دیگ آب گرم-Hot Water Boiler

 

دیگ اب داغ.نقطه کنترل

دیگ اب داغ.نقطه کنترل

تشخیص بویلر بخار از بویلر آب داغ و مزایای سیستم گرمایشی آنها

بویلر‌ها دارای اهداف یکسانی هستند و فضا را به روش‌های مختلف گرم می‌کنند. دیگ‌های بخار فضا را با بخار گرم می‌کنند در حالیکه دیگ‌های آب داغ، آب داغ را در فضا تصفیه می‌کنند. کنترل درجه حرارت بویلر، اندازه و دفترچه راهنما تعیین می‌کند که بوبلر بخار است یا بویلر آب داغ. درجه‌های اندازه‌گیری روی بویلر را بررسی کنید. اگرچه بویلر بخار و آب داغ شبیه به هم هستند اما بویلرهای بخار دارای معیار کنترل‌های مختلفی است. اگر بویلر دارای درجه بخار بر روی رادیاتور، لوله شیشه‌ای ارتفاع‌نما بر روی بویلر، فیدر آب اتوماتیک، شیر فشار یا کنترل محدوده بخار باشد شما به احتمال زیاد یک دیگ بخار دارید. بر خلاف بویلرهای آب داغ، بویلرهای بخار اتاق را با بخار گرم می‌کنند. بویلر در واقع آب را جوش می‌آورد و بخار را از طریق لوله‌ها می‌فرستد و سپس با رادیاتور نصب شده در اتاق فضا را گرم می‌کند.
دیگ آب داغ
سیستم‌های گرمایشی بویلر با گرم شدن آب کار می‌کنند و با چرخش آن از طریق رادیاتور فضا را گرم می‌کنند. برخی از سیستم‌ها آب را می‌چرخانند تا زمانیکه به بخار تبدیل شود اما انواع دیگر فقط از آب داغ استفاده می‌کنند. گرما از بخار یا آب به فضای اتاق ساطع می‌شود تا زمانیکه آب یا بخار سرد می‌شود؛ آب سپس به بویلر از طریق لوله‌های برگشتی برمی‌گردد تا دوباره گرم شود. سیستم‌های بویلر به خوبی در ساختمان‌های بزرگ عمل می‌کند به همین دلیل است که در بسیاری از آپارتمان‌ها کار گذاشته می‌شود. آب داغ در سرتاسر ساختمان از بویلر بزرگ در زیر زمین توسط یک سری لوله به چرخش در می‌آید. سیستم‌های بویلر به آسانی می‌توانند متناسب با فضای ساختمان اندازه‌گیری شوند. به دلیل اینکه سیستم‌های بویلر اتاق را با استفاده از حلقه‌های بسته گرم می‌کنند آنها گرد و غبار را بر خلاف سیستم‌های کوره‌ای هوای تحت فشار ایجاد نمی‌کنند. این گرد و غبارها باعث ایجاد مشکل برای افرادی می‌شود که مبتلا به آلرژی و حساسیت هستند و به خصوص برای سلامتی همه افراد مضر است. گرما در سیستم‌های بویلر از طریق رادیاتور به هوایی که قبلا در اتاق وجود داشته ساطع می‌شود و بنابرای هوای جدیدی تولید نمی‌شود و هوا مانند سیستم هوای تحت فشار حرکت نمی‌کند. عدم ایجاد هوای جدید و نیز عدم ایجاد حرکت در هوا هر دو باعث از بین رفتن مشکلات گرد و غبار می‌شود. سیستم‌های بویلر همچنین می‌توانند با بخش‌های جداگانه‌ای ساخته شوند که روشن و خاموش شوند و این امر به مالکان خانه اجازه می‌دهد که برخی قسمتها را گرم کنند و یا قسمت‌های مختلف را با دماهای مختلفی گرم کنند. صدای کمی که سیستم‌های گرمایشی بویلر تولید می‌کنند محدود به سوختن گاز یا مواد سوختی دیگری می‌شود که آب را در بویلر گرم می‌کند. بنابراین سیستم‌های بویلر بسیار بی‌صدا هستند. سیستم‌های هوای فشرده دارای صدای گردش هوا هستند.

دیگ ( بویلر ) آب داغ : در ظرفیت های 300.000 الی 5.000.000 کیلو کالری

دیگ (بویلر ) آب گرم: در ظرفیت های300.000الی 5.000.000 کیلو کالری

فولاد مصرفی در ساخت بویلر مطابق استاندارد DIN1755 و از نوع 17Mn4 و نیز لوله های مصرفی از نوع بدون درز آتشخوار مطابق استاندارد DIN17175 و از نوع ST35.8 می باشد.
– کلیه دیگ های ساخته شده با 1.5 برابر فشار طراحی مورد تست هیدرواستاتیک قرار می گیرد.
– دیگ های آبگرم و آبداغ بخارنیرو در صورت نصب و راه اندازی صحیح به مدت 36 ماه گارانتی می شوند.

رایج ترین تاسیسات گرمایش ساختمان استفاده از سیستم گرمایش حرارت مرکزی با آب گرم می باشد لذا با توجه به اینکه در این سیستم انتقال حرارت توسط سیال آب انجام می شود برای اینکه بتوان انتقال انرژی حرارتی را از سوخت مشتعل شده به محیط مورد نظر انجام شود ما نیازمند نصب تاسیسات کامل گردش آب می باشیم. مهم ترین دستگاه نصب شده در تاسیسات حرارت مرکزی بویلر آبگرم (دیگ آب گرم) می باشد که عمل انتقال حرارت حاصل از سوخت به آب را انجام می دهد و همانطور که مطلع می باشید این دیگ ها در دو نوع فولادی و چدنی رایج می باشند

دیگ آب گرم (Hot Water Boiler) یا بویلر آبگرم، یک مخزن تحت فشار می باشد که در آن سیال عامل تحت فشار، گرم شده و مورد استفاده قرار می گیرد. آب به عنوان سیال عامل بیش تربویلرها  با ظرفیت حرارتی بالا توان ذخیره انرژی مورد نیاز را دارد.

دیگ های آبگرم در سیستم های گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد و با جاسازی آن در موتورخانه ساختمان می توان گرمایش محیط را تامین کرد.

دیگ های آب داغ نیز از انواع دیگر بویلر ها هستند که در فشار های بالاتر آب بالای ۱۰۰ درجه سانتی گراد تولید می کنند.

                                                                                1

بازه استفاده از دیگ های آبگرم

دیگ های آبگرم معمولا از ظرفیت ۸۰,۰۰۰ کیلوکالری بر ساعت تا ۱۶,۰۰۰,۰۰۰ کیلوکالری بر ساعت تولید می شود.

دیگ های آبگرم و آب داغ از فشار ۲ بار تا ۲۰ بار تولید می شود. و معمولا در سیستم های گرمایش مرکزی (موتورخانه) برای تولید آبگرم رادیاتور، فن کویل، یونیت هیتر، گرمایش از کف و … مورد استفاده قرار می گیرد.

مشابه این نوع از دیگ ها در ظرفیت پایین می توان از پکیج های دیواری نام برد و در ظرفیت های بالا نیز سیستم موتورخانه مرکزی با بخار به عنوان روشی دیگر برای گرمایش ساختمان مطرح می شود.

محاسبه ظرفیت دیگ های آبگرم

برای محاسبه ظرفیت دیگ های آبگرم برای یک ساختمان پارامتر های متعددی دخیل هستند از جمله:

  • متراژ ساختمان
  • تعداد طبقات ساختمان (تاثیر بر روی فشار کاری دستگاه)
  • محل کار دستگاه
  • کاربری محل مورد استفاده
  • تعداد افرادی که در محل هستند
  • دمای هوای محیط در طول سال
  • ارتفاع از سطح دریا
  • راندمان شرکت سازنده
  • و …

برای این محاسبات ، نرم افزار کریر بهترین راه حل می باشد و مهندسین تاسیساتی خبره در این زمینه با این نرم افزار محاسبات بار گرمایشی و سرمایشی ساختمان را محاسبه می کنند.

اما برای تخمین بار گرمایی یک ساختمان معمولا متراژ زیربنای ساختمان را در عددی بین ۵۰ تا ۲۰۰ (بر اساس شهر یا کشور محل نصب دستگاه) ضرب می کنند تا ظرفیت دیگ به کیلو کالری بر ساعت بدست آید.

برای مثال:

یک ساختمان با زیربنای ۱۰۰۰ متر مربع در شهر تهران برای گرمایش به دیگ آبگرمی به ظرفیت ۱۵۰,۰۰۰=۱۰۰۰*۱۵۰کیلو کالری بر ساعت نیاز دارد. (بدون احتساب آبگرم مصرفی)

انواع دیگ های آبگرم

دیگ های آبگرم  در حالت کلی از نظر جنس به دو دسته ی زیر تقسیم می شود:

  • دیگ های آبگرم فولادی
  • دیگ های آبگرم چدنی

این دسته بندی از رایج ترین تقسیم بندی های دیگ های آبگرم می باشد.

دیگ های آبگرم فولادی

دیگ های آبگرم فولادی، بویلر هایی هستند که در آن از فولاد کربنی به عنوان متریال در بویلر استفاده شده است.

این نوع از دیگ های آبگرم به صورت زیر تقسیم بندی می گردد:

بویلرهای فایر تیوب آبگرم

بویلر های آبگرم فایرتیوب یا لوله آتشین، بویلر هایی هستند که با عبور آتش و دود از درون لوله ها، آب اطراف لوله ها را به درجه حرارت مورد نظر می رساند.

این بویلر ها یکی از انواع بویلر های فایر تیوب هستند که برای تولید آبگرم  مورد استفاده قرار می گیرند.

                                                                         2

بویلرهای واتر تیوب آبگرم

بویلر های آبگرم واترتیوب یکی از انواع بویلرهای آبگرم است که جدیدا در دنیا به صورت عمده مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از بویلر ها از انواع بویلر های واترتیوب است که برای تولید آبگرم مورد استفاده قرار می گیرند.

بویلر های واتر تیوب آبگرم  دارای راندمان بالاتری از انواع دیگر بویلر های آبکرم است. در این نوع از بویلر ها آب در درون لوله ها می باشد و بنا بر قوانین استوانه های جداره نازک توان تحمل فشار بالاتری را دارند.

دیگ های آبگرم چدنی

در این نوع از دیگ ها از چدن به عنوان متریال اصلی استفاده شده است .

این دیگ ها نسبت به دیگ های فولادی عمر کوتاه تری دارند ولی حمل نقل آن ها بسیار آسان تر است .

این نوع از دیگ های آبگرم تحمل فشار های بالا را ندارند و معمولا در گرمایش ساختمان هایی با ارتفاع کم ا

دیگ های آبگرم به دو صورت فایرتیوب و واترتیوب تولید می شودکه در مصرف عمومی جهت سیستم گرمایش از دیگ های فایرتیوب (آتش داخل لوله ها و آب پشت آن )استفاده می گردد.

حداکثر دمای مجاز آب در دیگ آبگرم 90درجه سانتیگراد و در دیگ آبداغ 130 درجه سانتیگراد می باشد.
متریال استفاده شده درساخت دیگ ها مطابق استاندارد B.S 1502 : 151-430از ورق ضدتنش (DN17155) 17mn4لوله های عبور دود مطابق استاندارد BS3059 ازنوع آتشخواربدون درز DIN17175-St35.8 می باشد.

کلیه فرآیندهای جوشکاری ، مطابق با استاندارد های بین المللی EN288-2 & EN288-3 ، تحت نظارت بازرس فنی ، طبق WPS های تایید شده با PQR ، و با استفاده از روش جوشکاری زیر پودری”Submerged arc welding (SAW) ” مورد تایید برای مخازن تحت فشار و همچنین الکترودهای مخصوص ( E-7018) انجام می شوند.

در پایان هر مرحله از تولید، ملی، تست های NDTغیر مخرب بر روی جوش ها انجام می گردد.
– دیگ ها بر روی شاسی سوار می شوند تا نیاز به اجرای فوندانسیون دیگر نباشد.
– پس از اتمام ساختمان مکانیکی تست هیدرواستاتیک در حضور بازرس انجام می شود.

نقطه کنترل افتخار این رادارد که با یکی از شرکتهای معظم دانش بنیان  که در رابطه با صنعت تاسیسات وانرژی باهدف طراحی.ساخت وتولیدانواع سیستم های گرمایشی .اب گرم وروغن داغ.دی اریتورپکیج های چند منظوره ونیز هواسازهای گرمایشی(هیتر) ومشعل های

صنعتی.در ارتباط بوده ونیاز شما عزیزان را مرتفع میسازد.لطفا در صورت نیاز اعلام نمایید.

 

2 دیدگاه‌ها
  1. Reply
    shaahin 2018-03-03 at 08:05

    با عرض سلام
    فرمولی برایی تخمین بار گرمایی ساختمان هست که بشه به جز این که معرفی کردین استفاده کرد ؟
    ممنون از پاسخگوییتون
    http://www.bokharsanat.com

    • Reply
      علیرضا معظمی 2018-03-04 at 06:25

      سلام. باتوجه به سوال تخصصی مطرح شده جنابعالی لطفا جهت دریافت پاسخ فرم مخصوص مراجعه به متخصصین را تکمیل نموده ودر اسرع وقت جواب خود را دریافت نمایید.

ارسال دیدگاه

ایجاد حساب کاربری
نام و نام خانوادگی (ضروری)
شماره موبایل (ضروری)
تخصص
شهر
بازیابی رمز عبور
رفتن به نوار ابزار