پنوماتیک – هیدرولیک-الکترونیک

imagesننننن

پنوماتیک – هیدرولیک-الکترونیک

A solenoid valve

علم پنوماتیک شاخه ای از رشته مکانیک سیالات است که کاربرد زیادی در صنایع دارد پنوماتیک یعنی استفاده از هوای فشرده.

این علم در دهه شصت میلادی گسترش چشم گیری در صنایع پیدا کرد که هم اکنون هم از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در اکثر صنایع مانند نفت و گاز و پتروشیمی – صنایع هوایی – صنایع فولاد، کاغذسازی صنایع چوب و کارخانه قند و غیره کاربرد داشته و دارد .بسیاری از فرآیند های صنایع طراحی اولیه شان بر اساس پنوماتیک بوده و سیستم های کنترلی آنها پنوماتیکی بود، که با گسترش و پیشرفت هیدرولیک و علم الکترونیک و کاربرد روز افزون آنها در صنعت سیستم های کنترل به سیستم های مدرن و پیشرفته فعلی ارتقا پیدا کردند .

از مزیت های پنوماتیک می توان به ایمنی بالا و بی خطر بودن و آلودگی کمتر آن اشاره داشت ولی از معایب آن داشتن هزینه بالا جهت تولید و هزینه بالای ابزارهای بادی و سرعت کم آن در مقایسه با الکترونیک و قدرت و فشار پایین آن در مقایسه با هیدرولیک می توان بیان نمود.

در پنوماتیک هوا به عنوان سیال تراکم پذیز تلقی شده و بر پایه مفاهیم و قوانین فیزیکی و ترمودینامیکی مورد استفاده قرار می گیرد .و برای تولید هوای فشرده در صنعت به کمپرسور های صنعتی نیازمندیم که به مفاهیم فیزیکی و تئوری کمپرسور ها لازم است مروری اجمالی اشاره ای داشته باشیم:

امروزه با پیشرفت صنایع، ‌کاربرد هوای فشرده بسیار افزایش یافته است، ‌بطوریکه تصور یک کارخانه بدون کمپرسور محال است و بطور متوسط ۲۰% مصرف برق کارخانه در کمپرسور خانه است،‌ لذا انتخاب صحیح و درست تجهیزات در این قسمت برای تداوم تولید بسیار حیاتی است و عدم انتخاب صحیح صدمات جبران ناپذیری را به دستگاه ها وارد می کند که خارج شدن دستگاه های تولیدی از گارانتی شرکت سازنده و مصرف بالای انرژی از اولین صدمات آن می باشد. کمپرسورها، فشار هوا یا هر ماده گازی شکل دیگر را در طول یک یا چند مرحله افزایش داده و انرژی را به گاز یا هوا منتقل می کنند. در نتیجه کاهش حجم گاز فشرده شده، دما و چگالی آن افزایش می یابد (شرکت فرا فن هوا).

This article needs additional citations for verification. Please help improve this article by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed. (December 2009)
Solenoid valves.

A solenoid valve is an electromechanically operated valve. The valve is controlled by an electric current through a solenoid: in the case of a two-port valve the flow is switched on or off; in the case of a three-port valve, the outflow is switched between the two outlet ports. Multiple solenoid valves can be placed together on a manifold.

Solenoid valves are the most frequently used control elements in fluidics. Their tasks are to shut off, release, dose, distribute or mix fluids. They are found in many application areas. Solenoids offer fast and safe switching, high reliability, long service life, good medium compatibility of the materials used, low control power and compact design.

Besides the plunger-type actuator which is used most frequently, pivoted-armature actuators and rocker actuators are also used.

درادامه مطالب با تشکر از بازدید شما از سایت نقطه کنترل به دانلود و ادامه مطلب گردآوری شده توسط مهندس مبین محسن زاده دعوت مینماییم.
لطفا از اینجا دانلود نمایید.

منتظر شنیدن دیدگاه شما هستیم

ارسال دیدگاه

ایجاد حساب کاربری
نام و نام خانوادگی (ضروری)
شماره موبایل (ضروری)
تخصص
شهر
بازیابی رمز عبور
رفتن به نوار ابزار