شبکه بیسیم- IEEE Citation Reference

شبکه بیسیم- IEEE Citation Reference

مقدمه :

خانواده استانداردهای ۸۰۲٫۱۱ دربر گیرنده دسته ای از تکنیک های مدولاسیون “modulation” درهوا می باشد که تماما پروتکل های یکسان را مورد استفاده قرار می دهند. معروفترین این پروتکل ها با نام های ۸۰۲٫۱۱b و ۸۰۲٫۱۱g شناخته می شوند که خود ضمایم استاندارد اصلی می باشند. اولین استاندارد تعیین شده برای شبکه ها ی بی سیم “۸۰۲٫۱۱-۱۹۹۷” نام دارد، اما اولین پروتکلی که فراگیر و مورد قبول همگان قرار گرفت ۸۰۲٫۱۱b نامیده می شود که پس از آن دو پروتکل ۸۰۲٫۱۱g و ۸۰۲٫۱۱n نیز فراگیر شدند. بحث امنیت داده ها در این پروتکل ها به عنوان اساسی ترین ضعف آن همواره از دغدغه های سازمان های دولتی متقاضی استفاده از این پروتکل ها شناخته می شد که با ارایه ضمیمه ۸۰۲٫۱۱i پس از تغییرات بسیار توسط نهاد های دولتی و قانون گذار، این نقیصه نیز برطرف گردید. پروتکل ۸۰۲٫۱۱n یک تکنیک جدید مدولاسیون مالتی استرسمینگ (multi-streaming modulation) است. دیگر استانداردها این خانواده شامل c تا   fو  h و j به عنوان ضمایمی جهت توسعه یا اصلاح استانداردهای قبلی شناخته می شوند.

استانداردهای ۸۰۲٫۱۱b و ۸۰۲٫۱۱g از فرکانس ۲٫۴ گیگا هرتز باند ISM (پهنای باند مخصوص استفاده در دستگاههای صنعتی، پزشکی و علمی) استفاده می نمایند. به دلیل انتخاب این پهنای باند، دستگاههایی که از استانداردهای ۸۰۲٫۱۱b و g استفاده می کنند ممکن است با امواجی که از دستگاههایی نظیر ماکرویو ، تلفن بی سیم و بلوتوث ساتع می گردند دچار تداخل شوند. البته این استانداردها با استفاده از دو متد DSSS و OFDM قادر به شناسایی تداخل امواج و یا خطر تداخل امواج بوده و آن را کنترل می نمایند.

استاندارد ۸۰۲٫۱۱a از فرکانس ۵ گیگا هرتز باند U-NII استفاده می کند که در بیشتر نقاط دنیا حداقل دارای ۲۳ کانال آزاد و بدون همپوشانی می باشد، این در حالیست که فرکانس  ۲٫۴ GHzباند ISM در آن تمامی کانالها دارای همپوشانی می باشد. در کل تعیین عملکرد بهتر یا بدتر در پهنای باندی با فرکانس کمتر یا بیشتر به شرایط محیطی بستگی دارد.

آن بخش از طیف فرکانس رادیوای که توسط استاندارد ۸۰۲٫۱۱ در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، متفاوت است. بعنوان مثال در ایالات متحده دستگاههایی که از استاندارد ۸۰۲٫۱۱a و ۸۰۲٫۱۱g استفاده می نمایند نیازی به دریافت مجوز ندارند، در حالیکه فرکانس های مورد استفاده در کانال های ۱ تا ۶ استانداردهای ۸۰۲٫۱۱b و ۸۰۲٫۱۱g مشمول مقررات پهنای باند رادیویی آماتور ۲٫۴ گیگا هرتز می باشند.

 شبکه بیسیم- IEEE Citation Reference

شبکه بیسیم- IEEE Citation Reference

 تاریخچه :

پیشینه تکنولوژی ۸۰۲٫۱۱ به سال ۱۹۸۵ باز می گردد، زمانیکه کمسیون ارتباطات دولت فدرال باند ISM را صرفا جهت استفاده های بدون نیاز به مجوز ارایه داد.

در سال ۱۹۹۱ شرکت NCR/AT&T (که اکنون با نامهای Alcatel-Lucent و LSI Corporation شناخته می شوند) پیش نویس استاندارد ۸۰۲٫۱۱ را در هلند ارایه دادند. نویسندگان این پیش نویس در ابتدا قصد داشتند این تکنولوژی را در سیستم های صندوقداری (تحویل داری) مورد است قرار دهند. اولین دستگاههای بی سیم تحت نام WaveLan با نرخ انتقال داده ۱Mbit/Sو ۲Mbit/S وارد بازار شدند.

آقای ویک هایس (Vic Hayes) که به نام پدر Wi-Fi شناخته می شود و به مدت ۱۰ سال رییس کمسیون IEEE 802.11 بوده است، شخصا در طراحی مبانی استانداردهای ۸۰۲٫۱۱b و ۸۰۲٫۱۱a شرکت داشته است.

در سال ۱۹۹۲، سازمان تحقیقات صنعتی وعلمی کشورهای مشترک المنافع (CSIRO) حق امتیاز انحصاری بهره برداری از تکنولوژی تبادل اطلاعات به صورت بی سیم بر اساس استفاده از Fourier transforms را در استرالیا به ثبت رساند، همچنین این سازمان در سال ۱۹۹۶ همین حق امتیاز انصاری را در ایالات متحده نیز به ثبت رساند. در سال ۲۰۰۹ ، ۱۴ شرکت که  به فروش محصولات Wi-Fi می پرداختند شامل Dell, HP, Microsoft, Intel, Nintendo, Toshiba توافق نمودند که به دلیل نقض حق انحصاری استفاده از این تکنولوژی مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار به CSIRO بپردازند.

استانداردهای IEEE 802.11 چیست؟

 IEEE 802.11 به مجموعه ای از استانداردها گفته می شود که در پیاده سازی و برقراری ارتباط مابین کامپیوترها در شبکه های بی سیم محلی (WLAN) در فرکانس های ۲٫۴، ۳٫۶ و ۵ گیگا هرتز کاربرد دارند. این مجموعه استاندارد ها توسط کمیته استاندارد سازی تحت عنوان IEEE LAN/MAN ایجاد و نظارت می شوند. آخرین ویرایش فعلی این استانداردها با نام IEEE 802.11-2007 معرفی شده است.

استاندارد جدید شبکه IEEE 802.11ac را بیشتر بشناسید

شبکه‌های بی‌سیم به جزئی جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شده‌اند و روزی نیست که به نحوی با آن‌ها سروکار نداشته‌باشیم. این شبکه‌ها انواع مختلفی داشته و از استانداردهای متنوعی پشتیبانی می‌کنند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها شبکه‌های بی‌سیم با استاندارد ۸۰۲٫۱۱g و ۸۰۲٫۱۱n است. این استاندارد برای ایجاد شبکه در محیط خانه و ادارات کوچک و انتقال فایل‌های کم‌حجم یا مرور صفحات وب گزینه مناسبی است که از نقطه‌نظر هزینه نیز در سطح خوبی قرار می‌گیرد. اما برد شبکه‌های بی‌سیم، موانع محیطی و محدودیت سرعت از مواردی هستند که دوست داریم هرچه سریع‌تر آن‌ها را پشت سر گذاشته و شبکه‌ای پرسرعت‌تر داشته‌باشیم. استاندارد جدید ۸۰۲٫۱۱ac یک قدم رو به جلو برای غلبه بر محدودیت‌ها و دسترسی به سرعت بیشتر است.

این استاندارد قرار است در اواخر سال جاری نهایی شود و اعضای گروه Wi-Fi در سال ۲۰۱۳ مهر تأییدی بر آن بزنند. همچنین پیش‌بینی می‌شود، در سال ۲۰۱۵ این استاندارد به‌طور کامل همه‌گیر شده و حدود یک میلیارد دستگاه که با این استاندارد مطابقت می‌کنند، در سراسر جهان عرضه شود. پس باید خودمان را آماده کنیم و به استقبال این استاندارد جدید برویم و دنیای بی‌سیم سریع‌تری را تجربه کنیم.

 شبکه بیسیم- IEEE Citation Reference

شبکه بیسیم- IEEE Citation Reference

 

استاندارد۸۰۲٫۱۱

 شبکه بیسیم- IEEE Citation Reference

شبکه بیسیم- IEEE Citation Reference

اولین بار در سال ۱۹۹۰ بوسیله انستیتیو IEEE این استاندارد معرفی گردید که اکنون تکنولوژیهای متفاوتی از این استاندارد برای شبکه های بی سیم رباتیک ارائه گردیده است در صورتی که شما بخواهید در رباتیک پیشرفت کنید و به طراحی ربات بپردازید نیاز است این نوع شبکه ها را به خوبی بشناسید به معرفی اجمالی آنها خواهیم پرداخت…

ساختار بهبودیافته
برخی روترهای پیشرفته فعلی با استاندارد ۸۰۲٫۱۱n توانایی استفاده از باند ۲/۴ و ۵ گیگاهرتز را دارند. اما در استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac تنها قرار است از باند پنج گیگاهرتز استفاده شود که دارای تداخل بسیار کمتری در مقایسه با باند ۲/۴ گیگاهرتز است. در این استاندارد سرعت انتقال اطلاعات در یک جریان انتقال حداقل به ۴۳۳ مگابیت در ثانیه می‌رسد که نزدیک به سه برابر سرعت ۱۵۰ مگابیت در ثانیه استاندارد ۸۰۲٫۱۱n است. انجام این‌کار از طریق افزایش سرعت در هر لینک انتقال اطلاعات به حداقل پانصد مگابیت در ثانیه، افزایش پهنای باند فرکانس رادیویی به حداکثر ۱۶۰ مگاهرتز، افزایش تعداد جریان‌های ارتباطی MIMO به حداکثر هشت عدد، حالت چند کاربری MIMO و موارد دیگر صورت گرفته‌است. همچنین در استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac از الگوی انتقالی جدیدی به نام ۲۵۶ QAM استفاده شده که می‌تواند در هر لحظه حجم اطلاعات بیشتری را روی سیگنال رادیویی ارسال کند.
ویژگی‌های ذکرشده در کنار استفاده از چند آنتن در اکسس‌پوینت‌های مجهز به این استاندارد و دستگاه‌های گیرنده باعث شده، بتوان سناریوهای مختلفی را اجرا کرد. برای مثال، اگر یک اکسس‌پوینت مجهز به چهار آنتن داشته‌باشید و دستگاه گیرنده شما نیز از دو آنتن بهره ببرد، سرعت انتقال اطلاعات می‌تواند به ۱/۷۳ گیگابیت در ثانیه برسد. جدول زیر، برخی از این سناریوها را نشان داده‌است.

منتظر شنیدن دیدگاه شما هستیم

ارسال دیدگاه

ایجاد حساب کاربری
نام و نام خانوادگی (ضروری)
شماره موبایل (ضروری)
تخصص
شهر
بازیابی رمز عبور
رفتن به نوار ابزار