طریقه کار کمپرسور یخچال و فریزر

 

 

طریقه کار کمپرسور یخچال و فریزر

توضیح ارور کولر اینورتر سامسونگ به زبان ساده

یونیت خارجی

ارور کولر اینورتر سامسونگ  شامل :

  • تشریح برد کولر گازی اینورتر سامسونگ
  • دیاگرام کولر گاز اینورتر سامسونگ
  • نحوه تشخیص کد ارور و کد خطا کولر گازی اینورتر سامسونگ می‌باشد بپردازیم.

پنل بیرونی کولر گازی سامسونگ داری یک برد بوده که فرمان یا فرکانس خود را از طریق دو کابل F1 و F2 از برد داخلی دریافت و ارسال می‌کند و تمامی فرمان‌ها و کنترل کمپرسور و فن بیرونی را بر عهده دارد ازجمله تغییر دور یا همان فرکانس کمپرسور و فن بیرونی همچنین یکی از وظایف اصلی این برد تغییر برق AC به DC می‌باشد که یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های کولر گازی اینورتر و کولر گازی معمول است.

باید دقت کنید این برد بسیار حساس بوده و در هنگام کار با آن تمام جوانب احتیاط را رعایت کنید

نحوه تشخیص کد خطا کولر گازی اینورتر سامسونگ

زمانی کارکرد کولر گاز اینورتر سامسونگ با مشکل مواجه شود پنل داخلی یک سری ارور را به مانشان می‌دهد برای پی بردن به عیب و تعمیر کولر گازی لازم است زمانی که شما در پنل داخلی با اروری مواجه شدید که نشانگر ایراد در پنل خارجی بود به برد بیرونی مراجعه می‌کنید و آن را برسی می‌کنید

برد بیرون کولر گازی اینورتر سامسونگ

برد بیرونی که تصویر آن را در زیر می‌بیند در داخل پنل خارجی قرارگرفته است و تمام کد خطاهایی که در ادامه به آن می‌پردازیم که مربوط به برد بیرونی کولر گاز اینورتر سامسونگ است

هیت سینک چیست؟

هیت سینک (Heat sink) یک قطعه فلزی از جنس فلزهایی با رسانای گرمایی بالا مثل مس و آلومینیوم است که روی پردازنده‌ها یا چیپ ها  مانند: (Motherboards) یا هر چیپ دیگری که در اثر پردازش اطلاعات گرما تولید می‌کند قرار داده می‌شود تا سطح تماس پردازنده و چیپست رو با محیط اطراف بیشتر کند و به پردازنده امکان دفع گرمای بیشتری را  بدهد تا پردازنده بیشتر از حد استاندارد گرم نشود ، معمولاً بدنه Heat sink ها پره پره بوده  مثل رادیاتور تا سطح تماس آن با محیط بیشتر شود و در بعضی جاها مثل CPU روی آن‌یک فن قرار داده می‌شود تا هوای گرم میان پره ها را خارج کند. در کل وظیفه هیت سینک تبادل حرارت (دفع گرما) است.

تمام کد خطاها و کد ارور کولرگازی اینورتر سامسونگ در پشت برد بیرونی و در این سه چراغ زرد، سبز، قرمز که در پایین می‌بیند خلاصه‌شده است

نحوه چشمک زدن این چراغ‌ها به حالات مختلف شمارا در تشخیص نوع خطا و ارور کولر گازی اینورتر سامسونگ کمک می‌کند

دقت داشته باشید  یک چراغ سبزرنگ تکی در قسمت پایین برد وجود دارد که در تمامی حالات پالس یک‌ثانیه‌ای صادر می‌کند و درصورتی‌که این پالس به هر نحوی متوقف شود یا ثابت باشد نشان از خرابی یا مختل شدن برنامه micom بوده و باید این برد با برد جدید جایگزین شود در صورت جایگزینی این برد به‌جای هرکدام از سیم‌ها دقت کنید زیرا درصورتی‌که هرگونه جابجایی برد به مشکل روبرو شده و احتمال خراب شدن این بسیار زیاد است.

عیب یابی و تعمیر یخچال :

عیب۱-یخچال روشن نمی شود.

علت۱-پریز برق ندارد،دوشاخه یا سیم رابط معیوب است.

رفع عیب۱-پس از کنترل برق پریز دوشاخه وسیم رابط را به این صورت آزمایش می کنیم .توسط یک سیم دو قطب دو شاخه را به یکدیگر مرتبط ساخته ودر حالی که ورودی کابل را از مدار یخچال باز نموده ایم ،آوامتر را به آن ها متصل می نماییم در صورت عدم انحراف عقربه ،سیم رابط ودو شاخه را که معمولا” به شکل یک پارچه تولید می شود تعویض می کنیم.

عیب ۲- یخچال روشن نمی شود

علت ۲- ترموستات معیوب است

رفع عیب ۲- با بررسی مدار الکتریکی یخچال (شکل فوق ) به این نتیجه خواهید رسید که اگر کلید ترموستات خراب باشد و فاز ورودی را به موتور ،هدایت نکند کمپرسور قادر به حرکت نخواهد بود . ورودی و خروجی ترموستات را به آرامی از آن جدا سازید و با اتصال رابط های اهم متر به آن ولوم را به چپ و راست بچرخانید تا صدای قطع و وصل کلید داخل ترموستات شنیده شود . اگر با وصل کلید عقربه بطرف صفر منحرف و با قطع کلید عقربه بطرف بی نهایت باز گردد عیب از ترموستات نیست .در غیر این صورت ترموستات را از بدنه یخچال خارج نموده و قاب آن را باز کنید و به آرامی سعی کنید مشکل کلید داخل آن را رفع نمایید.اگر ترموستات تعمیر نمی شود آن را تعویض کنید تا یخچال شروع بکار کند.

تذکر:در مواردی که نیاز است ترموستات از یخچال خارج شود ویا اگر ناچارید در همان وضعیت (متصل به بدنه ) بر روی آن آزمایش را انجام دهید، می بایست در نظر داشته باشید که اعمال فشار نا مناسب برروی ترموستات ممکن است به لوله مویی و یا لوله بلو آسیب رساند، ودر نتیجه گاز داخل ترموستات تخلیه شود.ترموستاتی که دچار چنین عیبی گردد،بلافاصله باید تعویض شود زیرا عمل اتومات را انجام نخواهد داد.

عیب۳- یخچال روشن نمی شود.

علت ۳- اورلود معیوب است.

رفع عیب ۳- در صورت خرابی اورلود کمرسور روشن نخواهد شد زیرا عموما” جایگاه اورلود سر راه نول مشترک کمپر سور است واگر پلاتین های داخلش در حالت عادی متصل نباشند به موتور الکتریکی کمپرسور ولتاژ نمی رسد اتصال پلاتین های اورلود را بتوسط اهم متر در حالی که دوشاخه از پریز جدا شده ،مورد بررسی قراردهید.اگر این پلاتین ها به یکدیگر متصل نیستند،اورلود را با نوع مشابه خودش تعویض نمایید.معمولا”بر روی اورلود کد بخصوصی ذکر می شود که در واقع بیانگر جریان نامی اورلود است.اگر به مورد مذکور توجه نشود و اورلود جدید دارای جریانی کمتر از جریان نامی اورلود قبلی باشد،بمحض اتصال برق به کمپر سور ،عمل نموده و مدار الکتریکی موتور را قطع می کند.

عیب۴- یخچال روشن نمی شود.

علت۴- سیم های رابط از مجموعه سیم بندی مدار جدا (قطع)شده اند.

رفع عیب۴- اگر سیم های اصلی مانند فاز و یا نول مدار پاره شده ،و یا از اتصالات قطعاتی مانند ترموستات – اولود یا موتور جدا شوند عیب مربوطه بوجود می آید. سیم بندی را دقیقا” بر رسی نمایید ودر صورت مشاهده قطعی و یا پارگی در سیمی،اتصال را مجددا” بر قرار نمایید تا مشکل بر طرف شود.

عیب۵- یجچال اتومات نمی کند.

علت۵- لوله بلو از جای خود خارج شده است.

رفع عیب ۵- در مبحث ترموستات به اهمیت صحت قرار گرفتن لوله بلو در جایگاهش (بدنه اواپریتور ) اشاره شد.اگر به سبب جابجایی یخچال ویا ذوب برفک و یا…..لوله بلو از بدنه اواپریتور جدا شود اتومات یخچال بسیار با تاخیر و یا در بعضی موارد به صورت کلی قطع شد.توصیه می شود قبل از هر اقدامی به محل استقرار لوله بلو توجه نمایید و اگر با موارد مذکور مواجه شدید لوله بلو را را به آرامی در جایگاهش مستقر نمایید تا من بعد عمل اتومات همانند گذشته انجام شود .

عیب۶- یخچال اتومات نمی کند.

علت۶- کنتاکت های ترموستات به یکدیگر جوش خورده اند.

رفع عیب۶- گاها” دیده می شود که بر اثر کار مداوم سطح پلاتین های اصلی کلید ترموستات فرسوده شده وبه یکدیگر بصورت دائم اتصال می یابند . برای پی بردن به این عیب اتومات را در حالی که یخچال روشن است به طرف خلاف عقربه ساعت ویا بعبارت دیگر بطرف صفر بچرخانید.اگر یخچال خاموش شد کلید ترموستات (اتومات)سالم است اما اگر تغییر حالت در کار ترموستات مشاهده نشد قطعا” پلاتین ها به یکدیگر چسبیده اند. ترموستات را به آرامی از بدنه یخچال خارج نمایید و پس از باز نمودن قابه آن کنتاک های کلید را از یکدیگر جدا ساخته و پس از سمباده کشی ،کلید را بتوسط اهم متر تست نمایید. اگر با حرکت ولوم بطرف چپ و راست قطع و وصل کلید بتوسط انحراف عقربه اهم متر مشاهده شده ترموستات را بی آن که به لوله مویی آسیبی برسد ،مجددا” به محل استقرار اولیه اش باز گردانید.در بعضی از ترموستات ها ،دسترسی به کلید دشوار و یا غیر ممکن است.اینگونه ترموستات ها را اجبارا”تعویض می کنیم.

عیب۷-یخچال اتومات نمی کند.

علت۷- مقدار برفک در اواپریتور بسیار زیاد است.

رفع عیب۷- در مباحث قبل ذکر شد که ایجاد برفک و تجمع آن در اواپریتور عمل سرما سازی را مختل می سازد.از اینرو اگر مقدار برفک اواپریتور از حد معینی تجاوز نماید،عمل اتومات قطع شده ویا بسیار بکندی و با تاخیر صورت می گیرد. اگر یخچال دارای سیستم دیفراست است،آن را به کار اندازید.در غیر این صورت یخچال را از برق خارج نموده ودرب آن را برای مدتی باز بگذارید و پس از ذوب برفک ها و پاک سازی کامل دیواره های اواپریتور از یخ های زائد، مجددا” یخچال را به برق وصل کنید تا اتو مات همانند گذشته بصورت مداوم انجام شود.

عیب۸-یخچال اتومات نمی کند.

علت۸- سیم بندی یخچال اشتباه است.

رفع عیب۸- اگر پس از سیم بندی یخچال عیب مذکور رخ داده ،یکی از علل ممکنه می تواند اشتباه شما در سیم بندی باشد. مدار را مجددا” بر رسی نمایید.

عیب۹- علیرغم عملکرد صحیح کمپرسور ،اواپریتور دائما” خیس بوده و قطرات آب از آن چکه می کند.

علت۹-ترموستات بر روی درجه مناسب قرار نگرفته

رفع عیب۹- از آنجا که ترموستات در حد کمی تنظیم شده ، سرمای ایجاد شده پاسخگوی نیاز یخچال نیست.توسط حرکت ولوم در جهت عقربه های ساعت میزان سرما سازی یخچال را افزایش دهید.

عیب۱۰- علیرغم عملکرد صحیح کمپرسور،اواپریتور دائما” خیس بوده و قطرات آب از آن چکه می کند.

علت ۱۰- ترموستات تنظیم نیست.

رفع عیب ۱۰- در بسیاری از موارد مشاهده می شود که به سبب تنظیم نا مناسب و یا ضعیف شدن فنر زیر اهرم کلید، مدت استراحت (توقف) ترموستات افزایش یافته و بواسطه افزایش دما در اواپریتور ، برفک ها ذوب شده و شاهد ریزش قطرات آب خواهیم بود از اینرو لازم است با حرکت بسیار ملایم پیچ تنظیم در جهت عقربه های ساعت ، توقف ترموستات را کاهش دهیم این عمل نیاز به تبحر فراوانی دارد .

عیب۱۱- علیرغم عملکرد صحیح کمپرسور،اواپریتور دائما” خیس بوده و قطرات آب از آن چکه می کند.

علت۱۱- سیستم ذوب برفک (دیفراست) دائم در مدار است.

رفع عیب۱۱- در مواردی دیده شده که به سبب بروز اشکال در ترموستات دیفراست ،شیر سولنوئیدی مدام عمل نموده و با ورود گاز به اواپریتور،یخ و برفک ها ذوب می شوند. صحت عملکرد دیفراست را کنترل نمایید.

عیب ۱۲- اواپریتور در فواصل زمانی اندک،مملو از برفک می شود

علت۱۲- لاستیک دور درب خراب است

رفع عیب۱۲- اگر لاستیک دور درب خراب شود (از ضخامتش کاسته شود)،بین درب و شاسی یخچال فاصله هوایی ایجاد شده و هوای گرم بدرون یخچال راه می یابد. هوای سرد در بر خورد با هوای گرم بصورت قطرات آب در آمده و مجددا” یخ می بندد بدین ترتیب درون یخچال توده های ضخیم یخ و برفک شکل می گیرند. لاستیک دور درب را تعویض نمایید.

عیب۱۳- اواپریتور در فواصل زمانی اندک ، مملو از برفک می شود.

علت۱۳- غذا بصورت گرم در یخچال قرار داده می شود

رفع عیب ۱۳- قرار دادن غذای گرم درون یخچال بمنزله راه یابی هوای گرم بدرون آن است از این رو همواره می بایست دمای غذا در بیرون از یخچال بمیزان لازم کم شود و سپس در یخچال قرار گیرد.

عیب۱۴- اواپریتور در فواصل زمانی اندک،مملو از برفک می شود

علت ۱۴- دیفراست اتوماتیک دچار مشکل شده است

رفع عیب ۱۴- همانگونه که در مبحث دیفراست ذکر گردید،سیستم ذوب برفک در بعضی از یخچال ها بتوسط شمارنده دفعات باز و بسته شدن درب یا با استفاده از تایمر و یا با بکار گیری اتومات مخصوصی دیفراست انجام می شود. اینگونه یخچال ها به برفک بسیار حساس بوده و در صورت از کار افتادن سیستم سریع دچار مشکل می شوند (معمولی ترین مشکل عدم اتو مات یخچال است).سیستم دیفراست یخچال را بررسی و عضو معیوب را تعمیر ویا تعویض نمایید.

عیب۱۵- کمپرسور یخچال بی وقفه در حال کار است اما اتومات نمی کند ودر یخچال سرما وجود ندارد.

علت۱۵- در یخچال گاز وجود ندارد

رفع عیب۱۵- می بایست یخچال را به تعمیر گاه انتقال داده و با دقت در اطراف کندانسور و اواپریتور جستجو نمود تا حفره ایجاد شده در مسیر گردش گاز را پیدا نمود سپس یک تعمیر کار مجرب ابتدا محل آسیب دیده را با مهارت جوشکاری نموده و پس از آن یخچال را تحت فشار هوا قرار می دهد.اگر پس از فشار دهی به یخچال ،در تست با کف صابون نشتی دیده نشد ابتدا توسط وکیوم پمپ لوله ها را کاملا” از وجود هوا خالی نموده و سپس به آرامی گاز را درون لوله ها تزریق می کنند. پس از اتمام شارژ گاز، لوله کور را مجددا” مسدود و جوشکاری می کنند تا از خروج گاز درون یخچال ممانعت بعمل آید.عملیات تخلیه و شارژ گاز ، همچنین ترمیم نقطه آسیب دیده ، می بایست توسط فردی مجرب انجام شود.

                                                                             طریقه کار کمپرسور یخچال و فریزر

عیب۱۶-کمپرسور یخچال بی وقفه در حال کار است اما اتومات نمی کند ودر یخچال سرما وجود ندارد

علت ۱۶- گاز یخچال کم است

رفع عیب۱۶- اگر شارژ گاز به اندازه کافی نباشد،سرمای ایجاد شده در اواپریتور و کابینت یخچال بسیار ناچیز و نا محسوس است.معمولا”تزریق گاز می بایست بحدی باشد که اگر انگشت خیس خود را به ۳۰ سانتی متری لوله خروجی اواپریتور (که معمولا” در اکثر یخچال ها ، از پشت کابینت خارج شده ) مماس نمایید کاملا”به آن بچسبد. در صورت مشاهده و انجام آزمایش و پی بردن به ناچیز بودن گاز ، می بایست با آزاد ساختن لوله کور و بستن شلینگ مخصوص رابط بین کپسول گاز و کمپرسور ، به آرامی آنقدر گاز تزریق نمایید تا سرمای مطلوب در یخچال ایجاد شود . البته تزریق گاز بحثی به مراتب پیچیده تر از مطلب ارائه شده است.

عیب۱۷- کمپرسور یخچال بی وقفه در حال کار است اما اتومات نمی کند ودر یخچال سرما وجود ندارد.

علت۱۷- موتور الکتریکی سالم است اما کمپرسور معیوب شده

رفع عیب ۱۷- کمپرسور را در حالت جدا از یخچال به برق متصل سازید و اگر مشاهده شد که قدرتی جهت کمپرس ندارد و لوله رفت آن فشار انگشت را دفع نمی سازد و براحتی مسدود می شود کمپرسور معیوب شده و باید تعویض شود.

عیب ۱۸- کمپرسور یخچال بی وقفه در حال کار است اما اتومات نمی کند و در یخچال سرما وجود ندارد

علت ۱۸- کندانسور به دیوار چسبیده است و یا فاصله اش با دیوار بسیار ناچیز است

رفع عیب ۱۸- نقش عمده و اهمیت بسزایی که کندانسور در سرما سازی مطلوب بر عهده دارد قبلا” مورد بحث قرار گرفت .از نظر رعایت استاندارد حد اقل فاصله کندانسور با دیوار ۲۰ سانتی متر است واز آنجا که رعایت این نکته قسمتی از فضای مفید آشپزخانه را اشغال خواهد نمود ،مورد رعایت قرار نمی گیرد وکاهش فاصله ذکر شده وسرمای تولید شده را تحت تاثیر قرار می دهد.

عیب ۱۹- کمپرسور یخچال بی وقفه در حال کار است اما اتو مات نمی کند ودر یخچال سرما وجود ندارد.

علت ۱۹- فن معیوب شده

رفع عیب ۱۹- در بعضی از یخچال ها برای خنک شدن کندانسور و گاها” موتور از دمنده (فن) استفاده می شود . خرابی فن موجب افزایش دما در قطعات مذکور شده که بر تولید سرما نتیجه عکس خواهد گذارد. سیم های رابط فن را جدا نموده و توسط کابل دیگری ولتاژ ۲۲۰ ولت را مستقیما” به آن اعمال کنید. اگر فن شروع بکار کرد.نتیجه می شود که برق به فن نمی رسد . مشکل را بر رسی نمایید. اگر فن عکس العملی نشان نداد آن را از شاسی جدا نموده و پیرو مطالب ذکر شده در عیب یابی موتور های الکتریکی، به عیب یابی و رفع عیب بپردازید.

عیب۲۰- قبل از آن که یخچال شروع به کار کند ، صدای بخصوصی شنیده شده و از کار می افتد.

علت ۲۰- برق ضعیف است

رفع عیب ۲۰- اگر یخچال در تمام مدت روز شروع بکار خوبی داشته اما در ساعات اولیه شب کمپرسور قادر بحرکت نیست ،مشکل از ضعیف بودن برق است . میتوان با استفاده از ولتمتر یا قسمت ولتاژ آوامتر ، مقدار اختلاف سطح (ولتاژ) را اندازه گیری نمود و به یقین برسید. در صورت ضعیف بودن برق در ساعات اولیه شب دو راه پیش رو دارید. اول آن که در این ساعات یخچال را از برق خارج نمایید که روش چندان مطلوبی نیست دوم آن که از ترانس های تقویت ولتاژ جهت منازل استفاده شود که بطور قطع مشکل راه اندازی موتور کمپرسور ،بر طرف خواهد شد.

عیب ۲۱-قبل از آن که یخچال شروع به کار کند،صدای بخصوصی شنیده شده واز کار می افتد.

علت۲۱- اورلود معیوب است.

رفع عیب ۲۱- اگر مشکل مذکور در تمام ساعات شبانه روز مشاهده شود ،ودر روز مقدار برق در اندازه گیری با ولتمتر طبیعی باشد. یکی از علل ممکنه خرابی اورلود است.ساده ترین روش جهت حصول اطمینان آن است که اورلود را از مدار الکتریکی یخچال خارج نموده و بر سر راه مدار یخچال یک آمپر متر قرار دهید.اگر جریان دریافتی یخچال طبیعی باش اورلود را با شماره سریال مشابه خودش تعویض نمایید. شماره های مذکور بر روی اورلود ها ، بیانگر جریان و توان مصرف کننده است که اورلود سری با آن قرار می گیرد.

عیب۲۲- قبل از آن که یخچال شروع به کار کند،صدای بخصوصی شنیده شده و از کار می افتد.

علت۲۲- نیم سوز بودن موتور

رفع عیب ۲۲- اگر در آزمایشی اندازه گیری جریان بدون اورلود به دریافت جریان اضافی توسط موتور برخورد نمودید،یکی از علل آن می تواند اتصال حلقه یا اتصال کلاف در سیم پیچ های استاتور باشد.به استاتوری که دچار مشکل مذکور شده ،استاتور نیم سوز می گویند.استاتور مذکور می بایست تجدید سیم پیچی شود.

عیب۲۳-قبل از آنکه یخچال شروع بکار کند ،صدای بخصوصی شنیده شده و از کار می افتد.

علت ۲۳- مسدود بودن مسیر گردش گاز در یخچال

رفع عیب ۲۳- گاها” به هنگام تغییر مکان یخچال ،قسمتی از مسیر گردش گاز مانند کندانسور با اشیاء مجاور و یا دیوار بگونه ای بر خورد می کند که در نتیجه آن ،قسمتی از مسیر گردش گاز مسدود می شود.ایجاد سد،در برابرعبور گاز سرما ساز ،عملکرد کمپرسور را مختل نموده و در نتیجه به موتور الکتریکی کمپرسور فشار وارد شده و جریان اضافی می کشد.اورلود متوجه جریان اضافه بار شده و همواره بمحض آغاز حرکت کمپر سور ،اورلود آن را از مدار خارج نموده و عیب مذکور بوجود می آید. در بعضی موارد می توان محل آسیب دیده را با دست بگونه ای حالت داد که گاز از آن نقطه عبور نماید.در غیر این صورت می بایست توسط جوشکاری نقطه مذکور را از سایر لوله ها جدا نموده و لوله دیگری را به همان طول در نقاط مورد نظر جوشکاری نمود از آنجا که به هنگام تعویض محل آسیب دیده ، گاز یخچال تخلیه می شود ، پس از ترمیم مسیر حرکت گاز ، نیاز به شارژ مجدد گاز می باشد.

عیب ۲۴- قبل از آنکه یخچال شروع بکار کند،صدای بخصوصی شنیده شده و از کار می افتد.

علت ۲۴- خرابی رله استارت

رفع عیب ۲۴- در تشریح عملکرد یخچال به نقش رله استارت اشاره شد .بکمک این رله برای مدت اندکی سیم پیچ استارت وارد مدار شده و پس از راه اندازی روتور ، از مدار خارج می شود . اگر رله در ورود سیم پیچ کمکی بمدار ، تعللی داشته باشد،موتور بکمک سیم پیچ اصلی براه نمی افتد و بر اثر جریان اضافی که می کشد ، اورلود مدار را قطع خواهد نمود. برای آزمایش رله استارت بهتر است موتور را مستقیما” به برق متصل نماییم.مداری مانند (شکل فوق )ایجاد نمایید و بمحض بستن کلید b1 ، شستی b2 را برای یک لحظه بطرف پایین فشار داده و رها کنید بدین وسیله استارت برای چند ثانیه وارد مدار و سپس خارج می شود.اگر موتور براه افتاد و کمپرسور شروع بکار نمود (و اورلود عکس العملی را بروز نداد)،استارت را با مشابه خودش تعویض نمایید.

عیب ۲۵- صدای یخچال در هنگام کار غیر عادی و تا حدودی زیاد است.

علت۲۵- یخچال کاملا” تراز قرار نگرفته

رفع عیب ۲۵- اگر وضعیت استقرار یخچال کاملا” تراز نباشد،روتور در حال چرخش درون موتور دچار مشکل شده و صدای زیادی را بوجود می آورد. برای رفع عیب محل استقرار یخچال را کاملا” تراز نمایید. می توانید بجای تراز از یک لیوان آب نیز استفاده کنید.اگر لیوان بر روی یخچال قرار گیرد،براحتی تراز بودن یا عدم تراز قرار گرفتن آن را نشان خواهد داد.با قرار دادن پایه های چوبی نازک زیر پایه های یخچال،آب درون لیوان را کاملا” در حالت متعادل قرار دهید و یقین داشته باشید یخچال در وضعیت کاملا” تراز قرار گرفته.

عیب ۲۶- صدای یخچال در هنگام کار غیر عادی و تا حدودی زیاد است.

علت ۲۶- موتور فن دچار مشکل شده

رفع عیب ۲۶- همانگونه که قبلا” ذکر شد در بعضی از یخچال ها ،برای خنک شدن کندانسور و یا موتور از فن استفاده می شود بر اثر برخورد فن با سیم هایی که از کلاف اصلی جدا شده اند و یا خرابی یاتاقان های فن و یا شل شدن اتصالاتی که فن را به شاسی متصل کرده است صدای فن شدید می شود . مورد عیب بررسی و رفع شود تا صدای یخچال در حال کار کاهش یابد.

عیب ۲۷- صدای یخچال در هنگام کار غیر عادی و تا حدودی زیاد است.

علت ۲۷- اتصالات موتور (کمپرسور ) به شاسی شل شده است

رفع عیب ۲۷- اگر می توان با دست براحتی کمپرسور را در محل استقرارش حرکت داد،لازمست اتصالات موتور به شاسی بررسی شود ودر صورت نیاز ، پیچ و مهره های مربوطه را محکم نمود.

عیب ۲۸- صدای یخچال در هنگام کار غیر عادی و تا حدودی زیاد است.

علت ۲۸- موتور معیوب است.

رفع عیب ۲۸- علیرغم تراز بودن یخچال در محل استقرارش و یا بررسی سایر موارد ، گاها” صدای زیاد از خود کمپرسور است که می تواند بواسطه بروز یک مشکل مکانیکی ایجاد شود. نیاز است که پوسته کمپرسور جدا شده و قطعات مکانیکی سرویس شوند و پس از جوشکاری پوسته کمپرسور ،عملیات تخلیه هوا از لوله کور و شارژ گاز تکرار شود.در بعضی موارد نیز کمپرسور قابل تعمیر نیست و اجبارا” می بایست آنرا تعویض نماییم.

عیب۲۹-بدنه یخچال برق دارد

علت ۲۹- موتور اتصال بدنه دارد

رفع عیب ۲۹- در اکثر موارد ،برق دار بودن یخچال ،ناشی از اتصال بدنه موتور است که گاها” با ارت نمودن یخچال از میان می رود ودر بعضی موارد ،در صورت بستن ارت همزمان با زدن دو شاخه یخچال به پریز ،فیوز منزل قطع می شود. اجبارا”در مورد دوم موتور می بایست کاملا” تعمیر (تجدید سیم پیچی )ویا تعویض شود.

عیب۳۰- بدنه یخچال برق دارد

علت۳۰- ترموستات اتصال بدنه دارد

رفع عیب۳۰- رابط های ترموستات را از آن جدا نموده و با احتیاط کامل ترموستات را توسط چراغ سری مورد آزمایش قرار دهید.برای این آزمایش می توانید از اهم متر استفاده کنید.ترموستات معیوب می بایست تعویض شود.

عیب ۳۱- بدنه یخچال برق دار است

علت ۳۱- سر پیچ لامپ درون یخچال اتصال بدنه دارد

رفع عیب ۳۱- اگر فاز مستقیما” به سر پیچ رفته باشد و نول را از میکروسوئیچ عبور داده باشند،احتمال اتصال بدنه سر پیچ نیز وجود دارد که می توان رابط های سر پیچ را جدا نموده و بتوسط اهم متر آنرا مورد آزمایش قرار داد. علت اصلی اتصال بدنه سر پیچ را بیابید و مشکل را رفع نمایید.

عیب ۳۲- بدنه یخچال برق دار است

علت ۳۲-سیم های رابط معیوب شده اند

رفع عیب ۳۲-پس از بررسی قطعات الکتریکی یخچال مانند موتور -ترموستات-لامپ-المنت دیفراست و… بهتر است سیم بندی یخچال را تعویض نمایید تا اتصال بدنه کاملا”از میان برود.

عیب ۳۳- مواد درون یخچال منجمد شده وسرما بیش از حد زیاد است.

علت ۳۳- ترموستات اتومات نمی کند.

رفع عیب ۳۳- رجوع شود به عیوب مربوط به یخچال اتومات نمی کند.

عیب ۳۴- مواد درون یخچال منجمد شده و سر ما بیش از حد زیاد است.

علت ۳۴- ترموستات تنظیم نیست

رفع عیب ۳۴- ترموستات را بگونه ای تنظیم نمایید که محل اتوماتش متناسب با عدد تنظیم شده توسط ولوم باشد البته تنظیم ترموستات به تبحر زیادی نیاز دارد که پیشنهاد می شود از یک تعمیرکار مجرب کمک بگیرید.

عیب۳۵- مواد درون یخچال منجمد شده و سر ما بیش از حد زیاد است.

علت۳۵- گاز بیش از حد تزریق شده

رفع عیب ۳۵- در صورت تزریق بیش از حد گاز بهنگام شارژ ،علاوه بر بروز عیب ۳۳ لوله بر گشت نیز منجمد می شود که ریزش قطرات آب از ذوب یخ های این لوله در پشت یخچال ،مصرف کننده را با زحمت مواجه می سازد.لازم است مقداری از گاز یخچال بوسیله آزادنمودن لوله کور ،رها شده و مجددا”لوله کور مسدود و جوشکاری شود.

عیب ۳۶- با باز شدن درب یخچال ،فیوز منزل قطع می شود

علت ۳۶- سیم بندی لامپ روشنایی یخچال اشتباه است

رفع عیب ۳۶- مدار را بررسی و اصلاح نمایید.

عیب۳۷- با باز نمودن درب یخچال فیوز منزل قطع می شود.

علت ۳۷- پایه های درون سر پیچ لامپ به یکدیگر چسبیده اند.

رفع عیب ۳۷- این عیب عموما”به هنگام تعویض لامپ صورت می گیرد .با محکم نمودن بیش از حد لامپ درون سر پیچ ،فاصله پایه ها بقدری نزدیک می شود که قوس الکتریکی مابینشان،منجر به قطع فیوز می شود. یخچال را از برق جدا نموده و لامپ را باز کنید و پایه های درون سر پیچ را از یکدیگر جدا ساخته و لامپ را به آرامی ببندید.

آموزش پیدا کردن پایه های (C,R,S) در کمپرسور کولر گازی

Compressor terminal Air conditioning

طریقه کار کمپرسور یخچال و فریزر

قصد داریم نحوه پیدا کردن سوکت  (C,R,S) را در کولر گازی پیدا کنیم این کار به دلیل جایگزاری درست سوکت ها برای راه اندازی کمپرسور بسیار مهم بوده که در صورت جابجا زدن این سوکت ها به  کمپرسور باعث سوختن کمپرسور خواهد شد برای اینکه شما بتوانید سیم‌پیچ رانینگ (R) استارت (S) و مشترک (C) را در کمپرسور کولرگازی پیدا کنید می‌توانید به روش‌های زیر این کار را انجام داده که مراحل آن به شرح زیر است.

تست کمپرسور جهت مطمئن شدن از سالم بودن آن

۱-قبل از شروع هر کاری باید برق سیستم را کاملاً قطع کنید و از قطع بودن آن مطمئن شوید

۲- باید سیستم را چک کنید و مطمئن شوید که اورلود سیستم عمل‌نکرده باشد برای این کار باید با دست کمپرسور را لمس کنید و از سرد بودن آن مطمئن شوید زیرابه دلیل اینکه اورلود بر روی مسیر مشترک یا C بسته‌شده باشد اگر عمل کند این مسیر را قطع می‌کند

۳- باید از سالم بودن سیم‌پیچ مطمئن شوید برای این کار باید ارتباط تک‌تک سوکت ها را با بدنه کمپرسور برسی کنید و مطمئن شوید که هیچ‌کدام از این سوکت ها به بدنه راه ندارد اگر غیرازاین باشد کمپرسور سوخته و نیاز به تعویض دارد و اینکه تمامی این سوکت ها باید به هم راه دهند .

کمپرسور کولر گازی |آموزش گام به گام تست کردن کمپرسور کولر گازی

راه های تست کمپرسور کولر گازی

کمپرسور یا موتور در هر دستگاهی مانند قلب تپنده آن سیستم عمل می‌کند ویکی از حیاتی‌ترین قطعات آن محسوب می‌شود. دستگاه‌های تهویه مطبوع هم از این قاعده مستطثنی نیستند در این آموزش قصد داریم به نحوه تست کمپرسور کولر گازی بپردازیم.

ممکن است برای شما سؤال پیش‌آمده باشد که چه موقع کمپرسور احتیاج به تست کردن و تعویض کردن دارد؟

به دلیل اینکه کمپرسور کولر گازی تقریباً غیرقابل تعمیر است و یک قطعه تعویضی می‌باشد هزینه تعویض و خرید آن نسبتاً بالا است یک تعمیرکار باید از معیوب بودن کمپرسور مطمئن شود تا علاوه بر مشکلات تعویض این قطعه هزینه زیادی نیز به مشتری تحمیل نگردد.

وقتی شما با کولر گازی مواجه می‌شوید که یکی از مشکلات زیر را دارد احتمال کمپرسور آن معیوب بوده و نیاز به چک کردن و تعویض دارد.

  • زمانی ‌که کولر گازی را روشن می‌کنیم فن داخلی کارکرده ولی به‌محض وارد شدن کمپرسور به مدار فیوز محل عمل می‌کند (فیوز می‌پرد)
  •  فن بیرونی روشن‌شده ولی کمپرسور روشن نمی‌شود.
  • از میزان گاز کولر گازی و محل نصب آن (که مثلاً یک کولر گازی ۱۲ هزار برای یک ساختمان ۱۰۰ متری نصب نشده باشد) مطمئن هستید ولی کولر گازی سرمای کافی را ندارد.

در صورت بروز چنین مشکلاتی باید قبل از تست کمپرسور قطعات سر راه کمپرسور تست شود و درنهایت اقدام به تست و تعویض کمپرسور کنید

  • یکی از اصولی‌ترین روش‌ها این است که شما تست کنید آیا برق به ترمینال کندانسور می‌رسد؟
  • اگر برق به آنجا می‌رسد مرحله بعد نوبت به تست کنتاکتور است باید تست کنید کنتاکتور عمل می‌کند و جریان به خازن منتقل می‌شود؟
  • و درنهایت باید خازن را تست کرده و مطمئن شد که خازن سالم و جریان کامل را به کمپرسور منتقل می‌کند

اگر از تمام مراحل بالا مطمئن شدید نوبت به تست کمپرسور می‌رسد

کمپرسور به سه روش قابل تست کردن است که در اینجا به توضیح این سه روش به‌طور مفصل می‌پردازیم.

روش اول: تست سیم‌پیچ

روش دوم: تست صدا (hammering)

روش سوم: تست کارکرد یا فشار کمپرسور

روش اول تست سیم‌پیچ

در این قسمت سه مرحله برای تست کردن وجود دارد

برای اطمینان حتما قبل از انجام مراحل تست فیوز اصلی را قطع کرده و از قطع جریان برق مطمئن شوید

  1. درپوش ترمینال کمپرسور را باز را برمی‌داریم و از روغنی نبودن سوکت های کمپرسور مطمئن شوید زیرا روغنی شدن این سوکت ها مانع برقراری ترمینال و سوکت می‌شود. اگر با این کار مشکل برطرف نشد مرحله دوم را انجام می‌دهیم.
  2. مرحله بعد تست سیم‌پیچ است شما برای این کار باید یک اهم‌تر همراه داشته باشید اهم‌تر را روی بوق (Buzzer) یا اهم قرار می‌دهیم و کانکتور های کمپرسور (S,R,C) را دوبه‌دو باهم چک می‌کنیم در این حالت تمام کانکتور ها باید اصطلاحاً به هم راه داده) اهم داشته (یا بوق (Buzzer) داشته باشند پس اگر روی بوق تنظیم‌شده باشد شما باید حتماً صدای بوق را بشنوید.اگر شما صدای بوق را شنیدید پس مطمئناً سیم‌پیچ سالم است و شما باید به روش‌های دیگر (روش دوم و سوم) کمپرسور را ازنظر مکانیکی تست نماییدولی اگر شما صدای بوق را نشنیدید (یا کانکتور ها به هم راه ندادند) شاید کمپرسور اورلود کرده و قطعه اورلود آن عمل کرده است شما باید مطمئن شوید که مشکل از اورلود کمپرسور نیست که کانکتور های به هم راه نمی‌دهند
  3. مرحله سوم تست اتصال بدنه است در تمام کمپرسورهای به‌هیچ‌عنوان نباید کانکتور های کمپرسور به بدنه راه دهد یا بوق داشته باشد برای تست این روش اهم‌تر را روی اهم یا بوق قرار می‌دهیم.یکسره سیم اهم‌تر را به کانکتور و سر دیگر را به بدنه کمپرسور یا لوله رفت متصل می‌کنیم اگر به آن راه داد یا بوق داشت نشان‌دهنده خرابی کمپرسور و سیم‌پیچ است ولی اگر راه نداد نوبت به مراحل بعد می‌رسد

توجه: حتماً در قسمت تست بدنه مطمئن شوید که قسمتی از بدنه کمپرسور که سیم اهم‌تر را برای تست به آن وصل می‌کنید رنگ‌شده یا کثیف نباشد زیرا رنگ و کثیفی مانع اتصال سیم اهمتر به بدنه و تست صحیح است

همیشه سالم بودن سیم‌پیچ داخلی کمپرسور نشان‌دهنده سالم بودن کمپرسور نیست دربسیاری از مواقع سیم‌پیچ کمپرسور سالم است ولی مشکلات دیگری دارد که باعث عدم کارکرد یا کارکرد ضعیف آن می‌ش

روش به دست آوردن  رانینگ ، استارت و مشترک کمپرسور (C,R,S)

بعدازاینکه از سالم بودن کمپرسور مطمئن شدید به‌وسیله اهم‌تر هر سه سوکت را دوبه‌دو مانند شکل زیر به هم با رنج اهم‌سنج آمپرمتر اندازه می‌گیرید بعد از تست دوبه‌دو تمام سوکت ها سه عدد به دست می‌آوریم مانند تصویر زیر.

پیدا کردن سوکت رانینگ کمپرسور

طریقه کار کمپرسور یخچال و فریزر

به‌وسیله اهم‌متر دوبه‌دو پایه‌های کمپرسور را اهم گیری می‌کنیم بزرگ‌ترین عدد مربوط به مقاومت بین دوپایه R,S است درنتیجه پایه باقی‌مانده پایه مشترک یا همان سوکت C است بعد از به دست آوردن پایه مشترک (C) آن را با دوپایه دیگر یک‌به‌یک اهم گیری می‌کنیم آن پایه‌ای که مقاومتش با پایه مشترک کمتر است سیم‌پیچ اصلی یا همان (R) است و آن پایه‌ای که مقاومتش با مشترک بیشتر است سیم‌پیچ استارت یا همان (S) است.

لازم به ذکر است که در بیشتر کمپرسورها شما دو علامت MAIN, و SUB را مشاهده می‌کنید که در اختصار سیم‌پیچ (C-R) را سیم‌پیچ اصلی یا (MAIN) و سیم‌پیچ (C-S) را سیم‌پیچ کمکی با (SUB) نام گزاری می‌کنند.

آموزش نحوه تعویض کمپرسور کولر گازی به بهترین روش ممکن

نحوه تعویض کمپرسور کولر گازی

در آموزش‌های قبل نحوه تست کردن کمپرسور را به‌طور کامل شرح دادیم حال نوبت به این رسیده که یاد بگیریم در صورت لزوم چگونه نسبت به تعویض کمپرسور کولر گازی اقدام کنیم و چه نکاتی را باید رعایت کنیم تا بتوانیم یک کار بی‌عیب و نقص را به پایان برسانیم برای شروع این کار لازم است بدانید به چه لوازم و ابزاری احتیاج دارید و اینکه قبل از این کار چه مواردی را باید بسنجید تا در هنگام کار با مشکل مواجه نشده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن با کیفیت ترین کار را انجام دهید چون اگر تعمیرکار کولر گازی باشید مطمئناً در تابستان هر ساعت وقتی‌که از بک تعمیرکاز تلف می‌شود برابر با کلی ضرر مالی است

لوازم و شرایطی که برای تعویض کمپرسور کولر گازی باید برآورد کرد؟

خرید کمپرسور

زمانی که از خرابی کمپرسور مطمئن شدید و قصد تعویض آن را داشتید باید توجه داشته باشید  کمپرسوری که جهت تعویض انتخاب می‌کنید ازنظر توان، ظرفیت و قدرت با کمپرسور خراب برابر باشد

خوب بعد از در نظر گرفتن مسائل بالا دو راه پیش روی شما است که ما همیشه راه اول را توصیه میکنیم.

راه اول

یا اینکه از همان برند و دقیقاً همان کمپرسوری که روی سیستم بوده است تهیه کنید در این صورت  مشکلی نیست و به‌راحتی قادر به تعویض آن خواهید شد.

راه دوم

اگر کمپرسوری که روی سیستم  نصب بوده در بازار موجود نباشد یا اینکه قیمت آن به حدی بالا باشد و ارزش تعویض نداشته باشد چه باید کرد آیا امکان جایگزینی کمپرسور با یک کمپرسور دیگر (برند دیگر با همان مشخصات فنی) وجود دارد؟

جواب این سؤال بله است ولی باید حتماً و حتماً به یکسری نکات در خرید و جایگزینی کمپرسور باید دقت کنید این نکات چیست؟

نکته مهمی که باید به آن بسیار توجه کرد این است که تمامی کمپرسورها شاید از یک سری جهات شبیه هم باشند اما در ظاهر باهم فرق دارند که اگر به آن توجه نشود باعث ایجاد دردسر خواهد شد

مثلاً کمپرسور ۲۵ هزار LG با کمپرسور ۲۵ هزار SAMSUNG ازنظر موقعیت قرار گرفتن پایه‌ها متفاوت هستند و اگر اشتباه خریداری شوند برای راه‌اندازی آن باید پایه‌های کف کندانسور را کنده تا بتوانید آن را با کمپرسور مچ کنید شاید برای شما سؤال پیش بیاید که مثلاً چرا برای کولر LG از کمپرسور همان برند یعنی LG استفاده نمی‌شود خوب باید این را بدانید که گاهی اوقات کمپرسور کولری که قصد تعویض آن رادارید در بازار موجود نبوده یا اینک قیمت بسیار بالایی دارد و ارزش خرید ندارد پس باید قادر باشید که این کار را با کمپرسور مشابه انجام دهید به همین دلیل باید از بیشترین تشابه استفاده کنیم و اینکه در صورت محدودیت در نصب کمپرسور غیرمشابه باید نهایت دقت را به خرج داد که لوله‌های کناری کمپرسور را به نحوی مرتب کنیم که در هنگام کار کمپرسور به کمپرسور برخوردی نداشته و به‌مرورزمان علاوه بر تولید صدا لرزش باعث سوراخ شدن این لوله‌ها نشود

ولی یک‌راه برای مچ کردن پایه‌های کمپرسور غیرمشابه این است که پایه‌های کف کندانسور را کنده و جایی که می‌خواهیم پایه‌ها در آن قرار گیرند را ا دریل سوراخ‌کنیم تا سوراخ پایه کمپرسور در آن جای گذاری شود

پس شما با این روش میتوانید هر کمپرسوری را  جایگزین کمپرسور معیوب و خراب کنید ولی قطعا اگر از لحاظ مالی و انتخاب محدودیتی ندارید توصیه میشود که حتما از همان برند و همان مدل خریداری و جایگزین شود.

ابزار  و وسایل لارم برای تعویض کمپرسور کولر گازی

دقت کنید که تمامی لوازمی که در اینجا از آن‌ها نام برده می‌شود ۱۰۰% کاربردی بوده و اصلاً جنبه تشریفاتی ندارد و اگر یک‌بار این کار را انجام دهید مطمئناً به این نتیجه خواهید رسید که نبود هر یک از این ابزار کلی شمارا معطل و کار شمارا سخت‌تر خواهد کرد پس برای انجام این کار حتماً این لوازم را به‌صورت چک‌لیست همراه خود داشته باشید

  • هوا گاز (که انواع مختلفی دارد از نوع ۴۰ کیلویی گرفته تا اسپری هوا گاز مخلوط که یک وسیله تازه وتو است و اگر زیاد احتیاج به جوشکاری ندارید می‌توانید از آن استفاده کنید)
  • سیم جوش
  • سمباده (برای تمیز کردن سطوح روغنی جهت جوشکاری راحت‌تر)
  • دستمال حوله‌ای یا ساده (برای خنک کردن لوله ها بعد از جوشکاری)
  • فندک
  • آچار تخت یا بکس ۱۲ ۱۳ و ۱۴
  • کپسول ازت (برای شستشو و نشت بابی سیستم)
  • گاز مربوط به دستگاه
  • پمپ وکیوم
  • ابزار کار مانند: پیچ‌گوشتی تخت و دو سو دمبارک یا انبردست، آچارفرانسه
  • آموزش تعویض کمپرسور کولر گازی

    آموزش تعویض کمپرسور کولر گازی

    طریقه کار کمپرسور یخچال و فریزر-نقطه کنترل

    قسمت اول.

    بعد از تهیه کمپرسور و مطابقت مشخصات آن ازلحاظ ظاهر و ازنظر فنی نوبت به این می‌رسد که شما اقدامات لازم را برای تعویض کمپرسور انجام دهید

    قطع کردن برق کمپرسور

    اولین کاری که برای تعویض کمپرسور باید انجام شود این است که برق سیستم را کاملاً قطع کنید و از کار کردن با سیستمی که برق در آن جریان دارد جدا خودداری کنید می‌توانید برق کولر را از مینیاتوری آن کاملاً قطع کنید

    خالی کردن گاز سیستم

    گاز موجود در سیستم را کاملاً خالی کنید به‌نحوی‌که هیچ مقدار گازی در سیستم باقی نماند بعد از تخلیه گاز سیستم باید لوله رفت‌وبرگشت را بازکنید تا از عدم وجود گاز در سیستم مطمئن شوید اگر در هنگام جوشکاری گازی در سیستم وجود داشته باشد با باز شدن سر کمپرسور تمامی مواد ذوب‌شده را به سمت صورت شما پرتاب خواهد کرد

    اماده‌سازی کندانسور

    به علت اینکه تعویض کمپرسور کاری ظریف و سنگین است و نیاز به‌دقت بالایی دارد سعی کنید اگر کندانسور در ارتفاع نصب‌شده است حتماً آن را به‌جای مطمئن منتقل کنید تا درنهایت آرامش و امنیت به ادامه کار رسیدگی کنید
    نکته: بعضاً کمپرسور در ارتفاع و جاهایی با دسترسی بد قرارگرفته است معمولاً وظیفه منتقل کردن کمپرسور از ارتفاع به پایین با مشتری است پس حتماً قبل از برآورد هزینه به مشتری، محل نصب کمپرسور را در نظر بگیرید تا درصورتی‌که خودتان مجبور به این کار شدید ازلحاظ سختی کار و هزینه متضرر نشوید و یا اینکه این موضوع را با مشتری درمیان بگذارید تا در هنگام کار از بابت این موضوع با مشکل مواجه نشوید (جنگ اول به از صلح آخر)

    باز کردن کندانسور

    بعد از انتقال کندانسور به یک مکان مطمئن نوبت به این می‌رسد که قاب کندانسور را بازکنید شما می‌بایست تمامی قابی که اطراف کمپرسور است را به‌صورت کامل بازکنید و تمامی ترمینال ها و سیم‌هایی را که به کمپرسور ختم می‌شود و همچنین سوکت کمپرسور را کاملاً بازکنید توجه داشته باشید که هیچ‌گونه آسیبی حین جوشکاری به این سیم وارد نشود
    بعد از باز کردن قاب به‌وسیله حوله خیس یا دستمال خیس تمامی عایق‌های اطراف کندانسور را بپوشانید

    جوشکاری و باز کردن سره لوله کمپرسور

    بعد از اماده‌سازی این مراحل باید به‌وسیله هوا گاز لوله‌های متصل به کمپرسور را که یکی به بالای اکومولاتور و یکی به بالای کمپرسور متصل است را جدا کنید دقت کنید که در هنگام جوشکاری آسیبی به لوله منتهی به کمپرسور وارد نشود بعد از باز کردن جوش‌ها و رهاسازی آن‌ها صبر کنید تا لوله‌ها کمی خنک شده یا به‌وسیله دستمال مرطوب از حرارت لوله‌ها بکاهید

    بیرون کشیدن کمپرسور

    بعدازاینکه باز کردن جوش کمپرسور به پایان رسید شما باید ۳ عدد پیچی که روی پایه‌های کمپرسور برای محکم کردن آن بسته‌شده را بازکنید معمولاً پیچی که پشت کمپرسور قرارگرفته به دلیل جای کم به‌سختی باز می‌شود و اگر بخواهید به‌وسیله آچارفرانسه آن را بازکنید کمی مشکل خواهد بود به همین دلیل از آچار تخت یا ترجیحاً آچار بکس برای این کار استفاده کنید
    بعد از باز کردن پیچ پایه کمپرسور به‌آرامی به‌نحوی‌که به لوله‌های اطراف کمپرسور صدمه وارد نشود آن را خارج کنید البته توجه داشته باشد که این لوله‌ها به‌اندازه‌ای قابل‌انعطاف هستند که کمپرسور خارج شود وقتی کمپرسور قدیمی خارج شد باید کمپرسور جدید را جایگزین کنید ولی قبل از جایگذاری آن حتماً دقت داشته باشید که لاستیک لرزه‌گیر پایه‌ها را نصب کنید اگر این لاستیک‌ها نصب نشوند مطمئن باشید بعد از مدتی کمپرسور علاوه بر صدای زیاد به دلیل لرزش و جابجایی زیاد به لوله‌های اطراف آسیب رسانده (نشتی لوله‌های اطراف کمپرسور که بسیار هم شایع است) و کار شمارا کلاً بی‌ثمر خواهد کرد پس حتماً پیچ پایه‌های کمپرسور را محکم کنید.

    تست موقتی کمپرسور

    خوب تا اینجا کار شما تمامی مراحل را به‌درستی انجام داده‌اید ولی به دلیل اینکه از سلامت کمپرسور خریداری‌شده خود مطمئن شوید باید قبل از جوشکاری آن را تست کنید تا اگر ازنظر کارکرد مشکلی دارد نسبت به تعویض آن اقدام کنید دقت کنید که تا قبل از جوشکاری امکان تعویض کمپرسور وجود دارد ولی بعدازآن به‌هیچ‌وجه فروشنده زیر بار خرابی آن نخواهد رفت
    برای تست آن کافی است که کمپرسور را سر جاز خود نصب‌کرده سوکت برق را جایگذاری کنیم و کولر را روشن کنیم بعد راه‌اندازی کمپرسور دهش و مکش آن را با دست تست کنید تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود برای تست کمپرسور نو همین اندازه تست کافی بوده و نیاز به انجام تست بیشتر نیست یعنی انگشت خود را جلوی دهش کمپرسور قرار دهید و از دهش آن مطمئن شوید (به‌هیچ‌وجه بیش از ۳ ثانیه این کار را ادامه ندهید) و برای مکش نیز همین کار را تکرار کنید.

     

محاسبه لوله مویی

طریقه کار کمپرسور یخچال و فریزر-نفطه کنترل

آیا شما هم در انتخاب و محاسبه لوله مویی مشکل دارید ؟ دانلود این نرم افزار به شما کمک میکند

برای تمامی تعمیرکاران لوازم برودتی و سرمایشی مانند یخچال فریزر ،  کولر گازی و … یکی از دقیق‌ترین و حساس‌ترین کارها انتخاب مناسب‌ترین لوله مویی در زمان بروز مشکل است زیرا میزان دقیق قطر و اندازه لوله مویی تأثیر بسیار زیادی در سرمایش و عملکرد صحیح و قابل‌قبول دستگاه خواهد داشت و در بعضی از موارد کوتاه شدن یا بلند شدن لوله مویی به‌اندازه یکسانت می‌تواند در کارکرد سیستم تاثیر گذار باشد.

کمپانی دانفوس که یکی از معتبرترین شرکت‌ها درزمینهٔ ساخت کمپرسور می‌باشد با تهیه یک نرم‌افزاری برای محاسبه لوله مویی کمک بزرگی به تعمیرکاران کرده است به این صورت که شما با نصب این نرم‌افزار و واردکردن داده‌های لازم می‌توانید مناسب‌ترین لوله مویی را برای سیستم خود به دست آورید و نیازی به محاسبات دستی نبوده است این نرم‌افزار مخصوص کامپیوتر میباشد  که قابل‌نصب روی موبایل و تبلت نیست.

آموزش نحوه شارژ گاز R410a در کولر گازی اینورتر (کم‌مصرف)؟

شارژ گاز R410A

طریقه کار کمپرسور یخچال و فریزر-نفطه کنترل

قبل از اینکه به روش شارژ گاز R410a بپردازیم باید توضیحاتی داده شود تا شما با این نوع مبرد بیشتر آشنا شوید.

گازهای فریون یا همان مبرد استفاده‌شده در لوازم برودتی شیمیایی بوده و از ترکیبات مختلفی تشکیل می‌شود که در طی سال‌ها استفاده از آن‌ها سعی شده که هرساله نوعی از این ترکیبات تهیه شود که علاوه بر بازده بالاتر نسبت به گازهای قدیمی‌تر با محیط سازگاری بیشتر و (ODP  (OZON POTANTI DEPLETION (تخریب لایه ازون) کمتری داشته باشد. بیشترین تخریب لایه ازون توسط مبرد R11 می‌باشد که به‌عنوان مبنا قرار داده‌شده و با عدد یک نشان داده می‌شود حال هرقدر مبرد دارای ODP کمتری باشد صدمه کمتری به لایه ازون وارد می‌کند.

 

روش های شارژ گاز کولر گازی

تقریباً بیشتر دستگاه‌های تهویه مطبوع برای انجام عمل تهویه و خنک کردن محیط از گازهای فریونی مانند R22-R410A-R407A استفاده می‌کنند که کمبود یا نبود آن در این سیستم ها  تمامی سیکل تبرید را مختل کرده و با مشکل جدی مواجه می‌کند ما در این آموزش قصد داریم که نحوه شارژ گاز R22 که اکثر کولرهای گازی با آن کار مکنند را آموزش دهیم و در آموزش‌های بعد به ادامه گازها ازجمله R410A-R407Aمی‌پردازیم.

اولین نکته‌ای که ما باید به آن توجه کرد زمانی که یک سیستم سرمای کافی ندارد احتمال نبود یا کمبود گاز در آن سیستم زیاد است که ما مفصلاً به آن می‌پردازیم

کولر گازی شما در ۳ حالت نیازی به شارژ گاز دارد.

  1. کولر تازه نصب‌شده و نو است
  2. سیستم کاملاً فاقد گاز می‌باشد
  3. سیستم احتیاج به شارژ کردن گاز (اضافه کردن) دارد

حالت اول: شارژ گاز کولر تازه نصب‌شده.

  • شما زمانی که یک کولر گازی را به‌صورت نو از یک شرکت معتبر خریداری می‌کنید و معمولاً به‌اندازه ۵ متر لوله گاز داخل سیستم کندانسودر مبحوث شده است که شما بعد از اتمام نصب کولر گازی به‌صورت کامل باید سیستم را وکیوم کنید و از زمانی که از وکیوم کردن سیستم و عدم وجود هوا و رطوبت مدر سیستم مطمئن شدید می‌توانید شیر سرویس را بازکرده و گاز را به‌کل سیبتم منتقل کنید البته باید به این نکته توجه شود مقدار گاز شرکتی که در سیستم وجود دارد فقط برای ۵ متر لوله کافی است و در صورت لوله‌کشی اضافی باید مقدار گاز هم اضافه شود که معمولاً به ازای هر یک متر لوله اضافی سیستم ۲۰ گرم گاز احتیاج دارد
  • اگر کولر گازی نصب‌شده شما فقط از همان ۵ متر لوله اولیه استفاده کرده است نیازی به شارژ گاز اضافی در سیستم نیست ولی اگر سیستم شما در نصب اولیه بیشتر از ۵ متر لوله برای نصب استفاده کرده است برای شارژ گاز ان به ۳ طریق می‌توانید این کار را انجام داد

روش اول: بهترین و اصولی‌ترین روشی که برای این کار توصیه می‌شود شار گازی وزنی است زیرا شما مطمنا از مقدار گازی موجود در سیستم اطلاع دارید و میدانید که اگر ۲ متر لوله در نصب اضافه کرده‌اید باید ۴۰ گرم گاز به سیستم اضافه کرد که این اصولی‌ترین روش و مطمئن‌ترین روش است برای این کار

اموزش شارج گاز به صورت وزنی با ترازو

  •  این روش بعد از روش اول مناسب‌ترین روش برای شارژ گاز کولر گازی است شارژ گاز به‌صورت آمپری بوده که از طریق آمپر دستگاه به میزان گاز موردنیاز در سیستم پی می‌بریم
  • شارج گاز به وسیله امپر مترروش سوم روش شارژ گاز از طریق گیج مانوفیلد است که روشِ مورداطمینانی نیست زیرا با توجه به دمای محیط و بسیاری از پارامترهای دیگر درصد خطای بالایی دارد

شارژ گاز به وسیله گیج مانوفیلد

حالت دوم: کولر گازی کاملاً فاقد گاز است

وقتی با کولر مواجه می‌شوید که کاملاً فاقد گاز است

چطور متوجه می‌شوید؟ می‌توانید والف شیر سرویس را فشار دهید اگر گاز بیرون زد یعنی سیستم دارای مقداری گاز است ولی اگر گازی بیرون نزد سیستم فاقد گاز است و باید شارژ شود

شما باید قبل از انجام هر نوع شارژ گاز در این حالت سیستم را وکیوم کنید و از عدم وجود رطوبت و هوا در سیستم کاملاً مطمئن شوید در و بعدازآن به دنبال نشت‌یابی گشته و نشتی سیستم را حتماً پیدا کنید در صورت عدم انجام این کار علاوه بر صرف هزینه و وقت در چند روز آینده شماره یک مشتری عصبانی را زوی گوشی خودخواهید دید که برای انجام کاره دوباره به شما پولی پرداخت نمی‌کند شمارا بیک تعمیرکار غیرحرفه‌ای تصور می‌کند و با شما قطع همکاری می‌کند در ضمن علاوه بر شارژ گاز دوباره هزینه هم دریافت نمی‌کنید خوب حالا اگر از طول مقدار لوله‌کشی کولر اطلاع دقیق دارید می‌توانید بامطالعه پلاک روز کولر به مقدار گازی که برای ۵ متر لوله نصب‌شده روی کولر نیاز دارد پی برده و در صورت ۵ متر لوله‌کشی همان مقدار ثبت‌شده روی پلاک را با ترازو شارژ نمایید و اگر طول لوله بیشتر است به ازا هر ۱ متر ۲۰ گرم گاز شارژ نمایید

ولی اگر از طول دقیق لوله‌کشی به کار برای نصب کولر اطلاع دقیق ندارید می‌توانید از دو ر.ش دیگر یعنی شارژ گاز با آمپرمتر و شارژ گاز با گیج مانوفیلد این کار را انجام دهید.

حالت اضافه کردن گاز کولر گازی (تکمیل شارژ گاز)

هنگام تعمیر کولر از روش‌های زیر می‌توانید متوجه شوید که این کولر کمبود گاز دارد

  1. با نصب گیج به سیر سرویس و چک کردن آن‌که معمولاً فشار گاز در کولر گازی در هنگام  کارکرد کمپرسور ۶۰ psiاست
  2. عدم سرمادهی کافی در محیط نصب‌شده
  3. یخ زدن با برفک زدن فین‌های او اپراتور در خالت سرمایش کولر
  4. یخ زدن لوله برگشت کندان سور (لوله نازک)
  • وقتی با استفاده از روش های بالا متوجه کمبود گاز درسیستم شدید میتوانید به چندید روش مختلف شارژ گازرا انجام دهید که به ان میپردازیم در این حالت به دلیل اینکه شما از مقدار گاز درون سیستم اطلاعی ندارید یعنی نمیدانید که چه مقدار گاز از سیستم خالی شده است پس مسلما ا نمی‌توانید از ترازو برای شارژ گاز استفاده کنید مگر اینکه گاز سیستم را کاملاً خالی کرده و دوباره آن را کاملاً شارژ کنید که با توجه به مضر بودن این گاز برای محیط‌زیست و به‌صرفه نبودن از لحاظ هزینه مالی این کار به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود پس شما میتوانید از دو روش باقی ماند شارژ گاز کولر گازی را ادامه هید
  • روش  دوم شارژ گاز به وسیله آمپر متر است که مناسب ترین روش و دقیق تررین روش در این حالت است
  • شاژگاز به‌وسیله گیج و مانوفیلد این آخرین روشی است که توصیه می‌شود انجام شود زیرا نسبت به دمای هوا متغییر میباشد

نکته:قبل از انجام هرگونه شارژ گاز باید نشتی سیستم را پیداکرده و بعد از برطرف کردن آن حتماً سیستم را وکیوم کنید و از خالی بودن آن از هرگونه رطوبت و هوا مطمئن شوید

نکته: اگر شما در شرایطی بودید که به دلیل نبود ابزار لازم نمیتوانستید از روش های بالا  شارژ گاز کولر گازیرا انجام دهید میتوانید از روش دمای لوله گاز استفاده کنید

مواد تشکیل یا ترکیبات دهنده گاز  R410a چیست؟

گاز  R410a از ترکیب دو گاز (R-125 ( CF3CHF2 و (R32 (CH2F2 به‌صورت ۵۰ /۵۰ تشکیل‌شده است که ازلحاظ سرمادهی بسیار خوب بوده و دارای نقطه‌جوش منفی ۵۱٫۴- درجه است که در مقایسه با گاز R22 که دارای نقطه‌جوش منفی ۴۰٫۸ درجه است بسیار بازده بالاتری داشته و سازگار با ODP نیز می‌باشد که دارای ظرفیت سرما سازی بسیار خوبی بوده و برای مبدل‌های حرارتی کوچک مانند کولر گازی بسیار عالی ست.

نحوه شارژ کردن کولر گازی با گاز R410a

با توضیحات بالا به‌صورت مختصر و مفید با گاز  R410a آشنایی پیدا کردید و باید به این نکته توجه کنید که این گاز محصول جدیدی است که در اکثر کولرگازی‌های اینورتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مراحل انجام کار

وقتی شما با کولر گازی اینورتر مواجه می‌شوید برای شارژ گاز  اولین کاری که می‌کنید باید به برچسب فنی کولر توجه کرده و از نوع گاز و مقدار  به کار رفته در سیستم طمئن شوید مانند شکل زیر که میبینید گاز آن را R410a معرفی کرده و مقدار آن را ۱٫۱۰ کیلوگرم مشخص کرده است.برچسب فنی کولر گازی

وقتی از نوع گاز سیستم که R410a مطمئن شدید باید از نبود یا کمبود گاز در سیستم مطمئن شوید اگر در این مورد مشکلی دارید به صفحه نحوه شارژ گاز مراجعه کنید

بعد از موارد بالا در این سیستم شارژ گاز R410a به دو حالت می‌تواند وجود داشته باشد:

  1. خالی بودن کولر از گاز به‌صورت کامل
  2. کمبود گاز در کولر گازی اینورتر یا اضافه کردن گاز R410a

خالی بودن کولر ارز گاز به‌صورت کامل

اگر سیستم کاملاً فاقد گاز  R410a بود بهترین و اصولی‌ترین روش برای شارژ گاز به‌صورت وزنی است که با استفاده از ترازو مقدار موردنیاز گاز شارژ می‌شود

نکته: روی برچسب فنی دستگاه مانند شکل بالا نوع گاز و مقدار آن درج‌شده است.

مقدار گاز درج‌شده روی برچسب فنی برای ۵ متر لوله محاسبه‌شده پس اگر در نصب کولر گازی شما مقدار لوله بیشتر از ۵ متر استفاده‌شده باشد باید به ازای هر متر لوله بیشتر ۲۰ گرم گاز به سیستم اضافه‌تر شارژ کنید

شارژ گاز R410a

طریقه کار کمپرسور یخچال و فریزر-نفطه کنترل

اما اگر برای شارژ گاز ترازو نداشتید می‌توانید با استفاده از گیج مانوفیلد به مقدار ۱۱۰ PSI تا ۱۲۰ PSI گاز شارژ کنید البته این مقدار گاز برای زمانی است که دمای محیط داخل یعنی او اواپراتور ۲۷ درجه سانتی‌گراد و دمای محیط بیرون یعنی کندانسور ۲۵ درجه سانتی‌گراد باشد توجه داشته باشید گاز  R410a باید حتماً به‌صورت مایع شارژ شود یعنی هنگام شارژ باید کپسول را برعکس کنید مانند شکل زیر:

به دلیل فرکانسی بودن موتور کولرهای گازی اینورتر نمی‌توان آن‌ها را با استفاده از آمپر دستگاه شارژ کرد زیرا کمپرسور این نوع سیستم دائماً بر اساس دمای محیط و دستور کاربر به کولر در حال تغییر دور موتور است یعنی ممکن است الآن در بیشترین حالت خود باشد مثلاً ۶ آمپر ولی چند ثانیه بعد در کمترین حالت یعنی ۱ آمپر. پس به‌هیچ‌عنوان این روش برای شارژ گاز R410a توصیه نمی‌شود.

کمبود گاز در کولر گازی اینورتر یا اضافه کردن گاز R410a

 زمانی که شما با سیستمی روبرو می‌شوید که متوجه می‌شوید گاز آن براثر نشتی یا هر علت دیگر کم شده است بعد از پیدا کردن علت کمبود گاز باید آن را شارژ کنید.

اضافه کردن گاز  R410a با گاز R22 کمی تفاوت دارد

با توجه به اینکه گاز  R410a از دو گاز مختلف تشکل شده است وقتی سیستم نشتی دارد شما دقیقاً نمی‌دانید که چه مقدار از کدام گاز در سیستم وجود دار د و چه مقدار از کدام گاز خارج‌شده است پس اصولی‌ترین و علمی‌ترین روش این است که اگر متوجه شدید ۱۰% تا ۱۵% بیشتر از گاز کل سیستم کم شده است حتماً باید تمام گاز را خالی کرده و دوباره آن را شارژ کنید ولی اگر کمتر از مقدار ذکرشده از سیستم گاز خالی‌شده بود می‌توانید آن مقدار را به صورت مایع اضافه کنید.

نکته: البته روش بالا روش علمی و اصولی شارژ گاز  R410a کولر گازی اینورتر است ولی به دلایلی که مطمئناً شما هم اگر جزو تعمیرکاران ایرانی باشید میدانید در ایران بسیاری از تعمیرکاران به این روش عمل نمی‌کنند و در هر حالتی از کمبود گاز ، گاز را به سیستم اضافه می‌کنند که این کار مشکلات زیر را به همراه خواهد داشت

  • سیستم بازده و سرمای کافی را نخواهد داشت
  • در درازمدت باعث صدمه زدن به کمپرسور می‌شود
  • روغن کولر گازی را فاسد می‌کند

و مطمئناً مشتری از سرمای دستگاه راضی نبوده و این‌یک امتیاز منفی (ازلحاظ کسب درآمد درازمدت) برای یک تعمیرکار است که یک مشتری ناراضی داشته باشد

حتماً برای شارژ گاز R410a به نکات زیر توجه کنید:

  1. قبل از شارژ علت خارج شدن گاز را پیدا و رفع نمایید.
  2. قبل از شارژ گاز حتماً حتماً و حتماً سیستم را وکیوم کنید.
  3. گاز R410a باید به‌صورت مایع شارژ شود یعنی کپسول را هنگام شارژ برعکس کنید تا مایع وارد سیستم شود.
  4. در هنگام شارژ از طریق گیج مانوفیلد حتماً از گیج فشار بالا استفاده کنید چون فشار گاز R410a حدوداً دو برابر R22 است.

    کم شدن پرتاب باد کولر گازی و پرتاب دوده از کولر گازی علت چیست ؟

    کم شدن پرتاب باد کولر گازی

    کم شدن پرتاب باد کولر گازی، پرتاب دوده یا لکه‌های سیاه از داخل کولرگازی این‌ها مشکلاتی است که شاید بسیاری از افرادی که از کولر گاز استفاده می‌کنند با آن مواجه شده باشند و از دیدن آن تعجب کنند که چرا چنین اتفاقی برای کولرگازی شما رخ‌داده است .

    ما در این آموزش از دلیل بروز این مشکلات را برای شما میگوییم و اینکه چگونه می‌توانید آن را برطرف کنید.

    وظیفه اصلی کولر گازی 

    یکی از وظایف اصلی کولر گاز این است که هوای محیط را از روی کویل های خود عبور دهد تا بتواند به‌وسیله سیکل سرمایی خود آن را خنک کند و این هوا را تا یکدست شدن خنکی آن مدام در خال گردش نگه دارد اسپیلت این کار را به‌وسیله یک فن بلور یا یک پروانه استوانه‌ای شکل که داخل پنل داخلی قرارگرفته است انجام می‌دهد که این قطعه به همراه موتور خود وظیفه دارد تا مدام هوا را چرخانده و خنک کند

    آیا کولرگازی خود را سرویس کرده اید ؟

    اما اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که فقط از کولر گاز استفاده می‌کنید و به‌هیچ‌وجه به فکر سرویس آن نیستید مطمئناً بعد چند مدت استفاده متوجه کم شدن پرتاب باد کولر گازی و یا پرتاب ذرات سیاه‌رنگ از کولر گازیخود می‌شوید مخصوصاً اگر پنل داخلی شما به آشپزخانه نزدیک باشد

    زیرا هوای گردش داده‌شده روی فن و کویل حاوی ذرات چربی بوده که باعث می‌شود این چربی‌ها  مانند تصویر زیر به فن چسبیده و گردوخاک ر ا به خود جذب کند و بعد از مدتی که این چربی‌ها سنگین شد و علاوه بر مسدود کردن پره‌های فن و کم شدن پرتاب باد کنده‌شده و بِه بیرون پرتاب شود که حالتی شبیه به ذرات دوده سیاه یا چربی دارد

    پرتاب باد کم کولر گازی

    مشکلاتی که کم شدن پرتاب باد کولر گازی به وجود میاورد .

    اما یکی دیگر از مشکلاتی که این ذرات و جرم‌ها برای کولر گاز به وجود میاورد این است که ذرات محفظه‌های باریک فن را بسته و اجازه پرتاب باد را به کولرگازی نمی‌دهند که در طی چند سال استفاده مطمئناً متوجه ضعیف شدن پرتاب باد کولرگازی خواهید شد و همین امر باعث به هم خوردن سیکل سرمایش کولر شده و در درازمدت مطمئناً به کولرگازی آسیب می‌رساند و هزینه تعمیر آن چند ده برابر خواهد کرد پس توصیه می‌شود که هرساله یا حداکثر هر ۲ سال یک‌بار نسبت به سرویس کولرگازی خود اقدام کنید

    راه‌حل پرتاب دوده و ذرات چربی و کم شدن پرتال باد کولر گازی

    اما شما برای برطرف کردن این مشکل باید قاب رویی پنل داخلی را بازکنید تا بتوانید به فن دسترسی داشته و با استفاده از یک مسواک یا برس کوچک فن داخلی را تمییز کنید البته حتماً قبل از انجام این کار برق کولر را قطع کنید و مطمئن شوید به پره‌های فن آسیبی نمی‌رسانید در صورت شکسته شدن این پرها فن از بالانس خارج‌شده و باعث لرزش و تولید صدای شدید خواهد شد که در درازمدت صدمات جدی به کولرگازی وارد می‌کند

    ولی اگر شما یک تعمیرکار هستید بهترین و اصولی ترین راه باز کردن کامل قاب و بیرون کشیدن فن بلور است تا بتوانید با یک دستگاه کارواش کاملا فن را شسته وتمیز کنید و دوباره جا بزنید مانند تصویر زیر .

    شستن پنل بیرونی

    طریقه کار کمپرسور یخچال و فریزر-نفطه کنترل

    ما در لینک زیر فیلم نحوه کامل باز کردن قاب کولرگازی را توضیح داده‌ایم توجه داشته باشید که قاب اکثر کولرگازی‌ها به این شکل باز می‌شود. شما می‌توانید با باز کردن این قاب به فن دسترسی کامل داشته و این کار را انجام دهید.

    آبریزش کولر گازی و علت های آن | آب دادن کولر گازی

    آبریزش کولر گازی

    آبریزش کولر گازی چیست و چرا اتفاق می افتد ؟ قبل از توضیح درباره علت آبریزش کولر گازی بهتر است که مختصری درباره کارکرد کولر گازی و اینکه اصلاً این آب از کجا وارد کولر گازی می‌شود و منبع آن کجاست توضیح بدهیم.

    رطوبت چیست : به‌طور ساده رطوبت به بخار موجود در هوا گفته می‌شود که بسیار شفاف و بی‌رنگ است و با چشم قابل‌دیدن نیست  تا زمانی که دمای آن تغییر کندو ازحالت گاز به مایع تبدیل شود  مثلاً وقتی شما یک لیوان آب‌خنک را در تابستان بیرون از یخچال می‌گزارید دور آن شبنم نشسته این همان رطوبت هواست که به دلیل تغییر دما به شکل مایع تغییر حالت می‌دهد.

    نسبت رطوبت تمام مناطق آب و هوایی باهم متفاوت است مثلاً مناطق گرم خشک دارای کمترین رطوبت و مناطق ساحلی دارای بیشترین رطوبت است که اصطلاحاً  به آن شرجی میگویند.

    خطر رطوبت هوای زیاد چیست؟

    هرچقدر رطوبت هوا بالاتر برود بدن شما احساس گرمای بیشتری کرده و مغز فرمان عرق کردن را برای خنک کردن شما صادر می‌کند ولی وقتی بدن خنک نمی‌شود آنقدر این کار ادامه پیدا می‌کند که باعث از دست دادن آب ،املاح و مواد شیمیایی مورد نیاز بدن می شود

    نقش کولر گازی در کم کردن رطوبت هوا:

    اسپیلت با توجه به نوع فناوری و ساخت آن دقیقاً مانند همان لیوان آب در تابستان است که به دلیل سرد شدن فین ها یا کویل ها  رطوبت هوا را از محیط جمع کرده و به‌صورت آب از خود خارج می‌کند و با توجه به نحوه تنظیمات آن می‌توانید این کار را به حداقل یا حداکثر برساند

    سیستم کولر گازی برای دفع آب محیط یا همان رطوبت هوا به این شکل  عمل میکند که تمامی رطوبت جمع شده روی فین‌های خنک که به مایع تبدیل‌شده این  داخل یک ناودانی ریخته شده و از طریق لوله درین(تخلیه) به بیرون منتقل می‌شود

    خوب حالا چرا آب تخلیه کولر گازی بعضی ‌اوقات از کولر سرریز می‌شود؟

    این کار چند دلیل دارد که به آن می‌پردازیم

    ۱ . مسدود شدن خروجی سینی تخلیه آب با ناودانی کولر

    وقتی ناودانی کولر که آب داخل آن جمع شده و بعد از طریق لوله درین تخلیه می‌شود به هر نحو مسدود شده باشد (به‌وسیله گردوخاکی که به لجن تبدیل شد ) بسته‌شده باشد آب از ناودانی کولر سرریز کرده و از زیر آن به بیرون می‌ریزد.

    باید به این نکته توجه کنید که اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که لوله تخلیه کولر گازی را داخل سطل یا بطری می اندازید بعد از پر شدن سطل از آب و رسیدن آب به لبه شیلنگ آب دیگر قادر به خارج شدن نیست و از کولر سرازیر میشود .

    راه های زیادی برای باز کردن لوله درین وجود دارد اما قبل از هر چیز باید بتوان به این لوله که در پشت پنل داخلی کولر گازی قرار گرفته دسترسی پیدا کرد ما در اینجا فیلمی تهیه کرده ایم که شما میتوانید با دیدن آن این مشکل را حل کنید

    خوب حالا چرا آب تخلیه کولر گازی بعضی ‌اوقات از کولر سرریز می‌شود؟

    این کار چند دلیل دارد که به آن می‌پردازیم

    ۱ . مسدود شدن خروجی سینی تخلیه آب با ناودانی کولر

    وقتی ناودانی کولر که آب داخل آن جمع شده و بعد از طریق لوله درین تخلیه می‌شود به هر نحو مسدود شده باشد (به‌وسیله گردوخاکی که به لجن تبدیل شد ) بسته‌شده باشد آب از ناودانی کولر سرریز کرده و از زیر آن به بیرون می‌ریزد.

    باید به این نکته توجه کنید که اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که لوله تخلیه کولر گازی را داخل سطل یا بطری می اندازید بعد از پر شدن سطل از آب و رسیدن آب به لبه شیلنگ آب دیگر قادر به خارج شدن نیست و از کولر سرازیر میشود .

    راه های زیادی برای باز کردن لوله درین وجود دارد اما قبل از هر چیز باید بتوان به این لوله که در پشت پنل داخلی کولر گازی قرار گرفته دسترسی پیدا کرد

     

    ۲ . عدم جای گذاری خروجی لوله درین در جای نامناسب

    یکی از مشکلاتی که در آبریزش کولر گازی بسیار شایع است این است که لوله تخلیه یا درین به‌عناوین‌مختلف مسدود می‌شود که باید نسبت به باز کردن  باید دقت داشته باشید آن حاصل از کولر گازی بدون هیچ فشاری تولیدشده و این به این معنی است که اگر به هر دلیل مانعی سر را ه آن قرار گیرد آب جمع شده و به داخل پس‌زده خواهد شد

    در زیر مهم‌ترین و شایع‌ترین علت‌های آن توضیح داده می‌شود

    • تا خوردن : زمانی که لوله درین (شیلنگ تخلیه آب) تاخورده باشد
    • مسدود شدن لوله درین : اگر لجن یا گردوخاک به‌مرورزمان باعث مسدود شدن این لوله شود باعث برگشت آب خواهد شد
    • جمع شدن آب در سطل : اگر آب حاصل از کولر گازی را در ظرف یا بطری جمع می‌کنید باید توجه داشته باشید که اگر آب داخل ظرف به لبه شیلنگ برسد آب داخل شیلنگ دیگر قادر به‌اضافه شدن به ظرف نبوده و به داخل کولر برگشت می‌خورد
    • عدم رعایت شیب شیلنگ تخلیه :  شیلنگ تخلیه باید دارای شیب ملایم برای تخلیه باشد (همان‌طور مانند شیب ملایم قیمت بنزین) اگر به هر دلیلی این شیب در نصب رعایت نشود یا بعداً از بین برود تخلیه آب با مشکل مواجه خواهد شد .

     

    روش صحیح نصب لوله درین

    طریقه کار کمپرسور یخچال و فریزر-نفطه کنترل

    ۳ . کمبود گاز در کولر گازی باعث آب دادن آن می‌شود

    زمانی که کولرگازی دارای  گاز کمی است سیکل آن به هم ریخته و باعث یخ زدن فین‌های او اپراتور (پنل داخلی) می‌شود که این  در این حالت به‌محض اینکه کولر کنتاک کند یا اینکه خاموش شود حجم زیادی از یخ های آب شده داخل ناودانی کولر ریخته و به علت عدم تخلیه آن باعث سرریز شدن آب از کولر می‌شود.

    یخ زدن اواپراتور۴ . عایق نبودن لوله کولر گازی باعث آبریزش آن می‌شود

    یکی دیگر از علل شایع آبریزش کولر گازی عایق نبودن لوله‌های آن خصوصاً لوله‌های زیر یونیت داخلی است که باعث ریزش آب می‌شود حالا می‌پرسید چطور؟

    لوله‌های کولر گازی مخصوصاً لوله برگشت یا لوله گاز یا همان لوله ضخیم‌تر کولرگازی بسیار خنک است و اگر با عایق  کاملا پوشانده نشود همان اتفاق لیوان آب برایش میافتد یعنی رطوبت هوا جذب آن شده و به‌صورت مایع و قطره‌قطره به داخل منزل ریخته میشود

    شبنم زدن لوله کولر گازی

    نکته : مناسب‌ترین راه برای تخلیه آب کولر گازی استفاده از لوله توکار است یا اصطلاحاً لوله مرکزی تخلیه آب کولر گازی البته باید به این موضوع توجه داشت که منظور از لوله مرکزی لوله فاضلاب نیست زیرابه علت بوی بد امکان ورود بوی نامطبوع از طریق کولر گازی بسیار زیاد است به همین دلیل یک لوله جدا مخصوص کولر گازی کشیده شده و آب خروجی کولر گازی از این طریق تخلیه می‌شود

 

اورلود کمپرسور کولر گازیاورلود چیست؟

اورلود یا OLP مخفف کلمه(overload Protector) به معنای محافظ اضافه‌بار است که در لوازم الکترونیکی برای جلوگیری از آسیب به آن‌ها و سوختن و خطرات احتمالی پیش‌بینی‌شده است

 

انواع اورلود و نحوه کارکرد آن :

overload به دو صورت حرارتی و مغناطیسی وجود دارد گه بسته به شرایط و لوازم مختلف از انواع آن استفاده می‌شود.

اورلود حرارتی :

اورلود حرارتی ساختمانی شبیه به ساختمان یک بی متال دارد که به‌صورت سری در مداربسته می‌شود و در صورت بالا رفتن حرارت به هر دلیل جریان را قطع می‌کند تا شرایط به حالت عادی برگشته و دوباره اجازه عبور جریان را صادر ‌کند اما بی متال چگونه کار می‌کند همان‌طور که در شکل زیر می‌بینید بی متال تشکیل‌شده است از دو فلز غیر هم‌جنس که وقتی این دو فلز گرم شوند تغییر حالت داده و جریان را قطع می‌کنند و تا زمانی که سرد نشده و به حالت نرمال نرسند جریان قطع خواهد ماند این‌یک محافظ حرارتی است که در بیشتر وسایل الکترونیکی کوچک و بزرگ تعبیه‌شده است

بیمتال چیست

طریقه کار کمپرسور یخچال و فریزر-نفطه کنترل

مثلاً در سشوار هم یک بی متال وجود دارد که در صورت بالا رفتن حرارت المنت به هر دلیل جریان را قطع می‌کند

اورلود مغناطیسی:

نوع مغناطیسی آن بوبینی است که در اثر عبور جریان زیاد (بیشتر از حد تنظیم‌شده) شدت میدان مغناطیسی آن به حد لازم برای انجام عمل مکانیکی قطع مدار رسیده و مدار را قطع می‌کند. از این نوع اورلود در کلیدهای خودکار نیز جهت حفاظت در برابر خطای اتصال کوتاه استفاده می‌شود.

می‌دانیم که یک اتصال کوتاه باید سریع قطع شود بنابراین در چنین موقعیتی نمی‌توان از رله اضافه باری (حرارتی) استفاده نمود چون گرم شدن بی متال رله به یک‌زمان نسبتاً طولانی نیاز دارد.

این رله از یک هسته مغناطیسی که اطراف آن چند دور سیم پیچیده شده، تشکیل گردیده است. عبور جریان اتصال کوتاه باعث مغناطیس شدن و جذب اهرم قطع می‌شود. این رله را به‌طور مجرا به‌ندرت مورداستفاده قرار می‌دهند و در کلیدهای خودکار از آن‌ها به همراه رله‌های حرارتی بهره می‌گیرند. به‌این‌ترتیب قطع مغناطیسی در صورت بروز اتصال کوتاه، مدار را فوراً قطع نموده و مانع از سوختن قطعه‌ی بی متال می‌شود.

انواع اورلود در کولر گازی :

در کولر گازی دو نوع اورلود وجود دارد

اینترنال (Internal) داخلی

اکسترنال (External) بیرونی

در کولرگازی‌های قدیمی‌تر اورلود به‌صورت بیرونی یا اکسترنال بوده که به‌صورت سری روی سیم com مشترک بسته می‌شد که شکل ظاهری آن به‌صورت زیر است

توضیح ساختمان اورلوداما در بسیاری از کولر گازی های جدید این قطعه به‌صورت اینترنال است و داخل کمپرسور جای‌داده شده که قابل‌دسترسی نیست

نکته:

اگر با کولر گازی مواجه شدید و متوجه کارنکردن کمپرسور آن شدید قبل از هر چیز باید از دمای بدنه کمپرسور عمل نکردن overload آن مطمئن شوید زیرا زمانی که حرارت کمپرسور بالا باشد اورلود عمل کرده و جریان را قطع مکند.

هرچند که این کار اصلاً توصیه نمی‌شود ولی اگر با چنین موردی برخوردید و احتیاج داشتید تا حرارت کمپرسور را سریع پایین بیاورید که بتوانید اورلود را وصل و آن را آماده کارکنید می‌توانید کمپرسور را به‌وسیله آب خنک‌ کردهِ تا کمپرسور زودتر راه‌اندازی شود.

درپایان ضمن تشکر از عزیزانی که سایت نقطه کنترلرا در گرداوری مطالب یاری رسانده واز اقای حسن مهرابی ومهندس کریمی که در

صنعت تهویه وسیستمهای گرمایش وسرمایش که بامطالب کامل خود ما را درضمینه آموزشی کمک رسانده تشکر مینماییم.

2 دیدگاه‌ها
  1. Reply
    حسینی 2017-12-26 at 06:36

    سلام مهندس جان، ممنون که وقت میذاری.
    یخچال فریزر سامسونگ دارم. یعد خاموش شدن ، ری استارت نمیکرد، ازبرق میکشدم مجدد میزدم، استارت میکرد.
    ۳ماهه بی یخچالم. تعمیرکار زیاد آوردم درست نشد. مجبور شدم خودم دست بکار بشم و با اهمتر افتادم به جونش و متوجه شدم المنتش کار نمیکنه، تعویضش کردم.
    مشکلم اینجاست که رله و خازنشم باز کرده بودم و الان سیمهای ورودی رله خازن رو قاطی کردم نمیدونم کدوم به کدومه. میترسم اشتباه بزنم بسوزه.
    اعداد ورودی ۲ و ۳
    اعداد خروجی به کمپرسور ۵ و ۶ که جاشون مشخصه و مشکلی نیست.
    قطعه اورلود هم سوار میشه بالای رله.
    مشکلم ۲ و ۳ و دو سر خازنه؟ از خازن به ۲ باید سری بشه یا ۳؟ و آیا خازن سراش جابجا بشه فرقی داره؟

    خیلی ممنون از لطفت
    لازم به ذکره که رله و خازن رو بسته بودم. ولی یخچال استارت نکرد. بخاطر همین فکر میکنم شاید سیمهارو جابجا میزنم؟
    رله رو اهمتر زدم. همه ورودی و خروجی ها به همدیگه اتصال داشتن و بوق میزد.
    ۲به۳ – ۲به۵ – ۲به۶ – ۳به۵ – ۳به۶
    آیا طبیعیه؟

    • Reply
      نقطه کنترل 2017-12-28 at 07:27

      سلام.
      دوست عزیز باتوجه به پیچیدگی کار شما واینکه ممکن است چند مشکل درسیم بندی بوجود امده باشد پیشنهاد من اینست که با نمایندگی تماس بگیرید.

ارسال دیدگاه

ایجاد حساب کاربری
نام و نام خانوادگی (ضروری)
شماره موبایل (ضروری)
تخصص
شهر
بازیابی رمز عبور
رفتن به نوار ابزار