دوربین مداربسته- IP CCTV -CCTV

Dome_CCTV_cameras-نقطه کنترل

دوربین مداربسته- CCTV

امروزه در مراکز صنعتی و اداری جهت نظارت بر محیط فیزیکی و نظارت برکار کارکنان یاکـارگران در جـهت کنترل و مدیـریت بهـتر و کارآمـد‌تر بـه وفـور از سیستمهای تـلویزیونی دوربین مدار بسته استفاده می‌شود.این سیستمها به عنوان سیستمهای کنترل تصویری نیز نامیده می‌شوند. گاهی نیز از این سیستمها با مخفف CCVE دوربین مدار بسته یاد می‌شود. در محلهایی مانند بانکها ـ ادارات ـ دانشگاهها ـ کارخانجات ـ فروشگاههای بزرگ ـ فروشگاههای فروش اجناس گرانقیمت مانند طلافروشیها ـ در سوپرمارکتهای بزرگ  و در کنترل ترافیک خیابانها و چهارراه‌ها این سیستمها را میتوان نصب و مورد استفاده قرار داد. استفاده از این سیستمها در منازل مسکونی رواج چندانی نیافته است ولی با پا به عرصه گذاشتن سیستمهای تصویری که قادرند حرکت را در محدوده تحت نظارت سیستم تشخیص و اعلام خطر نمایند یا توسط سنسورهای خاصی تحریک شده و شروع به ضبط فیلم از محل بنمایند انتظار می‌رود که استفاده از این سیستمها در منازل مسکونی نیز گسترش بیاید. به اینگونه سیستمها هم اکنون اصطلاح دزدگیر تصویری اطلاق می‌شود. اصول کار سیستمهای  دوربین مدار بسته CCTV به این صورت است که ابتدا تصاویر توسط دوربین مدار بسته دریافت شده و برای نمایش و پخش به مانیتور یا تلویزیون انتقال داده می‌شود. همچنین برای ضبط و یا تغییر نحوه نمایش روی مانیتور و پخش همزمان تصاویر دوربینها روی مانیتور و کنترل از راه دور دوربین مدار بسته نیز تجهیزات و امکاناتی وجود دارد. چون تصاویر دریافت شده از این سیستمها برای بینندگان محدودی می‌باشد لذا به آنها تلویزیون دوربین مدار بسته می‌گویند بر خلاف تلویزیون عمومی که جهت پخش تصاویر برای عموم می‌باشد. با توجه به تنظیماتی که روی دوربین مدار بسته و سایر تجهیزات میتوان انجام داد این سیستمها در شرایط جوی متفاوت و در روز و شب نیز کارآیی خوبی دارند.

برای کنترل ورود و خروج افراد به یک محل و برای کنترل مکانهای وسیع توسط چندین دوربین مدار بسته و نمایش همزمان تصویر آنها و نظارت سمعی و بصری از فواصل بسیار دور از طریق شبکه تلفن بدون نیاز به حضور فیزیکی کنترل کننده در محل و در دستگاههایی که کنترل بصری آنها توسط انسان مقدور نبوده یا خطر آفرین می‌باشد نیز میتوان از این سیستمها استفاده کرد. لذا استفاده از سیستمهای CCTV روز به روز در حال رشد است و با توجه به تکنولوژی ساخت تجهیزات آن که مبتنی بر صنعت الکترونیک و کامپیوتر می‌باشد ساخت و تولید تجهیزات این سیستمها دائماً در حال تکامل و پیشرفت است و ما در این مختصر سعی نموده‌ایم تا اصول کلی و امکانات عمومی این سیستمها را به همراه برخی از موارد نمونه از مشخصات و امکانات تجهیزات برای اطلاع و آشنایی خوانندگان عزیز ارائه نماییم.

 cctv3

 

عموماً در سیستمهای CCTV تجهیزات زیر مورد استفاده قرار میگیرد:

۱ـ دوربین مدار بسته

۲ـ کاور دوربین مدار بسته

۳ـ پایه دوربین مدار بسته

۴ـ نمایش دهنده تصویر

۵ـ انتخاب کننده

۶ـ کواد

۷ـ ترکیب کننده

۸ـ ضبط کننده

۹ـ کنترل کننده

۱۰ـ کارتهای تصویر

۱۱ـ تقویت کننده رادیویی

۱۲ـ نظم دهنده ویدیویی

یکی از مهمترین فاکتورهای تجارت های امروزی امنیت و به ویژه امنیت فیزیکی است. در این خصوص یکی از مهمترین ابزارهای امنیتی که استفاده می شود دوربین های مداربسته امنیتی هستند. این دوربین ها در انواع و اقسام مختلف به بازار ارائه می شوند اما مهمترین طبقه بندی هایی که بیشتر از آنها در ساختارهای امنیت فیزیکی استفاده می شود دوربین های مداربسته آنالوگ که به آنها Analog CCTV گفته می شود و از طرف دیگر دوربین های مدار بسته تحت شبکه IP یا IP CCTV می باشند. برای اینکه متوجه شوید کدامیک از این دوربین ها برای تجارت شما مناسب تر است بایستی دقیقا تفاوت های بین آنها را درک کنید ، امروز در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران قصد داریم تفاوت این دو نوع طبقه بندی معروف دوربین های مدار بسته را انجام دهیم.

analog ip-Dome_CCTV_cameras

Dome_CCTV_cameras-نقطه کنترل

 

دوربین های مدار بسته آنالوگ در واقع از یک روش سنتی برای ضبط کردن تصاویر استفاده می کنند و از دوربین های آنالوگ با تکنولوژی های قدیمی برای ذخیره سازی تصاویر استفاده می کنند. بعد از اینکه تصاویر توسط این دوربین های آنالوگ دریافت شد ، تصاویر بصورت زنده توسط کابل های کواکسیال منتقل می شوند و بر روی یک دستگاه نوار که در قالب VHS است ذخیره سازی می شوند ، البته برخی اوقات پیش می آید که تصاویر دریافت شده در حین ذخیره سازی تبدیل به تصاویر دیجیتال شده و بر روی DVD یا هارد دیسک ذخیره سازی می شوند اما ماهیت کاری که در ابتدا انجام می شود کاملا آنالوگ است و فقط تصویر دریافت شده بصورت دیجیتال ذخیره سازی می شود.

در دوربین های مدار بسته تحت شبکه IP یا IP CCTV از طرفی دیگر کاملا عملکردی متفاوت از دوربین های مدار بسته آنالوگ را شاهد هستیم ، تصاویری که از طریق این نوع دوربین ها دریافت می شود با استفاده از دوربین های دیجیتال تهیه می شوند ، این تصاویر بصورت خودکار توسط دوربین Encode می شوند و توسط پروتکل Internet Protocol یا IP بصورت دیجیتال در شبکه های کامپیوتری منتقل می شوند و به همین دلیل واژه IP CCTV را به خود اختصاص داده اند. در چنین شرایطی فرآیند تبدیلی که در دوربین های مدار بسته آنالوگ انجام می شود دیگر در کار نیست ، در دوربین های مدار بسته تحت شبکه IP یک Network Video Recorder یا NVR از عملکرد درست همه دوربین های موجود در شبکه اطمینان حاصل می کند و تمامی آنها را بصورت متمرکز کنترل می کند ، این سیستم بعضا اینقدر دقیق است که حتی در بحث ذخیره سازی داده ها روی دیسک ها می تواند از سالم بودن RAID ها نیز اطمینان حاصل کند.

همانطور که برداشت شما احتمالا تا الان بوده است ، دوربین های مدار بسته تحت شبکه IP از عملکرد بسیار بهتری نسبت به دوربین های مداربسته آنالوگ برخوردارند. یکی از مهمترین تفاوت هایی که در بین این دوربین ها وجود دارد کیفیت بسیار بالای تصاویری است که در دوربین های مدار بسته تحت شبکه IP دریافت می شود. در CCTV های آنالوگ تصاویر قابلیت بزرگ نمایی زیادی ندارند و شما بعضا نمی توانید موارد دلخواهی که در یک تصویر مشاهده می کنید را به اندازه کافی و با کیفیت لازم بزرگنمایی کنید اما در IP CCTV ها با توجه به اینکه از ساختار دیجیتال برای دریافت تصاویر استفاده می شود و تعداد پیکسل هایی که از تصاویر دریافت می شود بسیار بالا است شما می توانید تصاویر با کیفیتی را دریافت کنید ، در یک IP CCTV بعضا در حالت عادی شما می توانید تا ۱۰ مگاپیکسل کیفیت تصاویر دریافتی را بالا ببرید و با کیفیت بسیار بالایی تصاویر را دریافت کنید.

cctv

Network Video Recorder یا NVR از دستگاه های قدیمی تری مثل Digital Video Recorder ها یا DVR ها کیفیت تصاویر بسیار بهتری را ارائه می دهند. در NVR هر دوربین یک قسمت مجزا در نظر گرفته می شوند که به تنهایی قابل مانیتور شدن ، کنترل شدن ، مشاهده و ضبط شدن تصویر است. NVR به کاربران اجازه می دهد که بتوانند محتویات ویدیوها را مشاهده و آن را ویرایش و یا محتویات آن را دستکاری کنند. در DVR تمامی این موارد بصورت از راه دور امکانپذیر نیست و این به دلیل آن است که محل ذخیره سازی تصاویر یکجا و در یک مکان کوچک است.زمانیکه صحبت از امنیت در ضبط تصاویر می شود ، قطعا IP CCTV امنیت بهتری را نسبت Analog CCTV ها ارائه می دهند و بهترین گزینه امنیتی می باشند. دلیل این امنیت بالا این است که در IP CCTV ها شما می توانید همه چیز را رمزنگاری کنید ، از ضبط تصاویر گرفته تا انتقال آنها در شبکه و در نهایت ذخیره سازی آنها بر روی دستگاه مورد نظر همه و همه قابل رمزنگاری و امن سازی هستند ، در چنین شرایطی دسترسی به داده ها فقط برای افرادی ممکن است که اطلاعات احراز هویت درستی برای ارائه کردن به IP CCTV داشته باشند. در دوربین های مدار بسته آنالوگ یا Analog CCTV ها فقط کافیست که به CCTV دسترسی پیدا کنید و با همین کار شما به تمامی داده های موجود در آن و تصاویر ضبط شده دسترسی پیدا خواهید کرد.

نکته بعدی که باعث می شود بهتر بودن IP CCTV به Analog CCTV اثبات شود تاثیر فاصله در کیفیت است. در فواصل طولانی دوربین های مداربسته آنالوگ دارای افت کیفیت تصویر می شوند و تصاویر آنها به شدت کاهش کیفیت پیدا می کند اما این در حالی است که در IP CCTV ها کیفیت تصویر بسیار بهتری را به نسبت دریافت خواهید کرد حتی اگر شخص یا دستگاهی که اطلاعات را دریافت می کند در فاصله بسیار دوری قرار گرفته باشد باز هم کیفیت چندان تفاوتی نخواهد داشت. در دوربین های آنالوگ تمام چیزهایی که ضبط می شود ثبت هم می شود. اما این کاری نیست که در IP CCTV ها انجام می شود زیرا در IP CCTV بحث Zoom کردن و قابلیت های متمرکز شدن بر روی تصویر از مهمترین نکاتی است که برای بالا بردن کارایی تصاویر رعایت می شود. امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد .

مولفه هایی که باعث کاهش یا افزایش قیمت دوربین مداربسته می شوند

نوع دوربین از نظر آنالوگ یا IP بودن باعث افزایش یا کاهش در قیمت  دوربین مداربسته میگردد.
در دوربین IP به علت تکنولوژی در ساخت وکیفیت بهتر تصاویر معمولا قیمت دوربین مداربسته ۱٫۵ تا ۲ برابرقیمت دوربین آنالوگ می باشد. اخیراً با ورود تکنولوژی های جدید مثل HD و AHD که تصاویر مثل دوربین های IP با واحد سنجش مگاپیکسل مقایسه می گردند نیز مبالغ تقریبا ۱ تا ۱٫۵ برابر دوربین های آنالوگ می باشد که خود گویای کیفیت تصویر و به روز بودن تکنولوژی استفاده شده در این محصولات می باشد.
تمام مولفه هایی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد در دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین IP شرایط یکسانی دارند و مشترکاً باعث افزایش یا کاهش در قیمت نهایی می گردند.

AHD

لنز های دوربین مداربسته

لنز ها در دوربین های مداربسته نقش مهمی را ایفا می کنند. وظیفه انتقال تصویر از محیط بیرون به برد های داخلی موجود در دوربینهای مداربسته بر عهده لنز است.
لنزهای مورد استفاده در دوربین مداربسته از عدسی و منفذ دید برای عبور نور برخوردار است . نحوه کارکرد این بخش دریافت تصویر و هدایت آن به قسمت تصویربرداری دوربین است. برخی از دوربینهای مداربسته دارای لنز ثابت  یا فیکس ، بدون قابلیت تعویض و تنظیم هستند. اما نوع دیگری از دوربین های مدار بسته صنعتی قابلیت تعویض لنز و انجام پاره ای تنظیمات را بر روی لنز دارند .
در دوربین های مداربسته اغلب از لنزهای وری فوکال استفاده می شود اما در دوربین های مداربسته تحت شبکه لنزهای مگاپیکسل که از حساسیت های بالاتری برخوردار هستند مورد استفاده قرار می گیرند.
لنزهای وری فوکال توسط دو اهرم قابل تنظیم هستند . لنزهای ثابت فقط زاویه مشخصی را برای انتقال تصویر مشاهده می کنند .
لنزها غالبا برای دوربین های مداربسته ثابت قابل استفاده هستند و دوربین های مداربسته دام دارای لنز داخلی هستند.

لنز دوربین مداربسته

منتظر شنیدن دیدگاه شما هستیم

ارسال دیدگاه

ایجاد حساب کاربری
نام و نام خانوادگی (ضروری)
شماره موبایل (ضروری)
تخصص
شهر
بازیابی رمز عبور
رفتن به نوار ابزار