سنسورهای خودرو-تعمیر خودرو-دیاگ

group1بب

سنسورهای خودرو-تعمیر خودرو-دیاگ

سنسورها:

دستگاه کنترل موتور دارای سنسورهای مختلف اطلاعاتی است.گرچه نام سنسورهای اطلاعاتی و کاربرد انها در دستگاههای مختلف فرق می کند ولی متداول ترین سنسورها یا سوییچهای ورودی عبارتند از:

۱٫سنسور جریان هوا:

این سنسور بین فیلتر هوا و دریچه گاز قرار گرفته است و نسبت هوای وارد شده به داخل موتور را مشخص میکند.دارای یک صفحه متحرک اندازه گیری – فنر ارتجاعی – پتانسیومتر – سنسور دمای هوای ورودی – محفظه نوسان گیر و صفحه جبران کننده میباشد. با روشن شدن موتور هوا از راه هواکش به داخل موتور کشیده میشود که باعث جابجا شدن صفحه اندازه گیر میشود و فنر تحت فشار قرار میگیرد.صفحه اندازه گیر و پتانسیومتر در روی یک محور میچرخند این زاویه چرخش توسط پتانسیومتر به ولتاژ تبدیل میشود. واحد ای سی یو ولتاژ این سیگنال را مشخص کرده و مقدار باز شدن صفحه اندازه گیر توسط پتانسیومتر مشخص میشود.

۲٫سنسور موقعیت دریچه گاز:

این سنسور برروی محفظه ی دریچه ی گاز قرار گرفته است و ممکن است یک سوییچ (یا ترکیبی از چند سوییچ) یا یک مقاومت متغیر باشد که در وضعیتهای دریچه بسته در حالت دور ارام یا دریچه باز هنگام بارگذاری کامل موتور قرار میگیرد و این اطلاعات را به ای سی یو منتقل میکند.

(یک پتانسیومتر – تغییر زاویه صفحه دریچه گاز را مشخص کرده و نسبت ولتاژی را از یک مدار مقامتی به ای سی یو میفرستد.)

ای سی یو مقدار حجم هوای ورودی را توسط مقدار زاویه دریچه گاز و سرعت موتور محاسبه میکند.

۳٫سنسور اکسیژن:

سنسور اکسیژن روی منیفولد دود و در جریان گاز های اگزوز قرار داده میشود.سنسور اکسیژن تشکیل شده از یک پوشش از یک پوشش سرامیکی و الکترودهای پلاتینی که در دو طرف از قسمت داخل و خارج پوشیده شده است.

هوای محیط به داخل سنسور وارد میشود و قسمت بیرونی سنسور در معرض گازهای اگزوز قرار میگیرد.این ماده ی سرامیکی در درجه حرارتهای بالا رسانا میشود(نیمه هادی ها)این سنسور میزان اکسیژن نسوخته موجود در گازهای خروجی را اندازه گیری و به ای سی یو اطلاع میدهد تا ای سی یو بر حسب نیاز مقدار سوخت ارسالی را کم یا زیاد کند.الکترود پلاتینی به عنوان کاتالیت عمل میکندو باعث میشود که اکسیژن موجود در گاز اگزوز نسبت به منوکسیدکربن عکس العمل نشان داده و به گاز دی اکسید کربن تبدیل شود این کار باعث افزایش حجم اکسیژن و افزایش حساسیت سنسور میگردد.

در سنسورهای جدید از واحد گرم کن در ساختمان سنسور استفاده شده است که در درجه حرارت سنسور را سریعا به مقدار لازم میرساند.این سنسور از کانکتور سه فیشه استفاده میکند

۴٫سنسور درجه حرارت مایع خنک کننده:

این سنسور اغلب در منیفولد ورودی و در مجرای اب خنک کننده قرار میگیرد.مقاومت این سنسور از نوع ان تی سی میباشد که وقتی مایع خنک کننده تغییر کند مقاومت اهمی ان نیز تغییر میکند.(مقاومت ان با افزایش دما کاهش میابد)این سنسور دمای مایع خنک کننده را اندازه گیری کرده و ولتاژ خروجی ان را به ای سی یو ارسال میکند و ای سی یو بهترین نسبت مخلوط را برای حالت گرم بودن و سرد بودن موتور فراهم میکند.تا زمانی که موتور سرد است انژکتورها به مدت طولانی تر باز نگه داشته میشود تا سوخت بیشتری به موتور تحویل گردد و زمانی که دمای مایع خنک کننده بالا میرود از غنی نمودن سوخت کاهش می یابد.

(سنسور دمای اب که با تغییر دما دچار کاهش مقاومت داخلی میشود اصطلاحا مقاومت ان تی سی گفته میشود.)

۵٫سنسور خودسوزی(ضربه زدن – ناک سنسور):

زمانی که احتراق در سیلندر از حالت استاندارد خود خارج گردد و احتراق در یک یا چند سیلندر زودتر انجام گیرداین احتراق ناقص به صورت ضربه شنیده میشود و اساسا هر چه اکتان بنزین پایین تر باشد میزان خودسوزی بنزین بالاتر رفته و ضربه بیشتر میشود این سنسور از موادی ساخته شده است که در برابر نوسانات ناشی از ضربه حساس میباشد.اطلاعات مربوطه را به ای سی یو ارسال میکند و ای سی یو هم میزان اوانس موتور را کاهش داده و همزمان نسبت سوخت به هوا را افزایش میدهد.محل قرار گرفتن این سنسور در بلوکه سیلندر تعبیه شده است.

۶٫سنسور سرعت اتومبیل:

این سنسور اطلاعات مربوط به سرعت خودرو را به صورت علایم (پالس) به ای سی یو ارسال می دارد.نوعی از انها بر روی دنده کیلومتر نصب می گردد و یک سیگنال با فرکانس متانسب با سرعت شفت خروجی جعبه دنده تولید می نماید و در نتیجه سرعت حرکت خودر را اندازه گیری میکند.نوع دیگر از انها بر روی کابل کیلومتر شمار نصب گردیده است و یک سیگنال با فرکانس متناسب با سرعت شفت خروجی جعبه دنده تولید می نماید.

۷٫سنسور فشار هوای منیفولد و فشار هوای جو:

این سنسور توسط شلنگی به منی فولد ورودی متصل میباشد.سنسور فشار جو تغییرات حاصل از دما و ارتفاع را اطلاع میدهد.چون هر تغییری در فشار هوای ورودی سوخت مورد نیاز ما را تغییر خواهد داد.سنسور فشار هوا داخل منی فولد تغییرات حاصل از تغییر در:بار موتور – سرعت موتور – باز بودن دریچه گاز را ثبت کرده و به ای سی یو ارسال میدارد.

ولتاژ تغذیه ی این سنسور ۵ ولت بوده و توسط ای سی یو تامین میشود.در نهایت ای سی یو دو پیغام به دست امده را از ترکیب و مقدار سوخت مورد نیاز تحت شرایط کاری فعلی مشخص میکند.

۸٫سنسور دمای هوای ورودی:

این سنسور یا روی منی فولد ورودی یا در درون هواکش جاسازی شده است.معمولا این سنسور از نوع ان تی سی (ضریب حرارتی منفی) که محدوده کار ان بین ۴۰ تا ۱۵۰ درجه ی سانتی گراد میباشد برای اندازه گیری دمای هوای ورودی و ارسال به ای سی یو میباشد.که ای سی یو این اطلاعات را همراه با دیگر اطلاعات برای تنظیم مقدار پاشش سوخت به کار میرود.

۹٫سنسور موقعیت میل لنگ و دور موتور:

این سنسور ممکن است در جلوی موتور و نزدیکی پولی میل لنگ یا در قسمت عقب موتور روی پوسته کلاچ و در نزدیکی فلایویل قرار گرفته باشد که وضعیت میل لنگ را نسبت به نقطه مرگ بالا تعیی
سنسورها:

دستگاه کنترل موتور دارای سنسورهای مختلف اطلاعاتی است.گرچه نام سنسورهای اطلاعاتی و کاربرد انها در دستگاههای مختلف فرق می کند ولی متداول ترین سنسورها یا سوییچهای ورودی عبارتند از:

۱٫سنسور جریان هوا:

این سنسور بین فیلتر هوا و دریچه گاز قرار گرفته است و نسبت هوای وارد شده به داخل موتور را مشخص میکند.دارای یک صفحه متحرک اندازه گیری – فنر ارتجاعی – پتانسیومتر – سنسور دمای هوای ورودی – محفظه نوسان گیر و صفحه جبران کننده میباشد. با روشن شدن موتور هوا از راه هواکش به داخل موتور کشیده میشود که باعث جابجا شدن صفحه اندازه گیر میشود و فنر تحت فشار قرار میگیرد.صفحه اندازه گیر و پتانسیومتر در روی یک محور میچرخند این زاویه چرخش توسط پتانسیومتر به ولتاژ تبدیل میشود. واحد ای سی یو ولتاژ این سیگنال را مشخص کرده و مقدار باز شدن صفحه اندازه گیر توسط پتانسیومتر مشخص میشود.

سنسورهای خودرو-تعمیر خودرو-دیاگ

سنسورهای خودرو-تعمیر خودرو-دیاگ

۲٫سنسور موقعیت دریچه گاز:

این سنسور برروی محفظه ی دریچه ی گاز قرار گرفته است و ممکن است یک سوییچ (یا ترکیبی از چند سوییچ) یا یک مقاومت متغیر باشد که در وضعیتهای دریچه بسته در حالت دور ارام یا دریچه باز هنگام بارگذاری کامل موتور قرار میگیرد و این اطلاعات را به ای سی یو منتقل میکند.

(یک پتانسیومتر – تغییر زاویه صفحه دریچه گاز را مشخص کرده و نسبت ولتاژی را از یک مدار مقامتی به ای سی یو میفرستد.)

ای سی یو مقدار حجم هوای ورودی را توسط مقدار زاویه دریچه گاز و سرعت موتور محاسبه میکند.

۳٫سنسور اکسیژن:

سنسور اکسیژن روی منیفولد دود و در جریان گاز های اگزوز قرار داده میشود.سنسور اکسیژن تشکیل شده از یک پوشش از یک پوشش سرامیکی و الکترودهای پلاتینی که در دو طرف از قسمت داخل و خارج پوشیده شده است.

هوای محیط به داخل سنسور وارد میشود و قسمت بیرونی سنسور در معرض گازهای اگزوز قرار میگیرد.این ماده ی سرامیکی در درجه حرارتهای بالا رسانا میشود(نیمه هادی ها)این سنسور میزان اکسیژن نسوخته موجود در گازهای خروجی را اندازه گیری و به ای سی یو اطلاع میدهد تا ای سی یو بر حسب نیاز مقدار سوخت ارسالی را کم یا زیاد کند.الکترود پلاتینی به عنوان کاتالیت عمل میکندو باعث میشود که اکسیژن موجود در گاز اگزوز نسبت به منوکسیدکربن عکس العمل نشان داده و به گاز دی اکسید کربن تبدیل شود این کار باعث افزایش حجم اکسیژن و افزایش حساسیت سنسور میگردد.

سنسورهای خودرو-تعمیر خودرو-دیاگ

سنسورهای خودرو-تعمیر خودرو-دیاگ

در سنسورهای جدید از واحد گرم کن در ساختمان سنسور استفاده شده است که در درجه حرارت سنسور را سریعا به مقدار لازم میرساند.این سنسور از کانکتور سه فیشه استفاده میکند

۴٫سنسور درجه حرارت مایع خنک کننده:

این سنسور اغلب در منیفولد ورودی و در مجرای اب خنک کننده قرار میگیرد.مقاومت این سنسور از نوع ان تی سی میباشد که وقتی مایع خنک کننده تغییر کند مقاومت اهمی ان نیز تغییر میکند.(مقاومت ان با افزایش دما کاهش میابد)این سنسور دمای مایع خنک کننده را اندازه گیری کرده و ولتاژ خروجی ان را به ای سی یو ارسال میکند و ای سی یو بهترین نسبت مخلوط را برای حالت گرم بودن و سرد بودن موتور فراهم میکند.تا زمانی که موتور سرد است انژکتورها به مدت طولانی تر باز نگه داشته میشود تا سوخت بیشتری به موتور تحویل گردد و زمانی که دمای مایع خنک کننده بالا میرود از غنی نمودن سوخت کاهش می یابد.

(سنسور دمای اب که با تغییر دما دچار کاهش مقاومت داخلی میشود اصطلاحا مقاومت ان تی سی گفته میشود.)

۵٫سنسور خودسوزی(ضربه زدن – ناک سنسور):

زمانی که احتراق در سیلندر از حالت استاندارد خود خارج گردد و احتراق در یک یا چند سیلندر زودتر انجام گیرداین احتراق ناقص به صورت ضربه شنیده میشود و اساسا هر چه اکتان بنزین پایین تر باشد میزان خودسوزی بنزین بالاتر رفته و ضربه بیشتر میشود این سنسور از موادی ساخته شده است که در برابر نوسانات ناشی از ضربه حساس میباشد.اطلاعات مربوطه را به ای سی یو ارسال میکند و ای سی یو هم میزان اوانس موتور را کاهش داده و همزمان نسبت سوخت به هوا را افزایش میدهد.محل قرار گرفتن این سنسور در بلوکه سیلندر تعبیه شده است.

۶٫سنسور سرعت اتومبیل:

این سنسور اطلاعات مربوط به سرعت خودرو را به صورت علایم (پالس) به ای سی یو ارسال می دارد.نوعی از انها بر روی دنده کیلومتر نصب می گردد و یک سیگنال با فرکانس متانسب با سرعت شفت خروجی جعبه دنده تولید می نماید و در نتیجه سرعت حرکت خودر را اندازه گیری میکند.نوع دیگر از انها بر روی کابل کیلومتر شمار نصب گردیده است و یک سیگنال با فرکانس متناسب با سرعت شفت خروجی جعبه دنده تولید می نماید.

۷٫سنسور فشار هوای منیفولد و فشار هوای جو:

این سنسور توسط شلنگی به منی فولد ورودی متصل میباشد.سنسور فشار جو تغییرات حاصل از دما و ارتفاع را اطلاع میدهد.چون هر تغییری در فشار هوای ورودی سوخت مورد نیاز ما را تغییر خواهد داد.سنسور فشار هوا داخل منی فولد تغییرات حاصل از تغییر در:بار موتور – سرعت موتور – باز بودن دریچه گاز را ثبت کرده و به ای سی یو ارسال میدارد.

ولتاژ تغذیه ی این سنسور ۵ ولت بوده و توسط ای سی یو تامین میشود.در نهایت ای سی یو دو پیغام به دست امده را از ترکیب و مقدار سوخت مورد نیاز تحت شرایط کاری فعلی مشخص میکند.

۸٫سنسور دمای هوای ورودی:

این سنسور یا روی منی فولد ورودی یا در درون هواکش جاسازی شده است.معمولا این سنسور از نوع ان تی سی (ضریب حرارتی منفی) که محدوده کار ان بین ۴۰ تا ۱۵۰ درجه ی سانتی گراد میباشد برای اندازه گیری دمای هوای ورودی و ارسال به ای سی یو میباشد.که ای سی یو این اطلاعات را همراه با دیگر اطلاعات برای تنظیم مقدار پاشش سوخت به کار میرود.

۹٫سنسور موقعیت میل لنگ و دور موتور:

این سنسور ممکن است در جلوی موتور و نزدیکی پولی میل لنگ یا در قسمت عقب موتور روی پوسته کلاچ و در نزدیکی فلایویل قرار گرفته باشد که وضعیت میل لنگ را نسبت به نقطه مرگ بالا تعیین و علائم را به ای سی یو ارسال میدارد.ای سی یو برای پاشش صحیح و جرقه صحیح از این علائم استفاده می کند.طرز کار این سنسور به این شکل می باشد :

در حالتی که سنسور روی پوسته ی کلاچ قرار گرفته بر روی فلایویل دو دنده خالی وجود دارد.حین کارکرد موتور زمانی که دنده ها از مقابل سنسور مغناطیسی عبور کردند.(سنسور از یک اهنربای دائم و یک سیم پیچ است) میدان مغناطیسی ان تغییر کرده ولتاژ مناسبی را ایجاد می کند.ولتاژ خروجی از این سنسور توسط ای سی یو برای تعیین وضعیت مناسب سوخت و جرقه موتور مورد استفاده قرار می گیرد.فلایویل موتورهای انژکتوری دارای دو ردیف چرخ دنده است.یک ردیف مخصوص درگیر شدن با دنده استارت بوده و ردیف دیگر که فاقد دو دندانه است برای فعال کردن سنسور دور موتور مورد استفاده قرار می گیرد.

۱۰٫سنسور موقعیت میل سوپاپ:

موقعیت قرار گیری میل سوپاپ معمولا توسط سنسورها مشخص می گردد.وظیفه ی این سنسور تعیین موقعیت نقطه مرگ بالای سیلندر یک و تفکیک ان از موقعیت اندازه گیری شده توسط سنسور دور موتور است.محل قرار گرفتن این سنسور بر روی میل سوپاپ می باشد.

 

ن و علائم را به ای سی یو ارسال میدارد.ای سی یو برای پاشش صحیح و جرقه صحیح از این علائم استفاده می کند.طرز کار این سنسور به این شکل می باشد :

در حالتی که سنسور روی پوسته ی کلاچ قرار گرفته بر روی فلایویل دو دنده خالی وجود دارد.حین کارکرد موتور زمانی که دنده ها از مقابل سنسور مغناطیسی عبور کردند.(سنسور از یک اهنربای دائم و یک سیم پیچ است) میدان مغناطیسی ان تغییر کرده ولتاژ مناسبی را ایجاد می کند.ولتاژ خروجی از این سنسور توسط ای سی یو برای تعیین وضعیت مناسب سوخت و جرقه موتور مورد استفاده قرار می گیرد.فلایویل موتورهای انژکتوری دارای دو ردیف چرخ دنده است.یک ردیف مخصوص درگیر شدن با دنده استارت بوده و ردیف دیگر که فاقد دو دندانه است برای فعال کردن سنسور دور موتور مورد استفاده قرار می گیرد.

سایت نقطه کنترل جهت مطالعه دقیقتر شما عزیزان از ساختمان داخلی سنسورها تعدادی مقاله در سایت قرارداده که با دانلود انها بیشتر بدانید.

لینک دانلود شماره یک 

لینک دانلود شماره دو

لینک دانلود  شماره سه

منتظر شنیدن دیدگاه شما هستیم

ارسال دیدگاه

ایجاد حساب کاربری
نام و نام خانوادگی (ضروری)
شماره موبایل (ضروری)
تخصص
شهر
بازیابی رمز عبور
رفتن به نوار ابزار