پمپ آب-بوسترپمپ-راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی

پمپ آب خانگی.نقطه کنترل

پمپ آب خانگی.نقطه کنترل

•پمپ به دستگاهی اطلاق می شود که به سیال انرژی می دهدوباعث می شود ازیک نقطه به نقطه دیگرمنتقل شود. انرژی منتقل شده به سیال شامل انرژی فشاری جنبشی و پتانسیل است که درمکانیک سیالات با هد آنها بیان می شود

انرژی فشاری(هدانرژی فشاری)

•فشارعبارتست ازمقدارنیروئی که توسط سیال برواحد سطح اعمال می کند که مقداراین نیرودرتمام جهات یکسان است ومی توان آن را برحسب ارتفاع ستونی ازمایع تعریف کرد.

•مقداران برای یک سیستم لوله کشی توسط فشارسنج ها اندازه گیری می شود ولی برای اندازه گیری دقیقتر می توان بااستفاده ازیک پیتوت تیوب که سیال بادانسیته مناسبی دران ریخته شده است (بیشترازدانسیته مایع داخل لوله)بصورت زیر آن ر ا اندازه گیری کردکه میزان اختلاف ارتفاع بین لوله ها مبین هدفشار است که برحسب واحداندازه گیری (میلیمتریا ……)ارتفاع ستون مایع است

نقد و بررسی اجمالی

امروزه با رشد روزافزون جمعیت شهری و تراکم آپارتمان ها و از سوی دیگر ظرفیت قدیمی سیستم آب شهری مشکل کمبود فشار آب در آپارتمان ها و منازل مشاهده می گردد. به همین دلیل در طراحی ساختمان ها حتماً جایی برای پمپ آب خانگی در نظر گرفته می شود. پمپ آب خانگی در رنج های مشخصی وجود دارد. برای ساختمان های بزرگ از سیستم بوستر پمپ آبرسانی و در ساختمان های متوسط و کوچکتر معمولاً از پمپ آب خانگی نیم اسب ، پمپ آب خانگی 1 اسب و پمپ آب خانگی 2 اسب استفاده می گردد. در پمپ آب خانگی 1 اسب پرمصرف ترین و مشهور ترین آن پمپ آب خانگی جتی و پمپ آب خانگی بشقابی می باشد. شرکت پمپ آب پنتاکس ایتالیا با دارا بودن دانش فراوان و تجربه کافی جزء بزرگترین شرکت ها در زمینه تولید پمپ آب خانگی و پمپ آب آپارتمان با نام تجاری پمپ آب خانگی پنتاکس می باشد. نحوه انتخاب پمپ آب خانگی و نحوه محاسبه پمپ آب خانگی پنتاکس به این شکل می باشد که با در نظر گرفتن تعداد واحد های ساختمان ، متراژ واحد ها و تعداد طبقات پمپ آب خانگی انتخاب می گردد. پمپ آب پنتاکس جتی معمولاً در ساختمانی چهار طبقه قابل استفاده می باشد. تفاوت پمپ جتی با بشقابی در میزان فشار و دبی آنها می باشد. به طوریکه اگر به دنبال دبی اندکی بیشتر هستید از پمپ آب پنتاکس بشقابی و اگر به دنبال ایجاد اندکی فشار بیشتر هستید از پمپ آب جتی پنتاکس استفاده نمایید. پمپ پنتاکس جتی جزء پمپ آب خانگی بی صدا محسوب می شود. هواگیری پمپ آب جتی بسیار آسان است. کاربرد پمپ جتی بیشتر در مکان هایی می باشد که حتماً قبل از پمپ آب خانگی جتی مخزن ذخیره آب نصب شده باشد و به این دلیل می باشد که پمپ آب جتی پنتاکس دارای مکش زیادی می باشد. پمپ پنتاکس جتی تکفازاز مدل های پمپ سانترفیوژ خودمکش می باشد و با 3.6 متر مکعب بر ساعت و حداکثر ارتفاع 47 متر بهترین پمپ آب خانگی می باشد. علاوه بر پمپ آب خانگی ، پمپ پنتاکس جتی به عنوان پمپ آب صنعتی و کشاورزی نیز کاربرد فراوان دارد. پمپ آب پنتاکس جتی مدل CAM100/00 از جنس بدنه چدن و با پروانه نوریل می باشد. پمپ پنتاکس جتی به راحتی با ست کنترل یا مخزن دیافراگمی کار می کند. در بین پمپ آب خانگی پنتاکس دو مدل پمپ پنتاکس بشقابی و پمپ پنتاکس جتی استفاده زیادی دارد. تفاوت پمپ جتی و بشقابی در فشار بیشتر پمپ آب جتی است. اگر دبی بیشتر لازم است از پمپ پنتاکس بشقابی و اگر فشار و هد بیشتر لازم است از پمپ آب پنتاکس جتی استفاده گردد.
در ادامه نقطه کنترل پیشنهاد خرید این پمپ را برای شما عزیزان دارد تا با خیالی آسوده از مشکل کم آبی خلاص شوید.لطفا با کلیک برروی لینک جهت سفارش و خرید اقدام کنید.


انرژی جنبشی(هدانرژی جنبشی)

•انرژی جنبشی یک سیال شامل سرعتی است که سیال باآن درحال حرکت است وبه عنوان هد دینامیکی محسوب می شود وازلحاظ ریاضی عبارتست از:


•که درآنV  سرعت سیال برحسب متربرثانیه و g  شتاب ثقل زمین برحسب متربرمجذورثانیه است که مقدارهدبرحسب مترستون مایع بیان می شود.


•توضیح:برای اندازه گیری فلوی جریان عبوری ازیک لوله می توان با استفاده ازاندازه گیری نمودن هددینامیکی وبدست آوردن سرعت سیال بادانستن سطح مقطع آن رااندازه گیری نمود که روش بسیارمناسبی است

انرژی پتانسیل(هدانرژی پتانسیل)

•این نوع انرژی دراثراختلاف سطح مایع ازیک سطح مبنا(سطح کره زمین )حاصل می شود مثل آبی که درداخل یک تانک ذخیره شده وبابازکردن ولو به علت دارا بودن انرژی پتانسیلی که دارد ازآن خارج می شودکه مقدارانرژی نهفته درسیال براساس ارتفاع مایع ازسطح زمین بیان می شودوواحدان برحسب متراست.


Head هد کلیپمپ آب

•با توجه به این که فشار مایعات بسته به دانسیته آنها ( سبکی وسنگینی مایع ) تغییر می کند معمولا فشار خروجی پمپ راغالبا برحسب ارتفاع ستونی از مایع (آب )بیان می کنند به عنوان مثال ده مترستون آب که معادل ۷۶سانتیمترستون جیوه است بیان می شود که شامل مجموع انرژی های جنبشی وفشاری است که پمپ روی سیال اعمال می کند تا مایع درلوله خروجی به آن ارتفاع بالارود.


هد کلی پمپ ( ارتفاعی که سیال در خروجی پمپ می تواند تا آن ارتفاع توسط پمپ انتقال یابد علاوه بر مشخصات مکانیکی و توان آلکتریکی پمپ به وزن مخصوص و غلظت سیال نیز بستگی دارد


طبقه بندی پمپ ها

•پمپ هاازلحاظ نحوه واصول کار به سه دسته کلی زیرتقسیم بندی می شوند:

•الف پمپ های نوع جنبشیDynamic Pump

•ب- پمپ های نوع جابجائی مثبتPositive Displacement Pumps

•ج-پمپ ها ی مخصوصSpecial Pumps

راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی

عوامل متعددی در انتخاب پمپ آب خانگی موثر می باشند که در زیر به آنها اشاره می کنیم (بهتر است برای انتخاب دقیق نوع پمپ با کارشناسان فروش شرکت آبیاران تماس حاصل نمایید.):
متراژ واحد
تعداد طبقات آپارتمان
میزان مصرف آب
تعداد شیر آب
انتخاب صحیح موتور پمپ آب خانگی یا الکتروپمپ خانگی جهت تقویت فشار آب کاملا مشکل مصرف کننده را برطرف می نماید.

پمپ خانگی بی صدا یا پمپ خانگی کم صدا

واژه ای غلط یا حربه ای برای عوام فریبی، تمامی پمپ های حال حاضر بازار دارای صدا هستند و این اصطلاح مرسوم در بازار کاملا اشتباه می باشد، اصطلاح پمپ آب خانگی بی صدا فقط برای عوام فریبی و سوء استفاده می باشد. درنتیجه کلیه پمپ های موجود در بازار ایران دارای صدا بوده ولی بسته به نوع و مدل و برند آن پمپ، میزان صدا متفاوت می باشد.

کاربرد پمپ آب خانگی

افزایس فشار آب ساختمان و آپارتمان
تقویت فشار آب خانگی

تنظیم پمپ خانگی
الکتروپمپ های آب خانگی دو دسته می باشند:
 الکتروپمپ های افزایش فشار آب: الکتروموتور پمپ ۳۰۰۰ دور
الکتروپمپ های آب در گردش ( سیرکولاتور یا پمپ های برگشت آب گرم ): الکتروموتور پمپ ۱۵۰۰ دور، برای به گرداندن آب گرم در یک مدار بسته مثل شوفاژخانه ها
هرچه دور الکتروموتور بیشتر، میزان فشار و صدای تولیدی بیشتر می باشد.
جهت اتوماتیک کردن پمپ افزایش فشار از سه روش استفاده می شوذ:
۱٫ استفاده از تابلو فرمان برای پمپ سه فاز (احیانا اینورتر)
۲٫ استفاده از ست کنترل یا کلید دیجیتال
۳٫ استفاده از منبع تحت فشار

پمپ خانگی با مخازن انبساط
در پمپ خانگی با مخزن انبساط، تعداد دفعات سرویس کردن و کنترل آن بیشتر از دیگر مدل ها می باشد. در این نوع پمپ اندازه منبع انبساط بستگی مستقیم به اندازه آب مصرفی دارد. از اجزا این پمپ می توان به پنج راهی و کلید اتوماتیک، درجه و منبع انبساط اشاره نمود.

پمپ خانگی با کلید اتوماتیک
پمپ خانگی با کلید اتوماتیک نسبت به پمپ خانگی با منبع انبساط نسبتا هزینه کمتری دارد ولی برای استفاده از این نوع پمپ باید میزان باز و بسته شدن شیر را مد نظر قرار داد چون در هر دور باز و بسته شدن شیر کلید اتوماتیک استارت زده و پمپ شروع به کار می کند لذا در مورادی که میزان مصرف بیشتر است باید از این نوع پمپ صرفنظر نمود.

بوستر پمپ

متداول ترین تقسیم بندی پمپ ها بر اساس نحوه انتقال انرژی مربوطه ، سیال است که بر اساس آن به موارد زیر تقسیم می گردند:

انتقال انرژی به صورت پیوسته

انتقال انرژی متناوب ( دوره ای یا پریودیک )

 که در ادامه به بررسی و توضیح اجزای کلی پمپ ها خواهیم پرداخت.

الکتروپمپ

در اکثر بوستر پمپ ها از الکتروموتور به عنوان عامل حرکت کننده ی پمپ استفاده میشود. الکتروپمپ های یک بوستر پمپ به صورت موازی روی یک شاسی اصلی در کنار یکدیگر قرار دارند که مجموعه الکتروپمپ های یک بوستر پمپ را تشکیل میدهند .مقدار توان مصرفی الکتروموتور بستگی به پمپ دارد.برای الکتروموتور باید نوع عایق بندی مناسب را لحاظ کرد تا در مناطق مختلف و شرایط متفاوت جوابگو باشد. همچنین الکتروموتور از نظر مسائل ایمنی باید قابل اطمینان باشد.

بخش مکش

بخش مکش بوستر پمپ شامل یک کلکتور لوله ای است که به واسطه انواع مختلف اتصالات و شیرالات مورد نیاز به مکش الکتروپمپ ها و خروجی مخزن ذخیره آب متصل می گردد.

اتصالات این بخش عبارتند از:

  • شیر قطع و وصل

  • فیلتر

  • لرزه گیر

  • فلنج

  • مهره ماسوره

موارد استفاده از بوستر پمپ

انتقال آب به سیستم های تاسیسات ساختمان های متفاوت مانند برج ها، بیمارستان ها، مدارس، سالن های تفریحی ورزشی مجتمع های مسکونی و آپارتمانی، در شکل زیر نمونهای از این نوع را مشاهده می کنیم.

2

بوستر پمپ ها دارای مصارف کشاورزی و سیستم های آبیاری می باشند ، در شکل زیر نمونهای از این نوع را مشاهده می کنیم

بوستر پمپ کشاورزی

 بوستر پمپ دارای مصارف اطفاء حریق بوده و برای سیستم اطفاء حریق نیز به کار برده می شود، در شکل زیر نمونه ای از این نوع را مشاهده می کنیم.

بوستر پمپ آتش نشانی

  • تامین آب صنعتی مورد استفاده در کارخانه ها و صنایع وابسته، در شکل زیر نمونهای از این نوع را مشاهده می کنیم.

بوستر پمپ 2

مزایای استفاده از بوستر پمپ 

  • بوستر پمپ ها محدوده وسیعی را از جهت تنوع مصرف پوشش می دهد.

  • وقتی نوسان های مصرف کننده بسیار زیاد باشد به جای استفاده از یک بوستر پمپ بزرگ از چند پمپ کوچک که به صورت بوستر پمپ هستند استفاده می شوند تا بتوان بسته به نیاز تعدادی از آنها را به کار وا داشت و از کار کردن بیهوده بقیه جلوگیری نمود در حقیقت استهلاک و مصرف انرژی به حداقل میرسد.

  • به دلیل اینکه بوستر پمپ از اجزای مختلف متصل به هم تشکیل شده است میتوان با جدا کردن این اجزا بوستر پمپ را به سهولت حمل و در مکان مناسب نصب کرد.

  • کارکرد دائمی بوستر پمپ را می توان با گذاشتن یک بوستر پمپ رزرو تضمین کرد و هنگام خرابی یک بوستر پمپ رزرو وارد مدار می شود تا وقفه ای در کارکرد سیستم ایجاد نگردد.

  • بوستر پمپ قابلیت سرویس حین کار را دارد.

اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ

اجزای اصلی مشترک بوستر پمپ دور ثابت و دور متغیر عبارتند از:

  • مجموعه الکتروپمپ ها

  • شاسی اصلی

  • بخش مکش

  • بخش دهش

سایر اجزای اصلی بوستر پمپ

  • بوستر پمپ های دور ثابت را تابلوی کنترل و فرمان دور ثابت منبع دیافراگمی و پرشر سوئیچ های حداقل و حداکثر فشار تشکیل می دهند

  • بوستر پمپ های دور متغیر عبارتند از :تابلوی کنترل و فرمان دور متغیر و پرشر ترانسمیتر

یکی از عمده مشکلاتی که در سیستم آبرسانی شهری و یا روستایی همواره محسوس بوده ، تنظیم فشار آب داخل لوله ها می باشد. با توجه به این که میزان مصرف آب متغیر بوده و دائما در حال نوسان و تغییر است و هرگز نمی توان الگوی خاصی برای مصرف آن در نظر گرفت، از این رو با افزایش یا کاهش مصرف آب میزان فشار آب داخل لوله ها دائما در حال نوسان و تغییر است که این تغییرات مشکلات اساسی را در سیستم های آبرسانی سبب می شود به طوری که احتمالاً افزایش ناگهانی فشار آب سبب آسیب دیدن تاسیسات یک ساختمان مسکونی ویا یک برج شود ودر نقطه ی مقابل کاهش فشار نیز باعث قطع آب، در بعضی از نقاط شهر یا ساختمان ها شود.  برای جلوگیری از بروز چنین حالاتی و تامین فشارآب به صورت کنترل شده در یک سیستم پمپاژ، از بوستر پمپ استفاده می کنیم.

همچنین بوستر پمپ دستگاهی است که دو یا چند پمپ به صورت موازی به یکدیگر متصل شدند به نحوی که توانایی ایجاد دبی و هد مورد نیاز با کمترین انرژی و بالاترین راندمان را دارا باشند.
وظیفه بوستر پمپ ثابت نگه داشتن فشار لازم برای تامین شبکه مصرف با توجه به الگوی متغیّر مصرف می باشد. از این رو هنگامی که در شبکه مصرفی وجود ندارد فشار تغییر نمی کند و پمپ های بوستر پمپ خاموش می باشند اما به محض اینکه مصرف فشار در شبکه افت می کند برای جبران این افت اولین پمپ شروع به کار می کند اگر این پمپ قادر به تامین فشار نباشد پمپ های دیگر به همین ترتیب وارد مدار می شود تا فشار را در محدوده معینی ثابت نگه دارند
هنگامی که مصرف کم یا متوقف می شود پمپ نیز دبه ترتیب از مدار خارج می شوند کلا پمپ های بوستر پمپ با توجه به الگوی مصرف به مدار وارد یا خارج می شوند
در مورد صرفه جویی در مصرف انرژی در همه زمینه ها از جمله در مصرف برق اقدامات موثری انجام گردیده است.

سوئیچ فشار

در بوستر پمپ های دور ثابت از دو سوئیچ فشار برای کنترل فشار حداقل و حداکثر سیستم استفاده می شود و مقدار محدوده فشار مجاز کاری بوستر پمپ را برای واحد کنترل با استفاده از سوئیچ فشار معین می کنیم.

pressure_switch

انتقال دهنده فشار

در بوستر پمپ های دور متغیر برای کنترل کاملا ثابت فشار آب فقط یک پرشر ترانسمیتر بکار می رود.

PIC_ZZ_PM_Group_en_us_40854_Fixd

مانومتر

رگلاتور-گلور-سویس

برای اندازه گیری فشار ورودی بوستر پمپ فشار خروجی بوستر پمپ فشار تک تک پمپ ها از مانومتر استفاده می شود.

اتصالات تبدیلی و فلنج ها

f2

 برای اتصال قطعات مختلف بوستر پمپ به هم از اتصالات و فلنج ها استفاده می شود که بنا بر نوع و حجم بوستر پمپ از اتصالات و فلنجها ی جوشی یا دنده ای استفاده می شود.

شاسی

pump_base

برای یکپارچه نمودن بوستر پمپ مجموعه الکتروپمپ ها بخش مکش بخش دهش و تابلوی کنترل و فرمان بر روی یک شاسی اصلی نصب می گردند. پمپ ها و الکتروموتورها باید روی یک شاسی مناسب قرار گیرند تا از ارتعاش و حرکت آنها جلوگیری کند .مقاومت شاسی و نوع آن بستگی به وزن و حجم الکتروموتور ها و پمپ های مصرفی در بوستر پمپ دارد.

کوپلینگ

Special_Beam_Couplings_with_attachments

 اگر پمپ و الکتروموتور با سیستم کوپلینگ در خارج از پمپ کو پله گردد برای اتصال پمپ به الکتروموتور نیاز به کوپلینگ می باشد این کوپلینگ متناسب با قطر شفت الکتروموتور و پمپ است .استفاده از گارد کوپلینگ برای رعایت مسائل ایمنی اجباری است.

تمام قطعات بکار گرفته شده در بوستر پمپ باید از نوع استاندارد بوده و استاندارد های مربوط به آبرسانی و آتش نشانی در بوستر پمپ باید رعایت شود .همچنین تمام قطعات باید با ضریب اطمینان در نظر گرفته شده بتوانند فشار ایجاد شده توسط پمپ را تحمل نمایند.

 انواع بوستر پمپ

بوستر پمپ ها از نقطه نظر تعداد پمپ به دو دسته تک پمپه و دو یا چند پمپه طبقه بندی می گردند.

  • بوستر پمپ تک پمپه

  • بوستر پمپ با الکتروپمپ پیشرو

  • بوستر پمپ بدون الکتروپمپ پیشرو

بوستر پمپ تک پمپه جهت مصارف آب بهداشتی کم و متوسط در آبرسانی و صنعتی کاربرد دارد.این نوع بوستر پمپ کاملا یکپارچه بوده و برای استفاده کافی است که کلکتور ورودی آن به منبع تغذیه آب و کلکتور خروجی آن به شبکه مصرف متصل شده و برق مورد نیاز تابلوی کنترل و فرمان آن تامین گردد.

بوستر پمپ های دو یا چند پمپه دور ثابت به دو دسته با الکتروپمپ پیشرو و بدون الکتروپمپ پیشرو طبقه بندی می گردد.

این بوستر پمپ ها از یک الکتروپمپ پیشرو (جاکی پمپ)و یک یا چند الکتروپمپ اصلی تشکیل می شوند که در آن ظرفیت الکتروپمپ پیشرو کمتر از الکتروپمپ های اصلی است ولی فشار آن بتا فشار الکتروپمپ های اصلی برابر است.

این بوستر پمپ ها از دو یا چند الکتروپمپ اصلی با مشخصات یکسان بدون استفاده از الکتروپمپ پیشرو ساخته می شوند.

مؤلفه های بوستر پمپ

  • پمپ اصلی(MAIN PUMP)

  • پمپ ژاکی(JOCKEY PUMP)

  • پمپ رزرو(STANDBY PUMP)

بوستر پمپ ها براساس دو مؤلفه اصلی حداکثر مصرف آب و حداقل فشار طراحی می شوند و نوسانات ساعتی مصرف آب نیز عامل موثر در تعیین مشخصات آن می باشد.

بوستر پمپ

همچنین بوستر پمپ دستگاهی است که دو یا چند پمپ به صورت موازی به یکدیگر متصل شدند به نحوی که توانایی ایجاد دبی و هد مورد نیاز با کمترین انرژی و بالاترین راندمان را دارا باشند.

وظیفه بوستر پمپ ثابت نگه داشتن فشار لازم برای تامین شبکه مصرف با توجه به الگوی متغیّر مصرف می باشد. از این رو هنگامی که در شبکه مصرفی وجود ندارد فشار تغییر نمی کند و پمپ های بوستر پمپ خاموش می باشند اما به محض اینکه مصرف فشار در شبکه افت می کند برای جبران این افت اولین پمپ شروع به کار می کند اگر این پمپ قادر به تامین فشار نباشد پمپ های دیگر به همین ترتیب وارد مدار می شود تا فشار را در محدوده معینی ثابت نگه دارند هنگامی که مصرف کم یا متوقف می شود پمپ نیز دبه ترتیب از مدار خارج می شوند کلا پمپ های بوستر پمپ با توجه به الگوی مصرف به مدار وارد یا خارج می شوند در مورد صرفه جویی در مصرف انرژی در همه زمینه ها از جمله در مصرف برق اقدامات موثری انجام گردیده است.

نکات پس از خرید پمپ آب خانگی 
– جهت افزایش طول عمر پمپ آب خود تلاش نمایید منبع دیافراگمی با حجم بالاتر تهیه نمایید.
– وزن لوله ها را مهار نمایید و توجه نمایید که پمپ زمینی به عنوان تکیه گاه وزن لوله های سیستم لوله کشی در معرض فشار نباشد.
– مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان: اتصال پمپ به انشعاب اصلی آب شهری غیر مجاز است، بنابراین برای نصب پمپ باید از لوله اصلی آب شهری جدا شده و در محلی غیر از آن و توسط شیر یکطرفه به سیستم آب شهری اتصال یابد.

پمپ های نوع جنبشیDynamic Pump

•اساس کاراین نوع پمپ هابر اساس افزودن انرژی جنبشی به مایعات است که این انرژی درغالب سرعت یاحرکت دادن به مایع ازطریق مکانیزم پمپ که پروانه هاهستند انجام می شودکه مقداری از انرژی جنبشی تولید شده در داخل پمپ ومقداری دیگر نیزدر مجرای خروجی پمپ ( براساس ساختمان ان )به انرژی فشاری تبدیل می شود.

این نوع پمپ ها در دسته های کلی زیر طبقه بندی می شوند:

Centrifugal Pump ۱-پمپ های جریان شعاعی یا گریزازمرکز

Mixed Flow Pump ۲-پمپ های جریان مختلط

Axial Flow Pump ۳-پمپ های جریان محوری

Peripheral Pump ۴-پمپ های جریان محیطی


انواع مختلفپمپ آب به صورت End Suction این دسته بندی بر اساس ساختمان و شکل ارتباط پمپ با الکترو موتور انجام پذیرفته است


ساختمان پمپ آب سانتریفیوژ 

نمودار کاربرد و استفاده پمپ آبسانتریفیوژ با توجه به فلو(د بی) و هد (فشار)

در نمودار بالا محور عمودی هد(فشار ) و محور افقی فلو(د بی) را بر اساس نوع پمپ مشخص می کند که در آن هر محدوده با یک حاشیه رنگی مشخص شده نشنان دهنده محدوده عملکرد پمپ بر اساس هد و د بی آن نوع نوع  پمپ  است

پمپ های نوع جابجائی مثبتPositive Displacement Pump

•پمپ های نوع جابجائی مثبت به پمپ هائی اطلاق می شود که درهرکورس کاری که انجام می دهند مقدارمشخصی ازمایع راپمپاژ می کنندومقدارمایع پمپاژ شده را بطه مستقیم باتعداد کورس های انجام شده دارد. این گروه از پمپ ها معمولا جهت پمپاژ و جابجایی سیال ها با ویسکوزیته بالا یا برای ایجاد فشار های بالا و د بی محدود مورد استفاده قرار می گیرند

پمپ های نوع جابجائی مثبت در دودسته اصلی طبقه بندی می شوند:

الف -پمپ های رفت وبرگشتیReciprocating Pumps

ب -پمپ های دوارRotary Pump

انواع پمپ های رفت وبرگشتیReciprocating Pumps

•۱-پمپ های پیستونیPiston Pump

•۲-پمپ های پلانجریPlunger Pump

•۳-پمپ های دیافراگمیDiaphragm Pump

شکل زیر ساختمان ونحوه عملکرد پمپ پیستونی را نشان می دهد


ساختمان و نحوه عملکرد پمپ دیافراگمی

پمپ های دوارRotary Pump 
اساس کاراین نوع پمپ ها برپا

یه حرکت چرخشی دائمی یک یاچندرتوردرداخل یک محفظه است که باچرخش رتورمایع از طرف ورودی مکیده Suction بطرف خروجی تخلیه Discharge پمپ هدایت یا رانده می شود.

این پمپ ها دردودسته کلی زیرطبقه بندی می شوند:

•الف-پمپ های تک محوریSingle Rotor

•ب-پمپ های چندمحوریMultiple Rotor

Single Rotorپمپ های تک محوری

•این پمپ ها دردسته های زیرطبقه بندی می شوند

 ۱-پمپ های پره ایVane Pump

 ۲-پمپ های پیستونیPiston Pump

 ۳-پمپ های ارتجاعیFlexible Member Pump

 ۴ -پمپ های لغزشیPeristaltic Pump

۵-پمپ های پیچیScrew Pump

(Multiple Rotor) پمپ های چندمحوری

 ۱-پمپ های نوع چرخ دنده ایGear Pump

 ۲-پمپ های نوع پره ایLobe Pump

 ۳-پمپ های نوع پیچیScrew Pump

 ۴-پمپ های نوع پیستون دوارCircumferfntical Piston Pump

 پمپ های نوع پره ایLobe Rotor Pump

•عملآ ازاین نوع پمپ ها برای سرویسهای خدمات و کاربری های  بهداشتی مثلآ صنایع غذایی و صنایع نوشیدنی استفاده می شود.

شکل زیر ساختمان و عملکرد پمپ پره ای در سه نوع دو پره ، سه پره ، چهار پره نشان می دهد .


باید توجه داشت که نباید در حالی که لوله خروجی این نوع پمپها بسته است آنها را راه اندازی کرد زیراباعث بالارفتن فشاربیش ازحد درخروجی پمپ شده وبه همین علت تعبیه یک شیر اطمینان در خروجی آنها ضرورت دارد .این نوع پمپ هادر تمام شاخه های صنعت بکار می روند زیرا دارای راندمان ، استحکام و قابلیت اطمینان خوبی بوده و توانایی پمپ کردن مواد خورنده و در بعضی موارد مواد شیمیایی خورنده را نیز دار ند .

 پمپ های پیچیScrew Pump 

این نوع از پمپها دارای محورمتحرکی هستند که به شکل پیچ ساخته شده ودرداخل یک محفظه استوانه ای شکل می چرخد وفاصله بین پیچ (رتور)وبدنه انهابسیارناچیزاست که این امر  سبب کاهش نشتی های داخلی پمپ میگرددواصول کارانها بسیار شبیه به  پیچ های چرخ گوشت است که باحرکت چرخشی خودمواد رابه سمت جلوحرکت
می دهد. و باعث ایجاد فشار در خروجی پمپ می شود .

پمپهای پیچی صلب را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

۱- پمپ پیچی یک پیچه (پمپ پیچ ارشمیدس)

۲- پمپهای پیچی با دو پیچ یا بیشتر

​ پمپ های یک پیچهSingle Screw Pump

پمپ پیچی (پیچ ارشمیدس )شامل یک پیچ حلزونی فلزی بلند ممتد است که روی یک محور قرار داده (تعبیه) شده است وبا کلرنس(لقی) کم ی در داخل یک محفظه یابدنه (بامقطع دایره ) دوران می کند  . طرحهای جدیدپمپ ارشمیدس به منظور  بالا بردن آب و سایر مایعات کاربرد دارند  و دارای راندمانی تا حدود % ۷۵ می باشند.

شکل زیر ساختمان و اجزا یک پمپ پیچی تک محور را نشان می دهد


پیچهای ار شمیدس با قطرهای متفاوت و متنوعی  ساخته می شوند که ظرفیت جابجایی آنها ازظرفیت های پایین تاGPM ۸۰۰۰۰ نیزمی رسد .درشرایطی  که محدودیت قطر وجود داشته باشد برای افزایش  ظرفیت  پمپاژ می توان از چند پمپ بصورت موازی استفاده کرد. دور این نوع پمپها براساس اندازه پمپ طراحی می شود.


Multi Screw Pump پمپهای چند پیچه

در پمپهای چند پیچه دو یا چند پیچ در داخل بدنه قرار می گیرند بطوری که دربعضی ازطراحی ها پیچها  با هم درگیر می شوند وحرکت می کنند ولی درانواعی  طراحی های دیگر حرکت رتورها توسط چرخدنده های انتقال دهنده وتنظیم کننده Timing Gear انجام می شودکه دراین نوع طراحی بایدحتما لقی مشخص و  معینی بین پیچ ها وجودداشته باشد تادرحین چرخش با همدیگر تماس نداشته باشند.



درپمپ های نوع پیچی نیزبه علت اختلاف فشار ی که بین ورودی وخروجی هرکدام ازپیچ ها وجوددارد باعث ایجادیک نیروی محوری روی رتورها می شودکه جهت ان ازطرف خروجی به طرف ورودی پمپ میباشدکه درصورتی که فشارپمپ بالاباشد نیروی بسیارقابل ملاحظه ای بوجودمی اید که درصورتی که این نیرو کنترل خنثینشود می تواندباعث حرکت رتوروتماس آن بابدنه  و ایجاد اصطکاک و سایش شود . درپمپ های پیچی بالانس نشده این نیرو بایدتوسط یاتاقانهای پمپ خنثی شود ولی د ر پمپهای پیچی بالانس شده ( از نظر نیروی محوری )که دو پیچ مختلف الجهت متقارن روی یک محور تعبیه می شود نیروی محوری ایجاد شده در یک طرف محوربا نیروی نظیر در طرف دیگر خنثی می شود . در این نوع پمپ ها معمولامایع از دو طرف وارد رتور شده و از مرکزآن خارج می شود (عکس آن نیز امکان پذیر است ) ولی سعی براین است که مایع ازطرفین رتور ها واردپمپ شود واز وسط آنها خارج شود تافشار روی پکینگ ها (آب بندها )فشار ورودی پمپ باشدزیراعکس این حالت باعث اعمال فشارخروجی روی سیستم آب بندی پمپ می شودوباعث کاهش طول عمرمکانیکال سیل یا پکینگ وخرابی زودرس آنها می شود.


 پمپهای پیچشی خارج از مرکزیEccentric Helical Rotor

این نوع پمپ ها از یک رتور فلزی به شکل پیچ یک راهه که بصورت خارج از مرکز در داخل یک بدنه قابل ارتجاع Flexible Member Pumps می چرخد تشکیل شده اند. رتوردر تمام مقاطع دارای مقطع دایره ای یکنواخت است که  قطر آن بیش تر از قطر داخلی بدنه است از این رو بین آنها یک تماس یا انطباق پرسی و تحت فشار وجوددارد Interference Fit که این حالت   باعث ایجادیک دیواره حایل در مقابل فرارونشتی های داخلی مایع شده و با تداوم گردش رتور، مایع را به سمت خروجی حرکت می دهد . این نوع پمپ ها ، به خودی  خودهواگیری می شوند و نوسانات جریان خروجی آنها قابل چشم پوشی است و قادر به پمپ کردن هر نوع مایعی ازآب گرفته تا مواد خمیری ساینده و مایعاتی که همراه انها مقداری گاز یا بخار وجودداشته باشد و همچنین مایعات غلیظ وچسبناک می باشند و بیشترین کاربردآنها درانتقال فاضلاب های بهداشتی است.



تنها محدودیت  این گونه پمپ ها ، عدم کارائی در درجه حرارت های بالا به علت عدم تحمل حرارت بدنهپمپ است زیرا معمولآ جنس بدنه از لاستیک طبیعی یا مصنوعی قابل ارتجاع   ساخته می شوندکه روی بدنه پمپ قرارگرفته وتحمل حرارت های بالاراندارند وهمچنین به دلیل پائین بودن ضریب انتقال حرارت لاستیک ها امکان انتقال وتبادل حرارت بین رتور و هوای محیط بسیار کم و محدود است وبه همین دلیل در صورت کار طولانی و مداوم رتور داغ شده که می تواندباعث کاهش طول عمرقطعات دیگرنیز بشود.

 پمپ های تیغه ایVane Pump

دراین نوع پمپ ها تیغه ها Vane بصورت خارج از مرکزی در داخل بدنه قرار دارند  که با چرخش رتورو تیغه ها مایع حبس شده بین Casing و Rotor و Vane را از قسمت ور ودی که حجم پمپ زیاداست را به قسمت خروجی پمپ که دارای حجم کمتری است  می راند و به دلیل کاهش حجم ازطرف ورودی تاخروجی باعث افزایش فشار آنمی شود . عمل پمپاژ مایع را تیغه ها انجام می دهند و آب بندی بین تیغه ها و سیلندر با کم کردن فاصله بین انها(کلرنس پایین ) با استفاده از نیروی گریز از مرکز وفشارفنرهائی که پشت تیغه ها قرارگرفته اند انجام می پذیرد.



 پمپ های نوع چرخ دنده ایGear Pump

این نوع ازپمپ ها نیزجز پمپ های دوارجابجائی مثبت طبقه بندی می شوند که به دلیل کم بودن فاصله بین چرخ دنده ها وبدنه حرکت مایع درداخل پمپ ازطرف ورودی که حجم داخل محفظه پمپ زیاد به سمت خروجی که محفظه حجم  کمتری دارد رانده می شود.درهنگامی که چرخ دنده هاازمقابل فضای  ورودی عبورمی کنند مقداری مایع بین دنده هامحبوس می شودودرجهت چرخش دنده ها که درجهت عکس همدیگر است  بطرف خروجی رانده می شود.چون کلرنس یا لقی بین چرخ دنده ها ومحفظه پمپ بسیارکم است مایع اجبارابطرف خروجی پمپ هدایت می شوددرهردورگردش چرخ دنده مقدارمعینی مایع جابجا می شودوجریان  سیال یکنواخت رابوجودمی آورد




افت انرژی یا کاهش هد
افت فشار یاکاهش انرژی درسیستم های لوله کشی انتقال سیالات وپمپ ها ناشی از  عوامل مختلفی به  به شرح
زیراست :
١-افت های اصطکاکی
٢-افت های ناشی از اغتشاش( کاهش ناگهانی قطر مسیر یا افزایش قطر ناگهانی – تغییر مسیر جریان و
گرفتگی مسیر جریان –اتصالات وپیچ وخم ها و……..).
۳-افت های مکانیکی
۴-افت های ناشی ازنشتی های داخلی

 ۱-افت انرژی در اثر اصطکاکFriction Losses

این پدیده دراثر اصطکاک بین سیال وجداره های لوله ها اتفاق می افتدکه منجربه افت فشارسیال میشود.برای محاسبه کاهش انرژی به علت وجود اصطکاک بین لایه های سیال و ذرات سیال با جداره از فرمول دارسی استفاده می شود :


که دران f ضریب اصطکاک ، Lطول مسیر،Vسرعت سیال،dقطرلوله است

افت انرژی ناشی از اغتشاش جریان

هر تغییر ناگهانی در سطح مقطع مسیر  عبور سیال باعث بهم خوردن مسیرجریان و توسعه اغتشاش در جریان سیالات می شود و در نتیجه باعث افت انرژی(فشار) می شود که این افت فشارها متناسب با هد سرعت است که برای جلوگیری از افت فشار در مسیر بایستی سعی شود جاهائی که موانع (انواع شیرها – زانوها ، سه راهی ها ، ردیوس ها و …) قرار دارند سرعت کم باشدزیراتمامی افت فشارهای ناشی ازاصطکاک واغتشاشات بامجذور سرعت متناسب است به عبارت دیگراگرسرعت سیال دوبرابرشودافت فشارایجادشده درسیال چهاربرابرخواهدشد.


افت ناشی از نشتی درون ماشین

این تلفات انرژی دراثر نشتی های داخلی ایجاد می شود و به این معنا  است که پس از اینکه فشار سیال بالا رفت بایستی از نشت سیال فشار بالا  به قسمت کم فشار جلوگیری نمود که در عملا این کار بسته به نوع پمپ  بوسیله رینگ های پیستون  درپمپ های رفت وبرگشتی و Wearing Ring درپمپ های گریز از مرکز انجام می شود .


افت های مکانیکی

شامل اصطکاک یاتاقانها و آب بندها است که باانتخاب صحیح واستفاده اصولی ازروغن وسیستم روغنکاری و رانسازی مناسب تاحدامکان کاهش داده می شود.

2 دیدگاه‌ها
  1. Reply
    بامین تهویه 2017-12-26 at 06:15

    عالی و کامل بود

    • Reply
      نقطه کنترل 2017-12-28 at 07:28

      ممنون از توجه شما دوست گرامی.لطفا ما را به دیگران معرفی نمایید.

ارسال دیدگاه

ایجاد حساب کاربری
نام و نام خانوادگی (ضروری)
شماره موبایل (ضروری)
تخصص
شهر
بازیابی رمز عبور
رفتن به نوار ابزار