Car Diagnostic Tool-دستگاه دیاگ

 

دیاگ جی اسکن-نقطه کنترل

          دیاگ جی اسکن-نقطه کنترل

دستگاه دیاگ چیست ؟

پی بردن به معنای کد خطا توسط دیاگ

شاید شما به عنوان یک مالک خودرو و یا یک تعمیرکار علاقه مند باشید که اطلاعات بیشتری در مورد دستگاه های دیاگ داشته باشید .

دستگاه دیاگ خودرو یا Car Diagnostic Tool به طور کلی یک دستگاه عیب یاب خودروست که با گرفتن اطلاعات و پارامترهایی از کامپیوتر خودرو و انجام پردازش هایی اطلاعاتی نظیر کدهای خطای خودرو را ارائه میدهد.

دستگاه های دیاگ به طور کل به دو دسته دیاگ های شرکتی و دیاگ های مولتی برند تقسیم میشوند .

دستگاه های دیاگ شرکتی دستگاه های دیاگی هستند که کمپانی سازنده خودرو آن را تولید می کند و بهترین و با قابلیت ترین دستگاه برای خودروهای تولیدی آن کارخانه است.

دستگاه های دیاگ مولتی برند دستگاه هایی هستند که اورجینال کارخانه تولیدی نمی باشند و از این رو قابلیت های کمتری نسبت به دیاگ های شرکتی دارند. اما در عوض این دیاگ ها چندین برند متفاوت را پشتیبانی می کنند که قابلیت پشتیبانی از هر برند نیز بسته به شرکت سازنده و نوع دستگاه متفاوت می باشد.

اگر شما به عنوان یک تعمیرکار یا کارشناس خودرو فقط روی برند خاصی به صورت تخصصی کار میکنید ، دستگاه دیاگ شرکتی انتخاب مناسبی برای شماست ، اما اگر در تعمیرگاه شما چندین برند خودروسازی پوشش داده میشود ، میتوانید از دستگاه های مولتی برند بهره بگیرید .

دیاگ (به انگلیسی: diagnosis) از کلمهٔ انگلیسی Diagnosis به معنی تشخیص گرفته شده است.

ECU در همه حال با استفاده از سنسورهای مخصوص خود که در قسمت های مختلف خودرو نصب می باشند، اقدام به ثبت وضعیت خودرو می نماید و این وضعیت های ثبت شده را با استانداردهای خود تطبیق می دهد. اگر این اطلاعات با اطلاعات استاندارد یکسان نباشد، آن گاه می توان دریافت که خودرو دارای اشکال شده است که برای یافتن آن اشکال باید از دیاگ استفاده نماییم.

کامپیوتر خودرو یا ECU-نقطه کنترل

        کامپیوتر خودرو یا ECU-نقطه کنترل

حالا با این حال دستگاه دیاگ چه کاربردی دارد ؟

دیاگ که مخفف کلمه دایاگنوستیک ( Diagnostic ) است به نوعی عملیات خطایابی توسط دستگاه مخصوصی گفته میشود که اطلاعات را از کامپیوتر خودرو استخراج میکند و بعد از آنالیز کدهای خطا موجود در آن، میتوان به ایرادهای جزیی و کلی خودرو پی برد.

دستگاه های دیاگ همگی به نوعی کد خوان هستند و بطور کلی به دو دسته تقسیم میشوند.
دسته اول به نام اسکنر ها معروفند که فوق العاده حرفه ای و کارامد هستند.بیشتر این نوع دستگاه ها را در نمایندگی خودروها لوکس، نمایشگاه های مدرن و شرکت های مرتبط با کارشناسی فنی خودرو که به صورت حرفه ای فعالیت میکنند، میتوانید مشاهده کنید. نمونه این نوع از اسکنرها را میتوان دستگاه فوق پیشرفته جی اسکن ( G-SCAN ) نام برد که قابلیت های بسیار فوق العاده ای دارد.

دستگاه دیاگ جی اسکن از جمله دستگاه های مولتی برند

  • عیب یابی تمام سیستمهای  MVM، کاپرا، چری و لیفان، دیاگ گریت وال با تعریف سوییچ و پیکربندی و سایر خودروهای چینی و ۳۰ خودروساز دیگر
  • و همچنین تعداد زیادی از برندهای خودروسازی داخلی مانند سمند ، سورن ، پراید و …
  • نمونه ی بعدی و دسته دوم دستگاه هایی هستند که بسیار ارزانتر و به قولی دم دستی تر هستند که حتی شما هم شاید بتوانید از آن استفاده کنید. این دستگاه ها هم مانند اسکنر ها هستند با این تفاوت که بعد از اتصال به کامپیوتر خودرو به جای ارسال اطلاعات به اسکنر آن را توسط بلوتوث یا وای فای به کامپیوتر یا موبایل شما ارسال میکنند. کافیست شما اپلیکیشن مرتبط با دستگاه دیاگ مورد نظر را روی کامپیوتر یا موبایل اندرویدی خود نصب کنید تا این دستگاه ها بعد از اتصال به کامپیوتر خودرو اطلاعات را بصورت زنده به کامپیوتر یا موبایل شما ارسال کنند.
ELM327 مجهز به بلوتوث-نقطه کنترل

        ELM327 مجهز به بلوتوث-نقطه کنترل

کدخوان ها چطور اطلاعات را ارسال میکنند

دستگاه دیاگ برای اینکه بتوانند اطلاعات کامپیوتر خودرو یا ECU را به نمایش در آورند باید به پورت یا درگاهی در خودرو به نام او بی دی ( OBD ) متصل شوند که اینکار توسط یک کد خوان انجام میپذیرد.البته پورت های او بی دیدر خودروهای مختلف در جایگاه های مختلفی قرار دارند، بعضی در زیر داشبورد، بعضی هم زیر کاپوت و بعضی ها هم در کنسول میانی خودرو.

از سال ۱۹۹۶ به قبل نسخه اول او بی دی ها ( OBD۱ ) روی خودروها نصب میشد که برای اتصال به این نوع درگاه حتما میبایست نوعی پورت مخصوص همان خودرو وجود داشت ولی بعد از آن تمامی خودروها مجهز به درگاه او بی دی نسخه ۲ ( OBD۲ ) شدند که دیگر براحتی میشد با هر دستگاهی اطلاعات کامپیوتر خودرو رو به نمایش در آورد.

دستگاه دیاگ بعد از اتصال به درگاه OBD اطلاعات آن را از پین های مختلف آن خوانده و آن را یا به اسکنری و یا اینکه توسط یک واسط مانند بلوتوث یا وای فای به موبایل یا کامپیوتر ارسال میکند و بعد از آن نیز تجزیه و تحلیل کدهای ارسال شده به عهده ی اسکنر و یا اپلکیشینی است که کدها رو میخواند.

اسکنرها با داشتن پایگاه داده عظیمی که از کدهای خطا و دلایل آنها در اختیار دارند براحتی به یک مکانیک حرفه ای کمک میکنند تا کد خطا را بصورت کامل تجزیه و تحلیل و عیب یابی کند و حتی این اسکنر ها این قابلیت را دارند که بصورت دستی توسط مکانیک سنسور ها خودرو را دستکاری کنند و یا بعضی از کدهای خطا را پاک کنند.البته فقط اگر قطعه مورد نظر مشکل فیزیکی واقعی نداشته باشد پاک کردن کد خطا علاجی خواهد بود، در غیر اینصورت اینکار فایده آنچنانی ندارد و قطعه باید تعمیر شود.

ولی در حالت کلی اکثر دستگاه های دیاگ قابلیت تشخیص مشکلات برقی خودرو، سنسور های حیاتی خودرو مانندسنسور اکسیژن، سنسور کاتالیزور، سنسور ABS و اگر خودرو اتومات باشد قابلیت خواندن پارمترهایی مرتبط به گیربکس خودرو مانند فشار روغن گیربکس را دارند که برای تشخیص سلامت گیربکس بسیار با اهمیت و حیاتی است.

هر چه خودرو حرفه ای تر و پیچیده تر باشد ( معمولا خودروهای لوکس ) پارامترها، کدهای و وضعیت های بیشتری را میتوان با دستگاه دیاگ از آنها استخراج کرد و هر چه خودرو ساده تر و مکانیکی باشد مسلما این پارامترها کمتر و کمتر خواهند بود.یکی از موارد قابل تشخیص محبوب در دستگاه دیاگ قابلیت تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو است که بسیار بسیار کاربردی است.

عملیاتی که می توان با دستگاه دیاگ روی خودرو انجام داد عبارتند از :

  • نمایش و خواندن کد خطا
  • پاک کردن کد خطا
  • راه اندازی عملگرها
  • برنامه ریزی و کانفیگ
  • نمایش اطلاعات لحظه ای
  • به طور کل دستگاه دیاگ فقط کدهای خطای موجود در ECU خودرو را می خواند و کار اصلی را خود ECU انجام میدهد. شما با دیاگ تنها قادرید به ECU متصل شوید و اطلاعات آن را بدست آورید.

مراحل کار با دستگاه دیاگ خودرو

برای اینکه دیاگ روی خودرو شما کار کند حتماً باید نرم افزار مربوط به خودروی خود و همچنین کابل مربوطه و اینترفیس لازم را تهیه نمایید. سپس می توان با اتصال دستگاه دیاگ به کامپیوتر خودرو از طریق سوکت OBDخودرو اقدام به دیاگ خودرو نمایید. سوئیچ خودرو را باز کرده و سپس برنامه را از کامپیوتر اجرا نمایید. با توجه به نوع ECU بکار رفته در خودروتان، گزینه مناسب را انتخاب نموده و سپس اقدام به دانلود فایل مربوطه نمایید. پس از گذر از این مرحله نوع خودرو را انتخاب کرده و سپس تنظیمات مربوطه را ست کرده و گزینه تایید را انتخاب کنید. پس ازطی این مراحل، سیستم شروع به عیب یابی دستگاه می نماید. پس از اتمام مراحل عیب یابی لیستی از کد خطا برای شما به نمایش در خواهد آمد که هر کدام از این کدها بیانگر یک وضعیت متفاوت می باشند. لازم به ذکر است که هر خودرو متناسب با نوع آن از یک سری کد خطای متفاوت برخوردار می باشد که از دیگر مدل ها متفاوتند.

گزینه های پر کاربرد ECU موتور 

Identification یا شناسایی

در این گزینه  می توانید مشخصات ecu از قبیل شرکت سازنده شماره فنی و ورژن نرم افزار ecu را بخوانید. کاربردی ترین گزینه آن ورژن نرم افزار می باشد. با هر بار دانلود ecu ورژن آن افزایش می یابد ودر مواردی که جهت رفع مشکل نیاز به دانلود می باشد. می توان از این طریق ورژن نرم افزار را کنترل کرد.

Fault(s) Reading یا خواندن کدهای خطا

در صورت بروز مشکل در سیستم انژکتور می توان مشکل را در این گزینه خواند. با وارد شدن در این منو قطعه معیوب مشخص شده است. خطا های مشخص شده دراین قسمت به سه گروه تقسیم می شود. خطای دائم، موقت و ریموت.

خطای دائم

در صورت ثبت خطا به صورت دائم جهت رفع مشکل نیاز به تعویض قطعه معیوب می باشد. و بعد از تعویض اقدام به پاک کردن خطا می کنیم در صورتی که قبل از تعویض خطا پاک شود بعد از مدتی کار کرد موتور، مجددا خطا در حافظه ecu ثبت می شود.

خطای موقت

زمانی که در سیستم مشکلی ایجاد شود خطا به صورت دائم ثبت می شود واگر بعد ازطی سه سیکل (هر سیکل شامل استارت – کار کردن موتور – موتور خاموش شود) آن خطا به وسیله ecu مجدداً آشکار نشود به خطای موقت تبدیل می شود در صورت مشاهده خطای موقت نیازی به تعویض قطعه نیست وفقط جهت رفع مشکل خطای ثبت شده را پاک می کنیم.

خطای ریموت

در خودروهای مالتی پلکس که ارتباط ecu ها به وسیله شبکه می باشد. زمانی که مشکل به وجود آمده وابسته به بخش دیگری باشد وبر ecu دیگری تاثیر می گذارد خطا به صورت ریموت ثبت می شود.

(Clearing Of Fault Code(s – پاک کردن کدهای خطا

جهت پاک کردن خطا از این منو وارد می شویم parameter measurements. برخی از پارامترهای مرتبط با پاشش سوخت و جرقه زنی واطلاعات بعضی از سنسور ها را در این قسمت می توان دید این پارامترها تحلیل عملکرد موتور میسر می سازد و اطلاعات بیشتری را هنگام جستجوی عیب برای تعمیرکار فراهم می کند.

Actuators test – تست عملگرها

در این گزینه می توان جهت صحت عملکرد عملگرهای زیر به وسیله دستگاه آنها را فعال کرد در صورت فعال شدن عملگر مورد نظر سیم کشی آن تا ecu وبخش فرمان دهنده ecu سالم است.

 

عملگرهای قابل فعال شدن در دستگاه دیاگ خودرو

۱- انژکتور یک، انژکتور دو، انژکتور سه، انژکتور چهار، رله پمپ بنزین، استپر موتور، کویل ۴/۱ ، کویل ۳/۲ ، دور کند فن، دور تند فن،  شیر برقی کنیستر،  چراغ عیب یاب سیستم انژکتور، چراغ هشدار دمای آب

 

پارامترهای مؤثر در دستگاه دیاگ

  1. دور موتور
  2. ولتاز باطری
  3. زاویه دریچه گاز
  4. ولتاژ دریچه گاز
  5. زمان پاشش انژکتور
  6. زمان شارژ کویل ها
  7. ادونس جرقه سیلندر
  8. استپر موتور
  9. فشار و دمای هوای ورود به مانیفولد
  10. دمای آب موتور
  11. ولتاز سنسور اکسیژن

اطلاعات دریافتی به دو دسته تقسیم می شوند:

۱- کدهای تشخیص عیب سیستم انژکتوری

۲- کدهای عملکردی موتور

 

کدهای تشخیص عیب مربوط به عیوب الکتریکی یا الکترونیکی هستند که در سیستم انژکتوری موتور شاملسنسورها و انژکتورها و سایر عملگرها بوجود آمده و ECU خودرو آنها را تشخیص می‌دهد. این کدها در حافظه ECU ذخیره شده و دستگاه دیاگ این اطلاعات را از ECU خودرو دریافت می کند و این قابلیت را دارد که آنها را روی صفحه نمایش دهد.

پارامترهای کاری موتور روشن از دیگر قابلیتهای دستگاههای عیب یاب است. پارامترهای موتور عبارتند ازسرعت موتور ، دمای هوا ، دمای آب ، آوانس جرقه ، مقدار سوخت ، لین یا ریچ بودن دود اگزوز ، مقدار باز بودن دریچه گاز ، مقدار باز بودن استپر موتور ، و موارد دیگر که با بررسی آنها می‌توان کارکرد موتور را دقیقا مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. اگر کسی بتواند همزمان با بررسی کدهای خطا ، پارامترهای کاری موتور را نیز مد نظر قرار دهد می‌تواند به راحتی عیب موتور اعم از عیوب برقی یا حتی عیوب مکانیکی را نیز تشخیص دهد.

دیاگ ها شامل یک قطعه هستند که اصطلاحا به آن آداپتور یا اینترفیس VCI گفته میشود به همراه کابل مناسب جهت اتصال به خودرو. این دیاگ ها برای کار نیازمند به یک سیستم کامپیوتر مانند لپ تاپ هستند . یک سر کابل به خودرو وصل شده و سر دیگر به لپ تاپ متصل میشود. همچنین این دیاگ ها نیازمند یک نرم افزار نیز هستند که روی لپ تاپ نصب شده و به شما اجازه میدهد از قابلیت های دستگاه دیاگ استفاده کنید .
از جمله دستگاه های شرکتی میتوان به دیاگ تخصصی هیوندای و کیا به نام دیاگ GDS و نرم افزار GDS اشاره کرد

.دستگاه های دیاگ مولتی برند دستگاه هایی هستند که اورجینال کارخانه تولیدی نمی باشند و از این رو قابلیت های کمتری نسبت به دیاگ های شرکتی دارند. این دیاگ ها چندین برند متفاوت را پشتیبانی می کنند که قابلیت پشتیبانی از هر برند نیز بسته به شرکت سازنده و نوع دستگاه متفاوت می باشد.
از جمله دستگاه های دیاگ مولتی برند میتوان به دیاگ G-SCAN یا دیاگ لانچ اشاره کرد .

دیاگ مولتی برند .دیاگ G-SCAN یا دیاگ لانچ-نقطه کنترل

دیاگ مولتی برند .دیاگ G-SCAN یا دیاگ لانچ-نقطه کنترل

انتخاب بهترین دستگاه دیاگ

یکی از متداولترین سوالاتی که مشتریان به هنگام انتخاب دستگاه دیاگ مطرح می کنند این است که چه دستگاه دیاگی بهترین دستگاه دیاگ می باشد؟
و همینطور این سوال که چه دستگاه دیاگی مناسب کار آنها می باشد ؟
ممکن است شما دستگاه دیاگی را با قیمت بسیار بالا خریداری کنید اما عملا برای شما کاربردی نباشد . و همینطور ممکن یک دستگاه دیاگ ارزان قیمت تمام قابلیتی که شما نیاز دارید را داشته باشد .
جواب این سوال کاملا به نیاز مشتری بستگی دارد. دستگاه های دیاگ با مشخصات بسیار متفاوت و با قابلیت های بسیار متفاوتی در بازار موجود می باشد که قیمت آن ها نیز بسته به مشخصات و قابلیت دستگاه از ۵۰ هزار تومان تا ۳۰ میلیون تومان فرق می کند.

مرحله اول در انتخاب دستگاه دیاگ انتخاب نوع خودرو و برند می باشد، به عنوان مثال اگر شما صاحب تعمیر گاهی هستید که روی خودروهای برند خاصی به صورت تخصصی کار می کنید بهترین گزینه برای شما انتخاب دستگاه دیاگ اورجینال خود آن کمپانی می باشد و یا اگر شما تعمیرگاهی هستید که به صورت عمومی ماشین های مختلفی را تعمیر می کنید، بهترین انتخاب برای شما دستگاه های مولتی برندی هستند که بیشترین پوشش را برای خودروهای مورد نظر شما دارا می باشند، دلیل آن نیز این است که هر دستگاه مولتی دیاگی روی یک سری از خودروها قوی تر عمل می کند، یعنی بعضی از دستگاه های دیاگ بر روی خودروهای آسیایی پوشش خوبی دارند، بعضی دیگر خودروهای اروپایی را بهتر پوشش می دهند و به همین ترتیب.

مرحله دوم در انتخاب دستگاه دیاگ مشخص کردن خواسته ها و نیازهای خود از آن دستگاه دیاگ می باشد، اینکه هدف شما از داشتن یک دستگاه دیاگ چیست؟ خواندن و مشخص کردن کدهای خطا؟ اندازه گیری پارامترها؟ فعالسازی عملگرها؟ آنالیز کدهای خطا؟ برنامه ریزی و پروگرامینگ؟ و…..

مرحله سوم میزان سرعت و عمق پوشش و تشخیص عیوب است. همه دستگاه های دیاگ همه برند ها را به یک میزان پوشش نمی کنند.

مرحله چهارم گارانتی و پشتیبانی محصول می باشد، تمامی دستگاه های دیاگ هر از چندگاهی نیازمند بروزرسانی می باشند.

نکات مهم در انتخاب دستگاه دیاگ

۱-  بعضی از دستگاه های دیاگ پس از سپری شدن مدت آپدیت رایگان، عملا از کار می افتند و تا زمانیکه بروزرسانی دستگاه خریداری نشود استفاده از دستگاه غیر ممکن می شود.

۲-  مراقب دستگاه های چینی و ارزان قیمت ناشناخته باشید، این دستگاه ها به راحتی می توانند به خودرو آسیب برسانند.

۳-  دستگاه های مولتی دیاگی که دارای قابلیت برنامه ریزی و انجام برخی قابلیت های تخصصی روی خودرو می باشند به هیچ عنوان دستگاه های معتبری نیستند، دلیل این موضوع هم این است که بسیاری از کمپانی های خودرو سازی به هیچ عنوان نقشه و برنامه های پروگرامینگ خودرو را در اختیار کمپانی های دیگر قرار نمی دهند و این برنامه ها فقط توسط دستگاه های دیاگ خود آن شرکت ارایه می شود.

۴-  میزان انتظاری که از دستگاه دیاگ دارید تا حدود زیادی به قیمت آن نیز بر می گردد، ضرب المثل معروف هرچه پول بدهید همانقدر آش می خورید.

۵- گرانترین دستگاه ها لزوما بهترین دستگاه و برآورده کننده نیاز شما نخواهند بود.

در ادامه نظر شما عزیزان را به چند نمونه از دیاگ های مولتی برند موچود در بازار جلب مینمایم.

دیاگ های مولتی برند

۱- دیاگ جی اسکن

 

دیاگ جی اسکن-نقطه کنترل

             دیاگ جی اسکن-نقطه کنترل

یک دیاگ برای تمام خودروهای داخلی و وارداتی . پوشش کامل عیب یابی تمامی خودرو های سطح کشور اعم از ساخت داخل و وارداتی، سواری و سنگین

 

۲ – دیاگ لانچ

 

launch دیاگ لانچ-نقطه کنترل

                 launch دیاگ لانچ-نقطه کنترل

 

دیاگ و عیب یاب مولتی برند لانچ یکی از قوی ترین و مقرون به صرفه ترین دستگاه های عیب یابی در دنیا میباشد که انجام کلیه عملیات را بر روی اکثر برند های خودرو سازی را دارا میباشد.

۳ – دیاگ لانچ ۳EASY DIAG

دیاگ لانچ EASY DIAG 3-نقطه کنترل

          دیاگ لانچ EASY DIAG 3-نقطه کنترل

دیاگ و عیب یاب مالتی برند لانچ نسل سوم که به ایزی دیاگ ۳ مشهور است.

این دستگاه نسبت به دستگاه های EASYDIAG2 و iCarscan قوی تر بوده و از سخت افزار جدید و وسیع تری برای عیب یابی بهره مند است .

 

۴ – دیاگ مالتی برند لانچ ایزی پلاس

دیاگ مالتی برند لانچ ایزی پلاس دیاگ انواع دستگاه دیاگ خودروهای سبک easy diag plus 300x300

دیاگ مالتی برند لانچ ایزی پلاس یکی دیگر از مدل دیاگ لانچ میباشد که با قدرتی علاوه بر لانچ های ایزی Easy Diag  به علاوه آپدیت انلاین این امکان را به شما میدهد که عیب یابی تمامی قسمت های خودرو های روز دنیا را انجام دهید.

منتظر شنیدن دیدگاه شما هستیم

ارسال دیدگاه

ایجاد حساب کاربری
نام و نام خانوادگی (ضروری)
شماره موبایل (ضروری)
تخصص
شهر
بازیابی رمز عبور
رفتن به نوار ابزار