ ولت است.

مشکل: کنترلر پس از راه اندازی و طی زمان تخلیه، شیر سوخت را باز می کند اما شعله تشکیل نمی شود

راه حل:

  • کابل های اتصال برق ورودی به ترانس جرقه بررسی شود.
  • پین ۳ و ۸ پایه از لحاظ سلامت و عدم آلودگی بررسی شود.تا از اتصال مناسب اطمینان حاصل گردد.
  • فرمان رله به ترانس جرقه در زمان تخلیه بررسی شود. (برقدار شدن پین شماره ۳ پایه در زمان تخلیه بررسی شود.)
  • کابلهای ولتاژ-قوی خروجی ترانس جرقه بررسی شود. کابلها باید از لحاظ سلامت و کیفیت و عایق بندی بررسی شود. رعایت فاصله شعاعی ۱ سانتی متر نسبت یکدیگر و فاصله بیش از یک سانتی متر از هرگونه فلز و دیواره مشعل بررسی شود.
  • به هیچ عنوان نباید دوکابل ولتاژقوی جرقه در مجاورت یکدیگر باشند.
  • طول کابل های ولتاژ قوی ترانس جرقه در مجموع نباید از یک متر تجاوز کند .
  • فاصله نوک الکترود های جرقه بیش از حد استاندارد است (برای مشعل های گازی ۳ میلی متر)
  • عایق بندی و یا جنس الکترود های جرقه و یا کیفیت کابل های الکترود جرقه نا مناسب است .
  • ترانس مشعل از لحاظ قدرت و سلامت در زمان تخلیه بررسی شود. (صدا و نور در زمان جرقه )
  • نازل سوخت و جهت درست انتشار سوخت طبق کاتالوگ مشعل مربوطه بررسی شود
  • دریچه هوا تنظیم شود
  • خروجی دیگ و مشعل و تهویه و دودکش بررسی شود.
  • رگولاتور گاز بررسی شود
  • وجود سوخت بررسی شود

مشکل: کنترلر پس از راه اندازی و طی زمان تخلیه، شیر سوخت را باز می کند، شعله تشکیل می شود اما پس از طی زمان اطمینان به فاز خطا می رود.

راه حل:

  • نازل سوخت و جهت درست انتشار سوخت طبق کاتالوگ مشعل مربوطه بررسی شود
  • دریچه هوا تنظیم شود
  • خروجی دیگ و مشعل و تهویه و دودکش بررسی شود.
  • پین ۲ پایه یا مسیر آن تا میله یون آلودگی دارد.
  • میله یون آسیب دیده یا کابل آن قطع شده (مسیر پین ۲ تا سنسور شعله بررسی شود)
  • ارت قطع است یا بدنه مشعل به ارت استاندارد متصل نشده است.
  • فاز و نول جابجا متصل شده است.
  • میله یون به گونه ای نا مناسب در مشعل قرار گرفته که شعله را نمی بیند . فاصله میله یون  تا اتصال بدنه باید ۳ میلیمتر بوده و دقیقا درون شعله واقع شده باشد .
  • میله یون آلوده یا اکسیده یا دچار خرابی شده است.
  • کیفیت شعله بررسی شود
  • دودکش  بررسی شود

مشکل: پس از تشکیل شعله و طی مدت زمان خاصی کنترلر به فاز خطا می رود.

راه حل:

  • گاهی به دلیل افت فشار ناگهانی گاز (مثلا ناشی از روشن شدن مشعل دیگری در فاصله نزدیک) این اتفاق می افتد.
  • نازل سوخت و جهت درست انتشار سوخت طبق کاتالوگ مشعل مربوطه بررسی شود
  • دریچه هوا تنظیم شود
  • خروجی دیگ و شعل و تهویه و دودکش بررسی شود.
  • پین ۲ پایه یا مسیر آن تا میله یون آلوده گی دارد.
  • میله یون آسیب دیده یا کابل آن قطع شده (مسیر پین ۲ تا سنسور شعله بررسی شود)
  • ارت قطع است یا بدنه مشعل به نحو مطلوب به ارت استاندارد متصل نشده است.
  • میله یون به گونه ای نا مناسب در مشعل قرار گرفته که شعله را نمی بیند . فاصله میله یون  تا اتصال بدنه باید ۳ میلیمتر بوده و دقیقا در شعله واقع شده باشد فاصله میله یون تا اتصال ارت یا بدنه نباید زیاد باشد.
  • میله یون آلوده یا اکسیده یا پوک شده است.
  • سنسور نامناسب استفاده شده است
  • کیفیت شعله بررسی شود
  • دودکش  بررسی شود
  • ولتاژ برق بررسی شود
  • قبل از روشن نمودن و به کارگیری مشعل، بایستی سیم بندی به دقت مورد بررسی قرار گیرد. هرگونه ایراد جزئی یا کلی در سیستم سیم کشی احتمال خطرآفرینی را افزایش می دهد و ممکن است صدماتی را وارد سازد. در صورتی که رله کنترلر G790 جایگزین رله دیگری (غیر از G790) می شود ممکن است لازم باشد نسبت به تغییر سیم بندی اقدام نمود.
  • در هنگام فعال نمودن کنترلر بایستی پیچ اتصال را محکم کرد تا اطمینان لازم از اتصال کامل کنترلر G790 به پایه رله حاصل شود.

 

نمایی از یک رله G790

  • وجود فیوز مناسب مطابق و متناسب با مشخصات فنی کنترلر ضروری است. همچنین فیوز(های) اصلی باید به گونه ای انتخاب شوند که قبل از رسیدن جریان به مقادیر اسمی درج شده در مشخصات فنی رله، عمل کرده و برق را قطع نمایند. در غیر اینصورت، ممکن است در زمان رخداد اتصال کوتاه در هر بخش از تجهیزات مشعل، صدمات جبران ناپذیری به ساختارکنترلر، قطعات مشعل یا کاربر وارد شود.
  • به دلایل ملاحظات ایمنی، هر کنترلر G790 بایستی حداقل یک بار در هر ۲۴ ساعت خاموش شود.
  • برای نصب و یا برداشتن رله کنترلر G790 بایستی حتما از قطع بودن سوئیچ اصلی برق اطمینان حاصل کرد و مشعل را از سیستم تغذیه جدا کرد.
رله کنترلر G790 

رله کنترلر G790

آزمون اول: در این آزمون که با بستن شیر اصلی (دستی) سوخت انجام می شود، کنترلر بعد از فاز تخلیه، ترانس جرقه و شیر برقی را راه اندازی کرده و پس از طی بازه زمانی اطمینان به فاز خطا می رود. (برای خروج از فاز خطا ، بایستی دکمه ریست را فشار داد.)

آزمون دوم: شیر اصلی سوخت را باز کرده و مشعل را راه اندازی می کنیم تا شعله برقرار شود. پس از گذشتن چند لحظه از کار مشعل، شیر سوخت را مجددا می بندیم و کنترلر به فاز خطا می رود. (برای خروج از فاز خطا، باید دکمه ریست را فشار داد.)

آزمون سوم: در حالتی که مشعل در حال کار و شعله برقرار است، ورودی سیگنال پرشر هوا به رله را قطع می کنیم و کنترلر به فاز خطا می رود. (برای خروج از فاز خطا دکمه ریست را فشار می دهیم.)

آزمون چهارم: ابتدا پین شماره ۲ را به بدنه مشعل متصل کرده و سپس برق را وصل می کنیم و کنترلر با فاصله زمانی کوتاهی به فاز خطا می رود.

آزمون پنجم: برق مشعل را وصل کرده و پس از برقراری شعله و بعد از اتمام فاصله زمانی اطمینان، سیم پین شماره ۲ را قطع می کنیم و کنترلر سریعا به فاز خطا می رود.

آزمون ششم: کنترلر را به برق وصل کرده و بعد از برقراری شعله و بعد از اتمام فاصله زمانی اطمینان، سیم پین شماره ۲ را به بدنه مشعل اتصال می دهیم و کنترلر به فاز خطا می رود.

تنظیم مشعل گازی ایران رادیاتور

مشعل‌های گازی ایران رادیاتور از پرمصرف‌ترین مشعل‌های موجود در بازار تاسیسات مکانیکی ایران هستند.

با توجه به اهمیت طول عمر و کیفیت عملکرد و بهره‌وری در سیستم‌های مکانیکی، آشنایی با شیوه تنظیم آن‌ها، ضروری است.

مشعل‌های گازی نیز به عنوان زیرمجموعه ای از تاسیسات مکانیکی از این قاعده مستثنی نیستند. در ادامه نکاتی ارزشمند در مورد تنظیم مشعل‌های گازی ایران رادیاتور خدمت شما عزیزان آورده‌ایم:

  • در مسیر گاز ورودی به مشعل حتما از فیلتر مناسب استفاده شود.
  • برنامه منظمی به صورت ماهیانه و سالیانه جهت سرویس‌های دوره‌ای مشعل در نظر گرفته شده و اجرا شود.
  • محفظه احتراق و دیگ از نظر دوده‌گرفتگی به صورت مرتب بازدید و سالیانه شست‌و‌شو و دوده‌زایی گردد.
  • بازدید از دودکش به منظور بررسی صحت عملکرد و کنترل آن.

برنامه PM پیشنهادی جهت تنظیم مشعل گازسوز در قالب جدول زیر در اختیار شما دوستان قرار داده شده‌است:

 

 

شماره شرح فعالیت  بازه زمانی انجام فعالیت توضیحات
۱ بازدید و کنترل ظاهری شکل و رنگ شعله روزانه رنگ شعله باید آبی بوده و بوی خام سوزی نداشته باشد 
۲ کنترل وبازدید المان های برقی از نظر دما و آمپر مصرفی هفتگی وضعیت آمپر عبوری از تجهیزات و استحکام اتصالات بررسی گردد
۳ کنترل وضعیت دمپر هوا هفتگی عملکرد دمپر هوا و میزان باز بودن دمپر کنترل و پیچ های تنظیم سفت شوند
۴ کنترل و بازدید فیلتر گاز ماهیانه درصورت کثیف شدن فیلتر نسبت به تعویض یا نظافت آن اقدام شود
۵ نظارت و کنترل عملکرد یون مشعل ماهیانه یون بازدید و عملکرد آن کنترل گردد و اتصال ارت و فاصله آن با عصایی ارت چک گردد
۶ کنترل سیستم جرقه زنی مشعل و کیفیت جرقه سر الکترودها و در صورت لزوم تنظیم و نظافت الکترودها ماهیانه جرقه مناسب آبی رنگ است که در صورت وجود مشکل در وایرها یا ترانس ضعیف خواهد بود.

همچنین در صورت کثیف شدن یا به هم خوردن فاصله الکترودها باید این فاصله تنظیم گردد. 

۷ شست و شوی دیگ و سرویس و نظافت کامل مشعل ماهیانه سرویس کامل مشعل شامل نظافت و تمیز کردن بلور ، کنترل بلبرینگ ها ، تست الکتروموتور، رله و …  می باشد

 

 

در این نوشته، راهکارهای مناسب جهت تنظیم و سرویس مشعل موتورخانه، برای شما عزیزان ارائه شده است. پس از بیان مقدمه ای کوتاه از مشعل موتورخانه، شیوه تنظیم کردن یک مشعل گازی را با ذکر مراحل آن شرح داده شده و در نهایت،

توصیه هایی جهت سرویس دوره ای آن، بیان شده است. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

مشعل وسیله ای برای انتقال نهایی سوخت مایع یا گاز به همراه هوا، به اتاق اشتعال دیگ یا هر دستگاه دیگر مصرف کننده سوخت و احتراق و کنترل آن می باشد. کار اصلی مشعل ایجاد گرمایش است. بیشترین و پرکاربردترین استفاده مشعل در صنعت گرمایش به عنوان موتور احتراق بویلرهاست. در انواع دیگ های به کار رفته در موتورخانه ها مشعل هایی با ظرفیت های کاری متفاوت استفاده می شود. اساس کار مشعل موتورخانه بدین شکل است که با پاشش سوخت (عمدتا گاز یا گازوییل) از طریق ورودی و ایجاد جرقه، حرارت مورد نیاز را به صورت شعله تامین می کند.

بدیهی است تنظیم درست مشعل، باعث بهبود کارایی آن و افزایش بازدهی سیستم موتورخانه می شود. همچنین هرچه هنگام سرویس مشعل، راهکارهای مناسب تری اتخاذ شود، مدت زمان استفاده از مشعل، افزایش یافته و همزمان، کارایی سیستم ارتقا می یابد.

در زیر، با شیوه تنظیم مشعل گازی آشنا خواهیم شد:

ابزار و وسایل لازم

  • یک دستگاه مشعل گازسوز
  • آچار آلن در اندازه هاى متفاوت
  • آچار تخت در اندازه هاى مختلف
  • آوومتر (آمپرمتر انبرى).

مراحل تنظیم مشعل گازی موتورخانه:

ابتدا، کلید اصلى برق ورودى به مشعل را قطع می کنیم. در قدم بعد، به وسیله یک آچار مناسب در مشعل را باز می کنیم. همچنین مهره ماسوره یا مهره لوله ورود گاز به داخل مشعل را باز کرده و دو عدد پیچ نگه دارنده لوله گاز را که بعد از شیر برقى در بدنه مشعل قرار دارد شل می نماییم. مجموعه لوله گاز، الکترود جرقه و الکترود یون شبکه احتراق را بیرون آورده و پیچ روى بست الکترود جرقه و الکترود یون را شل می کنیم.
در گام بعدی، فاصله میان الکترود جرقه و شبکه احتراق و یا فاصله میان دو الکترود جرقه از هم در مدل هاى دیگر را حداقل ۳ میلی متر تنظیم می کنیم. فراموش نکنیم که فاصله میان الکترودهاى جرقه (از نقاط فلزى قسمت هاى دیگر مشعل) بایستی به اندازه اى باشد که امکان جرقه زدن بین الکترود و این قسمت هاى فلزى وجود نداشته باشد. این فاصله ها باید حداقل ۳ میلی متر باشد.

مراحل تنظیم مشعل گازی موتورخانه.نقطه کنترل

مراحل تنظیم مشعل گازی موتورخانه.نقطه کنترل

توجه۱

دقت شود که میله یونیزاسیون با بدنه مشعل تماس نداشته باشد و فاصله هوایى بین میله زمین(عصایى) و میله یونیزاسیون (الکترود یون)، را بین ۳ تا ۵ میلی متر تنظیم کنیم. در گام بعد، مجموعه را در محل خود بسته و براى تنظیم شبکه احتراق، پیچ قفل کننده (۳) را شل می نماییم و در ادامه به وسیله بادامک تنظیم شعله (۲) مجموعه شبکه احتراق را، با جلو و عقب بردن، تنظیم می کنیم. در نهایت پس از تنظیم شعله، پیچ قفل کننده (۳) راسفت می کنیم و برق ورودى به مشعل را وصل کرده و مشعل را استارت می زنیم.

توجه۲

در این مرحله، به وسیله آمپرمتر انبرى، با قراردادن یکى از سیم هاى تغذیه (نول یا فاز) در داخل قسمت (انبر)، میزان جریان عبورى به مشعل را مشاهده و آن را با آمپر نامى دستگاه مقایسه نماییم. درصورت مغایرت حتماً مشعل را خاموش و علت یابى می کنیم. برای این منظور لازم است، شفت الکتروموتور، دمنده و قسمت هاى گردنده وارسى گردد. بدین ترتیب تنظیم یک مشعل گازی با طی فرآیند ذکر شده، انجام می شود.

در ادامه نکاتی چند در مورد بازرسی از مشعل های گازی هنگام سرویس های دوره ای، آورده شده است:

الف) تنظیم شعله

تنظیم شعله بایستی به گونه ای انجام شود که شاهد هیچ برخوردی بین شعله و انتهای دیگ نباشیم. این کار بایستی در نقطه ای که دیگ و مشعل در بالاترین راندمان خود قرار دارند، صورت گیرد و حد استاندارد محصولات احتراق مطابق با استانداردهای موجود رعایت گردد و همچنین هوای اضافه در کمترین مقدار ایمن آن مطابق با استانداردهای ملی باشد.

توجه

در موتورخانه هایی که مشعل به کار رفته در آن ها، از نوع گازوییل سوز است، بایستی علاوه بر اندازه گیری غلظت محصولات احتراق، فرآیند آنالیز دود نیز مطابق استاندارد ملی، انجام شود.

  • وضعیت درزبندی و یا نشتی دیگ بایستی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت امکان اصلاح شود. درزبندی سایر منافذ (مانند اطراف محل نصب مشعل) نیز در صورت امکان با چسب آلومینیوم یا خمیر دیگ انجام شود.
  • نصب دامپر مناسب روی دودکش، در صورت امکان توصیه می شود. همچنین بنا به توصیه، درصورتی که تعویض بخشی از دودکش لازم باشد، بایستی این کار با هماهنگی مسؤول موتورخانه انجام گیرد.
    درصورتیکه مکش دودکش مثبت یا صفر باشد، بایستی با بازبینی آن از عدم گرفتگی مسیر دودکش اطمینان حاصل شود.

ب) بازبینی دقیق یون شعله و جرقه زن و در صورت لزوم تعویض آن با هماهنگی مسوول تاسیسات ساختمان.
پ) بازبینی شعله پخش کن و شعله پوش و تنظیم آن ها در صورت نیاز.

  • از مناسب بودن محل نصب قبلی اطمینان حاصل کرد. به این منظور محل نصب شیر گاز باید نزدیک به مشعل و به گونه ای باشد که حداکثر با یک شیلنگ به طول یک الی یک و نیم متر به مشعل متصل شود و آنقدر هم نزدیک نباشد که مزاحمتی برای نصب و یا سرویس مشعل ایجاد کند.
  • هنگام سرویس، بررسی شود که فشار گاز ورودی به موتورخانه مناسب و کافی باشد.
  • اگر دو یا چند مشعل همزمان از یک خط لوله گاز تغذیه می شوند برای متوازن کردن جریان و کنترل افت فشار گاز حتما باید بالانسر(متعادل کننده) نصب شود.
  • اتصال فیلتر به مشعل، بایستی با شیلنگ فشار قوی انعطاف پذیر باشد. طول شیلنگ باید به اندازه ای باشد که نه بر روی زمین بیافتد و نه در معرض حرارت و گرمای بدنه دیگ قرار بگیرد و همچنین امکان دسترسی آسان به منظور سرویس مشعل به راحتی فراهم باشد.
  • از نصب بودن یک کلید قطع برق اضطراری خارج از موتورخانه اطمینان حاصل کرد تا هنگام رخداد خطر(نشت گاز یا بروز آتش سوزی) بتوان در اسرع وقت، برق موتورخانه را از بیرون قطع کرد. همچنین مدارهای برقی بر اساس استاندارهای پذیرفته شده اجرا شود و موارد ایمنی همچون برقرار بودن اتصال زمین و کارکرد درست و مطمئن فیوزها و … به درستی انجام شده و مورد بررسی قرار گیرد.
  • پس از پایان عملیات سرویس برای اطمینان از عملکرد درست مشعل باید آن را روشن و خاموش کرد و همواره به این نکته توجه داشت که احتراق خوب بدون دود و بو است و دود کردن مشعل، صدای بیش از حد مشعل، احساس خفگی در موتورخانه، روشن نشدن مشعل و … نشان از کارکرد نامناسب مشعل می باشد.راهکارهای سرویس و تنظیم مشعل موتورخانه ساختمان در این نوشته، مورد بررسی قرار گرفت و امیدواریم این مطلب، سهمی هرچند کوچک در افزایش دانش تاسیساتی شما عزیزان در عرصه تجهیزات موتورخانه ها، داشته باشد.سرویس و تنظیم مشعل موتورخانه، به جهت تاثیری که بر کارکرد کلی سیستم حرارتی دارد، کاری تخصصی بوده که بایستی توسط نیروی مجرب انجام شود.

7 دیدگاه‌ها
  1. Reply
    طراحی بنر 2018-02-07 at 04:57

    درود برشما وب سایت خیلی خوبییی بود
    ممنون از اشتراک گذاریتون
    موفق و پیروز باشید دوست عزیز

    • Reply
      علیرضا معظمی 2018-02-10 at 14:28

      سلام.
      ممنون از توجه شما .لطفا ما را به دیگران معرفی نمایید.

  2. Reply
    محمد 2019-01-27 at 05:47

    سلام.ممنون از مطالب مفیدتون.من یک موتور برق خریدم ولی مشعل بعد ۳ثانیه روشن بودن خاموش میشه.لطفا اگر کسی میتونه راهنمائی کنه به این شماره پیام بده تا خودم زنگ بزنم.برای مرکز خیریه سالمندان است.۰۹۱۵۳۲۹۳۷۹۳

    • Reply
      علیرضا معظمی 2019-01-27 at 06:23

      سلام.
      مشکل مشعل شما ممکن است بابرسی چند نکته رفع شود.
      ۱:در آوردن چشمی مشعل وتمییز نمودن آن
      ۲:تنظیم نبودن میله جرقه زن
      ۳: تنظیم نبودن مقدار گاز ورودی به هوای دمنده.
      ۴: خرابه رله وتعویض آن
      ۵:برعکس نمودن دوشاخه برق دستگاه وتعویض فاز ونول
      امیدوارم بابرسی این نکات مشکل شما مرتفع گردد.

  3. Reply
    محمد 2019-01-27 at 06:53

    سلام.جناب معظمی عزیز،میتونم تلفنی باشما صحبت کنم؟ممنون میشم.۰۹۱۵۳۲۹۳۷۹۳

    • Reply
      رسول 2019-12-05 at 04:50

      سلام.مهندس جان 💓 هر درآمدی‌که داری حلالت. حلال تر از شبر مادر _ بحق یزدان دست بخاک بزنی طلا شه
      ایول داری پسر
      موفق موُید و پاینده باشی

  4. Reply
    محمد 2019-01-29 at 08:15

    سلام.علت سرد بودن قسمت پائین شوفاژ چیه؟؟

ارسال دیدگاه

ایجاد حساب کاربری
نام و نام خانوادگی (ضروری)
شماره موبایل (ضروری)
تخصص
شهر
بازیابی رمز عبور
رفتن به نوار ابزار