چراغ چک خودرو- کد خطا ECU- چراغ چک

 

چراغ چک ماشین نقطه کنترل

چراغ چک ماشین نقطه کنترل

روشن شدن چراغ چک خودرو چه پیامی دارد؟

چراغ چک موتور که به‌طور رسمی­‌تر چراغ نشان­‌دهنده عیب نامیده می­‌شود.

پی بردن به معنای کد خطا

چراغ چک بسته به نوع خودرو به رنگ نارنجی، زرد یا زرد مایل به قهوه­‌ای روشن می­‌شود.

گاهی اوقات بدون اینکه خودرو مشکلی داشته باشد ممکن است چراغ چک روشن شود. این مشکل احتمال دارد موقتی بوده و در اثر تغییر در رطوبت هوا یا عوامل دیگر ایجاد شده باشد. در چنین مواردی چراغ چک باید پس از مدت کوتاهی خودبه­خود خاموش شود.

۵ کد خطای رایج به ترتیب تعدد رخداد عبارت‌ند از:

  1. خطای سنسور اکسیژن (سنسور اکسیژن بخشی از سیستم کنترل آلایندگی است که میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی را سنجیده و بر اساس آن به تنظیم نسبت سوخت و هوا کمک می­‌کند)

  2. خطای مربوط به شل بودن در باک

  3. خطای مربوط به کاتالیزور

  4. خطای سنسور سنجش میزان هوای ورودی به موتور

  5. خطای مربوط به وایر شمع

  6. ۶- سنسور دبی جرمی هوا (MAF)

    در ایالات متحده ششمین عامل رایج روشن شدن چراغ چک خراب شدن سنسور MAF است و در کلِ غرب حتی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.  این اختلاف به دلیل آسیب پذیر تر بودن سنسور MAF در گرد و خاک، هوای خشک، تابستان های  گرم، و حتی زمستان های خیلی سرد است. پیشنهاد می کنیم فیلتر هوای خودروتان را (بخصوص ساکنین تهران) مرتب تعویض کنید چرا که به طور موثری از خرابی این سنسور جلوگیری می کند

  7. ۰ انژکتور سوخت

     

     

    مشکلی که تقریبا هزینه آور خواهد بود. بنا بر گزارش CarMD ، تعویض انژکتور سوخت تنها ۲ درصد از کل تعمیرات فنی خودروها در سال ۲۰۱۵ را شامل می شود و تقریبا می توان گفت مشکل رایجی به حساب نمی آید.

    جلوگیری از آن هم ساده است ولی همچنان بی توجهی به بعضی نکات مانند رانندگی طولانی با سوخت کم (بخصوص وقتی که بیش از سه چهارم باک خالی است) یا تعویض دیر به دیر صافی بنزین، همچنین  سوخت بی کیفیت، می تواند انژکتور را به دردسر بیندازد و شما را هم جزو آن دو درصد کند.

    انژکتور ساژم اتو داینو DE I550731142 مناسب برای خودرو 206 تیپ 2

    https://affstat.adro.co/click/6fc6643d-fe62-4dff-9110-6eb4d0de4baf

سایت نقطه کنترل جهت پاسخ به نیاز شما عزیزان وخرید با ضمانت وتخفیف مناسب وهمینطور تحویل درب منزل و یا محل کار شما.با کلیک برروی لینک بالا اقدام نمایید.

این انژکتور به گونه ای طراحی و ساخته شده است که سطح بالایی از عملکرد و دوام را جهت مواجهه با  استانداردهای روزافزون آلایندگی و مصرف سوخت فراهم می نماید. عملکرد افشانه سوخت به عنوان یک دستگاه الکترومکانیکی به این صورت است که در اثر اعمال ولتاژ روی اتصالات الکتریکی میدان مغناطیسی در سیم پیچ داخلی افشانه ایجاد می گردد که در اثر آن مسیر جریان سوخت از میان نازل باز شده و سوخت با فشاری که پمپ بنزین فراهم می نماید از نازل عبور می نماید. عبور سوخت از نازل موجب ایجاد قطرات بسیار ریز شده که در مخروطی که برای انژکتور طراحی شده وارد چند راهه هوا می گردد. با قطع شدن ولتاژ افشانه بسته شده و جریان سوخت متوقف می شود. این انژکتور دارای استاندارد SAE J1832 می باشد و به طور گسترده ای در شرکتهای خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرد. توصیه می‌شود در صورت خرابی یکی از سوزنها، هر چهار سوزن تعویض گردد. در غیر این صورت شرایط عملکرد سیلندرها هماهنگ نخواهد بود.

  1. سیستم چرخش گاز اگزوز (ٍEGR)

     

     

    مشکلات ERG معمولا هزینه قابل توجهی خواهند داشت بخصوص اگر علاوه بر تعویض شیر ERG تمام پورت های آن را تمیز کنید (اقدامی که بسیار توصیه می کنیم چرا که می تواند تا مدتی طولانی خیالتان را راحت کند). درست است با همه این اقدامات هنوز هم تعویض انژکتور سوخت برای جیبتان خسارت بیشتری دارد ولی مشکلات ERG حداقل برای چراغ چک متداول تر هستند.

  2. ترموستات

    عامل رایج تری که توجه بیشتری  می طلبد، خرابی ترموستات است. قطعه ای که از بسیاری از قطعات خودرو پرکار تر است و بخصوص در نواحی گرمسیر دائما درگیر می شود. در نتیجه  تعجبی ندارد اگر ترموستات را یکی از عوامل رایج  روشن شدن چراغ چک بدانیم.

    چراغ چک خودرو-آموزش کد خطا روشن شدن چراغ چک

  3. وایر شمع خودرو

    خرابی وایرِ شمع و حتی خود شمع، چراغ چک را روشن خواهد کرد. البته خیلی باید خودروتان کم اهمیت باشد برایتان که آنقدر تعویض وایر و شمع ها را به تعویق بیاندازید که چراغ چک پشت آمپرتان روشن شود! در هر لحظه ای، هر مکانی و هر شرایطی، نوع سوخت و ساز و عملکرد خودرو به شمع وابسته است.

    لازم به یادآوری مشکلات ناشی از خرابی وایر و شمع نیست، فقط همین قدر بدانید که اگر طبق بروشور و در مدت لازم تعویض نشوند، به زودی کاتالیزور و کوئل احتراق خودروتان هم دچار مشکل می شوند که اتفاقا هر دو این موارد از عوامل روشن شدن چراغ چک هستند که در ادامه خواهید دید.

    وایر شمع یک جزء اساسی و مهم موتور است. در همه خودروها برای احتراق سوخت درون موتور، نیاز به ایجاد جرقه قوی است. برای ایجاد این جرقه باید برق با ولتاژ بالا از سمت منبع تغذیه به سمت شمع ها هدایت شود.برای این منظور باید وایر شمع مناسب و متناسب با خودروی مورد نظر انتخاب شود. وایر تولیدی شرکت نیلو خودرو برای جریان برق های با ولتاژ بالای 40 تا 60 کیلو ولت با مقاومت الکتریکی 5600 اهم طراحی شده که وظیفه انتقال برق خودرو را به نحو مطلوب انجام می دهد. وایر تولید شده توسط شرکت نیلو خودرو تماما از جنس سیلیکون است. کابل استفاده شده در این محصول از کلاس F حرارتی و با قطر 7mm بوده که جهت انتقال لحظه ای 40 تا 60 کیلوولت و در دامنه حرارتی منفی 60 درجه تا مثبت 200 درجه سانتیگراد کارایی کاملا مطلوب دارد.

    وایر شمع نیلو خودرو کد 001 مناسب پژو 405 و سمند و پارس بسته 4 عددی

    https://affstat.adro.co/click/3ff46104-f0d7-4a69-b1fe-e1db934dc7e6

  4. سنسور دبی جرمی هوا (MAF)

    در ایالات متحده ششمین عامل رایج روشن شدن چراغ چک خراب شدن سنسور MAF است و در کلِ غرب حتی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.  این اختلاف به دلیل آسیب پذیر تر بودن سنسور MAF در گرد و خاک، هوای خشک، تابستان های  گرم، و حتی زمستان های خیلی سرد است. پیشنهاد می کنیم فیلتر هوای خودروتان را (بخصوص ساکنین تهران) مرتب تعویض کنید چرا که به طور موثری از خرابی این سنسور جلوگیری می کند

  5. کوئل

    پیش تر اشاره کردیم که بی توجهی به تعویض به موقع شمع و وایرِ شمع ها، به کوئل آسیب خواهد زد، مشکلی که برایتان هزینه ای مضاعف خواهد آورد. تعویض کوئل به تنهایی بیش از ۳٫۵ درصد تعمیرات خودرو را در بر می گیرد.

    کوئل مدل 12460000 مناسب برای سمند

  6. شمع و کوئل

    تعجبی ندارد اگر تعویض همزمان  شمع و کوئل را یک عامل جدا بدانیم چرا که در اکثر موارد مکانیک پس از تعویض کوئل شمع ها را نیز تعویض می کند. به عبارت دیگر با روشن شدن چراغ چک، احتمال خرابی همزمان کوئل و شمع بیشتر از خرابی هریک از آن ها جدا از هم است.

    شمع خودرو سونیک مدل K6RLDC بسته 4 عددی

    https://affstat.adro.co/click/5ceec647-3611-497d-b9c2-2fbdc4df7c1e

  7. درپوش باک

    عامل سوم شاید کمی بی ارتباط به نظر برسد ولی جالب است بدانید درپوش باک اگر محکم بسته نشود می تواند چراغ چک را روشن کند. ممکن است برایتان پیش آمده باشد که پس از سوختگیری و پر کردن باک، متوجه روشن شدن چراغ چک شده اید، که در این شرایط کافی است درب باک را سفت کنید. اگر مشکل همچنان باقی ماند، درپوش را تعویض نمایید.

  8. کاتالیزر

    تعویض کاتالیزر، علی رغم هزینه قابل توجه آن، بسیار رایج است. مشکل متداولی که بیشتر شامل خودروهای فرسوده می شود. گذشته از این، هزینه تعویض کاتالیزر بخصوص برای خودروهای گران قیمت ، تکان دهنده است. در نتیجه صرف نظر از خودرویی که دارید، تاکید می کنیم که تعویض به موقع شمع ها را جدی بگیرید چرا که در غیر این صورت به خرابی کاتالیزر خود نیز سرعت می بخشید.

  9. سنسور اکسیژن

    چراغ چک خودرو-آموزش کد خطا روشن شدن چراغ چک

  10. رایج ترین دلیل روشن شدن چراغ چک ، سنسور اکسیژن است. خوشبختانه در مقایسه با سایر موارد، مشکل سنسور اکسیژن با هزینه کمی برطرف می شود. اما از طرف دیگر خرابی سنسور اکسیژن، ECU خودرو را به هم میریزد. به شکلی که می تواند تا ۴۰ درصد هم مصرف سوخت را افزایش دهد! تعویض سنسور اکسیژن به تنهایی ۷٫۲ درصد تعمیرات خودرو را در بر می گیرد.

    سنسور اکسیژن زیمنس اتو داینو DE S540452008 مناسب برای خودرو های پژو 405، سمند و پژو پارس

    https://affstat.adro.co/click/0ec2c656-fc91-4d30-b2f6-c2341ef7dcc9

  11. سنسور اکسیژن اتو داینو با استفاده از پیشرفته ترین فناوری در علم سرامیک تولید شده و در معتبر ترین آزمایشگاه های اروپا آیدی آدا در اسپانیا مورد تایید قرار گرفته است این سنسور مطابق با استاندارد اروپایی E9 تولید شده و قابلیت استفاده برای موتور XU7 با سیستم کنترل الکترونیک زیمنس را نیز دارا میباشد.
  12. خرابی سنسور جریان هوا

    سنسور جریان هوا یا MAF در بعضی از خودروها وجود دارد و وظیفه آن کنترل میزان هوای ورودی به موتور است. این سنسور بخشی از سیستم مدیریت موتور در ماشین را تشکیل می دهد و از جمله نشانه های خرابی آن می توان به مشکل در استارت زدن، تغییر ناگهانی موقعیت پدال گاز، افزایش مصرف سوخت و درست کار نکردن ماشین در حالت “خلاص” اشاره کرد.

  13. از کار افتادن باتری

    خراب بودن باتری باعث روشن نشدن اتومبیل خواهد شد. با اینکه باتری های امروزی طول عمر بسیار بیشتری نسبت به مدل های قدیمی دارند اما در هر صورت پس از پایان مدت زمان کارکرد خود از کار خواهند افتاد. تعویض باتری معمولا کار چندان پیچیده ای نیست اما بهتر است برای این کار کمی از برق و اتصالات خودرو سررشته داشته باشید تا باعث آسیب دیدن بخش های بیشتری نشوید. همچنین این نکته را نیز به یاد داشته باشید که جدا کردن باتری باعث بازگشت سیستم صوتی به تنظیمات کارخانه می شود که برای روشن کردن مجدد آن به یک کد نیاز دارید.

    موارد اشاره شده تنها تعدادی از مشکلاتی هستند که ممکن است باعث روشن شدن چراغ چک خودرو شوند.

    باتری اتمی خودرو سوزوکی مدل 55530

    https://affstat.adro.co/click/e7420dfa-26e5-4b60-909d-2a1ce7d4c378

  14. مجتمع صنعتی سپاهان باتری در اسفند ماه 1378 فعالیت خود را در زمینه تامین و ایجاد کارخانه های تهیه و تولید انواع صفحات ، قالب بدنه و اتصالات انواع باطری ، انواع آب مقطر و اسید باطری و انجام کلیه امور بازرگانی و تولیدی که در ارتباط با موضوع شرکت میباشد آغاز نمود.محل اصلی کارخانه در شهرک صنعتی اصفهان واقع گردیده است و با بیش از 20 دفتر استانی و 750 نماینده خدمات پس از فروش و بیش از 300 نمایندگی فروش در حال عرضه محصولات خود را در سراسر کشور می باشد. سپاهان باتری علاوه بر دریافت نشان صنعت سبز از سازمان محیط زیست کشور دارای نشان استاندارد ملی ایران و همچنین گواهینامه های بین المللی ISO 18000، ISO 14000و ISTS است.باتری سوزوکی یکی محصولات این شرکت میباشد که با همکاری سوزوکی ژاپن تولید و عرضه میشود.باتری های سوزوکی از نوع اتمی یا سیلد میباشد. باتری های اتمی نیازی به اضافه کردن آب اسید و با محلول الکترولیت ندارند.

  15. در صورت آشنایی با مکانیک خودرو می توانید برخی از این این مشکلات را به سادگی و با صرف کمترین هزینه رفع کنید اما اگر دانش کافی درباره قطعات مختلف یک اتومبیل ندارید بهتر است در کمترین زمان بعد از روشن شدن چراغ چک به یک نمایندگی مجاز یا تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید و قبل از آسیب دیدن بخش های دیگری از ماشین نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.

2 دیدگاه‌ها
  1. Reply
    وحید 2020-03-17 at 07:06

    از امروز صبح چراغ چک ماشینم روشن شده الان چیکار باید انجام بدم؟

    • Reply
      علیرضا معظمی 2020-03-19 at 17:01

      سلام اصلا نگران نباش .هر زمانی فرصت کردی ببر تعمیرگاه .چون میتونه دلایله متعدد داشته باشه.

ارسال دیدگاه

ایجاد حساب کاربری
نام و نام خانوادگی (ضروری)
شماره موبایل (ضروری)
تخصص
شهر
بازیابی رمز عبور
رفتن به نوار ابزار