آموزش نحوه شارژ گاز کولر ماشین

شارژ گاز کولر ماشین نقطه کنترل

شارژ گاز کولر ماشین نقطه کنترل

آموزش نحوه شارژ گازکولرماشین

با ارتقاء استاندارد مورد استفاده در کلیه صنایع و شناخت عوارض و معایب کاربرد برخی مواد، به مرور بر سختگیری استفاده برخی مواد در صنایع مختلف افزوده میگردد. یکی از این موارد گازی است که در سیستم های تبرید و خنک کن مانند کولرها به کار گرفته میشود.

گاز کولرR1234YF        –       گاز کولر R134

 در حال حاضر گاز R1234Yf بالاترین استاندارد را در بین گازهای سیستم تحویه مطبوع اتومبیل ها داراست و جایگزین گاز R134a خواهد شد. در تمام خودروهای وارداتی جدید این گاز به کار گرفته شده است و تمام خودروسازهای جهان، از جمله خودرو سازهای ایران نیز موظف اند که گاز R1234YF را جایگزین
R134a
نمایند که در چند سال پیش رو این اتفاق رخ خواهد داد. مزایای گاز R1234YF به شرح زیر است:
۱- این گاز برودت بیشتری نسبت به گاز R134a ایجاد مینماید.
۲- با ایجاد برودت بیشتر، توان مورد نیاز برای کمپرسور کولر خودرو کاهش پیدا نموده، درنتیجه به موتور خودرو فشار کمتری وارد شده و مصرف سوخت نیز بالطبع کاهش پیدا مینماید.
۳- نسبت به گاز R134a آسیب کمتری به محیط زیست وارد مینماید.
برای شارژ گاز کولر خودروهایی که از R1234Yf استفاده مینمایند، بایستی از دستگاه شارژ گاز کولر مختص به این گاز استفاده نمود و استفاده از دستگاه شارژ گاز کولر R134a امکان پذیر نیست. در حال حاضر دستگاه های شارژ گاز کولر وجود دارد که امکان شارژ برای هر دو گاز را داراست و هزینه تهیه این دستگاه ۴۰ درصد اقتصادی تر از خرید دو دستگاه برای هر گاز کولر به صورت مجزا است.

هم اکنون با شناخت نسبی از نوع گاز مبرد مناسب در کولر خودرو اینک به مرحله بعدی وچگونگی شناخت اجزا در کولر خودرو میپردازیم.

اجزای کولر گازی خودرو

در این آموزش به شناخت قطعات و اجزا کولرگازی خودرو می‌پردازیم که لازم است هر راننده‌ای آشنایی مختصری با آن داشته باشد تا در مواقع ضروری بتواند آن را از قطعات دیگر متمایز کند همچنین باید توجه داشت که عدم کارکرد یا نادرست کار کردن هر یک از این قطعات باعث بروز مشکل در سیستم شده و کار سیستم را با مشکل مواجه می‌کند کولرگازی خودرو

۱–فن الکتریکی

وقتی‌که فن الکتریکی مورداستفاده قرار می‌گیرد، می‌توان آن را روی کندانسور و یا روی رادیاتور نصب کرد. اگر فن کندانسور جلوتر از رادیاتور ماشین نصب شده باشد، در این حالت فن به‌گونه‌ای نصب می‌شود که هوا را از بیرون مکیده و روی سطح کندانسور می‌‌دمد (وضعیت رانشی). در صورتی که فن کندانسور در پشت کندانسور و در مقابل موتور نصب شود، هوا را از روی سطح کندانسور مکیده و به سمت موتور می‌دمد

شرایط استفاده از فن الکتریکی نسبت به شرایط به‌کارگیری آن‌ها متفاوت است، در صورتی که یک سوئیچ فشار سه وضعیتی در سیستم وجود داشته باشد فن الکتریکی با افزایش و یا کاهش فشار قطع و وصل خواهد شد. در غیر این صورت فن به‌صورت دائم کار و همراه با استارت سیستم تهویه مطبوع وارد مدار می‌شود.

در بعضی حالات فن کندانسور توسط یک سوئیچ حرارتی (thermistor) کنترل می‌شود. بدین‌صورت که با فن موتور هم‌زمان روشن و خاموش می شود و درواقع تابعی از شرایط حرارتی موتور است

1-2-300x270
fan-۲-اواپراتور

یکی دیگر از قطعات اصلی سیستم کولر اتومبیل اواپراتور است.
اواپراتور مجموعه‌ای از قطعات است که وظیفه ایجاد برودت و کاهش گرمای هوای کابین اتومبیل را بر عهده دارد. یکی دیگر از وظایف مهم این قطعه، جذب رطوبت از هوای داخل کابین می‌باشد.
جریان سریع هوای ایجاد شده توسط فن الکتریکی با عبور از سطح کویل اواپراتور، برودت ایجاد شده توسط کویل را از طریق کانال‌ها و دریچه‌های هدایت هوا به داخل کابین اتومبیل انتقال می‌دهد. عمل ایجاد برودت توسط کویل اواپراتور باعث تقطیر رطوبت هوای داخل کابین گشته و قطرات آب ایجاد شده از طریق لوله مخصوصی به خارج از کابین اتومبیل منتقل می‌گردد.
سیستم کولر اتومبیل دارای دو سوئیچ کنترلی است که یکی از آن‌ها زمانی که فشار گاز کم یا زیاد باشد، کمپرسور را از مدار خارج نموده و دیگری از ایجاد یخ در داخل محفظه اواپراتور جلوگیری می‌نماید. عدم کارکرد مناسب هریک از این دو سوئیچ می‌تواند باعث از کار افتادن کل سیستم گردد

5-1-300x229

.

۳–کمپرسور

کمپرسور دستگاه حرکت دهنده گاز مبرد در کولر اتومبیل می‌باشد. کمپرسور با گرداندن گاز در اجزاء سیستم درواقع شبیه به قلب مجموعه عمل می‌نماید. همچنین کمپرسور فشار و درنتیجه دمای گاز کم‌فشار خارج‌شده از اواپراتور را نیز افزایش می‌دهد.

کمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به داخل کندانسور و سپس به کپسول خشک کننده و مجدداً به داخل اواپراتور سوق می‌دهد.

11-300x207
کمپرسورهایی که در سیستمهای کولر اتومبیل به کار برده می‌شوند، می‌بایست دارای خواصی از قبیل وزن و حجم متناسب باقدرت موتور باشند تا هنگام نصب به‌راحتی در محل موردنظر قابل جایگذاری بوده و بار اضافی بر موتور اتومبیل تحمیل ننمایند.

۴–کندانسور (رادیاتور کولر)

کندانسور یکی از اجزائی است که وظیفه تبادل حرارت را بر عهده دارد.
کندانسور گرمای جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال می‌دهد

اواپراتوز
9-300x191
۵–رسیوردرایر

رسیوردرایر به‌عنوان منبع ذخیره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل می‌نماید. معمولاً این قطعه دارای یک پرشرکنترل (مانوستات) ایمنی می‌باشد تا در مواقعی که فشار گاز از حد تعریف شده کمتر یا بیشتر شود، به‌طور خودکار جریان برق کمپرسور را قطع ‌نماید.
همچنین بر روی این قطعه، شیشه‌ای جهت رؤیت گاز وجود دارد. شیشه رؤیت به ما این امکان را می‌دهد تا بتوانیم گردش و میزان گاز موجود در سیستم را کنترل نماییم.

7-145x300

۶–شیر انبساط

شیر انبساط تعیین کننده میزان صحیح گاز وارد شونده از کندانسور به داخل اواپراتور از طریق یک فیلتر است. همچنین این قطعه فشار مبرد را به‌طور ناگهانی کاهش می‌دهد. هنگامی ‌که کمپرسور شروع به کار می‌نماید، شیر انبساط بازشده و مبرد مایع با عبور از صافی مربوط به ورودی مایع پرفشار به گاز پر فشار تبدیل می‌گردد.

4-1-300x227

۷-سیم کشی

وظیفه انتقال فرمانهای اجزای مرتبط با مجموعه کولر خودرو و نیز برق رسانی به این اجزا بر عهده درخت سیم کولر میباشد لازم به ذکر است در خودرو های جدید معمولاً تمام فرمان‌ها توسط ECU و به‌وسیله درخت سیم اصلی خودرو انتقال داده می‌شوند.

2-2-300x169

۸–کلید کنترل فشار (مانوستات)

کلید کنترل فشار که معمولاً آن را مانوستات (MANOSTAT) می‌نامند، دارای دو وظیفه مهم می‌باشد. اول محافظت از اجزاء سیستم در برابر خرابی‌های ناشی از تغییرات فشار و دوم کنترل تغییرات فشار کندانسور. این سوییچ به سه نوع اصلی تقسیم می‌شود:

الف ـ کلید کنترل فشار پایین

ب ـ کلید کنترل فشار بالا

پ ـ کلید کنترل فشار سه مرحله

الف – این کلید معمولاً روی رسیورـ درایر و در قسمت بالایی آن که اتصالات ورودی و خروجی قرار دارند نصب شده و مجهز به دو ترمینال است که از یک طرف به کلاچ برقی و از طرف دیگر به ترموستات وصل می‌شود.

نحوه کارکرد کلید فشار پایین بسیار ساده است. در داخل این کلید یک سیلندر یا یک دیافراگم قرار دارد که در صورت حس کردن فشاری کمتر از مقدار تنظیم‌شده، مدار الکتریکی را قطع می‌کند. باید توجه داشت که در صورت کاهش فشار براثر وجود نشت در سیستم، کمپرسور توسط این کنترل از مدار خارج می‌شود تا از بروز آسیب‌های احتمالی جلوگیری به عمل آید.

کلید فشاری که به این صورت عمل می‌کند، عموماً از نوع معمولاً بسته (normally closed) می‌باشد.

ب – این کلید در اغلب مواقع روی رسیورـ درایر نصب می‌شود و دقیقاً عکس کلید فشار پایین عمل می‌کند. اما همانند کلید فشار پایین در مدار الکتریکی قرار می‌گیرد. در حقیقت کلید فشار بالا، مدار الکتریکی مرتبط با خود را در صورتی که فشار اعمال شده روی سیلندر و یا دیافراگم آن، بیشتر از مقدار تنظیم‌شده روی فنر (معمولاً ۲۷ bar تا ۳۲ bar) باشد قطع می‌کند. بدین ترتیب اگر فشار سیستم افزایش پیدا کند کارکرد کمپرسور متوقف شده و از صدمه دیدن کمپرسور و یا ترکیدن شلنگ‌ها و یا سایر اجزاء جلوگیری به عمل می‌آید. کلید کنترل فشار بالا نیز از نوع معمولاً بسته (normally closed) می‌باشد.

پ – در خودروهایی که در آن‌ها از فن الکتریکی برای خنک کردن موتور استفاده می‌شد و یا در حالت‌هایی که جریان هوای عبوری از کندانسور زیاد است از این کلید فشار استفاده می‌کنند.

این نوع کلید فشار نیز بر روی مسیر ولوله گاز فشار بالا نصب می‌شود و به همان صورت که قبلاً گفته شد عمل می‌کند و دارای چهار ترمینال برقی می‌باشند.

وظایف یک کلید فشار سه وضعیتی عبارت است از:

ـ کنترل فشار پایین

ـ کنترل فشار بالا

ـ کنترل کارکرد فن الکتریکی کندانسور

عملکرد دو مورد اول به همان صورت می‌باشد.

سومین خصوصیت این کلید باعث می‌شود که فن کندانسور تنها در مواقع نیاز و زمانی که شرایط سیستم ایجاب می‌کند وارد مدار شود. کنترل فن الکتریکی توسط دو سطح فشار تنظیم‌شده انجام می‌شود. زمانی که فشار رانش به سطحی بالاتر از فشار ماکزیمم رسید فن الکتریکی وارد مدار شده و یا فن در دور دوم شروع به کار می‌کند (در صورتی که فن دو دور باشد) و پس از آنکه فشار از به مقدار تنظیم شده رسید، فن کندانسور از مدار خارج می‌شود. کارکرد پیوسته فن الکتریکی سبب افزایش توان مصرفی، صدا و کاهش طول عمر فن می‌شود. مقادیر تنظیم شده روی کلید فشار سه‌حالته که بستگی به وظیفه این قطعه دارد به ترتیب عبارت است از:

ـ کلید فشار پایین در فشار ۲٫۵ bar مدار کلاچ کمپرسور را قطع می‌کند.

ـ کلید فشار بالا در فشار ۲۷ bar تا ۳۲ bar مدار کلاچ کمپرسور را قطع می‌کند.

ـ فن الکتریکی کندانسور حدوداً در فشار ۱۶ bar وارد مدار شده و در ۱۲ bar از مدار خارج می‌شود.

6-1-150x300

۹-شلنگ

شلنگ ها در سیستم تهویه مطبوع خودرو وظیفه ایجاد ارتباط بین اجزاء مختلف سیستم را بر عهده دارد. به‌گونه‌ای که اجزاء سیستم بتوانند در تمام شرایط کاری، به‌خوبی انجام‌وظیفه کنند.

این شلنگ ها به دلیل شرایط کاری خاص بایستی مطابق با استانداردهای بین‌المللی نظیر SAE (انجمن خودروسازان امریکا) ساخته می‌شوند.

ـ لایه داخلی شلنگ که از نفوذ مبرد جلوگیری می‌کند و ثبات فیزیکی و شیمیایی بسیار خوبی در دامنه -۳۰°C تا ۱۲۰°C دارد.

ـ قسمت میانی شلنگ که از یک سری الیاف بافته‌شده منسوج تشکیل‌شده است تا باعث افزایش مقاومت شلنگ در فشار‌هایی بالاتر از ۱۷۵ atm شود.

ـ لایه بیرونی که از موادی با مقاومت بالا در برابر عدم نفوذ رطوبت ساخته‌شده است.

اتصالاتی که در اجزاء مختلف شلنگ ها بکار می‌روند متناسب با نحو اتصالات اجزای شلنگ به سایر قطعات سیستم کولر خودرو، انتخاب می‌شوند.

که بر همین اصل مهم‌ترین انواع آن، فیتینگهای اتصال سریع (QUICK CONNECTION) و فیتینگهای اورینگ دار (o-ring fitting)‌ می‌باشند.

این اصل مهم را همواره باید در نظر گرفت که اتصالات می‌بایست به‌راحتی و به‌سرعت قابل وصل باشند و در عین حال آب بندی خود را در تمام شرایط کاری حفظ کنند.

8-300x154

۱۰-سوئیچ A/C

این قطعه در سیستم کولر خودرو وظیفه خاموش و روشن نمودن کولر را بر عهده دارد که با شکل‌های متفاوت در خودروهای مختلف وجود دارد معمولاً یک LED وظیفه نمایش حالت روشن یا خاموش این سوئیچ را نمایش می‌دهد لازم به ذکر است در بعضی از خودروهای روز دنیا این قطعه حذف گردیده و سیستم تهویه همراه با روشن نمودن خودرو به حالت فعال درمی‌آید و فقط دما بایستی تنظیم گردد.

3-1-300x180

۱۱-گاز کولر

خواص گاز R134 کولر استاندارد به شرح زیر است:

دما و فشار بحرانی مبرد، بالاتر از دما و فشار کاری سیستم

دمای انجماد پایین‌تر از نقطه انجماد کاری سیستم
گاز نباید اشتعال‌زا باشد، قابل‌انفجار نباشد و سمی نیز نباشد
زیست محیطی، مضر نبودن برای لایه ازون
زیست محیطی، پتانسیل گلخانه‌ای

حالا یک سوال ؟

یا کولر ماشین شما هم خنک نمی کند؟

آموزش نحوه شارژ گاز کولر ماشین

در این آموزش قصد داریم به‌صورت کاملاً ساده شارژ کردن کار کولر ماشین را به شما آموزش بدهیم که شما بتوانید با کمترین هزینه کولر ماشین خود را شارژ کرده و از سرمای لذت‌بخش کولر ماشین خود در فصل تابستان استفاده کنید.

قبل از هر چیز باید به‌صورت مختصر اطلاعاتی را درباره کولر خودرو بدانید که نحوه کار آن به چه صورت بوده و چگونه کار می‌کند.

نحوه کار کولر ماشین به چه صورت است؟

حالا که شما با نحوه کار کولر اتومبیل آشنا شده‌اید می‌توانید به‌صورت ساده به شارژ گاز کولر ماشین خود بپردازید

با توجه به اینکه این کار یک کار تخصصی است و تا یک مرحله خاص شما قادر به تعمیر و شارژ گاز کولر ماشین خود هستید درصورتی‌که با مشکل مواجه شدید با عیب را فراتر از دانش فنی خود دیدی حتماً با یک تعمیرکار مشورت کنید

زمانی که کولر ماشین شما خنک نمی‌کند احتمالات زیادی برای این کار وجود دارد که یکی از شایع‌ترین این اشکالات کمبود گاز یا نبود گاز در سیستم است که ما در این آموزش فقط به شارژ گاز پرداخته و اگر مشکلی غیرازاین در سیستم کولر گازی خودرو خوددارید حتماً باید با متخصص این کار مشورت کنید.

اگر در فصل تابستان کولر خودرو خود را روشن کردید و متوجه شدید که سرمای مطلوبی ندارد یا اصلاً سرمایی ندارد نیازی به شارژ گاز دارد که به روشهای زیر می‌توانید این کار را انجام دهید

شارژ گاز کولر ماشین به دو طریق انجام میشود.

مرحله اول: اضافه کردن گاز

مرحله دوم: پر کردن کامل گاز کولرگازی ماشین

وسایل لازم بر ای این کار:

شیلنگ مخصوص یا کپسول ۱ کیلوی گاز R134 همراه با گیج و شیلنگرابط شیلنگگیج مانوفیلدکپسول یک کیلویی گازشارژ گار کولر ماشینUntitled-3-1-300x120مرحله اول: اضافه کردن گاز

برای این‌که مطمئن شوید سیستم شما گاز دارد یا نه ابتدا باید داخل موتور لوله و والف کولر را پیدا کنید مانند شکل زیر550px-Recharge-the-Air-Conditioner-in-a-Car-Step-4-1-300x200مرحله دوم :شارژ گاز کولر ماشین

بعد از پیدا کردن آن درپوش آن را (معمولا آبی رنگ) بازکرده و با انگشت یا یک وسیله دیگر والف را فشار دهید اگر گاز با فشار بیرون زد مشخص می‌شود که سیستم گاز دارد و باید اضافه شود ولی اگر بعد از فشار والف گازی بیرون نزد مشخص می‌شود که سیستم فاقد گاز است و باید شارژ گاز کامل انجام شود

ما ابتدا مرحله اول را پی می‌گیرم .خوب بعد از مشخص شدن اینکه سیستم دارای گازاست ولی مقدار آن به اندازه کافی برای خنک کردن نیست شما باید شیلنگ گیج را به والف وصل کنید و کمی پیچ شیلنگ نزدیک گیج را بازکرده تا هوای داخل شیلنگ خارج شود چون به‌هیچ‌عنوان نباید به‌جز گاز هوا یا رطوبتی وازد سیستم شود .

بعدازآن شیر کپسول را بازکرده تا مقداری گاز وازد سیستم شود و شیر گیج را بسته و ماشین را روشن می‌کنیم و کولر ماشین را نیز روشن کرده و سرعت پنکه آن را روی تندترین حالت قرار داده و دوباره گیج را چک می‌کنیم تا ببینیم گیج چه عددی را نشان می‌دهد معمولاً عددی بین ۳۵ تا ۴۰psi عدد موردنظر ماست اگر عدد کمتر از آن مقدار است کمکم شیر گاز را بازکرده تا به عدد موردنظر برسیم وقتی به عدد موردنظر رسیدم یعنی اینکه سیستم کاملاً دارای گاز است و کار ما به اتمام رسیده است

منتظر شنیدن دیدگاه شما هستیم

ارسال دیدگاه

ایجاد حساب کاربری
نام و نام خانوادگی (ضروری)
شماره موبایل (ضروری)
تخصص
شهر
بازیابی رمز عبور
رفتن به نوار ابزار