کنترل -Modern control

 

 

کنترل -Modern control ابزاردقیق.نقطه کنترل

کنترل مدرن شاخه‌ای از رشته مهندسی کنترل می‌باشد که به مدلسازی و کنترل سیستمها با استفاده از فضای حالت می‌پردازد. در مدل فضای حالت معادلات دیفرانسیل مرتبه n سیستم به n معادله مرتبه اول تبدیل می‌شود که به هر یک از متغیرهای به کار رفته در این معادلات مرتبه اول متغیر حالت گفته می‌شود. بنابراین یک سیستم مرتبه n دارای مدل فضای حالت با nn متغیر حالت خواهد بود.

تئوری کنترل مدرن به دهه ۱۹۶۰ باز می‌گردد و از آن پس به تدریج گسترش یافته‌است. هر چند از روشهای کنترلی ذکر شده در کنترل مدرن در عمل چندان استفاده نمی‌شود لیکن به دلیل وجود ابزار بسیار قوی موجود برای تحلیل و بررسی رفتار سیستمها در تئوری کنترل مدرن این شاخه از مهندسی کنترل از محبوبیت خاصی بین مهندسین کنترل برخوردار است. مفاهیمی چون کنترل پذیری ورویت پذیری از نتایج این تئوری می‌باشد. ‘ این درس در ایران جزو دروس اجباری کارشناسی مهندسی برق در گرایش کنترل است و از دیگر موضوعات این درس میتوان به خطی سازی یک سیستم غیر خطی حول نقطه کار و مقدمات جبر خطی (برای مثال تعاریفی مثل درجه پوچی ، هسته ،نرم و …) و قضیه کیلی همیلتون (برای بدست آوردن حاصل عدد نپر به توان یک ماتریس) است رسم نگاره فاز و بررسی انواع پایداری ها برای یک سیستم( مجانبی لیاپانوف و…) از دیگر موضوعات این درس است و هدف نهایی درس طراحی کنترلر است

به طور کلی برخی جاها لازم بود علاوه بر رابطه ورودی و خروجی در یک سیستم ما از درون سیستم نیز مطلع باشیم به همین دلیل سراغ فضای حالت میرویم که درون سیستم را برای ما مدل میکند و دیگر مثل تابع تبدیل نیست که فقط رابطه ورودی و خروجی را به ما بدهد.

سایت نقطه کنترل جهت آشنایی شما عزیزان اقدام به تهیه فایل pdf مربوط به مبانی اصلی درس کنترل مدرن به ویرایش دوست عزیز و گرامی مهندس راحیل زرگری نژاد و جناب حمید رضا یغموری نموده وامیدوارم با مطالعه آن به قسمتی از پرسشهای متدوال در رابظه باکنترل خطی وتحلیل و طراحی سیستم های کنترل صنعتی دست پیدا نمایید.

لطفا کلیک نمایید.

 

منتظر شنیدن دیدگاه شما هستیم

ارسال دیدگاه

ایجاد حساب کاربری
نام و نام خانوادگی (ضروری)
شماره موبایل (ضروری)
تخصص
شهر
بازیابی رمز عبور
رفتن به نوار ابزار