سختی گیر آب-فیلتر آب پکیج-رسوبگیری پکیج

 

 

سختی گیر چیست و کارکرد آن به چه صورت می باشد ؟

سختی گیر دستگاه یا وسیله ای است که بر سر راه ورود آب گذاشته می شود و همان گونه که از اسم آن پیداست سختی آب را می گیرد.

شاید تعبیر اشتباهی باشد اما در عموم، سختی گیر به رسوب گیر نیز معروف می باشد.

سختی آب چیست ؟

سختی آب نمک های معدنی مانند ترکیبات کربناتهای هیدروژن و منیزیم و کلسیم و غیره می باشد.

مقدار شدت سختی آب، به بستر جریان آب در زیر زمین یا سطح زمین بستگی دارد، لازم به ذکر است سختی آب در زمان های مختلف متفاوت است و در فصول پر باران سختی آب کم و در فصول کم باران سختی آب زیاد است.

سختی آب در تهران و سایر شهر های دیگر نیز با توجه به توضیحات ذکر شده متفاوت می باشد.

حتی در شهری مانند تهران یا اصفهان هر منطقه میزان سختی آب متفاوتی دارد، زیرا در هر منطقه از سفره های زیر زمینی و یا سدهای آب متفاوتی برای تامین آب استفاده می گردد.

آثار تجمع رسوب در پکیج دیواری:

  1. هنگامی که رسوب در لوله ها تجمع پیدا می کند  باعث مسدود شدن مسیر آب در لوله ها می شود در نتیجه آب به کندی حرکت می کند و تا قبل از رسیدن به محل مصرف آب مجددا سرد و خنک شده.

  2. هنگامی که رسوب در مخازن حرارتی تجمع پیدا می کند باعث می شود تا مخازن حرارتی ضخیم شوند در نتیجه دستگاه مجبور می شود انرژی و حرارت بیشتری استفاده کند تا آب گرم شود و این امر باعث سوختن و سوراخ شدن منبع می شود.

  3. راندمان کار سیستم کاهش می یابد.

  4. در طی رسوب گیری متوالی و استفاده متوالی از مواد شیمیایی جهت رسوب زدایی پکیج باعث سوراخ شدن لوله ها می شود.

  5. رسوب زدایی پکیج یکی از خدماتی می باشد که  به تعمیرکار پکیج با تجربه نیاز دارد چرا که بارها شاهد این موضوع بوده ایم که در صورت کمک گرفتن از تعمیرکاران پکیج آماتور جهت انجام سرویس پکیج نه تنها مشکل حل نشده بلکه علاوه بر هدر رفتن زمان باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیری نیز شده است.

    آموزش گام به گام رسوب زدایی پکیج

    ساده ترین و قدیمی ترین روش این است که در ابتدا آب موجود در داخل لوله های پکیج را خالی کنید برای این کار ابتدا فلکه ورودی پکیج را ببندید و شیر پرکن پکیج را باز می گذاریم و همچنین یکی از شیرهای آب گرم مصرفی را باز می گذاریم تا آب تخلیه شود و فشار پکیج به صفر برسد.( عقربه فشار بار پکیج روی صفر قرار می گیرد)

    سپس قاب پکیج را باز کرده و همه سنسورها روی مبدل حرارتی اصلی و ثانویه را جدا می کنیم و خود مبدل های حرارتی را باز کرده و بیرون می آوریم.

    هر تعمیرکار پکیج و فرد حرفه ای و متخصصی باید مجهز به دستگاه رسوب زدایی پاورفلو باشد.برای سهولت و کم خطر بودن فرآیند رسوب زدایی پکیج از دستگاه های که مخصوص جرمگیری و شستشوی انواع مبدل ابگرمکن و پکیج دیواری است استفاده کنید.حمل  این دستگاه ها آسان است و مجهز به موتور پمپ القایی بدون شفت مخصوص اسید میباشد که در ضمن دارای فیلتر می باشند که گازهای اسیدی را تصفیه می کنند.

    رسوب زدایی بدون صرف زمان و استفاده از جوهر نمک یا اسید قوی برای رسوب زدایی،برابر است با پایان عمر مبدل مسی پکیج دیواری گرمایشی.

    بی کربنات و سولفات کلسیم و منیزیم که بر روی جدار داخلی لوله ها باقی می ماند رسوب گفته میشود.از نظر ظاهری شبیه گچ و آهک است

    میزان رسوب با توجه به شدت سختی آب در مناطق مختلف متفاوت میباشد. اگر داخل یک کتری یا سماور را به دقت ملاحظه کنید می بینید که بعد از گذشت مدت زمانی روی جداره آنها لایه ای از نمکهای کلسیم و منیزیم پوشیده میشود و اگر نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نشود به مرور زمان ضخامت آن زیاد شده و باعث جلوگیری از انتقال گرما از کوره به آب داخل سماور میشود و آب سماور دیر به جوش می آید لازم است هر از چندگاهی یک بار سماور یا کتری را با مواد رسوبگیر شستوشو داد که بتوان ازآن به نحو احسن استفاده نمود.

سختی گیر پکیج

 با توجه به وجود سختی آب، استفاده از یک دستگاه سختی گیر ( رسوب گیر ) برای پکیج دیواری الزامی به نظر میرسد، مخصوصا” در مناطقی که آب مصرفی آن سختی بالاتری دارد.

 بسیاری از تعمیراتی که ما مراجعه می کنیم منشاء آن جرم و سختی آب می باشد، ایراداتی چون جرم گرفتن مبدل و کم شدن فشار آبگرم مصرفی، سوراخ شدن مبدل، پوسیده شدن قطعاتی که با آب در ارتباط است، دِفرمه و تغییر شکل دادن واشر های پکیج، پایین آمدن راندمان پکیج، کمتر شدن گرمای آبگرم مصرفی و گرمای مسیر گرمایش و …

البته باید به این نکته مهم اشاره کرد که پکیج دو مبدله کمتر از  پکیج تک مبدلجرم میگیرد و همین نکته باعث شده که بسیاری افراد به خرید پکیج دو مبدل رو بیاورند اما باز هم ما برای پکیج دو مبدل وجود یک دستگاه سختی گیر را توصیه میکنیم .

 انواع سختی گیر

      ۱- سختی گیر مغناطیسی

      ۲- سختی گیر الکترونیکی

      ۳- سختی گیر شیمیایی

۱- سختی گیر مغناطیسی : دستگاهی است که با توجه به مگنت قوی ثابتی که دارد یون های فلزی آب مانند یون منیزیم و کلسیم را به خود جذب می نماید.

۲- سختی گیر الکترونیکی : دستگاهی است که با ایجاد و القاء میدان مغناطیسی باعث از بین رفتن تعادل بین یون های منفی و مثبت موجود در آب شده و در نتیجه این ذرات خنثی و معلق می گردند و دیگر به بدنه قطعات پکیج (مخصوصا قطعات فلزی) و سیستم لوله کشی نمی چسبند.

۳- سختی گیر شیمیایی : دستگاهی است که با توجه به کارتریج یا فیلتر شیمیایی که داخل آن است طی فرایندی شیمیایی موجب حل شدن مواد معدنی مانند یون های کلسیم و منیزیم در آن می شود. پس از مدتی نیز باید کارتریج (فیلتر) آن تعویض گردد . (بین ۶ الی ۱۸ ماه بسته به میزان سختی آب و کیفیت سختی گیر و تک مبدل یا دو مبدل بودن دستگاه)

لازم به ذکر است کارتریج مورد استفاده در سختی گیر شیمیایی پکیج از نوع ، پلی فسفات ، می باشد.

سوال !

سختی گیر شیمیایی یا سختی گیر الکترونیکی یا سختی گیر مغناطیسی؟!

کدام یک برای پکیج دیواری بهتر است ؟!

این پرسشی است که همواره بسیاری از دوستان و مشتریان سوال می کنند.

جواب !

درست است که هر سه این ها مقداری از سختی آب را میگیرند اما تجربه ی اساتیدم در شرکت بوتان و آزمایشگاه شرکت بوتان و همچنین تجربیات چندین ساله ی بنده به عنوان سرویسکار پکیج دیواری و آزمایشات میدانی که خود اینجانب با استفاده از نوار سختی سنج و روش های دیگر مانند جوشاندن آب و … انجام داده ام همگی اثباتگر این مسئله است که سختی گیر شیمیایی در صورتی که کارتریج پلی فسفات آن به موقع تعویض گردد بهترین روش برای گرفتن یون ها و سختی مضر آب برای پکیج دیواری است.

بهترین سختی گیر شیمیایی پکیج چیست ؟!

در بازار تنوع بسیار زیاد سختی گیر های شیمیایی و انواع و اقسام برندها باعث شده انتخاب ، سخت شود! بسیاری از سختی گیرها بدنه ی آن پس از مدتی در اثر فشار آب یا برگشت آب گرم در اثر ایرادات پیش آمده در پکیج، می شکنند و یا اتصالات و هوزینگ آن از آببندی خارج می شوند که همین مسئله باعث می شود در برخی از مواقع، آب گرفتگی در منزل مصرف کننده صورت پذیرد و خسارات جبران ناپذیری ایجاد گردد. یا ممکن است کیفیت سختی گیر و کارتریج آن بسیار پایین باشد و عملا سختی آب گرفته نشود و مشکلات حاصل از جرم و سختی آب به پکیج وارد شود.

سختی گیر مغناطیسی

  • جهت میدان عمود بر جهت جریان سیال باشد.

  • محلول بصورت گردشی و به مدت طولانی در معرض میدان مغناطیسی قرار گیرد.

  • میدان مغناطیسی توسط یک یا چند جفت آهنربای دائمی و یا توسط یک سیم پیچ ایجاد می شود. در بعضی از این سیستم ها از صفحاتی از جنس روی استفاده می شود که یون های روی را وارد محلول می کنند. از مهمترین جنبه های میدان مغناطیسی در تصفیه آب، کاهش مقدار کل رسوب تشکیل شده بر جداره های لوله ها، تاسیسات، دیگ های بخار، برج های خنک کننده و دیگر انواع لوازم خانگی که با آب در ارتباط هستند مانند آبگرمکن، سماور، اتو و … می باشد. استفاده از سختی گیر مغناطیسی (رسوب زدای مغناطیسی) موجب می شود که تمایل آب برای تشکیل رسوب کمتر شود، (بعبارت دیگر یون های سختی آور تمایل بیشتری به محلول باقی ماندن دارند)، رسوب تشکیل شده به جای چسبیدن به جداره های دستگاه ها، بصورت معلق در آب باقی بماند و حتی بخشی از رسوب چسبیده به جداره ها، به تدریج در آب حل شوند. سختی گیر مغناطیسی (دستگاه رسوب گیر آب) برای جلوگیری از رسوب گذاری آب، املاح معدنی یا آلی به آب اضافه و کم نمی کند بلکه با استفاده از ویژگی فیزیکی میدان مغناطیسی آب را تحت تاثیراتی قرار میدهد تا رسوب ایجاد نشود. دستگاه سختی گیر آب به روش مغناطیسی یا همان دستگاه تصفیه آب مغناطیسی علاوه بر ایجاد رسوب می تواند رسوبات قبلی ایجاد شده در لوله های آب و تمامی سیستم های خانگی و صنعتی که با آب سرو کار دارند را پاکسازی نماید.   پارامتر های مهم در طبقه بندی دستگاه های تصفیه مغناطیسی آب عبارتند از نحوه ایجاد میدان مغناطیسی، نحوه طراحی دستگاه مانند قدرت، جهت میدان مغناطیسی و ابعاد دستگاه و همچنین شرایط عملیاتیدستگاه سختی گیر مغناطیسی. ایجاد میدان مغناطیسی در دستگاه های تصفیه مغناطیسی آب از دو روش ممکن است. استفاده از آهنربای دائمی (در دستگاه سختی گیر مغناطیسی) و یا استفاده از میدان الکترو مغناطیسی (در دستگاه سختی گیر الکترو مغناطیسی). در دستگاه رسوب زدای مغناطیسی آب چندین آهنربای دائمی در کنار یکدیگر، یک میدان مغناطیسی با قدرت مشخص و در جهت معین ایجاد می نمایند، معمولا قیمت تصفیه کننده های مغناطیسی که در ساخت آنها از آهنربای دائمی استفاده می شود بیشتر از مدل هایی است که با استفاده از جریان الکتریسیته کار می کنند.

  • سختی گیر پلی فسفات.نقطه کنترل

    سختی گیر پلی فسفات.نقطه کنترل

    طرز کار رسوبگیرهای مغناطیسی:
    طرز کار رسوبگیرهای مغناطیسی بدین صورت است که آب از میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط آهنربای دائمی عبور کرده و ذرات مولکولی آب یونیزه شده و به طور منظم درآمده و خاصیت چسبندگی به یکدیگر و دیواره های لوله و یا مبدلها را از دست می دهند. در واقع در این نوع رسوبگیر نه تنها ذرات به دیواره نمیچسبند بلکه رسوبات قبلی جداره لوله را نیز از سیستم دفع میکند. از مزایای این نوع رسوب گیر, کارکرد دائمی بدون نیاز به شارژ و هزینه های نگهداری است.
    این نوع رسوب گیر جوابگوی مناطق با سختی آب تا ۲۵۰ میلی گرم در لیتر می باشد.

  • طرزکار رسوبگیرهای پلی فسفات  :

    شامل یک کارتریج شامل سنگ پلی فسفات می باشد که در ورودی دستگاه پکیج نصب میشود. وقتی آب از این کارتریج عبور می کند مقداری از فسفات در آب حل شده و با آب ترکیب شده و باعث می شود کریستالهایی از مولکولهای تشکیل دهنده رسوب  (ذرات کلسیم و منیزیم) بوجود آید که خاصیت چسبندگی و ته نشین شدن را ندارند که به اصطلاح میگویند آب نرم شده است.

    در این نوع سیستم با توجه به حل شدن پلی فسفات در آب مصرفی می بایست از فسفات های با درجه غذایی استفاده شود که بسته به درجه حرارت و میزان سختی آب می بایست طی مدت ۲ تا ۵ ماه بطور کامل حل شوند. پس از اتمام پلی فسفات می بایست فیلتر, توسط سنگ پلی فسفات مرغوب شارژ شود.

    همچنین از دیگر نکات لازم در سختی گیرهای پلی فسفات کیفیت استکانی و نحوه آب بندی فیلتر است که در اثر فشار آب دچار ترکیدگی و یا نشتی نشود.

    رسوبگیر پلی فسفات در اکثر موارد جوابگوی میزان رسوبات آب خواهد بود و در مناطق با سختی آب بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم در لیتر توصیه میشود.

    اگر آب دارای سختی و جرم بالا باشد چه تدبیری در این خصوص برای پکیج استفاده می شود؟


    اگر آب دارای سختی و جرم بالا باشد چه تدبیری در این خصوص برای پکیج استفاده می شود؟

    ۱-پکیج باید دو مبدل باشد برای رسوب گیری کمتر .

    ۲-استفاده از سختی گیر

    ۳-استفاده از صافی برگشت که مهم ترین قسمت می باشد.

    رسوبزدا با امواج رادیویی

     

چه زمانی آبگرمکن ویا پکیج نیاز به رسوب گیری دارد؟

آبگرمکن و پکیح خوب می سوزد یعنی حجم آتش به اندازه کافی بلند است و گاز نیز مصرف میشود ولی آب گرم نمی شود و در حد ولرم است در این مواقع ممکن است حجم آب شیر گرم تغییر نکرده باشد و به مرور زمان و با بیشتر شدن رسوب حجم آب گرم نیز کم و کمتر خواهد شد

در این مواقع اولین کاری که عموما” مصرف کنندگان انجام می دهند افزایش حجم گاز و حجم آتش است که اشتباه می باشد و باعث بیشتر شدن مشکل و هزینه می شود.

تاثیر رسوب بر مصرف گاز و انرژی چقدر است؟
اگر مبدل شما رسوب گرفته باشد بدلیل اینکه دستگاه برای رسیدن به دمای مشخص شده از تمام توان خود استفاده میکند میزان مصرف گاز نیز باتبع آن افزایش می یابد و انرژی بیشتری را برای گرم نگهداشتن آب مصرف میکند.

تاثیر رسوب بر مصرف برق.نقطه کنترل

تاثیر رسوب بر مصرف برق.نقطه کنترل

سختی گیر پلی فسفات یا فیلتر پکیج

کار سختی گیر پلی فسفات در پکیج چیست؟؟؟

جواب :جلوگیری از چسبیدن سختی اب (همان سفیدک داخل کتری) در داخل مبدل پکیج. این تنها کار سختی گیر پلی فسفات است و بر خلاف تصور عامه سختی گیر هرگز از رسوبهایی مثل شن و ماسه و یا هر رسوب دیگری جلوگیری نمیکند.

سوالی ک همیشه از سمت مشتریان پرسیده میشه :ایا نصب فیلتر روی پکیج تاثیری دارد؟؟؟

جواب مثبت است تاثیر سختی گیر پلی فسفات روی پکیج کاملا محسوس است و در پکیجهای تک مبدل بسیار ضروری است و اگر در پکیجهای تک مبدل اسید شویی انجام شد نصب سختی گیر خیلی واجب و اجتناب ناپذیر است.

البته در پکیجهای دومبدل هم بارها تفاوت نصب سختی گیر و عدم نصب انرا خودم در تجارب نزدیک دیدم

توصیه من نصب سختی گیر از نوع پلی فسفات است و اگر هم قصد دارید از سختی گیر مغناطیسی استفاده کنید حتمن باید به دنبال یک سختی گیر قوی و فوق العاده باشید . اما در مورد سختی گیر پلی فسفات باید عرض کنم ک بایک کیفیت متوسط هم تاثیر خوبی بر روی پکیج دارد.

ماده فیلتر پکیج یا همان نمک پلی فسفات چند وقت به چند وقت باید تعویض گردد؟؟

در مناطق پر رسوب باید شش ماه یک بار ماده پلی فسفات تعویض گردد. ودر مناطقی ک رسوب اب متوسط است بطور سالیانه باید تعویض گردد.

ایا خطر ترکیدن فیلتر وجود دارد؟؟

بله امکان شکستن. و یا سوراخ شدن ان وجود دارد پس دقت شود تا از یک برند معتبر استفاده شود.

 

منتظر شنیدن دیدگاه شما هستیم

ارسال دیدگاه

ایجاد حساب کاربری
نام و نام خانوادگی (ضروری)
شماره موبایل (ضروری)
تخصص
شهر
بازیابی رمز عبور
رفتن به نوار ابزار