
همه چیز درباره شمع خودرو…Spark
آشنایی با شمع خودرو
در سیستم تولید قدرت خودرو یا همان موتور، انرژی مکانیکی خودرو از طریق انرژی شیمیایی سوخت و انجام فعلوانفعالات در موتور خودرو ایجاد میشود که با تشریح این فعلوانفعالات به اهمیت وجود شمع در خودرو پی خواهیم برد. مبنای کارکرد موتور خودرو حرکت پیستونها داخل سیلندرها است، که این حرکت منجر به انتقال نیرو به سیستم انتقال قدرت و درنهایت به چرخها و حرکت خودرو میشود. پس از متراکم شدن مخلوط سوخت و هوا در محفظهی احتراق، حال نوبت به ایجاد جرقهای است که این ترکیب را بسوزاند. ایجاد جرقه در زمان مناسب باقدرت بالا وظیفهی مهمی است که توسط شمع انجام میشود. ازاینرو شمعها نقش بسیار حیاتی در عملکرد خودرودارند.
اجزای تشکیلدهنده
یک شمع از اجزای مختلفی تشکیلشده است که با توجه به عملکرد و شرایط ویژهی کارکرد آن، مثل حرارت و شدتجریان بالا نیاز است که از اجزایی باکیفیت ساخته شود. انرژی الکتریکی موردنیاز شمع برای ایجاد جرقه از طریق وایر دلکو به فیش وایر و سپس انتقال آن از مسیر عایق سرامیکی به الکترود داخل شمع انجام میشود. این عایق مانع از انتقال جریان به بدنهی موتور میشود که اگر این قسمت سرامیکی شکسته باشد موجب انتقال جریان به بدنهی موتور و مانع از عملکرد صحیح شمع میشود. در قسمت میانی شمع یکمهره قرار دارد که محل قرارگیری آچار برای نصب شمع روی موتوراست که با توجه به نوع موتور خودرو اندازهی این مهره میتواند متفاوت باشد. اما مهمترین قسمت شمع که کار ایجاد جرقه را بر عهده دارد الکترودهای مثبت و منفی شمع هستند. الکترودهایی که یکی به بدنهی شمع متصل بوده و دارای جریان منفی است و دیگری الکترود مثبت است که در بخش مرکزی شمع قرار دارد و قسمت کوچکی از آن از انتهای شمع بیرون زده و در مجاورت الکترود منفی قرارگرفته است. این دو الکترود با یکفاصلهی بسیار اندک که به آن گپ شمع گفته میشود نسبت به هم قرار دارند. جنس و آلیاژ بهکاررفته در ساخت الکترود شمعها تعیینکننده کیفیت و طول عمر شمع است.

خرید شمع خودرو
انواع شمع خودرو:
شمعها با توجه به طراحی موتورها، انواع مختلفی دارند. در حالت کلی شمعها به دو نوع گرم و سرد تقسیم میشوند.
شمع گرم: این نوع از شمعها گرمای حاصل از احتراق را در مدتزمان بیشتری در خود حفظ میکنند، که این امر موجب سوختن رسوبات روغن و کربن حاصل از احتراق روی شمع میشود. درصورتیکه رسوبات باقیمانده از احتراقهای قبلی از بین نرود موجب ایجاد آسیب در شمع میشوند. از این نوع شمعها در خودروهایی که موتورهایی با دور کمتر و دمای تولیدی پایینتری دارند که در اصطلاح به آنها سرد کارکرد میگویند استفاده میشود. پایهی این نوع شمعها معمولا بلندتر است و گرما در مدتزمان بیشتری درون آنها باقی میماند. به همین علت الکترودها دقیقا در داخل محفظهی احتراق و در مجاورت حرارت قرار دارند و با توجه به حرارت بالایی که دارند، در هرلحظه آمادهی ایجاد جرقهی بعدی هستند.
اگر بخواهیم به طور کلی شمع ماشین(شمع خودرو) را تقسیم بندی کنیم به دو نوع تقسیم می شوند اما اگر قصدمان این است که با توجه به سبک طراحی موتور دسته بندیش کنیم به انواع مختلفی تقسیم خواهد شد، لذا نخست به توضیح دو دسته کلی پرداخته و سپس انواع مختلف از لحاظ طراحی موتور را مورد بررسی قرار خواهیم داد، پس با ما همراه باشید:
- شمع گرم
- شمع سرد
- این سبک از شمع های ماشین دارای پایه های بلندتری هستند، لذا قادرند گرمای ایجاد شده از احتراق را بیشتر(در زمان بیشتر) در خود نگه دارند،. که بی شک این امر(نگه داشتن بیشتر گرما در خود) منجر می شود که، سوختن رسوبات روغن و کربن حاصل از احتراق روی شمع خودرو صورت پذیرد، فراموش نکنید که در این حالت اگر رسوبات باقیمانده از احتراقهای پیشین نابود نشوند(از بین نروند) بی شک شمع شما(در این صورت) آسیب جدی خواهد دید، به همین علت هم از شمع های گرم در خودروهایی با دور موتور کم و دمای تولیدی پایین بهره می برند، این نکته را هم از یاد نبرید که، الکترودها منحصرا در داخل محفظهی احتراق و در کنار حرارت جا خوش کردند لذا با توجه به حرارت زیادی که دارند، هرلحظه آمادگی خاصی به جهت تولید جرقهی بعدی دارند.
- خوب در بخش شمع گرم متوجه شدیم که این شمع برای خودرو هایی با دور موتور کم و دمای تولیدی کم مناسبند، الان وقت توضیح درباره شمع سرد رسیده و اینکه این شمع چه کارهایی می کند و برای چه سبک خودروهایی مناسب است، بی شک با مطالعه توضیحات شمع گرم متوجه شدید که این شمع پایه بلند است، پس شمع سرد پایه هاش کوتاه است، لذا به علت پایین بودن پایه هایش برعکس شمع گرم خیلی زود گرمای خود را از دست می دهد، که خاصیت این امر این است که در موتور مانع احتراق زودرس می گردند، چرا که در صورت اینکه شمع خودرو در دمای زیاد باقی بماند، با مجاورت با گرمای موجود در پیستون، زودتر از حد مجاز جرقه و احتراق ایجاد میکند که همین امر پایین آمدن کیفیت احتراق را به همراه دارد، فراموش نکنید که این احتراق زودرس عوارض بدی را به همراه دارد که از مهمترین آن آسیب به قطعات و لرزش در موتور می توان نام برد، شمعهای سرد در موتورهایی که در دماهای زیاد کارکرد و فعالیت دارند مورد استفاده قرار می گیرد.
شمع ها از لحاظ طراحی موتور به چندین دسته مختلف تقسیم می شوند .
- شمع نیکلی
- شمع پلاتینیومی
- شمع ایریدیومی
- شمع چند الکترودی
- شمع مقاومتی
توضیح :
- شمعهای نیکلی اولین شمعی است که برایتان از آن توضیح خواهیم داد، شمع هایی که دارای الکترودی مرکزی می باشند که این الکترود مرکزی به شکل تخت است، که آلیاژ به کار رفته در آن در ساخت الکترود، از مقاومت گرمایی کمتری نسبت به شمعهای جدیدتر برخوردارند، که بی شک همین امر باعث می شود که دارای طول عمر کمتری باشند، لذا اکثرا بعد از هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر باید این نوع شمعها تعویض شوند. البته این زمان به نوع کارکرد موتور هم بستگی دارد، لازم به ذکر است که اگر شما از این نوع شمع استفاده کنید، بی شک مصرف سوخت بالاتری را نسبت به شمعهای جدید شاهد خواهید بود.
- شمعهای پلاتینیومی هم یک سبک دیگر از شمعها به لحاظ جنس الکترودها شمعهای پلاتینیومی هستند. این شمعها از الکترودهایی از جنس پلاتینیوم بهره میبرند، لذا به علت داشتن(عنصر) خاصیت ضد خوردگی در کنار داشتن مقاومت گرمایی بالا، در دمای بالا به خوبی از خود پایداری نشان می دهند، (حتی تا ۲۵۰۰ درجه) لازم به ذکر است که، پس از ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد موتور، موقع تعویضشان سر خواهد رسید، معمولا الکترود مثبت این شمعها سوزنی شکل هستند، که این امر موجب بالا رفتن دقت و قدرت جرقهزنی در موتور میشود. شمعهای پلاتینیوم از قیمت بالاتری نسبت به شمعهای نیکلی برخوردارند که هرچه زمان بیشتر بگذرد، خواهید فهمید که، بهره بردن از این شمع ها(شمع های پلاتینیومی) باعث بالابردن طول عمر قطعات موتور و بهبود کیفیت کارکرد موتور(مثل افزایش شتاب و کاهش مصرف سوخت) خواهد بود، پس استفاده از این نوع شمعها نسبت به شمعهای معمولی بهتر است.
- شمع خودروی بعدی که مورد بحث قرار خواهد گرفت، شمعهای ایریدیومی می باشند که، الکترود مثبت این سری از شمعها از جنس ایریدیوم است، یک نقطه از جنس پلاتین در ساخت الکترود منفی و در محل جرقهزنی بهکار گرفته می شود، همین امر هم طول عمر زیاد این شمع ها را به همراه دارد، (علت دیگه هم این است که ایریدیوم فلزی هم خانواده پلاتین پس خواص مشابه فراوان نسبت به پلاتین در خود جای داده) همچنین شمعهای ایریدیومی در برابر شمعهای پلاتینیومی کهئ قبل از این ازشون گفتیم مقاومت دمایی بالاتری دارند، (یکی دیگر از علل زیاد بودن عمر هم این است) در آخر هم اینو بگم که این شمع ها، الکترود سوزنی دارند که این الکترودهای سوزنی دارای دقت و قدرت جرقهزنی بالایی می باشند، و تقریبا کاربردی مشابه شمعهای پلاتینیومی دارند.
- شاید برخی تصور کنند این نوع شمعها از کیفیت جرقهزنی بالاتری به نسبت شمعهای تک الکترودی برخوردارند. اما در حقیقت این شمعها تنها دوام و طول عمر بیشتری نسبت به شمعهای تک الکترودی دارند، که در ادامه به تشریح علت آن میپردازیم. با هربار جرقهزنی به دلیل دمای بالا قسمت بسیار ناچیزی از الکترودها از بین میرود. ازآنجاییکه تنها یک جرقه و آنهم در کوتاهترین فاصله بین الکترود مرکزی و یکی از الکترودهای منفی ایجاد میشود پس تنها یکی از الکترودهای منفی در این جریان الکتریکی القایی درگیر میشود. تا زمانی که این الکترود کمترین فاصله را با الکترود مرکزی داشته باشد و هنوز خوردگی زیاد نشده باشد این الکترود کار جرقهزنی را انجام خواهد داد. اما درصورتیکه مقدار این خوردگی زیاد و فاصلهی دو الکترود از هم زیاد شود الکترود دیگری که فاصله داشته باشد جرقه را ایجاد میکند. درنتیجه با از بین رفتن یک الکترود، الکترودهای بعدی درگیر جرقهزنی خواهند شد. درنتیجه زمان بیشتری بهطول میانجامد تا الکترودها شکل اولیهی خود را از دست بدهند و کیفیت شمع از بین برود.
- مهمترین نکته درباره این شمع ها این است که، شمعهای مقاومتی در طراحی خود شاهد این موضوع هستند که، یک مقاومت سرامیکی ۵ کیلو اهمی درونشان نهفته است که این مقاومت، وظیفه دارد که صدایی(نویزی) که در اثر جرقهزنی به وجود می آید را از بین ببرد،(این مقاومت از ایجاد اختلال در امواج رادیویی در اثر تداخل جریانهای الکتریکی جلوگیری میکند) فراموش نکنید که این نویز بی شک منجر به ایحاد اختلال در عملکرد رادیوی خودرو یا تلفن همراه می گردد که این شمع از این امر جلوگیری می کند، (از اتفاق دیگر هم جلوگیری میکند که اون اتفاق آسیب به لوازم الکتریکی است)
آیا سرویس شمع ها لازم است؟
در ایران ما شاهد این مطلب هستیم که، برخی افراد و حتی تعمیرکاران خودرو(مکانیسین های ماشین) به عمر این قطعه مهم خودرو یعنی شمع خودرو توجه خاصی نمی کنند و معتقدند که تا هنگامی که شمع در کارکرد موتور خلل ایجاد نکند تعویض نشود، این در حالی است که، یک شمع کارکرده و دست دوم امکان دارد، به یکباره از کار بیفتد و هم به شدت از قدرت موتور بیچاره کم کند، که این بی تفاوتی حتی باعث استهلاک شدید هم خواهد شد که بسیار بد خواهد بود، (چیزی که در مطالعه انواع خودرو به خوبی به آن اشاره شد) از این ها که بگذریم بی شک یک شمع ضعیف حتی در موارد زیر هم شما را اذیت و متضرر خواهد کرد:
- در طرز روشن شدن موتور
- مصرف سوخت
- میزان گرم کردن و کنش موتور
- استهلاک و دوام موتور
پس فراموش نکنید که به شدت به عمر شمع خود حساس باشید و آن را در زمان مقرر تعویض نمایید (بیشتر سازندگان شمع، تعویض هر شمع را برای پانزده هزار کیلومتر کار موتور توصیه مینمایند) ضمنا در موقع سرویس اتومبیل و موتور ، شمع ها هم باید بازدید شوند، پس شما خود ضامن خودرو خود باشید و پس از مطالعه این مقاله به نکات که گوشزد می کنیم توجه کنید، چرا که ما قصدمان بالا بردن اطلاعات شما و بهبود فرهنگ مصرف است.(اگر بخوام عامیانه و در یک خط بگم باید بگم که، وقتی ماشین ریپ بزنه، و یا اینکه بد استارت بخوره، باید تعویض شه ولی در هر صورت در هر صورت شمع ها رو باز کنید ببنید در چه وضعی هستن .. اینطوری خیالتون راحتتره .اگر پلاتینش کثیف بود تمیزش کنید اگر هم خورده شده بود که باید عوض بشه)
عیب یابی تصویری شمع خودرو :
۱- شمع سالم
ظاهر سر شمع : نوک چینی عایق سفید متمایل به خاکستری یا زرد متمایل به خاکستری تا قهوه ای باشد ، گویای این است که موتور میزان است ، دامنه حرارتی شمع صحیح میباشد سیستم سوخت و برق موتور تنظیم است موتور ریپ نمی زند و ساسات درست عمل میکند.اثری از مکمل های سربی بنزین و یا سایر ترکیبات متعلقه روغن موتور روی سطح چینی دیده نمی شود موتوردر دمای مناسب کار می کند.
۲- شمع سالم با سر قرمز :
ظاهر سر شمع :چینی به رنگ صورتی مایل به قرمز
علت : مواد افزودنی به بنزین بدون سرب برای بالا بردن اکتان ، شمع سالم محسوب می شود.
۳- شمع آغشته به بنزین :
ظاهر سر شمع : سر شمع آغشته به بنزین بوده و معمولا بوی بنزین کاملا به مشام می رسد.معمولا چینی سر شمع به رنگ زغال در آمده است.
علت: تنظیم نبودن ساسات و خفگی، پاشش مخلوط سوخت و هواغلیظ ،مشکل در سیستم جرقه زنی، استفاده از شمع سرد ،نشت انژکتور سوخت
نتیجه : ریپ زدن و بد روشن شدن موتور .
راه حل : کنترل مخلوط هوا و بنزین ،چک کردن سیستم برق و شمع ها، چک کردن انژکتور ها
۴- کوبش ( دتونیشن)
ظاهر سر شمع : معمولا چینی سر شمع ترک خورده ،قسمتی از آن خورده یا کنده شده است،الکترود منفی نیز خورد یا کنده شده است.
علت : اکتان پایین سوخت، تایم موتور بیش از حد آوانس می باشد،صدای ناک شنیده می شود(چق چق)
راه حل : سوپاگ EGR چک شود،سنسور ناک یا دتونیشن چک شود،ارزش حرارتی شمع با کاتالوگ چک شود.
۵- فرسودگی شدید الکترود
ظاهر سر شمع : معمولا الکترود مرکزی شمع کاملا و یا تا حد زیادی از بین رفته و لبه های آن گرد شدهو چینی دور الکترود سوخته است.
علت : عدم تعویض شمع ها در زمان تعیین شده
نتیجه: ریپ زدن به ویژه به هنگام شتاب گرفتن . بد روشن شدن موتور به علت زیاد شدن فاصله دو الکترود
راه حل : تعویض شمع ها
۶- سر شمع براق – رسوبات سربی
نقاطی از چینی به رنگ لعابی زرد متمایل به قهوه ای و گاهی هم سبز رنگ در می آید.
علت : وجود ترکیبات سربی در بنزین ، این لایه لعابی معمولا” هنگامی ایجاد میشود که مسافتی طولانی در حالت تخته گاز رانندگی شود
نتیجه : در حالت رانندگی در حالت تخته گاز ، لایه لعابی از نظر الکتریکی هادی گشته و سبب ریپ زدن میگردد.
راه حل : تعویض شمع ها با درجه حرارت خنک تر ، پاک کردن شمع معیوب فایده ای ندارد .
۷-شمع دوده زده – زغال گرفته
ظاهر سر شمع : نوک چینی عایق ، الکترود ها و پوسته شمع ، با لایه ای از دوده سیاه مخملی پوشیده میشود .
علت : میزان نبودن مخلوط هوا و بنزین ( کاربراتور و یا انژکتور ) غلظت مخلوط هوا و بنزین ، گرفتگی فیلتر هوا ، تنظیم نبودن ساسات اتوماتیک یا زیاده از کشیدن ساسات دستی.بکار بردن شمع سرد،نشت بودن سیستم وکیوم کاربراتور،کنیستر کربنی خراب،رانندگی در مسافتهای بسیار کوتاه
نتیجه : ریپ زدن و بد روشن شدن در حالت سردی موتور .
راه حل : تعویض شمع ها با درجه حرارت گرم تر ، کنترل مخلوط هوا و بنزین و کنترل ساسات ، هواکش کثیف را تعویض گردد
۸- پیش احتراق (Pre Ignition)
ظاهر سر شمع : الکترود مرکزی و منفی شمع ذوب شده ، چینی سر شمع صدمه دیده است.
ذکر چند نکته مهم و موثرکه در طول عمر شمع موثر و مفید است:
- در پی سوختن شمع خودرو تغییری در فاصله الکترودها ایجاد می گردد، که این فاصله الکترودها را به وسیله ی یک فیلتر مورد آزمایش قرار می دهند، و با یک اسباب کج کردن ، مانند دم باریک کوچک باید آن را به اندازه درست تنظیم کرد. ضمنا دوستان به جهت ایجاد کردن تنظیم در الکترودها هرگز نبایستی که به وسیله ی یک چکش روی الکترود ضربه زد، چرا که این کار منجر به شکستنش خواهد شد.
- نکته بعد این است که، شمعهایی که کثیف هستند را حتما و فورا بایستی که پاک کرد، چرا که این شمع های کثیف میتواند قاتل شمع های شما گردد لذا اگر شمع خودرو شما کثیف است همین الان دست به کار شوید و با یک برس آغشته شده به بنزین آن را برس بزنید، و در گودی های آن هم با یک تکه چوب نازک عملیات تمیزکاری را انجام دهید، ولی اگر شما دستگاه شن پاش دارید و یا به آن دستگاه دسترسی دارید، عملیات تمیزکاری را با دستگاه شن پاش انجام دهید.
چگونه از سالم بودن شمع خود مطلع شوید:
بی شک به وسیله یک دستگاه آزمایش شمع بایستی آزمایش شمع صورت بگیرد(تحت شرایط عادی) البته یک راه دیگر هم وجود دارد و آن این است که، موقع کار کردن موتور بر روی آن آزمایش میکنند، و نحوه این آزمایش به این سبک است که، زمانی که موتور در جا و در دور آرام کار میکند، شما باید که، سر شمعها را دونه دونه (تک تک) به وسیله ی یک پیچ گوشتی به بدنه موتور متصل کنیم، زمانی که این امر محقق شد، به دور موتور و صدای موتور دقت خاصی کنید، اگر دور موتور و صدای موتور تغییر را بر خود ندید، همان شمع کار نمیکند یا اینکه وایرها را از روی شمع بر میداریم که باز هم اگر دور و صدای موتور تغییر نکرد، دقیقا اون شمعی که مبادرت به برداشتن وایرش کردیم، خراب می باشد، ضمنا این را هم بگم که، اگر دور و صدای موتور تغییر کرد، یا موتور به حالت خاموش شدن رفت، شمع سالم است و بی شک خوب و موثر کار میکند.
شمع های خراب .
خوب برای توضیح در این باره براتون تعداد هفت عدد شمع خراب را در تصویر قرار دادیم که با توجه به اعداد کنار شمع های خراب در تصویر راجع به هر کدام توضیح می دهیم.
- یک شمع نرمال که عمرش تمام شده است و باید تعویض گردد.
- در شمع شماره دو شما شاهد، خوردگی غیر نرمال هستید که این خوردگی ممکن است، در اثر اکسیداسیون باشد و باعث افزایش فاصله هوایی گردد.
- شما در شمع شماره سه شاهد ذوب شدن الکترود ها هستید که این ذوب شدن معمولا در دمای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد رخ خواهد داد.
- آنچه که در این تصویر هویداست، خوردگی بیش از اندازه در اثر اکسیداسیون است که رنگ آن نشان دهنده اکسیداسیون شدید است.
- در شمع شماره پنج رسوبات ناشی از نشت روغن به داخل سیلندر را می بینید.
- در شمع شماره ۶ آنچه که قابل رویت است، شکستن عایق(چینی) شمع است که در بیشتر اوقات، در اثر شوک حرارتی یا تغییر دمای ناگهانی موتور رخ می دهد.
- و در آخرین شمع خودرو که هفتمین آن است شاهد خوردگی شدید الکترود در اثر واکنش شیمیایی با ینزین هستیم که، در این حالت شما شاهد کوتاه شدن الکترود هستید.

اهمیت تعویض شمع
اگر شمع ها را سرویس نکنم چه می شود؟
موتور خودروی شما بد کار می کند و اصطلاحا موتور بدسوزی خواهد داشت راندمان آن کم می شود، کارایی آن تحت تاثیر این مشکل خواهد بود و آلودگی که شما و فرزندانتان را مستقیما تحت تاثیر قرار می دهد به شدت افزایش خواهد یافت. همچنین ممکن است خودرو شما بد روشن شود.
پرسشی که در این میان مطرح می شود این است که آیا افراد معمولی هم می توانند شمع را سرویس کنند؟ در پاسخ باید گفت بستگی دارد که ابزار آنرا داشته باشند یا خیر البته بعضی افراد هم کمتر تمایل دارند کار هایی را انجام دهند که لباس هایشان را کثیف کند. قبل از هر چیز نیاز به یک آچار شمع دارید. برای اندازه گیری دهانه شمع هم نیاز به یک فیلر دارید هم چنین باید بدانید میزان گشادی دهنه شمع را برای خودرو خود بدانید یا جدول مربوطه را در اختیار داشته باشید.
در تصویر بالا وسیله ای را می بینید که برای اندازه گیری دهانه شمع مورد استفاده قرار می گیرد و به آن فیلر شمع می گویند. که به کمک آن می توان فهمید آیا شمع خودرو در وضعیت مناسب قرار دارد یا خیر و در صورتی که دهانه گشاد تر از میزان مجاز بود می توانید آنرا کمی خم کنید.
با توجه به موارد گفتهشده و پی بردن بهضرورت استفاده از شمع مناسب در خودرو، احتمالا متوجه شدهایم که چه شمعی و از چه جنسی را برای خودروی خود انتخاب کنیم. اما اینکه چه مدل شمعی برای چه خودرویی مناسب است نکتهای است که در اینجا میخواهیم آن را بیان کنیم. شرکتهای سازندهی شمع، محصولات خود را با توجه به قدرت و نوع موتور خودروها برای مدلهای مختلف توصیه میکنند که این پیشنهاد برگرفته از قدرت و توان موتور ارائه میشود. اینکه در موتور خودرو چه میزان حرارتی ایجاد میشود، در انتخاب شمع اهمیت دارد و انتخاب شمع با درجه حرارتی مناسب از اهمیت ویژهای برخوردار است. درصورتیکه درجه حرارتی شمع بالا باشد موجب رسوب گرفتن جرقه زن و کاهش قدرت جرقه میشود. اما اگر شمع درجه حرارتی پایینی داشته باشد دمای آن بالا رفته و موجب احتراق زودتر از موعد و داغ شدن شمع و درنهایت آسیب رسیدن به قطعات موتور میشود. نکتهی دیگری که باید موردتوجه قرارداد بازدید شمع خودرو پس از هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد است. این بازدید موجب آگاهی از وضعیت شمع میشود تا اگر معیوب شده باشد آن را تعویض کرد یا آنکه اگر فاصلهی گپی که بین الکترودها وجود دارد از حالت استاندارد خارجشده باشد بتوان آن را تنظیم کرد. استفاده از شمع معیوب یا نامناسب در خودرو موجب کاهش شتاب، افزایش مصرف سوخت، روشن نشدن یا دیر روشن شدن خودرو، خامسوزی سوخت و ایجاد لرزش و صدا در موتور میشود یا اینکه در شرایط بدتر موجب ایجاد آسیب در قطعات موتور خودرو خواهد شد.
شمع های برخی از خودروهای موجود در داخل ایران:
شمع خودرو این وظیفه را بر عهده دارد که، جرقه زدن در محفظه سیلندر و در لحظه تراکم مخلوط هوا و بنزین توسط پیستون را انجام دهد، که حاصل آن انفجار آن را ایجاد می کند و نیروی محرکه موتور را خلق خواهد کرد.
- پژو ۲۰۶ در تمامی تیپ ها
- پژو پارس
- سمند
- تندر ۹۰
- پراید
در خودرو های مذکور با توجه به کاتالوگ خودرو که به وسیله کمپانی هایشان، به شما ارائه گردیده است، هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر اقدام به تعویض شمع کنید.